Prý jsem kdysi řekl, že content strategy je v podstatě optimalizace pro vyhledavače. Nevím, nepamatuji si to, ale prý to o mně řekl Martin Kopta na Webexpu. Nevím, neslyšel jsem ho, ale psali to o Martinově přednášce lidé na Twitteru. Nevím, čert věř téhle virtuální realitě…
Když už ale mluvíme o content strategy (které ovšem budu raději říkat česky obsahová strategie) a SEO, rád bych k tomu přidal pár myšlenek, místy přerůstajících dokonce až ve stanoviska.
Obsahová strategie rozhodně není SEO. Nemůže jím být už z toho prostého důvodu, že mnoho typů obsahu není ani trochu cíleno na vyhledavače, ba dokonce ani na obecnou nalezitelnost. Míří na rozhodujícího se zákazníka (který už web nalezl), na komunitu, na uživatele sociálních sítí, které jsou vyhledavačům skryté apod.
Na druhou stranu by šlo uvažovat o obráceném tvrzení. Je optimalizace pro vyhledavače obsahová strategie? Z podstatné části nepochybně je. Obsah, či přesněji řečeno slova, která ho tvoří, přivádí návštěvníky z vyhledavačů. Ještě důležitější je, že jedině obsah se může stát cílem zpětných odkazů. Takový obsah ovšem nevzniká náhodně. Vzniká s určitou vizí, podle předem připraveného plánu. Je-li plán špatný, špatné jsou i výsledky.
To je důvodu, proč strategii budování a organizování obsahu věnuji na svém školení SEO tolik prostoru a proč si SEO a zejména link building bez promyšlené obsahové strategie neumím představit. Už na začátku každého projektu musíte vědět, jaký obsah lidé budou hledat, jaký přitáhne pozornost a zpětné odkazy, jak takový obsah získáte a jak ho budete rozvíjet v čase.
Přibližně od začátku roku 2010 je podle mnohých content strategy the next big thing. Všichni ovšem víme, co tyhle Příští Velké Věci ve webovém světě znamenají. Jsou to staré věci, kterým někdo vymyslel nový sexy název. Např. já jsem si tento typický jev právě teď pojmenoval buzzwordizace starých témat ;-).
Zkusil jsem najít, kdy jsem sám spojení “obsahová strategie” poprvé použil v publikovaném textu. Zřejmě to bylo v polovině roku 2003 v článku Devět sloupů webového týmu, což byl ale jen výcuc ze stejnojmenného anglického článku. Jesse James Garrett v něm o obsahové strategii píše:
Content is often the reason users come to your site. But what content can you offer to meet your users’ expectations? How much content is appropriate, and what form should it take? What style or tone should it have? Before you can produce that content, you need to answer fundamental content strategy questions such as these.
Tak vidíte, nakonec jsem asi na to, co si myslím o content strategy, nepřišel sám, ale naučil jsem se to už skoro před deseti lety od Garretta.
« Celosvětově nejsdílenější české stránky | Nejnovější | Míří web zpátky do středověku? »
Commenting is closed for this article.
Jsem názoru, že většina věcí kolem SEO už byla řečena. Vlastně se to vždy opakuje, někdo to znovu otevře, nebo nějak obohatí, ale ten základ je pořád stejný.
Jináč moc nerozumím té obsahové strategii. Tím je zřejmě myšleno to, že například v e-shopu pomocí textu navnadím člověka k nákupu ne? Prostě ho donutit k akci, kterou chci, aby udělal… že?
Dala by se tam zařadit i práce s klíčovými slovy? Často lidé analyzují z jakých slov lidé na jejich stránky chodí a pak je do článku/textu doplňují.
— Carl114 · 4767 days ago · #
Pěkné napsané… “Buzzwordizace starých témat” – s dovolením budu používat. :) Osobně mám pocit, že tato buzzwordizace starých témat je všudypřítomná – od svobody v práci až po content management apod.
V konečném důsledku oběma směrům fandím, protože na to slyší noví lidé a jde se k meritu věcí, a to k ideálnější podobě webů (tzn. do přiměřené formy zasadit adekvátní obsah ve všech svých podobách – text, img, video, audio, inforgrafika, slideshow apod.).
— Petr Čaník · 4767 days ago · #
[1] Tomáši, máte pravdu. Principy SEO se opravdu moc nemění. Na druhou stranu je postupně v čase objevujeme, učíme se je lépe pojmenovat a vysvětlit a zejména lépe používat. Je to jako s přírodními zákony. Ty se také už nějaký ten pátek moc nemění, a přesto se fysika vyvíjí dál a aplikovaná fysika a z ní odvozené technologie tuplem.
S tou strategií to máte naopak trochu popletené. To, o čem píšete, je spíš taktika nebo na vyšší úrovni možná koncepce copywritingu. Strategie je vždy dlouhodobá. Říká, co se stane a co budu dělat za rok, za dva, za pět, za deset let. Záměrně to takhle rozepisuji, protože ani plán, že budu následujících 10 let dělat neustále totéž, bych nenazýval strategií. To by byl spíš jen špatný plán, který by nejspíš nefungoval.
— Marek Prokop · 4767 days ago · #
[3] Aha, děkuji za reakci. Myslím, že už to chápu… obsahová strategie je například u mého blogu plánování témat pro články. Když chci sepsat menší seriál o návodech pro optimalizaci stránek (zrychlení) a přemýšlím o tom, připravuji na to uživatele a tak.
Třeba se o tom zmíním v mailu, když jim budu psát. A tak je připravím na to, co je bude čekat. Zároveň mám samozřejmě očekávání, že mé články pomohou, budou užitečné a někdo na ně třeba odkáže. A vlastně to všechno myšlení kolem.
Nevím, co plánujete do budoucna, ale myslím si, že děláte dobrou věc. Zkrátka to čemu rozumíte a zřejmě Vás to i baví. Já jsem jedině rád za ty všechny rady, weby a články, které jste vytvořil. Vážím si Vás stejně jako Dušana, který snad vytvořil návody a užitečné weby na vše, co člověka může napadnout a za to jsem vděčný :).
— Carl114 · 4760 days ago · #