Tvorba webu patří minulosti. Konečně.

Hezky nám ten český web roste. Seznam loni dostal občanku a za pár let bude na ženění…

Ale víte, na čem se nejvíc pozná, jak rychle uhání web dopředu? Hned vám to řeknu, ale nejdřív se budu trochu vytahovat (nebojte, za chvíli mne to přejde).

V letech 1999-2004 jsem uměl:

  • programovat běžné webové aplikace a kódovat i dost pokročilé věci v HTMLCSS,
  • navrhovat informační architekturu rozsáhlých portálů,
  • analyzovat a testovat použitelnost webů, navrhovat GUI a user experience (UX),
  • optimalizovat stránky pro vyhledavače,
  • psát texty a vymýšlet kreativní koncepty pro web,
  • optimalizovat a spravovat PPC reklamu ve všech hlavních reklamních systémech,
  • a možná ještě něco, na co jsem už zapomněl.

To vše na tak profesionální úrovni, že jsem to mohl dělat pro libovolné klienty, aniž bych se za svou práci styděl.

Uplynulo sedm let a já z těch šesti činností zvládnu opravdu dobře už jen dvě — SEO a psaní. Vše ostatní se rozrostlo do šířky i hloubky tempem, které jsem nedokázal sledovat, a nedokázal to ve větším rozsahu nejspíš nikdo. Tvorbě webu už nekralují univerzální brouci pytlíci, ale specialisté — informační architekti, UX designéři, copywriteři, programátoři v tom a programátoři v onom.

Tak jsem si to představoval, když jsem v roce 2002 psal o devatero řemeslech webdesignu, jenže tehdy ještě zdaleka nebyly úzké specializace ve webařině normální. Dnes už jsou.

Neklamná známka, že náš obor dospívá.

, 2. 01. 2012 20:12, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Ten čas ale letí ;)

    mirakatom · 1799 days ago · #

  2. Souhlas. Tohle pozoruji hlavně na sobě, dříve jsem byl více “one man show” a postupem času se to nedalo zvládat. Dnes je normální pracovat v týmu úzce se specializujících lidí. Dohromady tito lidé (pokud si sednou) většinou vytvoří bezva věci. Škoda těch kteří to ještě nepochopili. Ámen.

    jirisoman · 1799 days ago · #

  3. A je tomu tak dobre.
    Jsem rad, ze i muj obor “kodovani” se stava jiz radne respektovanym a lide se nespokojuji s clovekem pro vsechno.

    jonny · 1799 days ago · #

  4. Na druhou stranu je tu druhý trend, který usiluje o to, aby i naprostý amatér mohl slušně publikovat cokoliv na webu. Myslím, že k tomu budou směřovat služby firem, jako je Google nebo možná i Facebook.

    — Palm Pre Plus · 1799 days ago · #

  5. Kdo dělá komplet web, neumí vlastně nic pořádně.. Vím to o sobě a v budoucnu to budu chtít změnit a specializovat se. Tvorba www je hodně obsáhlá oblast.

    Olda Šálek · 1799 days ago · #

  6. Co gramatika?

    — Alex · 1799 days ago · #

  7. [6] Alexi, gramatika jako podobor tvorby webu, nebo mám někde hrubku?

    Marek Prokop · 1799 days ago · #

  8. [7] Možná čárka před “aniž”, Marku. Ale taky ten příspěvek nechápu.

