Nové trendy v SEO

Následující text shrnuje teze přednášky Nové trendy v SEO, kterou jsem přednesl minulý týden na budějovickém Čtvrtkonu. Zveřejňuji ho místo prezentace, která by sama o sobě nedávala smysl.

Píše se rok 2014. Známe algoritmy vyhledavačů (viz např. Bill Slawsky nebo Dušan Janovský), známe dlouhodobě platné principy SEO, víme jak analyzovat klíčová slova, jak navrhnout architekturu webu, jak provést on-page optimalizaci, jak napsat dobré texty. Víme, jaké chceme získat zpětné odkazy a odkud. Umíme SEO měřit a analyzovat jeho výsledky. Víme, jak dělat SEO v ideálním prostředí.

Zatím ale moc neumíme dělat SEO v reálném prostředí. Se skutečnými uživateli a se skutečnými klienty.

Už dávno víme, že algoritmus Googlu je soutěž popularity (Aaron Wall, duben 2009) a že se tato popularita typicky projevuje brandovým hledání. Přesto návštěvnost z brandového hledání často vylučujeme ze SEO, protože není zásluhou SEO konzultanta.

Už dávno víme, že vyhledavač jenom zrcadlí nalezitelnost mimo vyhledavač, a v případě Googlu navíc nalezitelnost individuální, personalizovanou. Přesto jsme zatím neudělali skoro nic, abychom ostatní marketingové kanály včetně těch off-line, které nalezitelnost vně vyhledavačů podporují, nějak propojili se SEO.

Už dávno víme, že dominantním algoritmem vyhledavačů je spokojený uživatel a že jsou to nakonec jenom uživatelé, kdo rozhodne, zda naše SEO uspěje. Přesto přenecháváme uživatele UX designérům a v SEO s nimi pracujeme jen amatérsky a málo.

Píše se rok 2014 a konec izolovaných SEO konzultuntů pomalu klepe na dveře. Ne, SEO neumře, ale SEO konzultanti by postupně vymřít měli. Jejich úkolem bylo dohlížet, zda z pohledu SEO dělají dobře svou práci ostatní — webdesignéři, vývojáři, marketéři, produkťáci, prodavači, zákaznická podpora… V těch všech činnostech je SEO přirozeně obsaženo, a když ti všichni dělají dobře svou práci, dělají i SEO.

Omlouvám se, ale neřeknu vám žádný buzzword typu Google Autorship či content marketing. Na žádné takové trendy nevěřím. Za jediný skutečný, dlouhodobý a nosný trend v SEO považuji přesun znalostí, kompetencí a práce od SEO konzultantů do práce všech ostatních, do celofiremních procesů a do firemní kultury.

<reklama>
Jestli chcete poznat, jak já sám SEO dělám, přijďte na moje školení. 18. až 19. března 2014 je ještě volno.
</reklama>

, 10. 03. 2014 11:18, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Asi máš pravdu Marku. Otázka je, co s námi SEO konzultanty tedy bude dál :-) Myslím, že ještě dlouho budeme klientům s tím přesunem kompetencí a znalostí pomáhat, oni se k tomu bohužel mnohdy vůbec nemají, ba se přímo aktivně brání :-)

    Lukáš Pítra · 808 days ago · #

  2. [1] Souhlasím, Lukáši. Zatím ještě budou mít konzultanti práce dost.

    Marek Prokop · 808 days ago · #

  3. Až budou klienti SEO znalí minimálně tak, jak umějí používat e-mail (a i to je v dnešní době tu a tam problém), pak budu věřit tomu, že doba SEO konzultantů pominula. Zatím máme práce dost, stačí otevřít vlastní příchozí poštu. :o)

    Pavel Martinovský · 808 days ago · #

  4. [3] Jasně, Pavle, nicméně už dnes platí, že když proti sobě postavíte firmu, ve které dělá SEO jenom konzultant, a firmu, která má SEO důsledně a správně integrované do všech interních procesů, ta druhá vyhraje.

