Kdy je čas na redesign

Nejprve jsem myslel, že rozhovor s Kelly Goto (Digital Web Magazine, 26. 1. 05) jen blognu do odkazů bez komentáře, jenže pak jsem se pročetl k této větě:

Jakmile je nový web spuštěn, je čas začít s redesignem.

Možná vám připadá jen jako povrchní bonmot, ale pro mne představuje téměř vše, k čemu jsem se v navrhování stránek dosud dopracoval. Čím víc toho totiž o webdesignu vím, tím víc jsem si jist, že web navrhnu napoprvé špatně. Špatně rozvrhnu jeho strukturu, vymyslím nevhodnou navigaci, zvolím nesprávná klíčová slova, špatně napíšu texty.

Konec konců, je to pochopitelné. V době prvotního návrhu webu znám jeho uživatele nejhůře, i když se o nich snažím dozvědět co nejvíce. Ty nejdůležitější informace však přijdou až s provozem. Teprve pak vidím, jak se uživatelé na webu chovají a mohu na to reagovat. Teprve pak může postupně začít vznikat dobrý web.

Pro většinu klientů je tato filosofie nestravitelná. Asi je to dobře, protože pro mne jsou klienti, kteří chtějí jen rychle uplácat nějaké stránky a pak na ně zapomenout, nestravitelní také.

Souvislosti

, 28. 01. 2005 01:03, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. To je velká pravda a je dobré k tomu od začátku klienta vést. Třeba tím, že během schůzky, během které by rád s tužkou a papírem definitivně vyřešil design a fungování zatím neexistujícího webu, zkusíte pro určité problémy navrhovat hned dvě zajímavé řešení. Vznikne tak určitá “nejasnost”, variabilita, a odhodlání rozhodovat se až při ostrém testování (například na sektretářkách a rodiných příslušnících ředitele firmy).

    Klienta dostanete kam je třeba a navíc má pocit, že své práci rozumíte a máte zásobu nápadů :-)

    A pak je tu samotná výroba webu, která také musí počítat s možností cokoliv změnit třeba už během prvního týdne provozu webu. O tom, jakým přínosem je v tomto směru CSS, snad nemusím na Sově vůbec psát…

    dgx · 7120 days ago · #

  2. Nekonečné změny webu, to je jedna velká pravda.

    Bohužel si někteří zákazníci myslí, že si zaplatí vytvoření stránek a v ceně jsou doživotní úpravy.

    Vážně by mě zajímalo, jak to ostatní dělají s cenou, já mám vytvoření + nějaký fixní počet úprav v základní ceně a vše navíc účtuji jako vícepráce. A to byste nevěřili, jak se někteří klienti kroutí.

    — Petr · 7120 days ago · #

  3. Keď sa ale na to pozrieme zo širšieho uhla pohľadu tak mnohé aspekty dobrého webu sa dajú ovplyvniť dopredu a aj bez hlbšej znalosti užívateľov (prístupnosť, technické riešenie, grafický dizajn). Naprvýkrát to teda nemusí byť zlý web, môže sa ale postupne zlepšovať.

    Iteratívny prístup je pri tvorbe webu nevyhnutná vec, ale často je limitujúcim faktorom rozpočet. Vtedy by som siahol po osvedčených konceptoch – napr. na malých firemných weboch existuje nejaká zaužívaná štruktúra a označenie navigácie (Produkty / Služby, Referencie, O nás, Kontakt a pod.)

    Možno dokonca už väčšina riešení použiteľných pri vytváraní stránok bola vymyslená a dali by sa úspešne znovu používať, napr. ako nejaké návrhové vzory, šablóny a pod.

    Ľuboš Kmeťko · 7120 days ago · #

  4. Jasně, to je normální... Pamatuju si, jak jsem tvořil design pro fotoblog poprvé. Přidala si k tomu ještě neznalost redakčního systému (kterej je supr, až na tak složitý šablony..).

    Ono jak se to všechno tak zkombinuje, tak to potom udělá děsnou mazanici. :)

    tark · 7119 days ago · #

  5. K té nestravitelnosti pro klienty: mám spíše opačnou zkušenost, alespoň u klientů, s jejichž webem jsem spokojen (tj. nepodaří se jim omezit má řešení). Při tvorbě / redesignu webu cenu smlouvají, ale jakmile zjistí, že se jim obcchody opravdu zvýšily o 120 %, jakékoliv další úpravy jsou náhle mnohem průchodnější, než bylo prvotní získání zakázky.

    Shaman · 7119 days ago · #

  6. Ještě mě k tomu napadá, že je to stejné jako psaní textů – nikdo nenahodí bezchybný text hned napoprvé. Teprve když si to po sobě na papíru přečtu, vidím možná zdokonalení.

    Shaman · 7118 days ago · #

Commenting is closed for this article.