Když jsem v sobotu na Wordcampu povídal o blogování, zmínil jsem mj. délku článků a vzápětí též onu Otázku, matku všech sporů weblogového dávnověku1, zda se mají články na titulce zobrazovat celé. Pochopitelně se neobešla bez pozdvižených obočí v publiku, neboť takové prkotiny mohou zajímat jen nablblé teoretiky, to přeci dá rozum. Jenže mně přijde opravdu zajímavá a zkusím vysvětlit proč.
Blog2 jde definovat různě, většinu historických definic ovšem zavál prach a dnes už nejspíš platí jen jediná: blogem je vše, o čem to jeho autor prohlásí. To však nebrání se podívat na blog zároveň úžeji, jako na literární žánr3, který má určité typické vlastnosti.
Společným jmenovatelem těchto vlastností je minimalismus. Aby mohl blogovat opravdu kdokoli, bylo třeba najít co nejjednodušší formu. Jedna stránka s chronologicky řazenými články bez zbytečné navigace. Za minimalismem strukturálním pak následoval i minimalismus obsahový a stylový. Krátké články, které se snadno čtou jak jednotlivě, tak souvisle za delší časový úsek.
Podobně jako blog, žánrově předurčují omezené prostředky i třeba Twitter nebo kresbu tužkou. Jistě, někdo se umí a chce vyjadřovat složitěji, použije olejové barvy, štětce a plátno, avšak to, co vytvoří, již nebude kresba tužkou.
Velmi rád čtu blog Setha Godina a čtu ho rád především proto, že to je velmi dobře psaný blog. Mnoho jiných blogů čtu rád proto, že v nich jsou dobře napsané články. Pokud ten rozdíl necítíte, klidně zapomeňte, co jsem právě řekl, a jen prostě dobře pište. Pokud však rozdíl cítíte a chcete si vyzkoušet čistokrevný blog, zobrazujte na titulce celé články a jejich délku i styl přizpůsobte tomu, aby se tak lidem dobře četly.
1 Stopy naleznete např. v komentářích k článkům Deníčky na ČT24 Jirky Bureše nebo Nesouhlasím s Markem Prokopem Martina Malého.
2 Blogem myslím výhradně soubor více článků. Označovat slovem blog každý jednotlivý článek, jak se v češtině bohužel ujalo, považuji za terminologické harakiri.
3 Spíš než termín literární žánr bych měl asi používat spojení autorská forma, protože pojem žánr je příliš obecný a blog nemusí být jen dílem literárním, ale i audio/vizuálním.
« Co chci dělat v roce 2014 | Nejnovější | Nové trendy v SEO »
Commenting is closed for this article.
Marku, možná to bude působit hloupě, ale nevidím v textu moc argumenty, proč by se tak mělo dít? Podle toho, že si to tak někdy nějak definoval? Věřím, že existují nějaké lepší důvody. Můžeš je zmínit?
Na krátké texty jsou myslím v současnosti vhodnější sociální sítě. Proč bych je měl dávat na blog?
— Pavel Ungr · 3940 days ago · #
[1] Proč by se mělo dít co, Pavle? Sociální sítě jsou vhodné na krátké texty tehdy, když ti nevadí, že nejsou na tvém webu.
— Marek Prokop · 3940 days ago · #
Pavle, blog s celými články na titulce vytváří na autora tlak, aby byl stručný. Autoři, kteří se opájejí možností rolování článku do spodního nekonečna, mají sklon k užvaněnosti.
Na krátké texty jsou možná v současnosti vhodnější sociální sítě, ale kdo to myslí s digitálním marketingem vážně, nikdy by neměl budovat obsah na cizí doméně. Třeba protože to pak majitel domény klidně zpoplatní (viz nedávno Facebook). Krátké zmínky jasně. Budovat obsah ne.
— Yuhů · 3940 days ago · #
No vida, tak to že svému webu vytrvale neříkám blog, ale osobní strány má kromě nějakého mého vnitřního pocitu i nějaký definiční základ. Protože já tam mám různé články, nikoliv ublognutí a proto to není blog! Paráda, konečně mám diskusní argument, až se budu tvrdit, že nemám blogísek :)
— Standa Duben · 3940 days ago · #
Rychlé zamyšlení: Kdo přijde přes RSS / twitter / facebook / g+ či jiné sdílení, přijde na článek. Když ho zaujme další, přečte si ho a vůbec se nemusí dostat na úvodní stránku. Čili nic neřeší.
Kdo přijde, že si zrovna vzpomněl na blog, že tam dlouho nebyl, nebo přes klasický odkaz z diskuse / profil / cokoli odkazující na úvodní stránku blogu, tak si rád počte více článků bez klikání, zvlášť na tabletu / mobilu. Taky nic neřeší.
Vidím ale dvě menší nevýhody těch celých článků: čtenář může být ochuzený o diskusi a špatně se pak článek sdílí.