    Marek Prokop · 808 days ago · #

  5. Já bych řekl, že pokud se dnes uživí lidé, kteří radí, jak správně jíst nebo dokonce dýchat, pak lze s úspěchem pochybovat, že konzultanti v jakémkoliv oboru jednoho dne opravu vymřou ;)

    Lukáš Čech · 808 days ago · #

  6. Hezké zamyšlení. Připomíná mi to příklad, který jsme nedávno řešili s klientem. Mějme tři firmy. Firma A vytváří výborné produkty a nedělá jim žádný marketing. Firma B má produkty příšerné, ale marketingově naboostované. Produkty firmy C ujdou a je o nich i trochu slyšet. Která firma na trhu zvítězí? ;-)

    Jan Štráfelda · 808 days ago · #

  7. Marku zcela souhlasím. SEO je nadále udržitelné pouze jako součást komplexní marketingové strategie a pevně věřím, že lidé pochopí, že na webu musejí pracovat komplexně, a že to není jen o vyhledávačích, pozicích a klíčových slovech. ale především o lidech, návštěvnících webu. To je dle mého názoru hlavní důvod, proč Google začíná tak radikálním způsobem měnit nahlížení na webové stránky.

    Michael Muselík · 808 days ago · #

  8. No, začíná nová éra optimalizace firem. Já jsem první SEO administrátor. :)

    Martin Kohout · 808 days ago · #

  9. Jsem rád Marku, že jsem to mohl od tebe v Budějicích slyšet na vlastní uši. Na podzim jsem v jedné firmě měl školení, kde jsem podobnými informacemi přímo vyděsil celé jejich marketingové oddělení včetně pana ředitele. Když jsem jim pověděl, že linkbuilding nejsou odkazy v patičkách visící někde ve vzduchoprázdnu, ani registrace do miliónů katalogů, že metadescription neslouží pro vypsání vyzkoumaných KWs atd. atd. Zhrozili se, že jak to tedy budou dělat, když nic z toho není ta správná cesta. A jak to že konkurence je na Seznamu na první stránce a přitom to tak mají. Mnoho lidí ještě nezačalo uvažovat dlouhodobě a v rovině živých lidí, jejichž chování se vyhledávače snaží, byť matematicky, napodobit. Práci máme na dlouhé roky zajištěnou, to se nebojím.

    Jakub Hladký · 808 days ago · #

  10. Jan: Pokud je Váš klient firma C, je tohle hezký příklad :). Ovšem za předpokladu, že jsou všechny varianty (A, B i C) nyní v zisku, je na tom dle mě dlouhodobě nejlépe firma A.

    Radek Novák · 808 days ago · #

  11. Určitě souhlas. Myslím si, že vždy půjde prodat službu v bídné kvalitě, ať je to SEO nebo PPC nebo cokoliv jiného. Ale osobně dnes nepovažuji za “senior” online marketéra nikoho, kdo by nebyl schopen uvažovat komplexně.

    Myslím tím třeba to, že si všimne, že jaksi chybí nějaká architektura webu a flow návštěvníků k cíli, že půlka relevantních dotazů nemá vstupní stránku atd. A vrchol je to, když těch 15 potřebných aktivit dokáže prioritizovat a celkově ladit tak, aby investování do nich mělo přínos. Podívat se na projekt ze tří rovin – Search (ve smyslu pull marketingu), Display (ve smyslu push marketingu) a CRO.

    Petr Halík · 808 days ago · #

  12. [4] Súhlasím, prácou SEO konzultanta by mala byť práve integrácia SEO do interných procesov. Pretože takmer každú zložku SEO už ovláda nejaký špecialista lepšie, ako konzultant.

