Jak na úspěšný blog - první úvaha o tématu

Protože s novým blogem začínám od nuly, musím si nejprve rozmyslet, o čem budu psát. Důležitá mi připadají následující kritéria.

  • Obor, který si zvolím, bych měl znát úměrně tomu, jaká v něm (resp. v psaní o něm na webu) panuje konkurence. Bude-li silná, musím být v oboru expert. Při slabé konkurenci naopak mohu být aspoň zpočátku jednookým králem a doplňovat si znalosti při psaní.
  • Psaní o zvoleném tématu mne musí bavit. Když autora psaní nebaví, nemá blog šťávu a čtenáři to poznají.
  • Téma musí být zajímavé pro početnou cílovou skupinu. To, co opravdu umím -- webdesign, SEO apod. -- zajímá v ČR maximálně pár desítek tisíc lidí, a to je málo. Velikost cílové skupiny nového blogu bych rád viděl spíše k milionu. Samozřejmě to neznamená, že získám milion čtenářů, ale poptávka se aspoň nestane omezujícím faktorem.
  • Vhodný obor by měl být i přiměřeně perspektivní. Zájem o něj by měl do budoucna růst nebo přinejhorším stagnovat. Přechodné módní vlny mne nezajímají.
  • Vybraný obor by měl být aspoň trochu komerčně zajímavý. Přímá monetizace prodejem reklamy sice nepatří mezi mé prioritní cíle, ale najdu-li časem dostatek zájemců o inzerci, bude to určitě fajn.

Z oblastí, o kterých aspoň něco vím, splňují tyto požadavky asi jen fotografování, psi a internet. Vím samozřejmě hodně, ne-li všechno, i o politice a řízení auta, ale to ví každý chlap, takže s tím bych díru do světa neudělal. O fotografování toho vzhledem k silné konkurenci zavedených autorů vím příliš málo. Do rad, jak zacházet se psy se mi také nechce. Je mnoho zkušenějších pejskařů než jsem já, a i když o psech na webu nepíší, při čtení mého blogu by mi určitě dali sežrat, že psům zas tak nerozumím.

Zbývá tedy internet, jenže to je neúnosně široké téma. O internetu píše na webu každý. Musím tedy dost zužovat, ale zase ne moc, aby se mi příliš nezmenšila cílová skupina. Přiznám se, že už jsem pro konkrétní téma definitivně rozhodnutý, ale zatím vám ho neprozradím. Zajímají mne totiž vaše tipy v komentářích.

Další díly seriálu Jak vybudovat úspěšný blog:

  1. Úvod
  2. První úvaha o cílech
  3. První úvaha o tématu (právě čtete)
  4. Upřesnění tématu
  5. Založení blogu
  6. Proč bylo přemýšlení o tématu důležité
  7. Palubní deník
  8. Pro koho píšu
, 15. 10. 2007 12:41, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Typuji internetové obchody, to není špatné téma ne?

    — Ike · 3274 days ago · #

  2. blog o blogu/blozích :)

    — Flexa · 3274 days ago · #

  3. Já to tipuju na blog o zajímavých internetových webech.

    Hellish · 3274 days ago · #

  4. “jak zacházet se psi”?? Tak blog o mateřštině to taky nebude…

    — Martin Sikora · 3274 days ago · #

  5. Marku, mam z vyberu temat dojem, ze to nevedomky podrizujete hlavne monetizaci resp. neni mi jasny vas cil. Predpokladam, ze penize to nejsou a stat se guru v nejakem jinem oboru asi take ne, potom premyslim co, krome pokusu samotneho.

    Jinak s vasimi konicky, schopnostmi, bydlistem a oblibe v turistice (aspon doufam) bych zkusil treba foto & blog o Praze v anglictine. Splnuje vsechny podminky vcetne krasne moznosti monetizace :-)

    fandor · 3274 days ago · #

  6. “Cílová skupina okolo milionu”? Předpokládám, ač nebylo explicitně uvedeno, že se bavíme o ČESKY PSANÉM blogu… Hmmm… No, myslím že český internet ještě jeden bulvární blog o pornu unese… ;) Je to jistě perspektivní obor, je to monetizovatelné, “expertů” moc není a bavit by to autora mohlo… ;)

    Arthur Dent · 3274 days ago · #

  7. Typuji jak si založit blog, či miniblog a být také blogerem.

    To Fandor: Má se to týkat internetu (pokud dobře čtu). Bude-li to bude v angličtině nebude to přístupné pro mnoho ých českčtenářů, i když dnešní mládež už se učí anglicky povině. A mi “starci” studujeme po nocích.