    — Dero · 1799 days ago · #

  9. Souhlasím. A nejenže obor dospívá, vyrostlo za ty léta spousty konkurence. Cenová politika se změnila a stejně náklady na ony specialisty. Už nestačí pár rádoby programátorů a kodéru co dělají za pár kaček. Na většinu je třeba mít opravdu lidi co svůj obor znají a stojí si za svou prací. Navíc do toho vzniká spousty frameworků, opensource cms systémů, hotových webových šablon, který ceny opět snižují. A ono to je vlastně dobře :)

    Jarek Mikeš · 1799 days ago · #

  10. Jeden navrhne grafiku a další lidé jí zpracují. Potom programátoři kódují skripty a další. Chci říct… jsou už odborníci na psaní textů, rozvrhnutí stránky a vzhledu. Někdo další se stará o reklamu. Pár dalších lidí testují použitelnost (jako třeba kde se často u objednávajícího formuláře zaseknou nakupující). Máme tu skripty na sledování kam lidé kliknou, jak jezdí myší po obrazovce, umíme si otestovat kam koukají… Co bude třeba za 10 let? Já si to vůbec nedovedu představit…

    Carl114 · 1799 days ago · #

  11. Ještě se držím, Marku, ale už se nemůžu dočkat, až se jednou pustím a vykročím v tvých šlépějích šťastného a nepotřebného zapomínání.

    — Petr Staníček · 1799 days ago · #

  12. Carl114: Takhle snad už dnes dělají weby jen studentíci na Webtrhu, ne? Profesionálové návrhem grafiky končí, amatéři začínají. Máte ten workflow nějak pozpátku, pane.

    — Petr Staníček · 1799 days ago · #

  13. Svatá pravda, pane :)

    Já jsem do oboru vlítnul v době, kdy už začínalo být jasné, že dospívá. Ale i přes znalost tohoto faktu je ze všeho nejtěžší, nerozšiřovat svůj záběr do oblastí, kde mám pocit, že tomu “celkem rozumím”.

    Jinak je specializace prima. Dané oblasti mají i v Česku dostupné své odborníky, jen SEO trochu ostrouhalo, mám ten dojem :-/

    Ladislav Klimek · 1799 days ago · #

  14. Smutná zpráva, Marku: popisuješ špičku ledovce. Pod ní je to plné “grafiků, co kódují” a “programátorů navrhujících UX” a “vývojářů, co píšou texty i dokumentaci, protože na tom nic není, stačí tam dát klíčová slova, aby to bylo SEO”. Ale máš pravdu, taky se těším na tu dobu, až tohle rozdělení dojde nadkritickému množství lidí.

    — Martin Malý · 1798 days ago · #

  15. [14] Martine, to je jasné a v tom žádný problém nevidím. Většina firem/lidí potřebuje jen obyčejný web, který nemusejí dělat špičkoví specialisté, takže univerzálních brouků pytlíků (to teď myslím v dobrém) bude vždy nejvíc, stejně jako je asi praktických lékařů mnohem víc než elitních chirurgů.

    Ten rozdíl oproti minulosti je v tom, že ty specializované profese už dnes existují, a hlavně v tom, že ta nejkvalitnější práce bez nich už udělat nejde, zatímco dříve šla.

    Marek Prokop · 1798 days ago · #

  16. [15] Souhlas. Teď ještě aby se oddělilo zrno od plev…

    — Martin Malý · 1797 days ago · #

  17. [12] Ahoj Pixy. Komentář jsem psal jak mě napadaly myšlenky, neodpovídá to proto jak by měla za sebou jít práce a není to žádný postup. Spíše jsem chtěl nakousnout to, jaké to asi za 10 let bude. Už dnes máme plno postupů na testování, šikovné skripty a plno specialistů. Jaký bude asi web za 10 let a kam bude směřovat vývoj… to mi přijde zajímavé.

    Carl114 · 1797 days ago · #

  18. Hezky clanek, dekuji za nej! Jen by me zajimalo… Jak byste profesi web designera definoval dnes po skoro deseti letech? Mel by se podle Vas orientovat ve vsech zakladnich procesech souvisejicich s tvorbou webu a byt jakymsi project managerem, jak jste naznacoval v clanku z roku 2002? Nebo se priklanite k tomu, ze se dnes jedna o uzce specializovanou profesi navrhare graficke podoby webovych stranek (pripadne se schopnosti grafiku nakodovat)? Nebo “odsud posud”, tedy napriklad informacni architektura, interakcni design, vizualni design, html ano, ale php, mysql, analyzy uz ne? Jinak s hlavni myslenkou absolutne souhlasim. Delal jsem ted nekolik let pouze tiskovou grafiku a cid, rozhodnul jsem se vsak k webum natrvalo vratit. To stepeni a osamostatnovani nekterych profesi me vsak od zacatku udivuje a navrat samozrejme komplikuje, protoze clovek musi o to vice premyslet do ceho investovat cas.

