Umíte kvalitní SEO za málo peněz?

Napsal mi můj kamarád Tomáš Fejfar zhruba toto:

Ahoj Marku,

poslední dobou se mi množí žádosti od klientů na SEOSEM. Chtějí někoho, kdo by jim udělal linkbuilding a případně spravoval PPCčka. Napadlo mě, jestli nemáš v téhle oblasti přehled a jestli bys mi nemohl někoho doporučit. Všechno jsou to menší klienti, takže H1/Dobrý web/etc nejsou - co se týče ceny - reálné. Většinou mají rozpočet na celou tu srandu tak okolo 2k/měsíc.

Párkrát jsem zkusil takové ty lokální firmy zkontaktovat sám, ale většinou to bylo dost tristní a nabízeli věci jako “první stránka na google za 5 kč” atp. Prostě hrůza. A co se týče linkbuildingu, tak nabízejí maximálně registraci do 1000+1 katalogů :( A když ta nabídka byla rozumná, tak to byla reklamka s cenami naprosto jinde…

Tomášovi jsem neporadil, protože mám sám podobný problém a na řešení jsem zatím nepřišel. Zájemcům s větším projektem obvykle doporučím H1.cz nebo Dobrý web, ale opravdu nevím, co poradit těm malým.

Najde se mezi vámi někdo, kdo umí dostatečně dobře obsloužit malé klienty? Máte prostor v komentářích. Rozepište se ale trochu víc, abyste mě, Tomáše či kohokoli dalšího přesvědčili, že levné SEO opravdu umíte kvalitně. Pouhá selfproma bez věrohodných argumentů budu z komentářů mazat.

, 13. 10. 2010 10:44, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Marku,
    myslíš, že je tato otázka položená správně?

    Kvalita by měla být ohodnocená odpovídající cenou. Zájmem malého klienta by mělo být stát se klientem velkým. Každá změna by měla být posouzena individuálně z pohledu návratnosti investice (i malá investice se nemusí nikdy vrátit a naopak velká se může vrátit velice rychle) a z toho pohledu na velikosti klienta nezáleží.

    Lukáš Zaplatílek · 5123 days ago · #

  2. [1] Lukáši, promiň, ale ty máš přesně ten typ uvažování, který tě ze soutěže vyřazuje ;-) Jsou tisíce malých malých firem, které nechtějí/nemohou vyrůst ve velké, a při rozsahu či povaze jejich byznysu je exaktní výpočet (natož předběžný plán) návratnosti investic do SEO nereálný. Typicky se jedná např. o venkovské hotely a penziony, místní služby (řemesla, opravy), některé úzce zaměřené B2B segmenty atd.

    Těm všem by SEO za dobrou cenu v odpovídající kvalitě pomohlo a já si takové SEO umím perfektně představit. Jen ho prostě sám nedělám a neznám ani nikoho, kdo by ho dělal.

    Marek Prokop · 5123 days ago · #

  3. Díky za článek Marku.
    [1] Rozhodně se nechci přít o to, že kvalitní práce má být dobře zaplacena. Je to právě o té návratnosti. Ten klient nemá ambice (a ani kapacity) na to, aby se stal velkým. Tím pádem perfektní vyladění webu tak, že bude generovat desítky objednávek denně není ani žádoucí… Navíc kvuli výraznému lokálnímu cílení je web jen doplňkem k offline kampani. Cílem tedy je jej pozvednout, ne udělat dokonalý :) Je to stejné jako s nákupem auta – koupíte si Oktávku, protože Audi nepotřebujete.

    Bavit se o tom, jestli není lepší přesunout všechen marketing online není na pořadu dne, protože mi do jeho marketingu nic není :)

    Tomáš Fejfar · 5123 days ago · #

  4. Já si myslím, že i za 2k/měsíc jde udělat dost, aby byl klient spokojen. Záleží samozřejmě i na samotném projektu a přístupu klienta. Pokud je klient schopen spolupracovat a podílí se na změnách a vylepšeních svou přičinlivostí. Kolikrát stačí pár drobností a dostaví se první výsledky. Problém spíše vidím u toho, co je to malý projekt, znám hodně klientů, kteří sice vydělávají stovky tisíc, ale do zlepšování by nejraději dávali 10Kč za den a zlepšení vidí pouze v 1. místě na slovo parfémy a podobně. Takových znám mraky, ti neplatí za nic, ale všechno chtějí.

    Jiří Komár · 5123 days ago · #

  5. Nedokážu si úplně přesně představit obchodní model při němž by klient platil 2000kč/měs a dostával pefektní služby od schopných specialistů. V internetovém marketingu je velmi silná poptávka po kvalitních službách, která žene cenu nahoru. Možná proto je těžké najít někoho, kdo by dobrovolně dělal za nižší cenu, než je cena tržní. Mohla by k tomu vést informační překážka. Tzn. student nebo malá firma, která v oboru začíná, může mít nízké ceny a dělat kvalitní služby. Časem se to ale rozkřikne a firma zdraží a najde si větší klienty. Je to jako položit otázku: “Znáte nějakou restauraci, kde mají výborné jídlo za nízké ceny a není tam každý den narváno?”

    MartiN · 5123 days ago · #

  6. Dobrý den Marku,
    nejsem si jist, jestli budu teď psát to co očekáváte, ale považuji to za důležité z pohledu někoho kdo regionálně (západní Čechy) pro klienty SEO a linkbuilding nabízí a dělá.

