Weblog pro webmastery a webdesignéry
21.12.02
Odkazy na citované zdroje
Značka <blockquote>
určená pro vyznačení delších, blokových citací sice má atribut cite
pro URI citovaného zdroje, ale jeho hodnotu jen tak v nějakém prohlížeči neuvidíte, natož abyste na ni mohli kliknout. Problémem se začal zabývat Adrian Holovaty a přišel s řešením pomocí CSS. To dále rozvinul Simon Willison pomocí JavaScriptu, takže teď už je zcela použitelé. A protože se v blozích cituje opravdu často, všem blogenkářům ho vřele doporučuji.
Přesměrování na straně klienta
Dnes jsem se chtěl podívat, jaké knížky nabízí Interval.cz ve svém knihkupectví, avšak na adrese inshop.interval.cz jsem nalezl jen prázdnou, bílou stránku. Je možné, že vy tam uvidíte něco jiného, jenže já mám svůj prohlížeč (IE6) slušně vychovaný, takže mi zobrazuje jen to, co na stránce opravdu je. A na té stránce je toto:
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>inShop</TITLE>
<META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="0; URL=inshop">
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
</HTML>
Normálně bych napsal Markovi Šalandovi a vynadal mu osobně, neboť když o tom veřejně napíšu sem, vynadá pro změnu on mně, jenže tento měsíc jsem na stejnou chybu narazil už několikrát a nedá mi to, abych před ní nevaroval i ostatní. Co je tedy na citovené konstrukci špatně?
- Prázdný dokument bez jakéhokoli obsahu je nesmysl. Webmasterům se zdravým selským rozumem by tento argumet měl stačit. Pro ty ostatní přidám ještě další tři.
- Ve specifikaci HTML žádná taková meta značka není povolena. Naopak, specikace před ní v kapitole o meta značkách výslovně varuje.
- Přesměrování a refresh na straně klienta způsobuje problémy s přístupností, které WCAG 1.0 hodnotí stupněm závažnosti 2 (ze tří).
- Klientské přesměrování s nulovou dobou a bez normálního odkazu na stránce spolehlivě vyřadí takto z(ne)přístupněný obsah z většiny vyhledavačů.
Jak ale řešit případy, kdy je podobné přesměrování nutné? Optimální je přesměrování na straně serveru. Pokud není možné (např. kvůli špatnému hostingu), měla by se použít normální statická stránka s příslušným odkazem a vysvětlujícím textem. Teprve v nejkrajnějším případě lze na takovou stránku přidat výše citovanou meta značku, avšak s prodlevou alespoň 20 vteřin.
18.12.02
Třikrát o navigaci
Digital Web Magazine pokračuje v hledání významu informační architektury. Tentokrát nad rolí informačního architekta při návrhu webové navigace uvažuje Jesse James Garrett v článku The Psychology of Navigation:
Každý odkaz něco slibuje. Jeho tvůrce má ale jen malou možnost ovlivnit co, neboť slib existuje pouze v mysli uživatele. Informační architekt může jen zkusit tuto představu v myslích uživatelů ovlivnit tak, aby je pohled na skutečný výsledek kliknutí co nejvíce přesvědčil, že slib byl splněn.
Garrettův článek však není jediný, který v posledním Digital Webu naleznete. Zbývají ještě dva a oba se tak či onak věnují navigaci:
- Peter-Paul Koch: Navigation Complex
- Jeff Lash: Persuasive Navigation
Za pozornost stojí zejména poslední jmenovaný, neboť právě přesvedčivost je často tím, co českým webům chybí k úspěchu nejvíce.
„Ošklivé“ weby jsou úspěšnější než hezké
Gerry McGovern mne zase jednou potěšil, neboť tvrdí totéž, co já už léta vtloukám každému na potkání do hlavy:
Vzhled webu je důležitý, avšak méně než jeho textový obsah. U většiny komerčních webů je role grafického designéra relativně menší. Role informačního architekta je zásadní. Role editora a autora je kritická.
Jistě, oponenti budou poukazovat na to, že MacGovern a Prokop jsou informační architekti a k textu mají blíž než ke grafice. Přesto se nejedná jen o ohřívání vlastní polívčičky. Přečtěte si článek How important is the look 'n' feel of your website?, ze kterého citát pochází a vyhledejte si studie, o kterých se zmiňuje.
Prasárničky s CSS
Velmi dobrou ukázku toho, co se nemá dělat s kaskádovými styly najdete v článku Super Ragged Floats. Autora ani nebudu jmenovat, nezaslouží si to. (via Lukáš Oborský)
Děti vs. dospělí
V krátké úvaze nazvané Is There A UI Generation Gap? se Peter Merholz zamýšlí nad tím, proč děti rychleji chápají uživatelská rozhraní moderních technologií (web, mobilní telefony, atd.) než dospělí a zároveň nabízí jednoduché vysvětlení – děti mají silnou potřebu komunikovat s vrstevníky a „technologické hračky“ tuto potřebu dobře uspokojují. Motivace dětí je tedy vyšší než u dospělých. Nesouhlasíte? Od toho je pod článkem diskuse. (via Lucdesk)
Průvodce vizuálním designem
Přiznám se, že původně jsem na článek An Intermediate Guide to Formal Visual Design publikovaný před pár dny na kuro5hin.org odkazovat nechtěl, protože si s vizuálním designem zrovna netykám a nejsem tedy schopen posoudit jeho kvalitu. Značná popularita (měřená počtem odkazů) u ostatních bloggerů mne však přesvědčila, že za odkaz stojí.
Nový HotBot
Metavyhledavač HotBot změnil design i funkčnost. Umožňuje nyní přehledné, skoro paralelní a uživatelsky nastavitelné vyhledávání pomocí vyhledavačů Google, FAST, Inktomi a Teoma. U AlltheWeb se navíc inspiroval skinovatelným, beztabulkovým CSS designem, který pochází z dílny Douglese Bowmana (viz HotBot Redesign Launched, Stopdesign, 16.12.02), autora nedávného redesignu Wired News. (via Machal)
17.12.02
CSS-discuss se přestěhovala
Populární mezinárodní (v angličtině) konference o kaskádových stylech css-discuss našla nový domov na serveru Evolt.org.
Životní cyklus bezbariérového webu
Odstranit z webu bariéry pro hendikepované uživatele vyžaduje nekolik postupných kroků, od analýzy a návrhu, přes prototypování a implementaci až po trvalou údržbu. Podrobně tento životní cyklus přístupného webu popisuje Antonio Volpon v Evolt.org.
Přečtěte si příspěvky za posledních sedm dní, nebo starší. Chcete-li se odkazovat na konkrétní příspěvek, použijte trvalý odkaz pod ním.