Zdánlivý pesimismus předešlých tří článků (1, 2, 3) měl jediný cíl — vyprovokovat vás, milí čtenáři Sovy, k hledání alternativ hlavního proudu podnikání na internetu. Dnes sérii završím příkladem pro inspiraci a pak se zase na rok půjdu věnovat práci.
S příchodem AdSense a affiliate programů cestovních kanceláří se mnoho webmasterů zaměřilo na segment cestování. Publikují cestopisy a průvodce destinacemi (příklad) a spoléhají na příjmy z reklamy nebo provizí. Mají znalosti, umějí udělat dobrý web, ale nemají vlastní produkt.
Vlastní produkt má přitom zásadní výhody — vyšší ziskovost, nezávislost na někom dalším, šanci být první a jedinečný, což se na internetu cení nadevše. Má i několik nevýhod, třeba vyšší riziko a odpovědnost k zákazníkům. Podstatnější je však asi mentální bariéra, že vytvořit vlastní produkt je strašně těžké.
Není.
Stačí jen pečlivě sledovat trendy, nejezdit na mrtvých koních a neztrácet ani čas nasedáním na koně, kteří brzy umřou. Zde je pár trendů, které by mohly inspirovat majitele cestovatelských webů:
Asi už tušíte, kam mířím. Stačí si tyto trendy napsat hezky pod sebe a produkt z nich vyplyne sám — virtuální poznávací zájezd v podobě elektronického průvodce doplněného o on-line rezervaci ubytování a případně letenek, třeba i přes affiliate programy.
Takový elektronický zájezd může mít mnoho konkrétních podob a mnoho podob může mít i server, na kterém ho budete prodávat. Někdo se soustředí na jedinou destinaci, kterou výborně zná, jiný třeba vybuduje mezinárodní komunitní server jehož uživatelé se budou podílet na tvorbě průvodců i na tržbě z jejich prodeje. Také marketing produktu může být pestrý. Nejenom SEO, ale i virální kampaně, vlastní affiliate program, PPC v mobilu atd.
Je to jen okamžitý nápad, který by musel projít pečlivou analýzou. Na tu nemám čas ani chuť. Možná je to nápad úplně hloupý. Podstatné je, že takových nápadů jde vymyslet stovky a všechny hloupé určitě nebudou. Stačí jen pozorovat trendy, přemýšlet, nekopírovat a být o krok napřed.
Těším se, že za rok budu moci napsat o nejoriginálnějším a nejúspěšnějším internetovém produktu roku 2007 a že to bude produkt některého z čtenářů Sovy.
Navazuje na články:
« SEO je rozjetý vlak tažený mrtvým koněm | Nejnovější | Čím se liší Google od Del.icio.us »
Commenting is closed for this article.
— habendorf · 5994 days ago · #
— PCMark · 5994 days ago · #
— Marek Prokop · 5994 days ago · #
Akorát nevím jestli jsi se dal na dráhu zkušenostních experimentů psaným slovem nebo jsi začal za účinku drog meditovat nad směřováním webového světa a věštěním budoucnosti. :-)
— JersyWoo · 5994 days ago · #
— Yuhů · 5994 days ago · #
— Marek Prokop · 5994 days ago · #
A) Vymysli produkt, vytvoř produkt, zpropaguj produkt, prodej produkt, zaúčtuj prodej, vyřeš technickou podporu produktu.
X
B) Nasaď AdSense (případně + affiliate, pokud je dostupný a vyplatí se více než AdSense)
Ano, asi máš v předchozím příspěvku pravdu, že příjmy z AdSense budou klesat. Nicméně pokles “příjmu na klik” (daný tím, že si inzerent hlídá efektivitu), může být velmi dobře kompenzován růstem trhu jako takového.
Ale i kdyby nebyl, tak většina webmasterů bude jistě preferovat způsob B).
— Jarek Klimek · 5994 days ago · #
Ale je to zajímavá diskuze. Jen mám trochu pocit, že lidé, kteří neprošli oběma cestami (A i B) mohou jen těžko rozumět pohledu lidí na druhé straně.
— Shaman · 5994 days ago · #
— fandor · 5994 days ago · #
— fandor · 5994 days ago · #
Jinak ovšem souhlasím, že většina webmasterů zůstane u varianty B – a většina se tím neuživí.
[9] Fandore, co je celý řetězec od marketingu přes logistiku až po prodej? Marketing musíte dělat i pro web s AdSense a myslím, že marketing vlastního produktu se dělá lépe a příjemněji než produktu cizího (affiliate), u kterého navíc budujete cizí značku a tudíž nechráníte/nezhodnocujete své investice.
Logistika a prodej? Píšu o internetovém produktu, čímž myslím něco, co se prodává registrací, downloadem, případně e-mailem. Žádná logistika tam není a poměr automatizace, outsourcingu a vlastní práce si můžete nastavit libovolně dle svého vkusu, schopností a nápadů.
[10] No jistě, že píšu o malém trhu, který má mnoho problémů – zatím. To je přeci podstata celého mého třídenního slohového cvičení. Většinu svých produktů jsem startoval v době, kdy pro ně neexistoval trh vůbec. A pak sa najednou z ničeho nic objevil a začal růst. Na rozvinutém trhu vás nic dobrého nečeká. Jen šílené vstupní náklady, následná stagnace a pokles. I tak můžete vydělat, ale není to žádná zábava :-)
— Marek Prokop · 5994 days ago · #
Tak teď jsi mě přiměl k hlubokému zamyšlení :-)
Pokud tedy máme na mysli totéž, tak jistě uznáš, že to není typický “produkt”. Jeho největším omezením je to, že pokud kdokoliv nabízí své služby, tak je schopen uspokojit jen omezenou poptávku.
Určitě tam tedy neplatí
>>>> poměr … vlastní práce si můžete nastavit libovolně dle svého vkusu, schopností a nápadů.
Bavíme-li se výhradně o česku, tak jistě zatím platí, že
>>> že většina webmasterů zůstane u varianty B – a většina se tím neuživí.
Ale pokud někdo nyní nastartuje zajímavý projekt, tak se tím za pár let třeba uživit může.
Garantovat to samozřejmě nelze, ale to jistě nelze ani v případě, kdy by šli cestou “produktu”.
Ono se navíc oba přístupy nevylučují – nikomu nic nebrání v tom, aby z počátku věci financoval z AdSense a až později získá zajímavou návštěvnost, tak zavedl placený nadstandard.
Ale pokud “tvému” produktu správně rozumím, tak jde v zásadě o jakousi formu placeného obsahu.
A mnozí budou tvrdit, že v tomto případě jde o sázku na mrtvého koně.
A jistě se najdou projekty, kdy pravdu mít budou, ale i projekty, u kterých tomu bude přesně naopak.
— Jarek Klimek · 5994 days ago · #
S ostatním souhlasím.
— Marek Prokop · 5994 days ago · #