    Zamyšlení nebo otázka vycházející z naší praxe je: co si klienti vlastně představují pod SEO, linkbulidingem a péčí s tím spojenou, v porovnání s tím co mohou nebo chtějí zaplatit?

    Nejednou jsem se totiž setkal s požadavky, které vyžadovaly náklady daleko vyšší než je vámi uváděný rozpočet. K tomu přidejte to, že tihle klienti nejsou většinou natolik poučeni o nutnosti investovat do reklamy, něco pro web dělat.

    Ve zkratce: přináší to spoustu práce a času než je o něčem přesvědčíte, a následně realizujete. Přitom musíte počítat s tím, že budou chtít vidět výsledky rychle a v přesných číslech.

    V určité fázi pak máte vroucné přání mít takového klienta, který je “rozumný” nebo nasadíte síto, kterým neprojde každý.

    Ty rozumné a spolupracující klienty si samozřejmě hýčkáte a věnujete jim spoustu času a energie – zaslouží si to. Ale máte hranice, takže je nutné včas se zastavit a zamyslet se pro kolik webů dokážete, za tu cenu kterou platí, dělat vše tak, aby to mělo dostatečnou kvalitu. Oboustranná spokojenost je tu nutná daleko více než u velkých agentur a klientů.

    V současnosti tedy nabízíme setkání s klientem, kdy se snažíme co nejlépe odhadnout co vlastně potřebuje. Jaké má finanční prostředky. Co on sám je ochoten pro úspěch udělat a jestli se s ním dá dohodnout.

    V případě, že se shodneme, následuje analýza jeho webu i konkurence, případně realizace konkrétního úkolu.

    — Petr Hřích · 5123 days ago · #

  7. Těm všem by SEO za dobrou cenu v odpovídající kvalitě pomohlo a já si takové SEO umím perfektně představit. Jen ho prostě sám nedělám a neznám ani nikoho, kdo by ho dělal.

    Pokud se, Marku, takovou věcí nezabýváte a nehodláte zabývat, nestála by tato představa za zveřejnění?

    Ondra · 5123 days ago · #

  8. Pro menšího klienta, který podniká lokálně, lze za 2000Kč/měs udělat luxusní SEO. Pokud klient pochopí, že mu stačí přední pozice na kw “obor podnikání + místo” je úspěch téměř zaručen. Bohužel někteří klienti neakceptují lokální zaměření kampaně a požadují přední pozice v SERP na obecné kw “obor podnikání”. Stojí potom dost námahy, vysvětlit klientovi, že takové cílení kampaně je podstatně dražší a zejména naprosto zbytečné.

    Homer · 5123 days ago · #

  9. Vyjdeme-li z předpokladu, že služby např. H1 jsou sice drahé, ale ne předražené, naskýtá se otázka, na čem ušetřit.

    Moje rada je, koupit si radši méně času dražšího (ale schopného) konzultanta, než zaplatit levného ale neschopného. V situaci, kdy první nemůže (kvůli rozpočtovým omezením) vyřešit všechny problémy a druhý to neumí, je lepší ten, kdo dokáže aspoň správně stanovit priority.

    Lukáš je v pozici chirurga, který se každým pacientem podrobně zabývá a nesmí udělat chybu. Marek hledá analogii polního medika, který musí v pěti minutách roztřídit stovky raněných na ty, kteří ještě počkají, ty které musí nechat zemřít a ty, kterým se bude věnovat.

    Richard Šerý · 5123 days ago · #

  10. Souhlasím s Tomášovým postřehem, že u mnoha menších klientů je marketing na internetu jen doplňkovou činností.

    Stále tady je ale otázka, proč by to měl dělat někdo, kdo se opravdu vyzná, když za v podstatě stejnou práci může dostat mnohonásobně více?

    Jedno z řešeních by mohla nabídnout firma s dostatkem junior SEO pracovníků, kteří se teprve učí. Zároveň by to ale nebyli “velcí profesionálové” z webtrhu, protože by byli pod kontrolou nějakého zkušenějšího supervizora ve firmě.

    Radim · 5123 days ago · #

  11. Dobrý den,

    jako podnikatel na malém městě či obci bych ve firmě uspořádal malou “vnitropodnikovou soutěž” a výherce bych poslal na (pár) školení SEO, třeba od Marka Prokopa :-) Pro maximální ušetření nákladů je to asi nejvhodnější varianta. To, co se “mladej v Praze naučí” se zhruba srovná s tím, co profesionální “optimalizátor” bude dělat za 2k/měs.

    Bohužel moje praxe je taková, že velké množství firem především na malých městech (nebo vhodněji mimopražských a mimobrněnských) jsou často odchyceni obchodními zástupci Seznamu či Informu a utrácejí desetitisíce za placené zápisy v katalozích. Samozřejmě s hřejivým pocitem na srdci, jak tu slavnou optimalizaci pořešili :-)

    Robert Sládek · 5123 days ago · #

  12. Pokial ide o linkbuilding tak kazdy SEO poradca ma obmedzene zdroje a mrhat ich za 2k mesiac je nerealne.

    Skor to vidim ako manazera reklamy – PPC, PPV, PPA napriklad adsense atd…
    Za 2K by klient dostal menedzovanie reklamnej kampane v hodnote 1800 KC a 200 provizia.

