PageRank sculpting - špatná metoda je už špatná i oficiálně

O zajímavé novince v algoritmech Googlu informuje Danny Sullivan v článku Google Loses “Backwards Compatibility” On Paid Link Blocking & PageRank Sculpting. (Search Engine Land, 3. 6. 2009). Do výpočtu PageRanku bude nyní vstupovat celkový počet odchozích odkazů včetně těch, které jsou označeny atributem rel=nofollow. Tím přestane fungovat PageRank sculpting, resp. jeho nejrozšířenější implementace využívající právě rel=nofollow.

Co je PageRank sculpting

Pokud určitá stránka odkazuje na 10 jiných stránek, rozděluje se PageRank a některé další off-page faktory na těchto 10 stránek rovným dílem. Každá odkazovaná stránka tedy dostane jednu desetinu. Co když jsou ale odkazy na dvě z odkazovaných stránek označeny atributem rel=nofollow? V takovém případě by tyto dvě stránky neměly získat nic, zatímco ostatní si polepší — místo jedné desetiny dostanou po jedné osmině.

A právě na tomto principu byl založen PageRank sculpting. Někteří webmasteři označovali atributem rel=nofollow interní odkazy na stránky, jejichž nalezitelnost nepovažovali za důležitou, aby tím zesílili tok ranků na ostatní, důležitější stránky. Google ústy Matta Cuttse tuto metodu dosud nejen schvaloval, ale i opakovaně doporučoval.

Ačkoli PageRank sculpting realizovaný atributem rel=nofollow již nadále v Googlu fungovat nebude, jiných způsobů řešení se změna algoritmu nedotkne. Odkazy lze např. realizovat JavaScriptem nebo je vést na přesměrující skript, jehož URL je zakázáno v souboru robots.txt.

Proč je PageRank sculpting špatný

Jednoduše řečeno, PageRank Sculpting je špatný, protože maskuje chybnou informační architekturu webu. Na důležité stránky by mělo vést hodně interních odkazů, aby se zvyšovala pravděpodobnost, že se na ně návštěvník dostane. Naopak, pravděpodobnost, že se návštěvník dostane na stránky nedůležité, je třeba snižovat nízkým počtem interních odkazů. To je jedno ze základních pravidel informační architektury.

Pokud tedy na nedůležitou stránku vede hodně interních odkazů, je chyba v navigační struktuře webu a tuto chybu je třeba opravit. Záplata v podobě rel=nofollow je v takovém případě jen nedokonalým zmírňováním části následků namísto odstranění příčiny.

, 3. 06. 2009 09:46, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. nebo je vést na přesměrující skript, jehož URL je zakázáno v souboru robots.txt

    To je otázka. Už bylo někdy prokázáno, že odkazy vedoucí na stránky zakázané v robots.txt jsou z rozpočítávání odchozího ranku vyřazeny? Že se to nechová stejně, jako teď i rel=nofollow?

    Na důležité stránky by mělo vést hodně interních odkazů, aby se zvyšovala pravděpodobnost, že se na ně návštěvník dostane.

    Což samozřejmě platí pro informační architekturu a použitelnost a pro chování “náhodného surfaře”, ale ne už tolik pro výsledky vyhledávání ve fulltextu. Příkladem takového rozporu jsou různé informační stránky s kontaktními údaji, obchodními podmínkami, prohlášením o přístupnosti apod.

    Jan Tichý · 2553 days ago · #

  2. [1] Ano, lidé nejsou náhodní surfaři a informační architektura nepracuje jen s počty odkazů, ale i s jejich vizuální prioritou a kontextem. Je ovšem na vyhledavačích, aby tyto aspekty dokázaly nějak zhodnotit. Nofollow je dvojstavový atribut, který se k široké škále designově-obsahové prioritizace není schopen ani vzdáleně přiblížit.

    Pokud jde o stránky kontaktů, obchodních podmínek, prohlášení o přístupnosti apod., záleží přeci na jejich obsahu — o tom, zda optimalizaci pomohou nebo uškodí, rozhoduje spolu s odkazy i jejich text. Rozhodně si nemyslím, že by tyto stránky neměly být ve vyhledavačích nalezitelné.

    Marek Prokop · 2553 days ago · #

  3. ale pre externé odkazy bude rel=“nofollow” fungovať aj naďalej, nie?

    — gawan · 2553 days ago · #

  4. PageRank sculpting je bezpochyby “divná” technika v tom, že nemá zjevnou přímou výhodu pro uživatele. Nepřímá výhoda je, že uživatelé z vyhledavačů nepřišli na nezajímavé stránky.

