Postav dům, zasaď strom a vytvoř internetový produkt

Zdánlivý pesimismus předešlých tří článků (1, 2, 3) měl jediný cíl — vyprovokovat vás, milí čtenáři Sovy, k hledání alternativ hlavního proudu podnikání na internetu. Dnes sérii završím příkladem pro inspiraci a pak se zase na rok půjdu věnovat práci.

S příchodem AdSense a affiliate programů cestovních kanceláří se mnoho webmasterů zaměřilo na segment cestování. Publikují cestopisy a průvodce destinacemi (příklad) a spoléhají na příjmy z reklamy nebo provizí. Mají znalosti, umějí udělat dobrý web, ale nemají vlastní produkt.

Vlastní produkt má přitom zásadní výhody — vyšší ziskovost, nezávislost na někom dalším, šanci být první a jedinečný, což se na internetu cení nadevše. Má i několik nevýhod, třeba vyšší riziko a odpovědnost k zákazníkům. Podstatnější je však asi mentální bariéra, že vytvořit vlastní produkt je strašně těžké.

Není.

Stačí jen pečlivě sledovat trendy, nejezdit na mrtvých koních a neztrácet ani čas nasedáním na koně, kteří brzy umřou. Zde je pár trendů, které by mohly inspirovat majitele cestovatelských webů:

  • Díky rozšiřující se nabídce levných letenek stoupá obliba individuálního cestování. Cestovní kanceláře začínají přicházet o klienty, kteří si přes internet dokážou zařídit dovolenou sami.
  • Existují lidé, kteří sice nemají zájem o zbytečně drahé a příliš svazující klasické zájezdy, ale ani si netroufají (nebo nemají čas) naplánovat individuální dovolenou sami. Této cílové skupině jsou určeny tzv. self-guided tours (příklad), v Česku zatím málo známé.
  • Blíží se masové rozšíření chytrých mobilních zařízení obsahujících telefon, PDA a GPS navigaci.

Asi už tušíte, kam mířím. Stačí si tyto trendy napsat hezky pod sebe a produkt z nich vyplyne sám — virtuální poznávací zájezd v podobě elektronického průvodce doplněného o on-line rezervaci ubytování a případně letenek, třeba i přes affiliate programy.

Takový elektronický zájezd může mít mnoho konkrétních podob a mnoho podob může mít i server, na kterém ho budete prodávat. Někdo se soustředí na jedinou destinaci, kterou výborně zná, jiný třeba vybuduje mezinárodní komunitní server jehož uživatelé se budou podílet na tvorbě průvodců i na tržbě z jejich prodeje. Také marketing produktu může být pestrý. Nejenom SEO, ale i virální kampaně, vlastní affiliate program, PPC v mobilu atd.

Je to jen okamžitý nápad, který by musel projít pečlivou analýzou. Na tu nemám čas ani chuť. Možná je to nápad úplně hloupý. Podstatné je, že takových nápadů jde vymyslet stovky a všechny hloupé určitě nebudou. Stačí jen pozorovat trendy, přemýšlet, nekopírovat a být o krok napřed.

Těším se, že za rok budu moci napsat o nejoriginálnějším a nejúspěšnějším internetovém produktu roku 2007 a že to bude produkt některého z čtenářů Sovy.

Navazuje na články:

, 2. 01. 2007 13:14, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Hezky napsané. Jen věta “neztrácet ani čas nenasedáním na koně” je trochu překombinovaná, druhý zápor je navíc.

    — habendorf · 3979 days ago · #

  2. Tam s tímhle článkem naprosto souhlasím. Ono vytvořit vlastní produkt je ale těžší, než něco okopírovat. Může to být těžší v tom, že ta masa lidí co něco stále kopíruje nedokáže vymyslet originální vlastní produkt, nebo si nedokáže udělat analýzu úspěšnosti daného produktu a tak třeba i když mají dobrý nápad tak nevěří v jeho úspěch.

    PCMark · 3979 days ago · #

  3. Habendorfe, díky za upozornění. Opraveno.

    Marek Prokop · 3979 days ago · #

  4. Ano Marku, tvé články splnili úkol. Vyprovokoval jsi mě, zAUJALO mĚ tO!

    Akorát nevím jestli jsi se dal na dráhu zkušenostních experimentů psaným slovem nebo jsi začal za účinku drog meditovat nad směřováním webového světa a věštěním budoucnosti. :-)

    JersyWoo · 3979 days ago · #

  5. Vlastní produkt může být nevýhoda. Člověk se o něj musí starat. Kdo neví, jak se uživit, a má spoustu času, ten by vlastní projekt rozhodně měl zkusit. Kdo ale dělá weby jenom tak bokem, měl by si spíš chránit své duševní zdraví a produktům se naopak vyhnout.

    Yuhů · 3979 days ago · #

  6. [5] Dušane, mezi nevýhodami vlastního produktu uvádím zodpovědnost k zákazníkům a souhlasím s tebou, že kdo se nechce věnovat svému byznysu naplno, měl by raději zůstat u AdSense a affiliate programů.

    Marek Prokop · 3979 days ago · #

  7. Uf. Marku, to je těžký kalibr.

    A) Vymysli produkt, vytvoř produkt, zpropaguj produkt, prodej produkt, zaúčtuj prodej, vyřeš technickou podporu produktu.

    X

    B) Nasaď AdSense (případně + affiliate, pokud je dostupný a vyplatí se více než AdSense)

    Ano, asi máš v předchozím příspěvku pravdu, že příjmy z AdSense budou klesat. Nicméně pokles “příjmu na klik” (daný tím, že si inzerent hlídá efektivitu), může být velmi dobře kompenzován růstem trhu jako takového.

