Míří web zpátky do středověku?

Příběh webu je příběhem objevování. Podobni středověkým medikům jsme se v počátcích webové tvorby a marketingu řídili jen intuicí a vírou. Pak se začala bouřlivě rozvíjet webová analytika a my se postupně od pitvy přes experimenty připomínající pouštění žilou dostali až téměř k rentgenu. Ne, počítačovou tomografii ještě nemáme, ale i k té se jednou určitě dopracujeme…

Určitě? Začínám o tom pochybovat. Zatímco středověká církev kdysi otevřela cestu moderní medicíně uznáním, že lidské tělo není tak posvátné, aby nemohlo být detailně zkoumáno, na webu vítězí opačný trend. Novodobí velekněží posvátného soukromí již vyslali své inkvizitory, aby nás připravili o nejcennější zdroje poznání.

Před časem EU zpřísnila zacházení s cookies, teď pro změnu Google omezil předávání referrerů a tím i informací o hledaných dotazech. Situace sice ještě není kritická, ale výhled je pochmurný. Jakmile jednou strašáka soukromí vytáhnete, sám od sebe zpátky nezaleze.

Dobrodružství objevování mne kdysi na webařině uchvátilo a baví dodnes. Vzrušuje mě pouť od středověké magické intuice k moderní analytické předvídatelnosti. Mám radost, že mohu klientům nabízet místo služby zaplať a uvěř službu zaplať a ověř. Jenže teď se bojím, že nás čeká web bez referrerů a dalších dat nezbytných pro racionální rozvoj oboru.

A bojím se, že mě práce na takovém webu už bavit nebude.

, 23. 10. 2011 11:05, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Marku,

    mně se to nepředávání (nezobrazování) klíčových slov do Google Analytics také nelíbí. Na druhou stranu, když se podívám na výsledky za poslední tři dny na US trhu, dělají neidentifikovatelné návštěvy zatím zhruba jedno procento (počítáno bez navigačních výrazů). Což mě samotného velmi překvapuje. Takže to asi nebude tak hrozné, jak jsme všichni čekali.

    Jinak jako správný marketér samozřejmě doufám, že se dožiji něčeho podobného jako v Minority Report. :-)

    (Ten předchozí komentář se mi nějak divně odeslal, klidně jej smaž.)

    Robert Němec · 1739 days ago · #

  2. Zasílání referreru mám vypnuté, ale i tak je zapnutí SSL pro vyhledávač blbost i z jiných mnoha důvodů.

    Nicméně snaha google je jasná — analytická data teď půjde zjistit jen pomocí jejich nástrojů, do všech stránek se bude muset nacpat kód GA, … Google bohužel začíná být evil.

    — Jirka Kosek · 1739 days ago · #

  3. [1] Roberte, jasně, teď to ještě není vážný problém, ale jak daleko je doba, kdy Google schová všechny referrery? A jak daleko je doba, kdy je schovají i další velké weby? Už teď se nedopátráš, z jakého kontextu přicházejí návštěvníci z Facebooku, Twitteru…

    [2] Ano, blokování referrerů přímo v prohlížeči je největší hrozba. Teď jde zapnout, později půjde vypnout a nakonec už bude natvrdo. Na jednu stranu dokážu pochopit, že si referrery blokuješ, ale na druhou stranu neumím pro uživatele, jako jsi ty, udělat web, který by se jim dobře používal a byl pro ně užitečný. Ale co, lidi si svou blbostí kazí i důležitější věci…

    Marek Prokop · 1739 days ago · #

  4. Zákaz third-party cookies by skutečně dával smysl. Uživatele tehdy sleduje nějaká třetí strana, které k tomu nedal souhlas a zpravidla o svém sledování ani neví.
    Každopádně ať už se zákazem přijde Brusel nebo kdokoliv jiný, teď už nemá šanci zákaz prosadit. Příliš mnoho firem totiž na third-party cookie spoléhá.
    A zakáz všech cookies je už naprosté bláznovství.

    Co se týká těch refererů na Googlu, tak to mě taky netěší :( obhajoba Googlu v tom má určitou logiku (výsledky jsou personalizované, takže by se nemělo nikomu ani takhle nepřímo prozrazovat, co v nich který uživatel má). Ale stejně se nemůžu zbavit pocitu, že Googlu jde spíš o mocenskou hru. Všechny informace sbírat a co nejmíň jich pustit. A když už pustit, tak přes proprietární nástroje (G Analytics, G Webmaster Tools).