    Nakolko kampan za 2K je praca na max 4-5 hodin mesacne (musi sa to urobit kvalitne). Tak tych kampani by sa dalo spravit 30 co je 6000 KC… to nie je velmi zaujimave.
    Avsak v momente ak by islo o staleho klienta, tak namiesto tych 4-5 hodin sa to da vykonat za 20 minut pretoze uz vieme kam tu reklamu umiestnit ake keywordy pouzit aby bola uspesna uz sme to predsa predtym pre neho robili mame overeny postup s realnymi vysledkami.
    Teda za niekolko mesiacov sa mozeme vysplhat az k 100 klientom a vtedy sa to zacina vyplacat.

    A teraz tu je iny problem kde tolko klientov zohnat?

    — mnp · 5123 days ago · #

  13. Přiznávám, že jsem nečetl všechny odpovědi v této diskusi, ale má otázka je prostá:

    Co má být výsledkem seo, které ke kvalitní a zároveň levné?

    Dosažené pozice? Konverzní poměr? Jenom správa PPC bez vyhodnocení výsledků?

    binargon · 5123 days ago · #

  14. Zdravím,
    taky mám zkušenost s malými firmami a kryjí se s #6 Petrem Hríchem, ale u mě je to na jižní Moravě.
    Obecně jsem pochopil, proč je tento segment pro většinu nezajímavý a také bych byl vděčný za “rozumné klienty”.
    Nicméně hledám možnost, jak to řešit, nejen pro SEO, a marketing, ale obecně i pro oblast webu jako celku. Tyto malé firmičky a živnostníci mají obecně “blíže” k penězům z podnikaní a tak se velmi pečlivě rozhodují, za co je utratí. Jejich chápaní SEO je velmi neurčité a nebo velmi zkreslené (100% v seo-servisu = super SEO). Pokud se Vám podaří je přesvědčit, že SEO má smysl, tak vstuuje do hry druhý faktor a to “SEO specialisté” z řad studentů a webtrhu., jejichž cílem je si pouze přivydělat. Takže dost často pak slyšíte, ano to je hezké, ale ted se mi ozval XYZ a ten mi to uděla za 500,- a čeká, že nabídnete cenu nižší. Pak Vám skutečně nezbyde, než jej “pustit”, protože v tomto případě je to pro Vas ekonomicky výhodnější. Tento se tim XYZ spálí a na internetový marketing získá velmi nehezký názor, takže už jej nemá smysl dál přesvědčovat.
    Teď zrovna řešíme případ, že klient je spokojený s tim, že je na přední pozici ve vyhledavaní jen na jedinou skupinu klíčových slov, z nichž jedno je navíc nepropagovaný brand. Těžko mu vysvětlím, že tuto kombinaci nikdo nehledá a je to podobné, jako by umistíl bilboard doprosřed pouště. Přesněji ji hledali 2 lidé za celý rok. A aby toho nebylo malo tak má na stejnou skupinu slov i Sklik a AdWords včetně firemního zápisu. Bohužel to vypadá, že mu to doporučil obchodní zástupce Seznamu.
    Abych to shrnul, práce pro tyto malé klienty má poměrně značné režie a efektivita je velmi malá. Pokud máte představu o tom, jak to řešit tak, aby to bylo zároveň ekonomicky únosné, byl bych za ni vděčný.

    — Michal · 5123 days ago · #

  15. Ačkoliv sám bych jako nejlepší možnost viděl, ať si za ty 2.000 Kč sednou s nějakým dobrým konzultantem, ale v praxi jsou klienti takoví, že by ty rady od konzultanta nemuseli “pobrat”…

    Reálně bych začal tím, že bych za “nízké” ceny klienty poučil, zkusil něco, co jim v danou chvíli nejvíce pomůže, až se trošku jejich obchod na internetu rozjede, tak mohou nabalovat další služby.

    Z praxe – kamarád, který je na internetu dlouho, odmítal cokoliv jako PPC a SEO, že to je moc peněz. Za jeden večer jsem s ním “nabouchal” něco do PPC a nechalo se běžet “bez údržby” (tak na 3hod práce za půl roku). Po půl roce sám pochopil, že PPC je pro něj zajímavé a už se začal shánět po agentuře.

    Další známý byl k internetu zcela odmítavý – platil spoustě službám různé věci a říkal, že se mu to jako firmě s pár řemeslníky vůbec nevyplatí, že na internetu prodělává, ale je tam kvůli konkurenci.
    Stačilo s ním projít, co platí. Zrušil jsme mu drtivou většinu služeb, zaregistroval do jediného placeného oborového katalogu – ve finále platil výrazně méně, zakázky z internetu se najednou rentovaly a najednou se sám začal shánět po dalších službách jako SEO apod. A když viděl postupně lepší a lepší odezvy od klientů z internetu, začal nabalovat více služeb a dneska už je dávno nad 2tis. Kč, přestože začínal na nižších cenách.

