Weblog pro webmastery a webdesignéry
17. 10. 2003
Zaplať 50 australských dolarů do 12.26.03, paroháči
Ehm, promiňte, ten titulek samozřejmě nebyl na vás. Jen jsem nahlas uvažoval nad radami, které dává Alan K’necht v článku Think Beyond—Think Global (Digital Web Magazine, 16.10.03). Když provozujete web pro zahraničí, je opravdu vhodné myslet na to, že znak $ může znamenat různé měny, že se data píší v různých zemích různě a že grafické symboly u nás optimisticky povzbudivé mohou jinde ošklivě urazit.
Novookenní mytologie
Petr Staníček vytáhl do boje proti otevírání nových oken. Narazil však na pevně zakořeněné mýty.
Se svou averzí proti otevírání odkazů do nových oken jsem se dlouhá léta cítil poněkud osamocen. Pak se ale rozšířily prohlížeče a pomůcky (např. nový toolbar Googlu či Alexy), kterými lze otevírání nových oken zakázat a najednou se začalo ukazovat, že nejsem zdaleka sám.
Nová okna přestal otevírat Zeldman. Jinde jsem před odkazem do nového okna zahlédl třířádkové (!) upozornění s omluvou a s pokyny pro uživatele protiokenních blokovačů. Přidal se Keith Robinson (viz Éra otevírání odkazů do nových oken končí, Sova v síti, 30.9.03) a nyní i Petr Staníček: Nesměrujte odkazy do nových oken. Prosím. (Web &CSS blog, 16.10.03).
Ani bych o tom už znovu nepsal, kdybych si nepřečetl komentáře, které Petrův příspěvek vyvolal. Objevují se v nich totiž tři mýty, se kterými bych rád polemizoval:
-
Do nových oken se musí otevírat externí odkazy. Jinak uživatel odejde a už se nevrátí.
Tento názor se sice ve webdesignérské literatuře traduje od nepaměti, má ale jednu zásadní vadu. Nikdy ho žádný test či průzkum nepotvrdil. Přátelé, buďme soudní, pokud se někdo na náš web nevrátí, je to proto, že se tam vrátit nechce a ne proto, že nezná tlačítko Zpět.
-
Při návratu tlačítkem zpět musím znovu čekat na načtení stránky.
To sice může být pravda, jenže jen tehdy, je-li na serveru špatně nastavené kešování. Nastavte ho správně a žádná stránka se znovu načítat nebude.
-
Co chudáci nezkušení uživatelé, kteří nevědí, že si mohou nové oko sami otevřít.
Ze všech tří mýtů zřejmě nejpitomější. Pokud takoví uživatelé existují, pak samovolně otevřené nové oko právě je vyvede z konceptu nejvíc. Možná v úleku zavřou to první, možná obě, určitě jim ale novým oknem radost neuděláte.
Ohlasy a souvislosti k tomuto příspěvku
Jan Bien: Do nového okna? (Weblog Mraveniště, 17.10.03)
Bez komentáře
Na závěr (nebo na začátek) dne několik odkazů na články, které jsem sice nestihl okomentovat, přesto by vás však mohly zajímat:
- Petr Staníček: Portál veřejné správy: první dojmy (Lupa, 14.10.03)
- Serge Thibodeau: SEO’s seven most often asked questions (ISEDB.com, 14.10.03)
- D. Keith Robinson: Supplemental Navigation Techniques and Tips (DKR Productions, 13.10.03)
- Alan Webb: Link Text - Revisited (ISEDB.com, 12.10.03)
- Petr Weida: Pluginy pro MyIE2 poprvé (Interval.cz, 10.10.03)
- Mark Redetzke: Hub Media Strategy (ClickZ, 7.10.03)
- Nathan Matias: Caffeinate Your Hypertext (SitePoint, 6.10.03)
Další příspěvky weblogu
- Předcházející den: 16. 10. 2003
- Následující den: 18. 10. 2003
- Celý měsíc
- Posledních pět dní