Co má SEO společného s lovem zajíců

Ačkoli se zabývám SEO už dlouho, prvních pár let to byly spíš jen takové dětské hrátky. Rozhodující přelom mezi stavěním hradů z písku a seriozní prací přišel v okamžiku, kdy jsem pochopil a důsledně začal aplikovat základní princip převzatý z lovu zajíců.

Když chcete ulovit běžícího zajíce, nesmíte mířit na něj, nýbrž před něj. Sice jsem to nikdy nezkoušel, ale říká se to a zní to logicky. Míříte-li přímo na zajíce, střelíte někam, kde už v tom okamžiku není. Co to znamená v SEO?

Vyhledavače často mění své algoritmy a ještě častěji mění váhy jednotlivých kritérií řazení. Pokud náhodou zjistíte, jak stroj funguje právě teď, zamíříte a vystřelíte, velmi pravděpodobně minete. Abyste trefili, musíte vědět, kam vyhledavač běží. Naštěstí je to poměrně jednoduché. Běží za svým cílem a jeho cílem jsou spokojení uživatelé.

K odhalení trajektorie vyhledavače musíte především dokonale poznat uživatele, neboť jen tak dokážete odhadnout, kdy a proč jsou s nalezenými stránkami spokojeni. Není to lehké, ale jde to a ještě o tom někdy napíšu víc. Pak musíte znát technické možnosti vyhledavačů. To už je snazší, protože zdrojů existuje dost. Začněte třeba ve Wikipedii a pokračujte u Billa Slawského nebo v mých Delicious. Nakonec tyto znalosti spojte dohromady a snažte se přitom “myslet jako vyhledavač”.

Shrnutí na závěr pro ty, kteří se nechtějí zdržovat dešifrováním mých metafor:

  1. Nestavte SEO na momentálních slabinách vyhledavačů. Než je odhalíte a využijete, už možná nebudou existovat.
  2. Tvořte stránky, které uživatelé chtějí nalézat. Tím přinutíte vyhledavače, aby pracovaly za vás, protože jejich zájem bude stejný.
  3. V důsledku dosáhnete dlouhodobě stabilnějších výsledků s menším úsilím a navíc získáte spokojené návštěvníky, které lze obchodně využít mnohem lépe než návštěvníky nespokojené.
, 27. 12. 2008 14:58, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Opět nelze než souhlasit. Já k tomu obvykle říkám následující: SEO amatér ví, co na vyhledávače platilo včera. SEO konzultant ví, co na ně platí dneska a SEO expert ví, co na ně bude platit zítra. (Jednou bych chtěl být SEO expert:-))

    MartiN · 2709 days ago · #

  2. Marku, já s tebou v tomto pohledu na SEO souhlasím, ale mám trochu problém s jednou věcí. Když zůstanu u tvé metafory, tak bych řekl, že jsi psal hlavně o modrém zajíci (Googlu), který opravdu peláší a střílet na něj nemá ve většině případů smysl.

    Pak je tu ale červený zajíc (Seznam), často mnohem vypasenější a tučnější než ten modrý (v mnoha oborech o hodně více používaný než Google). A ten často místo běhu spíš stojí na místě, mnoho lovců (webů či SEOistů) na něj směle střílí svými patičkovými nerelevantními odkazy, a odnáší si trofej. A my, kteří střílíme dopředu, zatím pláčeme nad chabým výdělkem (ROI) a říkáme si, jestli ten červený zajíc ještě někdy popoběhne? :-)

    Martin Snížek · 2709 days ago · #

  3. Metafora se zajícem je dobrá. Protože na ní se dá pěkně ukázat, že záleží na tom, čím se střílí. Stejně i u SEO můžeme velkou ráží docílit dobrého výsledku “střelbou” přímo, i když třeba jen krátkodobě. Nicméně nesmíme zapomínat, že i to se někdy může hodit.

    Jinak se ovšem nedá nesouhlasit s tím, že hlavním a dlouhodobým cílem by měl být spokojený návštěvník našich stránek, tedy uspokojení jeho potřeb. Tedy musíme dělat weby v první řadě pro uživatele, nikoli pro vyhledávače.

    Nogard · 2709 days ago · #

  4. Martine [2], strašně nerad něco slibuju nebo prozrazuju z budoucnosti, ale můžu říct aspoň to, že mě pěkně štve, že v několika ohledech červený zajíc stojí na místě. A z toho, že o tom zajíc ví, se dá usuzovat, co bude dál dělat.