— Karel Borovička · 3940 days ago · #
Předminulý týden oslavil můj blog kulatiny. Po deseti letech nepřetržitého psaní pak mohu s Markem jen souhlasit. A není na tom vůbec nic staromilského, stejný názor jsem měl už ve chvíli, kdy jsem si začal blog psát.
Během let jsem si sám pro sebe definoval pravidlo ČTYŘ ODSTAVCŮ. Delších textů na blogu netřeba.
— Laco · 3940 days ago · #
Jsem všemi deseti pro kompletní články na titulce i v RSS. Proč čtenářům klást zbytečné překážky a chtít po nich úsilí navíc?
— Ondřej Mirtes · 3940 days ago · #
Yuhů a neříkal jsi to ty, že autor/blogger má psát tak jak chce, kdy chce a o čem chce? U obsahového marketingu to smysl dává, souhlasím. Ale některé blogy se píši prostě proto, že lidé chtějí psát a obsahový marketing je jim šumák. Kromě toho, podle toho co tu píšete se zdá, že pro běžného člověka neexistuje moc jednoduchých možností si zařídit blog. Protože typické blogové platformy mají texty ve svém vlastnictví stejně jako sociální sítě.
Ondro, protože je chci dovést na web?
— Pavel Ungr · 3940 days ago · #
Mně třeba leckdo vyčítá, že píšu na svůj “blog” příšerně dlouhé články. Zároveň mám ale zkušenost, že moje nejdelší články jsou nejsdílenější, nejodkazovanější a tím pádem nejčtenější (a naopak). Ne přímo proto, že by byl dlouhé, ale asi proto že se mi v nich nejlépe daří pořádně popsat to, o čem píšu. Já sám se u odborných blogů nejčastěji vracím k vyčerpávajícím článkům, které používám jako referenční materiál. Podle mně nejde paušálně říct, Ondro a Yuhů, že by stručné znamenalo paušálně vždy lepší. Byť se třeba lépe a rychleji čtou. (Možná je to ale jen tím, že krátké a stručné články neumím psát a kdybych uměl, byly by vůbec nejlepší .. nedokážu sám nezávisle posoudit)
— Lukáš Pítra · 3940 days ago · #
[9] Však to je v pořádku, Lukáši, a tvůj blog patří k těm, které čtu rád, protože v něm jsou dobré články.
— Marek Prokop · 3940 days ago · #
Marku, chápu Vás v případě Vašeho blogu. Rozumím proč píšete krátké blogposty, ale zkusil bych se podívat na blog podívat i z jiných stránek. A musím si stát za tím, že to budou furt blogy :)
1. http://www.minimallyminimal.com/ Na home poslední článek. 90% příspěvků tvoří designový recenze, výborný produktvý fotky. Přiznám, se že několik takových článků pod sebou bych pod sebou nechtěl skrolovat (nedejbože i načítat na pomalejším připojení nebo zařízením se slabším CPU, možná s lazy loadingem :)
2. http://trentwalton.com/ Blog webdesinéra Trenta Waltona se vyznačuje vlastním „art direction” přístupem ke každému příspěvku (zkuste proklikat zpět pár starších článků a uvidíte sám). Každý článek je (nejen) vizuálně orginální. Opět si nedokáži představit více článků na jedné stránce. Celé by to ztratilo své kouzlo…
— Martin Držka · 3940 days ago · #
Souhlas, pokud si za svým textem stojím a předpokládám, že je kvalitní, určitě s ním nebudu krmit sociální sítě. Od toho jsou blogy s celými příspěvky na indexu.
— Martin Kohout · 3940 days ago · #
Sorry, ale dlouho jsem nečetl zbytečnější text a diskuzi :-)
— Milan Bendl · 3940 days ago · #
A mimochodem, Marek asi zapomněl, že onen zmiňovaný Twitter vznikl původně jako systém pro mikrobloging, tedy velmi krátké (do 140 znaků) blogování.
To, že se z Twitteru dnes stalo spíše informační sociální médium je jiná ;-)
— Martin Bugner · 3940 days ago · #
Blog který nemá na titulce celé články mně nutí zbytečně klikat a to nemám zapotřebí – proto takovej blog z principu je u mně pasé.
— Tomáš · 3940 days ago · #
Správná odpověď bude stejná jako u mnoha otázek v online marketingu: “To záleží…” ;-) V tomto případě zřejmě na délce článků, publiku, tématu článků, jejich grafické podobě, obrázcích nebo třeba kategorizaci článků.
Například na Adaptičím blogu vydáváme dlouhé články na spousty různých témat z oblasti online marketingu. Čtenáři se proto hodně různí, od klientů-amatérů přes pokročilé klienty po UXáky, SEO specialisty apod. Zdá se nám tedy lepší zobrazovat pouze perexy, aby mohl návštěvník rychle přeskákat k obsahu, který ho zajímá.