    Tato technika přinášela u velkých webů vynikající výsledky prakticky ihned po aplikaci. Jestli je tomu tak, jak Google říká, měli bychom na sculptovaných webech vidět pokles návštěvnosti. Já ho zatím nevidím. (Jasně, ostatní faktory můžou tuto změnu hodně zakrýt, ale přece, něco by se ukázat mělo.)

    Myslím, že výrokem ohledně špatné informační struktury to není úplně tak. PageRank sculpting v žádném případě neměl nahrazovat dobrou informační architekturu, jeho aplikace by měla následovat až po té. Rozdíl je v tom, že správné odkazování vám dává možnosti něco prioritizovat víc něco míň, ale nedává vám možnost neprioritizovat vůbec. Na webech existují stránky, na které se musí odkazovat hodně, ale přitom jako landing page význam nemají.

    No a tím, že existují další možnosti než nofollow, je tahle změna na výsměch.

    Mimochodem, klasické Javascriptové odkazy již také nepomůžou, protože i ty už Google sleduje (posílá i anchor i PageRank).

    tybi · 2553 days ago · #

  5. s výkladem přístupu pro PageRank sculpting v článku se dá souhlasit, ale mám pocit, že v praxi bylo jeho využití často zcela rozdílné pro interní linky… přesněji řečeno, hodně se zaměřovalo na větší optimalizaci Anchorů.

    Radek Swaczyna · 2553 days ago · #

  6. [2] “Rozhodně si nemyslím, že by tyto stránky neměly být ve vyhledavačích nalezitelné.”

    Jenomže na to stačí jeden ne-nofollow odkaz třeba ze sitemapy.

    Mezitím vyšel článek na SEOmozu, já s ním naprosto souhlasím: http://www.seomoz.org/blog/google-maybe-changes-how-the-pagerank-algorithm-handles-nofollow

    tybi · 2553 days ago · #

  7. [5] Dobrá připomínka. Nicméně pro optimalizaci textů odkazů by měl rel=nofollow fungovat i nadále.

    Marek Prokop · 2553 days ago · #

  8. Ja se obavam, aby tim zbytecne google nepodporil vznik spamovych komentu, od kterych castecne odrazoval prave nofollow… Ale to je jen muj pohled na vec pochopitelne

    Gianluca · 2553 days ago · #

  9. Myslím, že vcelku důležité může být vysvětlení Matta Cuttse, jakým způsobem se budou odkazy nofollow podílet na výpočtu PR respektive celkové indexaci.

    Přesně jak se píše v článku na SEOmozu je to rozhodnutí zvláštní. Každopádně odkazy nofollow se při výpočtu budou započítávat, ale PR se jim nebude předávat. Tedy jak je v příkladě nahoře, stránky opět dostanou pouze 1/10 a zbytek vyšumí do prázdna.

    Radek Swaczyna · 2552 days ago · #

  10. Jedině dobře. Souhlasím s tím. Určitě bude přesnost PR lepší. V dobách, kdy snad každý bloger vkládá do všech odkazů nofollow je tohle určitě krok dopředu.

    Carl114 · 2551 days ago · #

  11. Jen nekolik poznamek:

    1) pagerank sculpting je naprosto legit a nikdo se na to nemraci. Jen par prdlych bloggeru z toho delaji svetovy prusvih roku. Pravidlo je, co je na vasi sajte, je vase vec, kontrolujte si pagerank flow, kontrolujte si anchor texty.

    2) temer nikdo se neobtezuje se do toho poradne pustit, maximalne se nekde objevi nejake ty nofollows. Nofollows v contentu (tj. i v komentarich) moc na vaze neubiraji.

    3) na anchor (google) plati first link priority.

    4) nebudte posedli pagerankem, nema zas takovou dulezitost, google ho stejne nesnazi stihat prepocitavat. pagerank je jen takovej naznak, do ceho ma sahnout a zahrnout do potencialnich vysledku. Google prakticky vezme 1000 pages ze svych ruznych repositories / web, blogy, video, news, base etc../ a v RUNTIME!!! vytvori universal SERP tak nejak, aby to odpovidalo dotazu a tomu konkretnimu uzivateli.

    5) kdyz chcete vedet, jak neco funguje, tak to otestujte a nectete fora na netu.. napriklad post od uzivatele tybi “google si vezme target url a anchor text z kusu javascriptu” je nesmysl, je to sice zajimave, ale neni to pravda.

    M.

    — Martin Kokeš · 2532 days ago · #

Commenting is closed for this article.