Jak jsem včera slíbil, zkusím vám trochu pokazit silvestrovské veselí. Začnu novou hračkou českých bloggerů, Google AdSense, ale nejprve na chvíli předám slovo Janu Vaňharovi. Přečtěte si jeho článek Zacinam ustupovat od AdSense a pak se, prosím, vraťte.
Jste zpět? Fajn, budu pokračovat. Jak se vám článek líbil? Možná už jste podobný někde četli, protože o tom, že AdSense jako zdroj snadných příjmů přestává fungovat, píše kde kdo. Skoro nikdo však už nezmiňuje skutečnou příčinu, ačkoli je velmi prostá:
AdSense se inzerentům nevyplácí.
Abyste pochopili podstatu, musíte trochu znát AdWords, což je reklamní systém, kterým inzerenti zadávají reklamu do vyhledávání Googlu, mnoha dalších vyhledavačů a také do sítě AdSense. Když si inzerent založí v AdWords reklamní kampaň, automaticky se mu zapne zobrazování inzerátů i v AdSense. Mnoho inzerentů to asi vůbec netuší, ale ti chytřejší mohou udělat jednu ze dvou věcí:
Druhá možnost existuje teprve asi rok a jako na potvoru, zrovna tento rok příjmy webmasterů z AdSense drasticky klesly. Zvláštní shoda okolností? Kdepak, inzerenti nejsou hloupí a začali důsledněji optimalizovat reklamní kampaně na cenu za konverzi. Čím nižší konverzní poměr, tím níž musí jít s cenou za klik, aby udrželi náklady na konverzi přijatelné. A konverzní poměr prokliků z AdSense bývá minimálně dvakrát až třikrát nižší než z hledání.
Z uvedeného principu plyne, že webmastery nezachrání ani všechny ty triky, kterých se už i u nás vyrojilo plno. Jakmile např. AdSense zamaskujete do obsahu, zvednete tím sice CTR a dočasně i příjmy, jenže jak zareagují inzerenti? Sníží cenu za klik, protože jim kvůli vašemu triku klesne konverzní poměr. Jiní inzerenti AdSense raději rovnou vypnou, tím se zhorší kontextové cílení a s ním i CTR.
Jistě, zatím se z nové hračky ještě těšit můžete, ale s rostoucími zkušenostmi inzerentů půjdou vaše příjmy dolů a nijak tomu nezabráníte. AdSense jsou fajn pro studenty, kteří potřebují z něčeho zaplatit hosting, ale pokud chcete na internetu opravdu vydělávat, začněte si včas hledat něco jiného.
Souvislosti jinde:
« PF 2008 | Nejnovější | SEO je rozjetý vlak tažený mrtvým koněm »
Commenting is closed for this article.
Právě nemožnost tohoto principu se mi líbí na eTarget a AdFox, kde inzerent už dopředu ví, do čeho asi tak jde. Jen kdyby se podmínky obou pro partnery zlepšily.
Řešením by možná mohlo být popuštění exkluzivity Googlem, kdy by bylo na své stránky možné vložit i jiné reklamy, které by to vyvažovaly. Případně zavést PPA, což mám takový pocit již Google testoval (testuje).
— Tower · 6612 days ago · #
— MzK · 6612 days ago · #
— Radek Karban · 6612 days ago · #
— Retal · 6612 days ago · #
Bez tvrde prace nejsou doláče.
— AdSense CZ · 6612 days ago · #
— Filosof · 6612 days ago · #
— Hds · 6612 days ago · #
— Richi · 6612 days ago · #
A výdělek na hosting a nebo malá prémie za články, které byly dříve zdarma a odměňované pouze návštěvností budou působit jako katalyzátor pro generování dalšího a dalšího obsahu.
— Milan Kryl · 6612 days ago · #
s rostoucim poctem inzerentu budou i oni muset stale zvysovat cenu za proklik v adwords, aby jim na reklamu nekdo klikal. a tim padem se bude zvysovat i odmena pro majitele webu s adsense.
nevidel bych to tak cerne.
— Hannes · 6612 days ago · #
— Tomáš Kučera · 6612 days ago · #
— Kovboj · 6611 days ago · #
— Tomáš Kučera · 6611 days ago · #
[4] Retale, dobrá reakce, díky. Je vidět, že se nakonec vlastně shodneme. Mimochodem, když Brad psal ten příspěvek na WMW, tak GAP ještě neměl ;-)
[5] AdSensi CZ, je fajn, že loni vaše příjmy stouply. Přeju vám to. Dejte vědět, jaké budou za rok.
