Z čtenářských komentářů k úvahám o tématu jsem pochopil, že jsem ve výkladu udělal chybu. Možná se mi podařilo ukázat, jak o tématu uvažuji, ale už jsem nevysvětlil, proč tak uvažuji. Někteří z vás dostali pocit, že se na věc dívám příliš obchodně a výsledná úvaha proto působí dost uměle. Nejdůležitější na blogu by prý mělo být to, že mám co říci a chci se o to podělit. Já si to ale nemyslím.
Moje dcera má co říci a chce se o to podělit přibližně 16 hodin denně. Výsledek se podobá živelné katastrofě kontinentálního rozsahu. Stejným dojmem trpí tisíce bloggerů a bloggerek, jejichž blogy nikdo nečte. Tyto zkušenosti mne dovedly k přesvědčení, že mít co říci je ten nejhorší možný důvod k tomu, abych něco říkal. Jediným přijatelným důvodem je naopak to, že někdo chce poslouchat.
Přestože jsem zde úvahy o tématu nového blogu prezentoval jen pár dnů, ve skutečnosti se mi honily hlavou přes tři měsíce. Nešlo o to vymyslet téma. Šlo o to ho vybrat z několika desítek možností, které mi připadaly přibližně stejně lákavé. Byly by ale stejně zajímavé i pro čtenáře? Myslím, že ne.
Navíc má být tento seriál jakousi malou školou SEO a celé SEO jde ve své podstatě redukovat jen na dva kroky, které se v něm neustále a skrz naskrz opakují, jak na úrovni celého projektu, tak pro každou jednotlivou elementární akci:
Mnoho marketérů chápe SEO jen jako jeden z druhů reklamy a začíná na něj myslet, až když je produkt hotov. Já SEO pojímám jako základní marketingový nástroj a nasazuji ho ještě před tím, než produkt vůbec vznikne.
« Jak na úspěšný blog - založení blogu | Nejnovější | Jak na úspěšný blog - palubní deník »
Commenting is closed for this article.
Nedá se nic jiného, než souhlasit. Nestačí mluvit, musí někdo poslouchat.
— MzK · 6296 days ago · #
80-90% produktov a služieb, ktoré sa obchodujú skrz internet, tu bolo skôr ako internet. Záverečná rada je teda nad zlato.
Chcem postaviť blog. Mám 5 návštevníkov denne a jedného odberateľa RSS. Podľa čoho zistím, či je niekto, kto chce počúvať? Na základe čoho prebehla eliminácia tém počas tých 3 mesiacov?
Sláva, sláva, ded nám radu dává, ale prečo je rada obyčajným písmom a výstraha čo nerobiť tučným? Alebo že by to tam nebolo? Chcel si povedať, že je treba zamerať blog na jednu tému, byť v nej konzistentný a na túto tému sa sústrediť vo všetkých oblastiach propagácie blogu? Písať štrukturovan, zrozumiteľne, vybudovať u čitateľov postupne prehľad v základných pojmoch témy?
Aká je odpoveď na otázku z nadpisu?
Ešte do včera som si myslel, že návody dávajú viac odpovedí ako vyvolávajú otázok.
— Piki · 6296 days ago · #
Díky za odpověď na můj komentář :) Takhle podáno zní všechno úplně jinak a svůj názor jsem si koneckonců poopravil už tehdy, co jsem tvůj blog poprvé uviděl – zápal rozhodně cítit byl.
Jinak se musím omluvit, jestli můj komentář vyzněl tak, že mít co říct je podmínka postačující (podle mého názoru je to podmínka nutná). Víc snad není potřeba dodávat.
Borek
— Borek · 6296 days ago · #
A) ... “zapomenu” na vše, co vím o HTML, webových technologiích a podobném haraburdí. Odteď jsem jen zkušený uživatel internetu …
alebo
B) ... má být tento seriál jakousi malou školou SEO a celé SEO jde ve své podstatě ...
— jurin v prahe · 6296 days ago · #
Nemůžu na 100% souhlasit s tím tématem a čtenáři.
Začal jsem blogovat o tématu, které nebude mezi cílovkou populární. Udělám si ale reklamu:
Jsem kuřák a píši pro kuřáky o tom, co považuju na kouření škodlivé, určil jsem datum, kdy s tím skončím a budu popisovat jak vypadaly abstinenční příznaky, fyzička a podobně. ( Přestávám kouřit ).
Pro nekuřáky to moc zajímavé nebude a kuřáky to asi bude děsit. Cílovku mám tedy milionovou, ale neočekávám skoro nic.
Chci to tedy psát jen pro sebe a možná pár přátel aby mě podpořili (což se děje). A
Když tam bude chodit 5 lidí, tak je to i přesto pro mě úspěšný blog. Pokud bych měl myslet v první řadě na cílovku a psát jí pod nos, tak to bude spíš magazín než blog a nebude to pro mě pomoc, ale přítěž.
To je můj osobní pocit. Na SEO ovšem myslím od první chvíle taky :-)
— Multimotyl · 6296 days ago · #
Námět na opravu textu “chce se o to chce podělit” ve druhém odstavci.
— Jiří Bureš · 6296 days ago · #
Vidím, že váš nový blog zařadili na weblogy.cz. Nechci provozovatelům křivdit, ale to by se podle mého názoru u nového webu neznámého autora zřejmě nestalo, nebo alespoň ne tak rychle. Škoda, teď již asi nebude možné úspěšnost blogu posuzovat nezávisle na vašem jméně a reputaci.