    — Jiří Kalenský · 5122 days ago · #

  16. Z mé skromné praxe: tuto práci nelze řešit dedikovaně, ale rozpustit ji ve výrobě/údržbě webového projektu. S klientem je konzultován a připravován obsah, cíle webové prezentace a náklady k tomu vedoucí. Stránky jsou pak tvořeny minimálně v kvalitě SEO-friendly, aby to odpovídalo cílům. Takže cestu s velkokapacitní továrnou pro malorozpočtové klienty reálně nevidím, na každém klientovi je moc velká režie, než dojde k práci. A bez osvěty požaduje klient něco jiného. Já zatím většinou narazil na weby, kde byl v první řadě problém z pohledu návštěvníka (obsah sdělení a použitelnost), boj s konkurencí ve vyhledávačích v druhém kole už někdy ani nebylo potřeba řešit :-)

    — mastepan · 5122 days ago · #

  17. do 2k měsíčně jde udělat spoustu věcí. Můžete udělat zápisy do katalogů, můžete nechat hlavní texty revidovat copywriterem, můžete udělat analýzu za co klient na síti utrácí a za co by utrácet mohl, můžete za to spravovat web nebo PPC. Pokud je klient ochotný dávat tuto částku pravidelně a sám bude ochoten se přičinit, spolupráce se může vyplatit oběma stranám. A dá se za to i udělat nový web a na seo-servisu může mít klidně i 101%, když si to bude přát :-)

    Aleš · 5122 days ago · #

  18. Ano, souhlasím s mastepanem a panem Kalenským. Toto jsou dvě cesty, ke kterým dřív nebo později dospějete, pokud máte zájem získávat a udržet malé klienty.

    — Petr Hřích · 5122 days ago · #

  19. Čo to sú za absurdné komentáre typu: “do 2k měsíčně jde udělat spoustu věcí. Můžete udělat zápisy do katalogů, můžete nechat hlavní texty revidovat copywriterem….”

    Priatelia, uvedomte si, že službu môže poskytovať len podniakateľ (musí mať IČO a je jedno či živnosťák alebo sro.) V tom momente je cena práce skutočne niekde úplne inde ako 2000Kč/mesiac. Sú tu predsa fixné náklady, ktoré aj pre obchodný model “veľa malých klientov” nepustia hodinovú taxu pod cca 500-1000Kč. Čo dokážete urobiť za 2-4 človekohodiny/mesiac?!?

    Aj keď je kontrakt nakoniec úkolový, vždy je to o základnej podnikateľskej matematike: Za 150 človekohodín/mesiac musím zinkasovať viac ako sú náklady na tie človekohodiny. (plat, odvody, elektrika, odpisy, školenia, stratený čas pri cestovaní ku klientovi, datové schránky… tisíce ďalších položiek)

    Ešte raz to zaklínadlo: Fixné náklady podniakania. Tie robia z toho e-mailu absurditu. Leda že by sme sa bavili o čiernej práci? ;-)

    H1, Dobrý web predsa nemajú tak vysoké ceny preto, že ich zisk po zdanení je v rádoch stoviek percent ich obratu. Alebo áno, Marku?

    Piki · 5122 days ago · #

  20. [19] Martine, kdybych si myslel, že je ten požadavek absurdní, tak ho sem přeci nedávám. Já sám třeba umím poskytnout malému klientovi službu v rozsahu těch 2-4 hodin tak, aby mu byla užitečná a celkově se mu vyplatila, jenže jednak u mne stojí hodina dvakrát až čtyřikrát víc, než uvádíte, a jednak nemám provozní a osobní předpoklady takové služby nabízet ve velkém objemu.

    Ostatně, zde v komentářích, v komentářích na Facebooku i v osobní poště se už objevilo několik lidí, kteří mne přesvědčili, že Tomášovu klientovi a jim podobným vyhovět dokáží.

    Marek Prokop · 5122 days ago · #

  21. [19] Mají takové ceny proto, že tam dělají přední čeští odborníci. Musí platit kanceláře v Praze. Občasné sponzoringy. Musí si platit sekretářku. Musí platit managera. Nemluvě o (pravděpodobně) splácení nějakých úvěrů na vybavení kanceláří atp.

    OSVČ tohle všechno mít nemusí. PC už měl. Kancl nepotřebuje a jediný fixní náklad je přípojka k netu, kterou by měl i kdyby nepodnikal :) Tam je ten rozdíl ceny.

    Tomáš Fejfar · 5122 days ago · #

  22. Myslím, že nabízet SEO pro malé klienty, co jsou ochotní zaplatit 2000 Kč měsíčně, není dobré řešení. SEO je jen jeden dílek celku vedoucí k úspěšnému obchodování přes internet. K čemu bude hotelu někde v horách, že na jeho web budou chodit lidé, když se pak nedostanou k objednávce či požadované informaci? Tady musím souhlasit s panem č. 16 – nelze to nabízet dedikovaně. Pouze jako součást souboru komplexnějších služeb.

    Také, do jaké míry se budu moci zabývat zakázkou za 2000 korun, když v této částce je jak má práce, tak platby za dodavatelské služby? Půl dne?

    — Erythros · 5122 days ago · #

  23. [21] Tak zrovna tu Prahu (resp. jiné velké město + zaměření na místní klienty) bych viděl spíš jako výhodu. Já jsem mnohokrát někomu poskytl konzultaci zdarma jen proto, že za mnou přijel do Říčan na pivo a já to spojil s procházkou se psem. Tím byly pro mne náklady v podstatě nula. Kdybych kvůli tomu měl jet do Prahy, chtěl bych za totéž 5000. Pokud vím, Tomáš Kapler to tak dělá stejně s kávou na Žižkově.

    Jo, a to pivo v Říčanech má smysl jen v létě u rybníka. Teď to na mě nezkoušejte :-) V tuhle roční dobu jedině workshop SEO.