    Ale i kdyby nebyl, tak většina webmasterů bude jistě preferovat způsob B).

    Jarek Klimek · 3979 days ago · #

  8. Myslím, že by si každý měl vyzkoušet cestu vlastního produktu už z toho důvodu, aby pochopil, jak je to obtížné a co vše to ve skutečnosti obnáší (rozdíly mezi teorií a praxí). A bez tohoto pochopení lze jen stěží dělat dobré (obchodně úspěšné) weby pro jiné klienty.

    Ale je to zajímavá diskuze. Jen mám trochu pocit, že lidé, kteří neprošli oběma cestami (A i B) mohou jen těžko rozumět pohledu lidí na druhé straně.

    Shaman · 3979 days ago · #

  9. Mit vlastni produkt ma jiste vyhodu totalni kontroly. Proc ale zajistovat cely retezec (od marketingu, pres logistiku az po prodej), kdyz velmi slusne rozumim technologii a internetovemu marketingu (treba Yuhu)? Pak je lepsi mit neco na zpusob affil webu (nebo inzertnich webu) v nekolika segmentech, riziko je minimalni a kdyz jeden segment vypadne, jsou tu porad ty dalsi. Nehlede na moznost pridat nekolik segmentu rocne a skalovat tak obrat/zisk skoro do nekonecna. Vyhodou je casova nezavislost (v pravem slova smyslu) a hlavne vic penez za mene prace.

    fandor · 3979 days ago · #

  10. Jeste poznamka k tem naznacenym business modelum – trh s individualnimi cestovateli je imho celkem maly, affiliate programy na prodej letenek v CR nefuguji (nehlede na fakt, ze letecke spoje po Evrope vyziraji lowcosty, ktere nechteji platit zadne provize ani prodejcum letenek), na rezervaci levneho ubytovani v cizine (hostely nebo levne hotely) se moc nevydela resp. prislusne weby nejsou v cestine, ... Secteno podtrzeno je to hodne moc prace za malo penez. To je daleko lepsi delat weby pro masy cedokaru, kteri jsou pripraveni utratit svych 20-100 tisic za dovolenou pro dva.

    fandor · 3979 days ago · #

  11. [7] Jarku, že to říkáš zrovna ty, který jsi s jednou úspěšnou službou začal v ČR jako jeden z prvních :-)

    Jinak ovšem souhlasím, že většina webmasterů zůstane u varianty B – a většina se tím neuživí.

    [9] Fandore, co je celý řetězec od marketingu přes logistiku až po prodej? Marketing musíte dělat i pro web s AdSense a myslím, že marketing vlastního produktu se dělá lépe a příjemněji než produktu cizího (affiliate), u kterého navíc budujete cizí značku a tudíž nechráníte/nezhodnocujete své investice.

    Logistika a prodej? Píšu o internetovém produktu, čímž myslím něco, co se prodává registrací, downloadem, případně e-mailem. Žádná logistika tam není a poměr automatizace, outsourcingu a vlastní práce si můžete nastavit libovolně dle svého vkusu, schopností a nápadů.

    [10] No jistě, že píšu o malém trhu, který má mnoho problémů – zatím. To je přeci podstata celého mého třídenního slohového cvičení. Většinu svých produktů jsem startoval v době, kdy pro ně neexistoval trh vůbec. A pak sa najednou z ničeho nic objevil a začal růst. Na rozvinutém trhu vás nic dobrého nečeká. Jen šílené vstupní náklady, následná stagnace a pokles. I tak můžete vydělat, ale není to žádná zábava :-)

    Marek Prokop · 3979 days ago · #

  12. >>> Jarku, že to říkáš zrovna ty, který jsi s jednou úspěšnou službou začal v ČR jako jeden z prvních

    Tak teď jsi mě přiměl k hlubokému zamyšlení :-)

    Pokud tedy máme na mysli totéž, tak jistě uznáš, že to není typický “produkt”. Jeho největším omezením je to, že pokud kdokoliv nabízí své služby, tak je schopen uspokojit jen omezenou poptávku.

    Určitě tam tedy neplatí

    >>>> poměr … vlastní práce si můžete nastavit libovolně dle svého vkusu, schopností a nápadů.

    Bavíme-li se výhradně o česku, tak jistě zatím platí, že

    >>> že většina webmasterů zůstane u varianty B – a většina se tím neuživí.

    Ale pokud někdo nyní nastartuje zajímavý projekt, tak se tím za pár let třeba uživit může.

    Garantovat to samozřejmě nelze, ale to jistě nelze ani v případě, kdy by šli cestou “produktu”.

    Ono se navíc oba přístupy nevylučují – nikomu nic nebrání v tom, aby z počátku věci financoval z AdSense a až později získá zajímavou návštěvnost, tak zavedl placený nadstandard.

    Ale pokud “tvému” produktu správně rozumím, tak jde v zásadě o jakousi formu placeného obsahu.

    A mnozí budou tvrdit, že v tomto případě jde o sázku na mrtvého koně.

    A jistě se najdou projekty, kdy pravdu mít budou, ale i projekty, u kterých tomu bude přesně naopak.

    Jarek Klimek · 3979 days ago · #

  13. [12] Jarku, myslím to, co ty. Produkt může být i služba. Kapacitu ovlivníš tím, jakou službu/produkt si vymyslíš, co dokážeš automatizovat, outsourcovat atd. Je pravda, že tvoje služba moc škálovatelná nevyla. To není vada, to je vlastnost ;-)

    S ostatním souhlasím.

    Marek Prokop · 3978 days ago · #

Commenting is closed for this article.