[7] Hds, kvalitní obsah stojí peníze. Přečtěte si moc hezký (i když už trochu starší) příspěvek You too can make $5.35/hour with AdSense? na WMW. Názorně vypočítává, že průměrně (v měřítcích ČR ovšem dost nadprůměrně) úspěšný sepisovač obsahu pro AdSense vydělá asi 5,35 USD/hod., tj. neco přes 100 Kč.
To je cena, za kterou v ČR seženete brigádníka schopného psát spíše podprůměrný obsah, takže jako podnikatel budete po započtení dalších nákladů v mínusu. Pokud si ten obsah ovšem vytvoříte sám, protože vás to baví bez ohledu na peníze, nebo pokud už ho máte a nevíte, co s ním, pak je AdSense perfektní prostředek jeho monetizace.
[10] Hannesi, samozřejmě, že v článku nejsou pravdivá tvrzení. Jsou to prognózy, které ještě pravdivými být nemohou, ale možná se pravdivými stanou.
Oba spekulujeme. Moje spekulace se zakládá na způsobu uvažovaní vzorku cca. pěti set inzerentů AdWords a dalších PPC systémů, které jsem za poslední tři roky poznal. Na čem se zakládá ta vaše?
[12] Kovboji, úspěšností asi myslíte CTR. V tom případě je 2,5% výborná hodnota, jenže o skutečné úspěšnosti pro inzerenta neříká vůbec nic. Inzerentovi jde buď o návštěvnost, nebo o konverze, a to vždy ve vztahu k nákladům.
— Marek Prokop · 6611 days ago · #
že se nestydíš! Takhle nám kazit radost z hračky, na kterou jsme se léta těšili :-)
Ale já bych se nebál tvůj titulek ještě trochu přitvrdit: AdSense v ČR žádnou radost nepřináší.
Důvod? AdSense na českých webech ještě pořád není.
Srovnám-li to, jak často narážím na AdSense na anglických a jak často na českých webech, tak tady AdSense opravdu (zatím) není.
— Jaromír Klimek · 6611 days ago · #
— Šimon Grimmich · 6611 days ago · #
— Misha · 6610 days ago · #
>>> Jistě, zatím se z nové hračky ještě těšit můžete, ale s rostoucími zkušenostmi inzerentů půjdou vaše příjmy dolů a nijak tomu nezabráníte.
si musím šťournout:
Z toho co jsi v textu napsal, plyne maximálně to, že zkušení inzerenti ceny sníží tak, aby se jim vyplácely.
Ale:
1. Jaké je jejich %? Nepřeválcují je v aukci ti méně zkušení?
2. I pokud nepřeválcují – budou růst rychleji zkušenosti inzerentů nebo trh? Mírný pokles eCPM může být kompenzován nárustem trafficu i počtu inzerentů. Pak k poklesu vůbec nemusí dojít. Naopak.
3. Dobře víš, že se dá AdSense velmi dobře využívat pro brandovou reklamu. A tudy vede cesta k velkým inzerentům. Tito dosud nemají na českém internetu mnoho příležitostí – snad pár velkých portálů. AdSense bude dříve nebo později platformou, kterou využijí.
— Jarek Klimek · 6610 days ago · #
K bodu 2: Ano, poroste i celkový traffic – a s ním počet webů, které se ho budou snažit zhodnotit. Pár lidí na tom získá, většina ostrouhá.
K bodu 3: AdSense se dá využít pro brandovou reklamu, ale nemá moc smysl, aby ho tak využívali opravdu velcí inzerenti. Pro ty asi budou vždycky efektivnější jiné prostředky.
No nic, počkáme a uvidíme :-)
— Marek Prokop · 6610 days ago · #
— zden · 6607 days ago · #
— Marek Prokop · 6606 days ago · #
abych podpořil Marka, musím potvrdit že jako inzerent, jsem se AdSense vyhýbal, nebo přinejmenším snažil používat AdSense velmi opatrně. A musím potvrdit, že kampaně, které by měly v AdSense vyšší konverzi než při vyhledávání bude velmi málo, přestože někdo tvrdí, že takové kampaně existují.
Rozumná charakteristika AdSense je ta, že se jedná o nejnižší patro “potravního řetězce” http://blog.webtrh.cz/adsense-inzerenty-autory-skepse-miste . A na to je potřeba pamatovat.
— Martin Bruoth · 6606 days ago · #
— HoBr · 6602 days ago · #
— Marek Prokop · 6601 days ago · #
— HoBr · 6601 days ago · #
— Jíra · 6598 days ago · #
— Rob · 6598 days ago · #