    Marek Prokop · 5122 days ago · #

  24. [23] Tak to je samozřejmě ideální případ a každý to někdy udělá, pokud to přímo nebere jako nadstavbu k běžné praxi. Jenže se to nedá provádět vždy. Nicméně díky za takové klienty. :)

    — Petr Hřích · 5122 days ago · #

  25. [20] Nevylučují se náhodou ty “argumenty” v tom Vašem komentáři – viz úryvek níže? Absurdní vs umím poskytnout vs hodina stojí 2-4x více ;-)

    “…kdybych si myslel, že je ten požadavek absurdní, tak ho sem přeci nedávám. Já sám třeba umím poskytnout malému klientovi službu v rozsahu těch 2-4 hodin tak, aby mu byla užitečná a celkově se mu vyplatila, jenže jednak u mne stojí hodina dvakrát až čtyřikrát víc, než uvádíte, a jednak nemám provozní a osobní předpoklady takové služby nabízet…”

    V tomto souhlasím s [19], neboť tahle služba se nedá poskytovat za takovou almužnu. Holt reklama a marketing na webu něco stojí a ne každý si to může dovolit a ne každý může být první v Google. Stačí to přepočítat na hodinovou sazbu každého schopného podnikatele v oboru a hned je jasné, o čem to asi bude ;-)

    — Joska · 5122 days ago · #

  26. [25] Josko, myslím, že se ty argumenty nevylučují. Začínajících a zároveň šikovných SEO konzultantů, kteří by takovou práci zvládli a 500 Kč za hodinu jim vyhovuje, je dost. Čtyři hodiny měsíčně mohou také stačit, obzvlášť když se na začátku sdruží víc hodin dohromady a dodavatel to finančně překlene.

    Ostatně ne všechny komentáře tady jsou tak negativní a přímo už mi přišlo několik nabídek, které vypadají velmi rozumně.

    Marek Prokop · 5122 days ago · #

  27. Nechtěl jsem, aby to vyznělo, že to nemůže být zajímavá příležitost pro mladé, schopné a šikovné konzultanty. Určitě se jich plno najde – je přece ta krize a práce žádná :-) Jen si nejsem jist tím přínosem pro klienty. Co se dá za 4-5 hod. připravit?

    Není náhodou SEO o komplexním přístupu k prezentaci firmy na webu, tj. od návrhu kvalitní prezentace, copywritingu, registrací kamkoliv, až po PPC? Za 4 hod. to bude asi jak vypadat?

    Každopádně, přeji hodně štěstí všem klientům a kvalitní “SEO”. Jo a dobrý výdělek těm studentům, co se tomu budou věnovat :-)

    — Joska · 5122 days ago · #

  28. Ještě poznámka a už tu nebudu plevelit diskuzi. Kdysi, před +10ti lety, mi kamarád poradil skvělý přístup: “Zakázku pod 20 tisíc neberu, neboť vedlejší náklady na mnoho malých zákazníků, kteří by mě uživili, mnohonásobně převyšují případný čistý zisk!”

    Musím říci, že po ověření je to rada k nezaplacení a každý, opravdu každý, k něčemu podobnému dříve nebo později dojde. Hezký večer přeji :-)

    — Joska · 5122 days ago · #

  29. To je přesně o tom, že v této zemi by chtěl každý jíst šunku za cenu junioru. Nebo ještě lépe, aby mu tu šunku někdo zaplatil.

    — Viktor Janouch · 5122 days ago · #

  30. Výše uvedená diskuze zatím směřuje k relativně levným freelancerům – bez vysokých nákladů, s nepatrnou režií a malou marží. To je asi jedna z reálných odpovědí na položenou otázku.

    Já ale přemýšlím, jak to udělat jinak, masově, plošně a silně výdělečně díky úsporám z rozsahu. Prostě něco jako “Ataxo PPC model”, akorát že pro SEO.

    Ono to pak totiž chce skloubit nějaký jednoduše komunikovatelný a prodatelný obchodní model s nějakou snadnou a znovupoužitelnou metodou práce bez zbytečných výjimek a nákladných individuálních řešení.

    Což si nejsem jistý, jestli je skloubitelné se SEO jako takovým. Ale o PPC jsem si to před Ataxem myslel taky :).

    Když nad tím tak přemýšlím, tak v oblasti SEO se k tomu asi zatím nejvíce přiblížil SEO Expert se svojí někdejší Expert lištou. Sakra, až sem jsme se asi nechtěli dostat, co?

    Jan Tichý · 5122 days ago · #

  31. [27] Nepletete si trochu pojmy? Nezahrnujete pod zkratku SEO něco, co tam systematicky nepatří? SEO znamená Search engine optimization – optimalizace pro vyhledávače. Vy píšete o vytváření úspěšného webu, což je činnost, které je dle mého samotné SEO součástí.

    [30] SEO má pověst magie. Pokud z toho bude postup, který bude bezproblémů aplikovatelný a jeho výsledky exaktně změřitelné, mnoho dnešních obchodních modelů přestane fungovat. Kdo ze zákazníků ví, jak funguje v základu optimalizace pro vyhledávače? Kolik konzultantů umí a je ochotno to svým zákazníkům vysvětlit?

    Osobně si myslím, že PPC reklama je z tohoto pohledu daleko jednodušší. Vysvětlit zákazníkovi probletamitu reklamy tak, aby to pochopil, není až tak těžké. A taky chápe, jak fungují vnitřní procesy reklamy. Do určité míry, pochopitelně.

    Ale u SEO? Skončite někde u té lišty se zpětnými odkazy. Chci tím říct, že optimalizace je daleko náročnější na tvůrčí práci. Můžete automatizovat kontrolu kódu webu, zpětné odkazy, kontrolovat indexaci, ale nedostanete se na úroveň automatizace reklamy. Alespoň si to myslím.