    Pavel · 3274 days ago · #

  8. Jeste jsi zapomnel, ze toho vis relativne dost o Go – asi jsi z toho uz vypadl, ale v turnaji bloggeru bys s prehledem vyhral :)

    Ale na milionovou cilovou skupinu bys musel psat anglicky – coz predpokladam bude i pripad blogu o (casti) internetu.

    — Michal Ilich · 3274 days ago · #

  9. [4] Psi/y opraveni. Děkuji za upozornění.

    [5] Fandore, monetizaci beru v úvahu, ale snažím se jí to nepodřizovat, leda jen hodně podvědomě.

    V angličtině píšu už tolik, že mi to leze na mozek a chtěl bych si od toho odpočinout. Blog musí být česky i proto, že mne zajímá, zda a jak bude pro širší českou veřejnost fungovat.

    [8] Go jsem zvažoval a vyloučil právě kvůli malé cílové skupině v češtině.

    Marek Prokop · 3274 days ago · #

  10. Mno, zatím mi z toho všeho vychází jediné — chystáš se psát stejný blog jako mám já. Hurá, konečně bych si mohl počíst.

    Laco · 3274 days ago · #

  11. Můj pocit je až neuvěřitelně přesně vyjádřen prvním odstavcem fandorova komentáře. Asi proto, že představa vymýšlení samotného tématu blogu mi připadá zcela absurdní – blog přece píšu primárně proto, že mám co říct, chci a hlavně mám chuť se o to podělit. V tomto experimentu od začátku chybí ono “mám co říct” i “mám chuť se podělit” a proto to celé působí hodně vyumělkovaně, aspoň na mě.

    Celé by to dávalo velmi dobrý smysl, kdyby bylo tvým cílem vydělat milion nebo něco takového. Bylo by to zajímavé, byla by v tom vášeň, mělo by to šťávu. No ale i tak ti přeju, aby se to vyvinulo v něco zajímavého a třeba i v něco, z čeho se člověk bude moct poučit. Ale znovu – vytváříš blog, který už od zárodku některé základní atributy blogu postrádá. To je poměrně těžký handicap…

    Borek · 3274 days ago · #

  12. Dovolim si trochu oponovat. Mi osobne pride, ze par desitek tisic je velikost akorat :) Zalezi take na kvalite cilove skupiny. Tisic majitelu luxusnich vil je z komercniho hlediska zajimavejsi nez milion ctenaru webu “nejlevnejsi rohliky” :)
    Jinak, podle vytycenych kriterii me zadne tipy ted nenapadaji a jsem zvedavy na prekvapeni.

    Nishkam · 3273 days ago · #

  13. Marku, jako už mnozí přede mnou děkuju za to, že jste se do tohoto tématu pustil.

    Co se týče šíře cílové skupiny, když jsem začínal tvořit Češtinu pod lupou, říkal jsem si, že cílová skupina musí být logicky obrovská. Česky píšou skoro všichni Češi a nejmíň desetině z nich (předpokládal jsem) by nemuselo být lhostejné, jestli ve svých textech nepáchají chyby:-) A tak jsem si naivně myslel, že Čeština si své čtenáře najde poměrně rychle.

    Protože tomu tak docela není, těším se o to víc na pokračování Vaší série a na Vaše zkušenosti s tvorbou úspěšného blogu.

    Dalibor Behún · 3273 days ago · #

  14. Ak si dobre spomínam, tak: “Stejným způsobem, jako Petra předvádí tvorbu PPC kampaně, se pokusím ukázat, jak vybudovat úspěšný blog.”

    Ak ešte chvíľu budeš naťahovať tému toho blogu o kolo ktorého sa to celé bude diať, tak 3-4 najbližšie diely, tak by som povedal, že témou bude “Ako na úspešný blog” a pointa: “Naťahovací seriál” Rovnako naťahovaco je na na tom odpoveď na kardinálnu otázku: “Čo je to úspešný?”

    Piki · 3273 days ago · #

Commenting is closed for this article.