Chybami se člověk učí, říká se. Investoři prý dokonce rádi investují do startupů, jejichž zakladatelé už dřív něco pokazili. Předpokládají, že se poučili a znovu už to nepokazí. Hmm…
Myslím, že jsem v životě a v podnikání udělal hodně chyb. Myslím, že jsem se z nich i dokázal poučit a neopakovat je. Jenže už jsem je jednou udělal a škoda se stala. Za jistotu, že se nestane podruhé, jsem přišel o šanci, že se nestane nikdy. To není dobrá výměna.
Někdo na to chce vyzrát tím, že se poučí z chyb druhých. Proto jsou tak oblíbené špatné příklady. Nefunkční design, blábolivý text, neúčinné SEO, ztrátový obchodní model. Pozor, tak se to nedělá. Učte se!
Přijde mi to ještě horší.
Když vidím špatný příklad, hned mne napadne to udělat lépe. V tomhle oboru jsou jen špatné weby, udělám jeden lépe. O tamtom jsou jen špatné články, napíšu lepší. Jenže uděláte-li něco lépe než špatně, bude to… ehm, jak to říct… lépe než špatné a ani o fous lepší.
Proto mám raději dobré příklady a nejraději se učím z těch nejlepších. Jedině tím, že vylepším nejlepší, mohu vytvořit to nejlepší.
« Tvorba webu patří minulosti. Konečně. | Nejnovější | Už aby někdo vymyslel skutečně internetový vyhledavač, co říkáte? »
Commenting is closed for this article.
Ten první odstavec je ale nesmysl. Vzpomeňte si na tu větu až někoho budete chtít zainvestovat, není to až taková magie abyste od toho musel zrovna abstrahovat logiku.
— Já · 4656 days ago · #
[1] Můžete prosím rozvést, co konkrétně je na prvním odstavci nesmysl? Díky.
— Marek Prokop · 4656 days ago · #
Pravda, ze stejného důvodu by se také měl člověk obklopovat chytřejšími lidmi, než je on sám.
— Olda Šálek · 4656 days ago · #
Taky se rád učím od těch nejlepších, které znám. Stejně se ale nevyhnu chybám, takže se snažím poučit i z nich. Celkově ale dávám čím dál víc na pocit namísto důkladného bádání. Dobrý projekt posuzuji podle toho, že mě “osloví”, že z něho mám dobrý pocit a stejně tak i u lidí, kde stačí pár vět.
— Vladimír Přichystal · 4656 days ago · #
Marku učení z chyb druhých není nic špatného. Je dobré znát rizika a možné následky. Tím podle mne člověk situaci tolik nepodcení a “škoda” není až tak velká (chyba se přesto stane). Je jasné, že se nesmí někdo slepě řidit nějakými zaručenými návody, business plány. Lidi jsou různí, situace kolem podnikání také a ani ten identicky stejný postup prováděný jinou osobou nemusí fungovat. Podle mne jsou dobré špatné i dobré přiklady. Je dobré vidět to nejhorší a také to nejlepší. Člověk se selským rozumem si pak musí udělat o všem nějaký obrázek… a zkusit to pak po svém a jinak. A kdoví, třeba udělá zase jinou chybu, ze které se budou učit další ..
— Jarek Mikeš · 4656 days ago · #
Marku, po čase se opět ozývám, protože opět razantně nesouhlasím :-)
Chyby vznikají hlavně při experimentech – něco zkusím, buď to dopadne dobře, nebo špatně. Zvyšující se míra aplikace osvědčených postupů sice sníží riziko chyb, ale současně snižuje možnost přijít na něco nového.
— Marek Soldát · 4656 days ago · #
[6] Marku, o tom žádná. Chyby plynoucí z experimentů bych ani nenazýval chybami. Správně připravený experiment dopadne vždycky dobře, i když dopadne špatně :-)
— Marek Prokop · 4656 days ago · #
[2] Investoval byste do neúspěšných podnikatelů? (protože teď už nic nepokazí!)
Neúspěch není předpoklad pro úspěch. Lidé s předchozím neúspěchem jsou statisticky skoro stejně úspěšní jako ti co se o nic nepokusili. (via)
— Já · 4656 days ago · #
[8] Díky za odkaz. Článek je zajímavý, a i když jsem ten průzkum neznal, nijak mne nepřekvapuje. Jen stále nevím, co mám špatně v prvním odstavci. Není pravda, že investoři rádi investují do lidí, kteří už něco pokazili? To je samozřejmě možné. Čerpal jsem z populárních, nikoli odborných zdrojů (různých novinových rozhovorů apod.), a proto jsem to uvedl tím “prý”. Z kontextu je snad dostatečně jasné, že tomu moc nevěřím.
— Marek Prokop · 4656 days ago · #
[7] Marku, to už jste opět zašel do druhého extrému ;-) Já to vydím následovně: Člověk, kterému 9 z 10 projektů nevyjde (ale ten jeden s přehledem pokryje náklady na těch 9 neúspěšných), může být úspěšnější, než člověk, kterému vyjde každý druhý projekt, ale náklady na ty neúspěšné tím nepokryje.
— Marek Soldát · 4655 days ago · #
[10] Marku, možná jsme si tedy nerozuměli. Experimentem myslím vše, co nedělám proto, aby to vyšlo, ale proto, abych se dozvěděl výsledek. Na webu typicky třeba A/B testování, postupně různé nastavení cen v PPC kampaních apod.
Z Vašeho komentáře nyní chápu, že jste tím myslel spíš vysoce riskantní aktivity. Pak ovšem záleží především na řízení rizik. Přesně jak píšete o těch devíti projektech z deseti, kde se riziko řídí počtem. Zkusím-li 10 projektů, každý s šancí na úspěch 1:10, opět bych výsledek nepovažoval za chybu, ať by byl jakýkoli. Chyba by byla, kdybych to riziko zásadně špatně odhadl, nebo bych špatným provedením snížil šance u poloviny projektů na nulu.
— Marek Prokop · 4655 days ago · #
[11] Naprostý souhlas, nicméně těch 9 projektů, které nevyjdou, nevyšly z nějakého důvodu – můj názor je takový, že důvody, proč ty projekty nebyly úspěšné, je záhodno analyzovat, zjistit, jaká byla jejich slabá místa a příště ta slabá místa ošetřit jiným způsobem, což je pro mě osobně definice zmíněného motta “Chybami se člověk učí.”
— Marek Soldát · 4654 days ago · #