Informativní odkazy - dogma či rebel webdesignu?
3. 03. 2004
Progresivní webdesigneři jsou občas trochu schizofrenní, když nové trendy považují za zaprášená dogmata zasluhující kritického pohledu.
Dušan Janovský rád přemýšlí. Nemá rád dogmata. Ze všeho nejraději přemýšlí o dogmatech. Asi proto připojil k článku Klikněte zde (Petr Weida, About weblog, 1.3.04) následující komentář:
Že je text odkazu klikněte zde nešvar, se říká dlouho. Mám ale pocit, že se na problematiku nazírá příliš jednostranně. Stále více získávám pocit, že možná některé skupině uživatelů vyhovuje text odkazu klikněte zde více, než podtržený obsah. Více je to vede. Proč by se to jinak tolik vyskytovalo?
Tentokrát to ale vypadá, že Dušana zradil cit pro rozpoznání toho správného dogmatu, o kterém je třeba přemýšlet a které je záhodno zpochybňovat. S oním klikněte zde je to totiž tak trochu jinak, ne-li přímo obráceně.
Volání po informativních textech odkazů není jednostranné dogma, nýbrž poměrně nedávný výsledek osvíceného nazírání na webdesign skrze exaktní metody informační architektury a použitelnosti. Zakořeněným dogmatem (99 webů ze 100 to jasně dokazuje) je naopak přesvědčení, že klikněte zde je tím pravým call to action, bez kterého si potvora uživatele dělá co chce a na zájmy majitele webu klidně kašle.
Web má tu smůlu, že když se do něj pustili obchodníci, přenesli na něj setereotypy fungující v jim dosud známých médiích - televizi a tisku. Klíkněte zde je potomkem teleshoppingového volejte hned TEĎ. V počátcích Webu to možná i fungovalo. Jenže od té doby se zjistilo, že informativní odkazy fungují ještě lépe. Jen to zatím většina webdesignérů nevzala na vědomí.
Tím ovšem nechci říci, že zvolací styl textů odkazů je všeobecně nevhodný. Naopak. Slovesa nepochyně účinnost odkazu umocňují. Jednak by ale měla být do textu odkazu zahrnuta včetně předmětu (čtěte více o telefonu, objednejte si telefon) a jednak je vždy vhodné zvážit, zda opravdu chcete přimět uživatele udělat to, co by možná sám od sebe neudělal.
Souvislosti v Sově
- Poněkud nejednoznačný test klikněte zde (22.3.04)
- Odkazy v textu pomáhají přesvědčit zákazníky (15.11.03)
- Vyvracejte obavy dřiv než vzniknou (10.10.03)
- Neučte lidi klepat na odkazy (22.11.02)
- Jak na vyšší účinnost odkazů (9.12.01)
- Základy správné navigace (14.5.01)
Komentáře k tomu článku jsou uzavřeny.
Komentáře
1. laada:
5. 03. 2004 10:45
Na druhou stranu znam dost (pod)uzivatelu, kteri se bez kliknete zde zaseknou hned potom co si zapnou ten internet v ty ikonce na windows. :D
2. Marek Prokop:
5. 03. 2004 10:55
Laado, nechce se mi věřit, že jsou uživatelé, kteří se bez klikněte zde neobejdou. Jednak jsem při žádném user testingu nikdy takového uživatele nepotkal (a že jsem jich viděl dost, včetně zcela nezkušených) a jednak se musí uživatel na příslušný web nějak dostat. Obvykle z nějakého katalogu či vyhledavače, kde musí kliknout na normální, informativně otextovaný odkaz. Pokud to udělá, evidentně to umí.
Zato jsem potkal desítky uživatelů, kteří neviděli nepodtržené odkazy, odkazy psané příliš malým písmem, či odkazy jinak nedostatečně odlišené, a to ani tehdy, když přímo na ně koukali. A viděl jsem i plno webů, které právě takové „neviditelné“ odkazy používají současně s texty typu klikněte zde.
Činím z toho jednoduchý závěr - mnohým (asi většině) z těch, kteří klikněte zde na stránky dávají, je úplně fuk, zda uživatelé na odkazy klikají. Jsou prostě jen ve vleku zaběhnutého klišé nebo jsou líní vymyslet lepší text. Ono je to někdy opravdu dost těžké.