    — Erythros · 5122 days ago · #

  32. Ono je to složité, samozřejmě kvalitní marketér se pozná i podle toho, že prodá službu za maximum co to jde.
    Naše firma se specializuje na menší a střední firmy, ale i tak 2 tisíce měsíčně je hodně málo, resp. dají se za to slušné spravovat menší PPC kampaně (sklik+adwords), zejm. pakliže má klient již alespoň nastavené adwords / sklik / analytics účty, případně si připlatí něco jednorázově za jejich kontrolu a nastavení.
    Tzn. tady bych asi byl schopen naše služby nabídnout.
    Co se týče SEO (tedy v mé terminologii “internetového marketingu”, “seo” chápu jen jako subset), tak tady hodně záleží na tom, co je tam za problémy a co je potřeba.
    Určitě bych byl schopen za tu částku nabídnout pěkné analýzy s rozborem slov, aktuálních pozic, speciálním reportem se zjištěním efektivity podle analýz cílů, plus doporučení co udělat na copywritingu.
    Ale např. těžko za to bude nějaký programátor něco měnit na cizím webu, když asi všichni víme kolik stojí programátorské hodiny.
    Co se týče zpětných odkazů, tady hodně záleží na množství. Když mi někdo donese třeba 10 podobných webů a každý z nich bude platit 2 tisíce měsíčně, tak jsem schopen mu zajistit řádově tisíce one-way odkazů na jeden web (two way moc nemám rád a neděláme je vyjma nějakých interních projektů, ale kdyby byl zájem to to mohu udělat i tak, že za 2 tisíce + třeba naše lišta se 3 odkazy u nich).
    U jednoho webu za 2 tisíce bych spíš doporučil registrace do katalogů (co si budem povídat, u spousty oborů toto postačí, pakliže je dobře provedena on-page / on-site část), případně two-way lištu.
    Určitě by se to pak také muselo obejít bez nějakých schůzek u klientů, to by nezaplatilo cestu.

    Takže suma sumárum – ano, jsme schopni naše služby takto nabídnout, kontaktujte mě na kapler@mediacentrum.cz, jen na začátku musíte počítat trochu s delšími termíny (nic dramatického, řádově do 2-3 týdnů) – musím vytvořit pro podobné zakázky detailní ceník, funkční proces a potřebné dokumenty, aby mohly fungovat co nejvíce automaticky bez nějaké náročnější interakce s klientem (tj. třeba klient dostane zadání co od něj budeme chtít, tj. např. přidat si nás jako uživatele do sklik, správce do adwords a analytics, plus vyplní dotazník na to kdo je, na co cílí, kdo je jeho konkurence atd. + zálohovou fakturu na 3 měsíce dopředu na dobu neurčitou s 3 měsíční výpovědní lhůtou). Budou tam také nějaké omezení, např. maximální útrata na PPC kampaních, resp. nějaká procenta nad tuto částku (nebo z obratu), aby někdo nechtěl platit 2 tisíce měsíčně za správu a přitom utrácet sto tisíc za prokliky.

    P.S.: samozřejmě žádné sviňské praktiky, tj. např. analytics, adwords i sklik je pod účty klienta, nastavujeme přesně cíle atd. takže vidí přesně ceny a efektivitu a sám si dobíjí (dostává info když dochází kredit), žádná debilní procenta z proklikaných částek, které motivují agentury leda více utrácet, žádné adfox/etarget za procenta. Každý měsíc dostávají velmi podrobný report (ale přizpůsobený tak, aby mu rozuměli i méně zkušení) ze všech služeb.

    Tomáš Kapler · 5122 days ago · #

  33. Podobná otázka mě napadá, když hledám nějakou specifickou službu/obchod/činnost. Většinou pak skončím na firmy.cz a objevím je zapadnuté pod příslušnou kategorií, přestože mají vlastní jednoduchý web – ten je však velmi těžko dohledatelný (nejsou vyplněny ani základní meta tagy, žádné zpětné odkazy, podivné textové formulace).

    Řekněme, že taková prezentace má pár stránek, její základní optimalizace je tak spíš o know-how než o velké dřině. Poměrně malými úpravami se dá docílit alespoň toho, aby stránky odpovídaly vyhledávacím dotazům obvyklým v daném segmentu, pak třeba trochu vylepšit text na homepage, opatřit nějaké ty zpětné odkazy, PR články apod. Podmínkou ovšem je, aby byla od začátku sjednána dlouhodobější spolupráce (minimálně 3 – 4 měsíce). Je jasné, že většinu potřebných úkonů uděláte ihned, strávíte na webu více času, než by odpovídalo ceně, naopak v následujících měsících té práce bude méně, spíš půjde o vyhodnocování a doladění změn. V tomto modelu (a cenové hladině) je to vlastně taková optimalizace na splátky. Ale samozřejmě vždy záleží, co si kdo pod optimalizací představuje a jaký má být výsledný cíl.

    COPYBLOG · 5122 days ago · #

  34. Bingo pro [33] – malý klient, který má nedohledatelný web, který chce provést optimalizaci za malý paušálek. Markovo zadání nespecifikuje klientovu situaci, proto tu jsou vesměs nejasné spekulace o rozsahu prací.

