Detailní algoritmy vyhledavačů mne moc nezajímají

Často se mne lidé ptají, jak přesně se v určitém ohledu chová určitý vyhledavač, např. jakou váhu přikládá klíčovému slovu v URL. Často odpovídám, že nevím, a často jsou tazatelé mou odpovědí překvapeni. Ještě více je ovšem překvapí, když řeknu, že mne to ani nezajímá.

Abychom si správně rozuměli, v obecné rovině mne algoritmy vyhledavačů zajímají. Pečlivě studuji všechny nové patenty, white papery i akademické práce. Ještě pečlivěji sleduji chování uživatelů, protože ti chování vyhledavačů předurčují. Zajímá mne, že vyhledavač může zohlednit klíčové slovo v URL určitou vahou, ale nezajímá mne, zda a jak to opravdu dělá.

Důvody mého nezájmu jsou v podstatě tři:

  1. Odhalit přesné algoritmy a nastavení vah vyhledavačů je velmi pracné a často i nemožné.
  2. Ještě pracnější je aplikovat získané znalosti tak, aby přinesly požadovaný výsledek. Ostatně, ani samotní programátoři vyhledavačů nedokážou zpravidla přesně odhadnout, jak se bude jejich stroj v konkrétních situacích chovat.
  3. Algoritmy i nastavení vah se velmi často mění a platnost každé získané znalosti by proto bylo nutné neustále znovu ověřovat.

Všechny tři důvody hezky ilustruje jedno z největších faux pas světové SEO scény, které se odehrálo právě před pár dny.
Asi si vzpomenete, co jsem před dvěma týdny psal o PageRank sculptingu. Mattu Cuttsovi kdesi uklouzlo, že PageRank sculpting založený na rel=nofollow už nefunguje, a největší světové kapacity z toho byly nešťastné, protože PageRank sculpting byl přeci tak užitečný a prokazatelně přinášel velmi dobré výsledky. Oplakávajících článků se objevily desítky.

Pak, před pár dny, Matt své prohlášení upřesnil — algoritmus se změnil už dávno a PageRank sculpting založený na rel=nofollow už nefunguje přes rok. Google předpokládal, že si toho tolik špičkových SEO guru musí všimnout, jenže oni si nevšimli. Déle než rok užívali placebo a opájeli se jeho zaručenou účinností.

Související v Sově:

Související jinde:

, 18. 06. 2009 14:13, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Hahaha, vtipná situace ;-) Já to říkám pořád – nezabývat se prkotinama.

    Langi · 2564 days ago · #

  2. Marku díky, napsal jsi moc pěkné shrnutí toho, proč už roky nečtu českou konferenci SEO nawebu.

    Pachollini · 2564 days ago · #

  3. Pravda pravdoucí :-) a veliký souhlas k tomu.
    Dle meho se jeste “zajimavejsi” informace rozebiraji na webtrhu ;)

    Martin Matějka · 2564 days ago · #

  4. Pěkný článek. Myslím, že příčina podobných dotazů není v nedostatku správných informací, ale v tom, že nám lidem nejde kritické myšlení. Proto někdy nevnímáme SEO komplexně, tedy marketingově (jako „nástroj na realizaci obchodů v souladu se zájmy zákazníků za pomoci vyhledávačů“), a omezujeme se jen na jeho technickou složku.

    Kdybychom kritické myšlení zvládali, chápali bychom, že primárně se bitva v SERP nevede mezi majitelem webu a vyhledávačem, ale mezi majitelem webu a majiteli konkurenčních webů. Proto jsi Marku zřejmě zdůraznil ono slovíčko může – pro majitele je užitečné znát možnosti vyhledávače, ale soustředit se musí na konkurenty. Žádný rytíř nezvítezí tím, že bude sekat do stromů kolem bojiště.

    S přihlédnutím k výše uvedené definici a ke známému faktu, že vyhledávače se velmi rychle vyvíjejí, by mělo být jasné, že z dlouhodobého hlediska se v SEO vyplatí investovat jen do činností, které jdou na ruku zákazníkovi. A místo snahy vyhledávač ošidit (třeba výměnou patičkových odkazů) je užitečnější se věnovat tvorbě obsahu, návrhu komunikační strategie, linkbaitingu atd.

    Tato úvaha pro mne byla velmi užitečná. Umožňila mi pochopit, že někdy nemá smysl zákazníkovi předávat další informace. V takovém případě se vyplatí opustit didaktický přístup a vystupovat jako šaman, jak o tom nedávno psal Yuhů :-)

    Mysím, že to v důsledku šetří čas na obou stranách.

    Shaman · 2563 days ago · #

  5. Zábavné je skôr to, že ak!!! to teda “prokazatelně” fungovalo a pritom to rok neexisatovalo… Vychádza mi z tohto článku, že so SEO “technikami” to nie je ani tak o nejakom lovení zajacov, ale je to skôr ako so štikútaním/škytavkou. Priemerne trvá 2-5 minút, takže čokoľvek robíte v tom čase je liekom. ;-)

    Piki · 2563 days ago · #

  6. ... ba ba, jak napsal Shaman – cituje Yuhůa, buďme pro zákazníky a nezasvěcené (chtěl jsem použít “nevěřící”) “šamany” :-D
    Myslím si, že časem se to zase vrátí k “dřevním” začátkům, protože … Kdo bude “přečůrávat” koho? SÍOu specialista algoritmy, konkurenty, technologii …?
    Na druhém konci každého “drátu” je především člověk ;-)

    VldýŠek · 2562 days ago · #

  7. Tak na tenhle článek budu odkazovat všechny, kteří... No, prostě radši všechny :-) Moc dobré.

    Daniel Felix Hrouzek · 2562 days ago · #

  8. Mohu jen dodat, že jsem rád, že naň neberou ohled a nikdy jsem ho nepoužil.
    Mimochodem před nějakým tím měsícem jsem narazil kdesi na blgu na článek, kde autor psal o snížení jeho GPR a házel to na hrb odstranění nofollow z komentářů. Úsměvné.

    Tonda · 2562 days ago · #

  9. A takových případů by se našlo ještě mnohem více, ale přesto se na diskusích budou neustále probírat ty nejzákladnější a nejnesmyslnější teorie o celém krásném SEO.

    Pochopit zvyky a stereotipy uživatelů je asi tou nejlepší školou pro zvládnutí a ovládnutí celé SEO otázky.

    Mimochodem díky za vaše působení ať už zde, nebo na JPW, pane Prokope. Vaše reakce je velmi poučné sledovat.

    — Martin · 2559 days ago · #

Commenting is closed for this article.