    Marek evidentně myslí na delší období, než v jakém tihle SEOisti uvažují. Já třeba taky. Nyní opravdu není velký problém dostat se na Seznamu na první stránku výsledků prakticky na jakýkoli dotaz, řekněme do pěti měsíců. Ale umějí to jenom ti, kdo Seznam pár předchozích let pečlivě pozorovali. Až konečně přijde řada na redesign jedné nebo dvou oblastí algoritmů, kterým se červený zajíc moc nevěnoval, budou mít tihle optimalizátoři se špatnými stránkami najednou hodně práce. Teda doufám, že to vyjde. A budou mít tuhle práci každý půlrok, možná častěji, pokud budou chtít postupovat současnými metodami. Už teď od listopadu by měli mít těžší život. Fakt si nechci honit triko nebo někoho strašit, budeme to v Seznamu taky mít pěkně těžké. Pokud se ale tímhle způsobem červený zajíc nerozběhne, Seznam zanikne. Tak jako tak bude potom potřeba střílet na zajíce běžící, ať už bude jeden nebo jich bude víc. Otázka, kdy to bude. Já chci, aby to bylo brzo.

    Yuhů · 2709 days ago · #

  5. Martin pěkně vystihl současnou situaci a pokud Yuhů skutečně červeného zajíce popožene vpřed, bude to jen dobře, protože v opačném případě by se také mohlo stát, že zde budu mít google časem monopol jako v ostatních zemí což by pro ČR byla rozhodně škoda a myslím že nikdo z oboru SEO si to nepřeje.

    Ivo · 2709 days ago · #

  6. [2] Martine, v první části svého komentáře máš pravdu, ale na konci z ní vyvozuješ nesprávný závěr. To, že Seznam jde relativně snadno ošidit, neznamená, že na něj v článku popisované zásady neplatí. Vzájemně se to nevylučuje.

    Asi se mnou budeš souhlasit, že moje metody SEO by teoreticky měly lépe fungovat na Google než na Seznam. No vidíš, a ony, měřeno reálnými výsledky, ve skutečnosti fungují na Seznam stejně dobře, občas dokonce i lépe. V některém dalším článku se k tomu snad dostanu podrobněji.

    [3] Nogarde, spíš než velkou ráži doporučuju brokovnici. O tom chci ale také napsat až někdy jindy.

    Marek Prokop · 2709 days ago · #

  7. To Yuhů: Dik za tvuj prispevek a Markovi dik za clanek.

    Prave pracuji na dvou ceskych projektech, ktere se pohybuji v hodne konkurencnich segmentech. Vytvorili jsme weby, naplnili obsahem a ziskali i slusne zpetne odkazy (rada z nich je i prirozenych – lidi na nas odkazali proste proto, ze se jim web zdal zajimavy, cemuz jsem velmi rad).

    U modreho zajice se vystrel “na hlavu” zadaril, telo bylo zasazeno a verim tomu, ze i kdybychom nic dalsiho neudelali, tak jeste pomerne dlouho budeme sklizet chlupy z dlouheho hunateho ocasu ;-)

    Oproti tomu cerveny zajic je vystrelem temer nezasazen (az na par chlupu z ocasu) a aktualne resime co s nim dal. Vetsina konkurence ma weby s Srankem 80+ a dociluji toho zcasti “milionem” vymenych odkazu v paticce a ti profesionalnejsi proste tim, ze si odkazy s vysokym Srankem proste koupi. Coz osobne povazuji za mensi zlo – prece jenom, pokud je nekdo ochoten investovat xy penez do nakupu odkazu, je obvykle ochoten investovat i do kvalitniho a pro navstevniky zajimaveho textu.

    Ohledne cerveneho zajice jsme ted trochu na zcesti a mam proto dve jednoduche otazky:

    1) Jak se cerveny zajic aktualne stavi k nakupu “zradla pro zajice”. Modry sice demonstrativne deklaroval ze to nema rad, ale ten beha prece jenom v kapku glogalnejsim prostredi.

    2) Jak dlouho jeste muze trvat nez se cerveny zajic skutecene rozbehne a modremu zacne dychat na zada a v nekterych honitbach jej mozna i predezene?

    Tonyk · 2708 days ago · #

Commenting is closed for this article.