    Nalézt slabá místa webu a realizovat backlinks nebo správu PPC – to jsou všechno práce mimo web, kde mohu své náklady hlídat, ale co náklady na implementaci potřebných změn do klientova webu? Ty už se sem určitě nevejdou. Jako konzultanta mě klient k změnám na webu pustit nemusí, takže další komunikace s jeho správcem. Pokud pustí, musím zvládnout různé CMS, scriptovací technologie, každý to má jinde a jinak.
    Proto se znovu ptám, jak klient k tak nepoužitelnému webu přišel? Proč tyto úplné základy nedostal přímo od tvůrce stránek a nepřidal mu ten SEO úplatek rovnou?
    Mě to pořád nepřipadá na samostatné řešení, ale na převzetí klienta do péče, nebo na užší spolupráci s jeho dodavatelem stránek – oboje ale při změně struktury investic klienta do webu jako takového.

    H1/Dobrý web organizují boj klienta s konkurencí v obecných termínech na globálním hřišti, malé kampaně lokálního významu mají úplně jiné cíle a tím i strukturu prací, tedy pro dedikované SEO tam nemusí být vůbec místo.
    Ale protože tyto znalosti nemohu požadovat od klienta, první na řadě má zodpovědnost jeho dodavatel webové prezentace či firemního IS.

    — mastepan · 5122 days ago · #

  35. Rozpočet 2 tisíce na měsíc je (podle mě) reálný jen pro konzultanty-živnostníky. Zde se cena často pohybuje kolem 500 Kč/hod. To představuje docela slušné 4 hodiny měsíčně, za které se dá již ledasco udělat.

    Musí ale být rozumný i klient a nevyžadovat každý měsíc 10ti stránkový report o provedených pracích a osobní prezentaci výsledků. :-) Protože jinak buď polovinu z měsíčního paušálu zabere report, nebo naopak hodně klesá ziskovost pro konzultanta (takže se na to dřív nebo později vykašle).

    Jirka W. · 5121 days ago · #

  36. dotaz pro [34]
    H1/Dobrý web organizují boj klienta s konkurencí v obecných termínech na globálním hřišti, malé kampaně lokálního významu mají úplně jiné cíle a tím i strukturu prací, tedy pro dedikované SEO tam nemusí být vůbec místo.

    Co přesně myslíte pojmem kampaň lokálního významu?

    ??Proto se znovu ptám, jak klient k tak nepoužitelnému webu přišel? Proč tyto úplné základy nedostal přímo od tvůrce stránek a nepřidal mu ten SEO úplatek rovnou?
    Mě to pořád nepřipadá na samostatné řešení, ale na převzetí klienta do péče, nebo na užší spolupráci s jeho dodavatelem stránek – oboje ale při změně struktury investic klienta do webu jako takového.??

    Nechápu proč se ptáte, jak k nim přišel. Jednoduše. Z mých zkušeností, je to tak, že nejnižší cena vyhrává.

    Požadují minimální cenu za web a nemají čas ani prostor se tomu věnovat. Dlouho trvá, než z něj vymámíte nějaké podklady (což trvá někdy neskutečně dlouho) a ty se snažíte upravit. Někteří mají web na free CMS tak se pokouší obsah dělat sami (což už zavání půšvihem) aby ušetřili a jelikož na to nemají moc času (berou jej z rodiny) a ani zkušenosti, tak to podle toho vypadá. Zrovna budu se zájmem sledovat komunikaci klienta na Facebooku (který jej považuje za nutné zlo a nevěří mu, proto to ani nechce platit) se zákazníky a hlavně, jak je tam dostane.

    Jinam si myslím, že nemá cenu se bavit o samotném SEO, protože oni nechtějí SEO, ale aby web přinášel zisk. Pouhé SEO jim sice může zvýšit návštěvnost, ale konverzní poměr může být nulový.

    Jsem skeptický i ohledně konzultací. Konzultace je sice fajn, ale jednak to nemusí správně pobrat, a většinou nemají čas to sami realizovat.

    Zatím to dělam tak, že uzavírám s nimi smlouvu za paušál, a rovnou jim oznámím časový rámec, ve kterém se jim budu věnovat. Dále omezuji osobní schůzky na minimum a snažím se to řešit telefonem (hlavně přes Skype -> minimalizace nákladu) a mailem. Dále jsou si vědomi, že to bude trvat déle, než by muselo, protože se postupuje po malých krocích (zjistil jsem, že to může být ale i výhoda).

    Je to ovšem honička (přes ořezání nákladů je efektivita relativně nízká) a proto jsem se ptal, jestli neexistuje něco efektivnějšího. Ve finále bych rád za “rozumnějšího klienta”, abych nepotřeboval tolik malých.

    — Michal · 5121 days ago · #

  37. Odpověď na [36] Otázka byla položena řečnicky, abych poukázal IMHO na příčinu situace, kde bych raději viděl prevenci = kvalitní práci při zrodu stránek. To teď těžko ovlivníme, když už tonoucí klienty máme na hloubce.
    Malou lokální kampaní jsem chtěl vyjádřit rozdíl mezi klasickým e-shopem, který posílá zboží po celé republice (nezáleží, kde sídlí) jako globální kampaň, střední kampaní pokračujíc v zapadlém hotýlku, který má svou malou kapacitu ale přesto snahu pozvat hosty i z daleka až po tu malou lokální webovou kampaň pro soukromého očního optika s krámkem v Budějicích, kde usiluje o domorodé obyvatele proti konkurenci dalších devíti optik a poboček řetězců. Náš optik nic online nenabízí, jen inzeruje návštěvu kamenného obchodu. Přesto je jeho cílem být při hledání “optik v městě” v předu, aby ho lidé aspoň zaregistrovali. Návštěvnost z druhé strany republiky je pro kamenný obchod nevyužitelná a na zdravotnickou turistiku to nepředěláme.