    Ján Januška · 808 days ago · #

  13. [12] To je síce pravda, ale práve ta integrácia vždy najviac bolí. Už spolupráca marketingu a PR oddelenia je (hlavne u veľkých firiem) často veľký problém, pretože majú iné interné KPI a iné badgety. O výrobe, podpore či managementu ani nehovoriac. Na druhú stranu, u SEO zostávam tak dlho i preto, že stále dospieva a stáva sa plnohodnotnou súčasťou marketingu firmy. I keď to pretlačiť k zákazníkom nie je jednoduché. Ten široký záber ma baví a i kvôli nemu tak skoro o prácu neprídeme.

    Mojmír Greguš · 808 days ago · #

  14. Marku, ano souhlasím. Čím dál se ze SEO konzultantů stávají lidé, kteří spojují mnoho oborů online marketingu s byznysem firem. Tu zabrousí tam a tu zase tam.

    Petr Myšák · 808 days ago · #

  15. Videa od Dušana jsem neznal, díky za ně :) Principy algoritmů (hlavně tedy princip strojového učení) považuji za ultimátní munici při přesvědčování lidí, kteří stále žijí v tom, že potřebují hodně měnit odkazy, apod.

    Jinak souhlas s článkem. Ve schopném týmu při tvorbě nového webu zůstane čistě v rukou SEO konzultanta asi jen:

    1. Analýza klíčových slov, resp. příprava podkladů pro návrh informační struktury.
    2. Linkbuilding, resp. hledání vhodných webů, na kterých by se dalo budovat povědomí o značce.

    Možná nebude mít s těmito dvěma činnostmi tolik práce, takže je jen na něm, do jaké míry bude schopen naučit se dělat i něco jiného než jen čisté SEO.

    Tomáš Kouba · 808 days ago · #

  16. Tak určitě celý vývoj spěje naznačeným směrem ale vzhledem k tomu že na SEO forech ještě dnes poptávají lidé SEO služby které fungovaly tak před 10 lety, myslím že klasický SEO šaman zas tak rychle nevymře

    — Pavel Krása · 808 days ago · #

  17. [13] Nj, znie to pekne a jednoducho, ale samotná realizácia už býva často o inom. SEO konzultant so “skostnateľou” korporáciou ťažko urobí nejakú systémovú zmenu. Každopádne spoločnosti, ktoré si nutnosť zmeny uvedomia, budú mať na vrch.

    Ján Januška · 807 days ago · #

  18. Jsem hodně zvědav, jak se náplň práce SEO konzultantů bude vyvíjet dále. Přiznám se, že už neznám ani jednoho “klasického SEO konzultanta” tak, jak si jej pamatuji pár let zpět. Dneska mají daleko větší přesahy, ať se jedná o analytiku, UX, PPC, sociální sítě, obsahový marketing atd., a je radost je kolikrát pozorovat při práci, viz například u nás kluci v Markeťákově. Přijde mi, že všechny obory ještě nikdy nebyly tak hodně provázané, jako je tomu v dnešní době.

    Jan Kvasnička · 803 days ago · #

  19. Trendy v seo sú súkromná blogová sieť (to je ten pravý buzword, po anglicky to písať nebudem, pretože nepřítel naslouchá:-). Google začal teraz ísť po krku tým verejným. Čakám kedy zasiahne aj placla.cz.

    Jasom · 796 days ago · #

  20. Dobrý den Marku, mohl byste v souvislosti s tímto článem doporučit nějakou konkrétní SEO literaturu nebo autora (samozřejmě v angličtině)?

    Martin · 796 days ago · #

  21. ž spolupráca marketingu a PR oddelenia je (hlavne u veľkých firiem) často veľký problém, pretože majú iné interné KPI a iné badgety. O výrobe, podpore či managementu ani nehovoriac. Na druhú stranu, u SEO zostávam tak dlho i preto, že stále dospieva a stáva sa plnohodnotnou súčasťou marketingu firmy.

    — Peter Gadget · 794 days ago · #

Commenting is closed for this article.