    Michal Illich · 1739 days ago · #

  5. Z mého pohledu to je úkaz jednoznačně pozitivní (a ostatně, já referery taky blokuju už několik let).

    V tom “středověku” lidi psali weby o tom, čemu rozuměli, čím se zabývali, co je bavilo… Dneska píšou o tom, co lidi hledají.

    Mám pocit, že najít skutečné a původní relevantní informace je čím dál tím težší.

    Možná, když autoři webu budou spoléhat ne na to, co jim lidi nažene, ale co na tom webu budou dělat, bude to lepší.

    Michal Altair Valášek · 1739 days ago · #

  6. [4] A používají se ještě ty third-party cookies nějak masivně? Spousta reklamních systémů přešla z iframe na vkládání Javascriptu (třeba AdSense) a tím pádem se přesunula do normálních (non third-party) cookies.

    — Jirka Kosek · 1739 days ago · #

  7. [5] Michale, referrery jsou důležité i pro zlepšování použitelnosti, tedy pro ty autory, kteří se nezajímají, co jim lidi nažene, ale co na tom webu budou dělat.

    Např. A/B testování použitelnosti vstupních stránek (první stránka návštěvy) se často dělá jen pro určitý segment referrerů, protože kdyby se do testu dostal větší počet atypických návštěvníků (třeba z náhodného nerelevantního výsledku ve vyhledavači nebo z odkazu na hodně navštěvovaném webu s jinou cílovkou), test by to zcela rozbouralo.

    Jinými slovy, když nebudu mít referrery, nedokážu provést validní test a v mnoha případech tedy nedokážu ani zlepšit použitelnost, protože jiné metody než A/B testy by pro ten případ třeba nebyly vhodné nebo by byly příliš nákladné.

    Marek Prokop · 1739 days ago · #

  8. [6]: Jirko, máš sice nejspíš pravdu v technickém provedení, ale z hlediska práva (či etiky) je myslím jedno, jestli jde o third-party cookie nebo third-party javascript se svoji vlastní cookie. Dokonce se dá říct, že ten javascript je nebezpečnější, protože je mocnější.

    — Michal Illich · 1739 days ago · #

  9. Pre mňa je to jednoznačne smutná správa.
    Otázkou je či to, že sa k tomu vyjadrí elita ako Danny Sullivan, Rand Fishkin, článek na SeoBook a mnohý ďalší može zmeniť smer, ktorým sa v tomto Google vydal :-(

    Ján Forgáč · 1738 days ago · #

  10. Kto chce može podporiť: keywordtransparency.com

    Ján Forgáč · 1736 days ago · #

  11. Čtu tu spoustu komentářů, proč je přechod na šifrované hledání špatný. Totiž, proč je špatný pro provozovatele webů a jejich inzerenty. Dokázal by mi někdo říct, proč je podle něj špatný z hlediska uživatelů těchto webů? Jediný smysluplný argument jsem zatím viděl od Marka v komentáři [3], že pak nedokáže zlepšit zážitek z webu pro návštěvníky (ponechme teď stranou, že nevím, jak by ho chtěl zlepšit, kdyby referer dostával – Marek je v tomto oboru specialista, já ne). Jiný argument, proč by měl návštěvník chtít odesílat referer, jsem neviděl.

    (Tvrzení z článků linkovaných v [9] nepovažuji za argument, protože to, že Google lže o dostupnosti refereru, nijak přímo nesouvisí s tím, jestli pro návštěvníka je výhodné používat hledání šifrované nebo nešifrované. Víceméně by se ty články daly shrnout do věty “Google je zlý, protože i nadále vydělává na porušování soukromí uživatelů, zatímco my už nemůžeme (ale chtěli bychom)” – což je sice možná pravda, ale já opravdu nevidím žádnou zvláštní výhodu z toho, že moje soukromí bude zneuživat N>>1 subjektů místo jednoho.).

    pepak · 1735 days ago · #

  12. Mohu se zeptat, odkud pochází info, že do Google Analytics se tyto údaje dostanou? Kudy by se měly dostat?

    v6ak · 1728 days ago · #

Commenting is closed for this article.