    Jinak se omlouvam za tu chybejici diakritiku, ale z iPadu to mam k hackum a carkam trochu dal :-)

    — Tomas Ledba · 1794 days ago · #

  19. [18] Tomáši, kdo je webdesignér, už je spíš terminologický detail. V každém případě musí existovat jak grafik, který ovládá specifika webu (variabilní zobrazování, interaktivita, technická proveditelnost apod.), tak někdo, kdo zná všechny aspekty tvorby webu na takové úrovni, aby byl schopen řídit projekty a dávat jednotnou vizi ostatním návrhářům. Nadále považuji za plus, když jeden člověk ovládá výborně víc specializací, ale takových lidí bude asi čím dál méně.

    Marek Prokop · 1792 days ago · #

  20. [19] Marku, dekuji za odpoved. Mate pravdu, je to jen detail. Dulezite je a vzdycky bylo co clovek umi, nikoliv to, jak se dana profese nazyva. Jiste je potreba grafika se specializaci na web a take cloveka co cely projekt ridi. Bohuzel mam pocit, ze ceske firmy stale hledaji toho renesancniho jedince, ktery se orientuje v problematice seo, umi navrhnout informacni architekturu webu, grafiku, nakodovat ji, naprogramovat a vedle toho bokem udelat nejaky tistenny katalog v indesignu. A vetsinou pak patraji prave po web designerech. Naopak na zahranicnich blozich se cim dal tim vice objevuji diskuze o naplni prace a rozdily mezi vizualnim designerem, interakcnim designerem, ux designerem, informacnim architektem, apod. To mi naopak prijde jako druhy extrem. V takovem tymu by pak pro web designera nebylo vlastne misto. Chtel jsem si tedy jen ujasnit pojmy :-)

    Tomas Ledba · 1792 days ago · #

  21. To co říkáte o růstu vstupních barier a nutnosti mít pomalu celý team lidí k tvorbě komplexní webové stránky je jak mohu z vlastní zkušenosti potvrdit čím dál tím větší pravda.

    Jeden člověk dnes prostě nemůže stihnout udělat všechno včetně třeba grafiky na 100%, tedy pokud není opravdu nadprůměrně geneticky vybaven.

    Nejsem si však jist, jestli je to důvod k radosti, možná budete třeba vy jako špička svého oboru teď několik let velmi žádnaný a bude se dařit i dalším středním firmám (jak tak koukám pár čtenářů je po těch letech co sem chodím už vybudovalo), jenže “koncentrace” se rozhodně jen tak nezastaví.

    Velké firmy budou ještě větší a silnější, do všeho vstoupí pár velkých mediálních hráčů z offline médií co se bude tlačit do popředí přes “peníze” a nějaké SEO se bude pomalu stávat minulostí. (To samé díky “šablonám” a rozšířenosti dokonalých free systémů se stane i třeba u desingu).

    Dominantní vyhledávače jsou čím dál tím chytřejší, personifikují vyhledávání, mají k dispozici webovou analytiku, údaje z reklamních ploch, údaje z prohlížečů, ohýbají jak je web tvořen pomocí např. “doporučení” o počtu externích linků (před 15 lety by se takovému doporučení každý vysmál, dnes poslušně panáčkujeme, to samé nofollow – to byla doslova hysterie) a někde potají kutí i věci jako je primitivní, ale efektivní umělá inteligence. Co když jednoho dne kromě vypnutí refererů začnou úplně jinak analyzovat váhu různých zpětných odkazů pro jednotlivé uživatele, vše samozřejmě tajně apod. .