— Jan Štráfelda · 3940 days ago · #
@Yuhů #3: Omlouvám se za offtopic, ale můžete mě prosím někam odkázat (a doufám že ne tam, kam se nabízí) ohledně “Třeba protože to pak majitel domény klidně zpoplatní (viz nedávno Facebook)”? Google odpovídá samými fake odkazy “Ne! Zpoplatnění facebooku” a pravděpodobně mi něco zajímavéhjo uteklo. Děkuji.
— Jarda · 3939 days ago · #
Dočetl jsem k vodorovné čáře a marně hledám odkaz „celý text“ – přiznám se, že mi tam taky chybí argumenty, proč mít na titulce celé články. Připadá mi to trochu jako definice kruhem: blogové zápisky jsou krátké → můžou být na titulce celé → aby na titulce mohly být celé články, musí být krátké.
Já možná „blog“ nepíši, je fakt, že k původním weblogům nebo-li webovým deníčkům to má hodně daleko. Jsou to spíš „články“ – ovšem články osobní, nikoli článek, jako žánr (článek, který by měl vycházet v novinách nebo časopise).
Existuje pro tohle nějaký název? Dá se tomu říkat jinak než blog? Rád se dozvím nový název. Osobně to stále pod blogy řadím – a pro takové blogy fakt nepovažuji za vhodné mít na titulce celé texty.
— Franta · 3936 days ago · #
Ad Tomáš [15]: vnímám to jako volbu mezi „nutí mě klikat“ a „nutí mě číst (scrollovat) i to, co nechci“ – a přikláním se spíš k tomu, že je lepší kliknout na článek, který chci, než přeskakovat články, které nechci.
— Franta · 3936 days ago · #
[18] Franto, článek může být subjektivní (osobní) i ve “velkých” novinách — a většinou i je, jen je to někdy záměr a někdy ne. Články, které spolu nijak nesouvisí a nejsou určeny k souvislému čtení v autorem určeném pořadí, jsou prostě články. Nenapadá mě, proč pro jejich soubor hledat nějaký společný název, když spolu nesouvisejí.
Mimochodem, i heslo Article ve Wikipedii uvádí: “Some styles of blog articles are more like articles. Other styles are written more like entries in a personal journal.” Zjevně tedy nejsem jediný, kdo má potřebu ty dva různé styly odlišovat.
[19] To ovšem předpokládáte, že poznáte, které články číst chcete a které ne. To vyžaduje dobře napsaný titulek a perex a původní minimalistické blogy nic takového neměly. Ostatně, dobrý titulek umí napsat málokdo a skutečné perexy ve většině blogů perexového typu nejsou. Bývají tam jen první odstavce článků, které jako perexy často moc dobře nefungují.
— Marek Prokop · 3935 days ago · #
Určitě bych neříkal, že celé články na titulce být musí. Můžou, ale nenutil bych se k tomu. Já tam mám titulek a perex, který je myslím dostatečně informující, takže se pak každý může rozhodnout, zda si chce celý článek přečíst.
Problém je, že blog, který zobrazuje celé články musí mít taky přehledný archiv. Pokud ho nemá, je to u mě web na zavření (okna). Pokud nevěříte, zkuste si nějaký takový web otevřít po dvou měsících. Na titulce bude milion článků a to nikoho nebude bavit rolovat.
Nevím jak ostatní, ale já většinu blogů čtu z archivu. Chci vidět titulky článků a podle toho se rozhodnu, co si otevřu. Nechci číst všechno. Neexistuj totiž bloger, který by měl každý článek super. To neumí ani Seth Godin.
— Carl114 · 3935 days ago · #
Roboti jsou dnes sofistikovaní a dokáží odlišit duplicitu na hlavní stránce s textem v samostatném článku.
Otázka zní, proč jim jejich práci stěžovat? Pokud blog není zavedený a nemá silný odkazový základ, je dost možné, že si jiný “chytrý” robot, řekne, že blog tvoří někdo, kdo ani neumí dát text do samostatného článku (url) – vždyť již dnes údajně umí ohodnotit kvalitu dle množství gramatických chyb, případně může teoreticky pojmout podezření, že blog tvoří dokonce jiný ne tak chytrý robot .)
To, že takový přístup nevadí u zavedeného blogu, který má už nějakou návštěvnost a historii je pravda, ale otázka zní, proč?
Pokud je článek delší a má pod sebou ještě komentáře logicky si říká o samostatné url… .
— Razer · 3932 days ago · #
Podle mě je to neskutečně sporadický, vždyť někdo si může psát online deníček, na úvodce bude mít vždy jen nadpis, trochu textu, případně náhledový obrázek a zbytek až po rozkliknutí a bdue to blog. Blog podle mě vyjadřuje osobní názory nějaké osoby, fyzické, jednotlivce. Naopak neuznávám za blogy magazíny shopů a firem, které je pojmenovávají blogy – ne, to nejsou blogy ale magazíny.
— Michal · 3918 days ago · #