Nicméně i tak díky za zajímavý seriál.
— Adam · 6296 days ago · #
Celý tento seriál je hodně divný. Nejenom že jste říkal, že budete internetovými technologiemi uživatel neznalý, čímž si často sám oponujete, ale taky bych hned projekt zařazen do Weblogy.cz, což, kdybyste se nejmenoval Marek Prokop, nepracovalv v H1 a nepsal Sovu, by bylo pouze utopické přání.
— Tomáš · 6296 days ago · #
Adam byl rychlejší.
— Tomáš · 6296 days ago · #
Přesně jak říká nade mnou Adam, zařazení do Weblogů naruší přirozený vývoj tohoto blogu a je otázka, kdy by došlo k zařazení nebýt a)známého autora b)tohoto (sovavsiti.cz) známého blogu
— Slope · 6296 days ago · #
no tak jde o statistiku, kdy se přesně sčítají nepřesná čísla…
Nechám se překvapit co z toho vzejde…
— Pavel · 6296 days ago · #
[4] Jurine, vidíte v těch dvou citovaných větách nějaký rozpor? Já ne.
[5] Multimotýle, pokud váš blog splní svůj cíl i při pěti čtenářích, je to v pořádku. Na splnění cílů mého blogu by to asi nestačilo.
[7-10] Zařazení Všemi osmi na Weblogy.cz je trochu mrzuté, protože může v prvních dnech či týdnech ovlivnit zaindexování blogu ve vyhledavačích, ale nenapadá mne, jak by mohlo ovlivnit experiment nějak významněji a hlavně dlouhodobě.
Ostatně, cílová skupina Všemi osmi a Weblogů.cz by se měla překrývat jen minimálně. Možná na to Honza Bien časem přijde a zase blog vyřadí.
— Marek Prokop · 6296 days ago · #
[6] Jirko, díky za upozornění, opraveno.
— Marek Prokop · 6296 days ago · #
[12] Zařazení na weblogy jen dovršilo fakt, že premisa “budu si hrát na obyčejného uživatele” je v troskách. Proto ztrácejí význam i všechna dosažená čísla a závěry.
— Martin Sikora · 6295 days ago · #
[14] Martine, já mám z Vašich komentářů pocit, že jsem špatně vysvětlil záměr tohoto seriálu. Asi jste ho pochopil jako nějakou soutěž či sázku a trápí Vás, že není úplně regulérní. Jenže to není ani soutěž, ani sázka. Chci prostě jen ukázat určité metody a dát čtenářům možnost, aby sami posoudili jejich účinnost. Všechny informace k tomu budou mít k dispozici.
Hra na obyčejného uživatele (mimochodem, já ho nenazval obyčejným, nýbrž zkušeným) se týká kroků, které budu používat já. Nemohu vždy ovlivnit to, co dělají jiní.
Výsledky zákonitě ovlivní to, že jsem ve webdesignérské komunitě trochu známý. To mne ale přeci od jiných lidí či organizací nijak podstatně neodlišuje. Nebo snad myslíte, že jsem jediný známý člověk na světě? Cvičitele psů u nás v Říčanech zná pravděpodobně mnohem více lidí. Průměrného vysokoškolského učitele zná také dost lidí. Politika, populárního zpěváka nebo mobilního operátora zná ještě víc lidí. Ti všichni mají nebo mohou mít blog a mohou s ním uspět i neuspět. Jejich známost jim pochopitelně pomůže, ale rozhodně sama o sobě nestačí.
— Marek Prokop · 6295 days ago · #
Marku, dovolíte k tomu příkladu s dcerou? Mám dojem, že jste zaměnil “chce něco říct” s “má co říct”. Přesněji – cítím zásadní rozdíl mezi “Mluví, protože chce mluvit” a “mluví protože má co říci”.
— Arthur Dent · 6295 days ago · #
[16] Martine, já ten rozdíl mezi chtít a mít cítím. On je v zásadě už gramatický. Přání vs. fakt, subjektivní vs. objektivní. Jenže jazyk nás zde zároveň poněkud klame. Zatímco pro konkrétní předměty funguje sloveso mít docela spolehlivě, u abstraktních pojmů ztrácí půdu pod nohama.
Zkrátím to. Myslím, že ten rozdíl mezi “chce něco říci” a “má co říci” může poznat zase jen čtenář, nikoli sám autor.
— Marek Prokop · 6295 days ago · #
Myslím že zařazení na weblogy.cz výsledek zas tak neovlivní. Respektive ovlivní, ale možnost že by byl zařazen nový blog určitě je, i když se uživatel nejmenuje MP, a také pokud autor píše poutavě (což je případ pana Prokopa) a zaujme nějakého “big bloggera” může získat i hodně cenný link třeba z webu s PR8 což výsledky také ovlivní.
— Pavel · 6291 days ago · #
Pokud jde o Markovu dceru, řekla bych, že větu formuloval správně. Ona totiž nezůstává u stavu “chtít”, nýbrž neustále, téměř bez přestání mluví. Tím pádem se nejedná o záměr, nýbrž o realizaci, byť kvalitativní obsah sdělení je pro posluchače velmi často mučenlivý. Chtěla bych mít jednou se svými dětmi takovou trpělivost, jakou má Marek s Aničkou.
— Kač · 6283 days ago · #