    Jak pak bez např. vlastní velké firmy schopné crawlovat celý internet a analyzovat počet a složení příchozích na dané stránky vs zpětné odkazy apod. zjistíte co hraje pro “nové” SEO roli?

    Jasně tohle všechno si cucám z palce, rád si občas jen tak zafantazíruju, ale tendence velkých hráčů jsou jasné a zachvíli nebude stačit ani těch 5-10 specialistů.

    Jindra · 1789 days ago · #

  22. [21] Jindro, zajímavé otázky a úvahy. Díky.

    Jestli je popisovaný vývoj dobře, nebo špatně, musí si každý rozhodnout sám pro sebe. Já už mnoho let stojím víc na straně uživatelů a klientů než tvůrců, takže z mého pohledu je to dobře, protože to vede k vyšší kvalitě, lepšímu uživatelskému prožitku a vyšší obchodní účinnosti.

    Pokud jde o vyhledavače, jejich základní a nejdůležitější algoritmus znám velmi dobře už dlouho a čím promyšleněji a komplexněji bude implementován, tím lépe, protože poroste moje konkurenční výhoda nad těmi, kdo ho neznají nebo s ním neumějí pracovat. Navíc SEO věnuji tolik práce a času především proto, že mě baví. Obchodně ale představuje jen poměrně malou část mých příjmů, a kdyby náhodou úplně zmizelo (což nejbližších 15-20 let nepředpokládám), o práci, která mne živí, nepřijdu.

    Marek Prokop · 1788 days ago · #

  23. O tomhle nejdůležitějším “algoritmu” jsem také přesvědčen, ale povím vám jeden příklad ze života a navážu tak i na některé starší články zde kde mluvíte např. o promyšlené obsahové strategii.

    Před pár lety vznikl jeden web, jehož tvůrci obsahovou část vyřešili prostě tak, že vzali několik set tisíc normostran volně přístupného, ale beznadějně duplicitního textu a strojovou metodou přiměli googlebota, aby si myslel, že jde o text originální. Vše díky svým kontaktům podpořili několika odkazy z velmi autoritativních tematických stránek.

    Do pár měsíců jim google posílal tisíce, desetitisíce návštěvníků z obrovského kvanta longtailových umístění na první stránce vyhledávání. Protože na daném webu mohli návštěvníci díky diskusím vytvářet vlastní obsah, a protože jejich příliv byl tak velký, začal web získávat spousty “svého” skutečně originálního obsahu, dostal se do širšího povědomí a nastal příliv přirozených zpětných odkazů – přidal se v dobrém indexování i domácí vyhledávač. Teď po pár letech má stránka návštěvnost přes 60.000 UIP/den což není na ČR vůbec, ale vůbec špatné. A tvůrci startují větší projekty v zahraničí a jsou teď takříkajíc úplně jinde.

    Nic z toho by se jim nepodařilo bez prvotního “pomatení” google. A protože jsou nyní už tak rozjetí, Pandafarmer a ostatní antiduplicitní opatření postihují pouze jejich “konkurenci” – oni jsou ti jediní s tím “správným“ obsahem.

    Když tohle člověk vidí a ví, že on sám takového úspěchu může dosáhnout konvenční cestou až za mnoho let, nebo za vynaložení násobně větších fin. nákladů, nemůže se prostě ubránit myšlenkám na podobné zázračné “SEO“ řešení i když dnes by bylo zase xkrát složitější, než před lety.

    Někdy prostě webmaster musí uživateli vysvětlit co vlastně uživatel sám “chce“ :-). Různé designersky otřesné bulvární stránky s obří návštěvností jsou toho živoucím důkazem.

    Jinak jsem rád, že se Vám můj komentář líbil, nepsal sem tu nic už přes rok, tak sem se trochu rozjel. Těším se na další články.

    Jindra · 1788 days ago · #

Commenting is closed for this article.