    Ale to tu spekuluji o zadání, která se mohou od 2kKč klientů lišit na hony. A jestli jejich weby pro zvýšení návštěvnosti a výkonu skutečně potřebují doping od PPC nebo raději revizi obsahu a cílení? Tohle asi levný SEO greenhorn za 5 minut neposoudí jako zkušený polní chirurg.

    Tímto jsem své téma vyčerpal, těším se na result, pokud vznikne. :-)
    Martin

    — mastepan · 5121 days ago · #

  38. Marku, tohle je docela složité. Sám asi víš, že za 2000Kč se nedá zázrak udělat – spousta činností se prostě musí vynechat a soustředit se dá jen na věci s nejvyšším výkonem.

    Vzhledem k tomu, že internetový marketing se snažíme dělat a přesně s takovýmto typem klientů se setkáváme, podařilo se nám nalézt celkem zajímavé řešení pro naše klienty – odměnové ohodnocení. Stanové se KPI a odměna za získanou konverzi. Z odměny se pak odečítají kredity za PPC (či jiné externí platby) a zbytek jde pro nás.

    Tím má klient klid, že ho internetový marketing vždy stojí jen X procent z každé realizované objednávky (konverze) a všichni jsou spokojeni. Pak se dá dělat SEO i za 2000Kč měsíčně, protože je jen na nás udělat z toho třeba 10000Kč měsíčně :)

    Tomáš Meisner · 5120 days ago · #

  39. Doplnenie k [19]: Tak som to spočítal . Cca 30 takých klientov a možno sa to aj vyplatí. Akurát, že nikdy pre toho klienta.

    Piki · 5120 days ago · #

  40. Se zájmem jsem si prošel celou diskusi. Na úvod třeba říci, že nejsem SEO expert – jsem spíše z druhé strany. Dovolím si několik postřehů-diskutovat o částce 2K měsíčně je opravdu zbytečné. Ale jsou i lidé, kteří hledají něco jiného za více peněz a přesto nemohou najít poskytovatele služeb. Například můj případ-vyvinuli jsme webovou službu pro naše stálé klienty-není to nic světoborného, ale funguje nám a přináší i nové klienty. Do ppc dávám cca 3-4K měsíčně a velmi rád bych našel seo konzultanta, který by mi pomohl za stejnou částku – cca okolo 5K. U rozumných nabídek je možné se bavit i počáteční investici do 20K. Když si to spočtete je to 80K za rok. A to bych mu dal zcela volnou ruku a programátora, který vše programoval k dispozici ať si ho úkoluje na cca 15hodin/měsíc.

    A víte co je zvláštní? Ani za těchto podmínek nemohu nikoho najít. A to podotýkám, že podnikáme v oboru, kde je mizivá konkurence. Ale k věci-chápu, že za 2k měsíčně se kvalitní seo udělat nedá. Ale proč se tak obtížně hledá někdo s referencemi i za tyto “střední peníze”, tomu nerozumím.

    Položím tedy jinou otázku-jaký rozpočet pokládáte pro malou firmu za optimální?

    Marek · 5120 days ago · #

  41. [40] “Jaký rozpočet pokládáte pro malou firmu za optimální?”

    Ta částka se nedá stanovit obecně, protože každá firma chce/potřebuje něco jiného. Takže dostatečná částka je taková, která přinese uspokojující výsledky pro Vás jako zadavatele práce.

    Částka 2000 Kč měsíčně může být pro něco dostatečná, respektive to může být částka, na které se začne. Podle toho jak budete Vy spokojen s jasně danými a splněnými zadáními můžete pokračovat v dalších pracech nebo trvalé spolupráci za jinou cenu.

    Zkuste najít firmu, kde si s Vámi sjednají schůzku – konzultaci, při které si vše vyjasníte.

    — Petr Hřích · 5117 days ago · #

  42. Za 2 000 Kč měsíčně umíme udělat spoustu práce, ale musí probíhat dlouhodobě. Klient nemůže očekávat okamžitý efekt, ovšem drobou průběžnou “SEO inzercí” se dá časem zvýšit slušně návštěvnost stránek a navíc to i nutí k přirozeně vypadajícímu linkbuildingu, neboť nedochází k jednorázovému napumpování peněz a případně nešťastnou bombou se zpětnými odkazy, která najednou na síti exploduje.

    INIZIO · 5115 days ago · #

  43. Nabízí se i řešení z jiného soudku.

    1) Doporučit “klientovi” knížky o SEO, ať se stane sám sobě projektovým manažerem webu. Jako konzultant a odborník bych mu pak nabízel přímo poptané služby typu “Chci copywriting té a té stránky.”, “Chci spustit PPC kampaň za takových a takových podmínek”.

    2) Nebo mu naopak dělat projekt manažera jeho webu a zadávat tyto věci přímo klientovi: “Teď potřebujete přepsat tu a tu stránku, aby tam byla ta a ta klíčová slova, až to budete mít, pošlete, já to zkontroluju”.

    — Tomáš K · 5111 days ago · #

  44. Vďaka dnešným obrovským novinkám, si viem predstaviť, že by som vedel pomôcť. Google Local dnes oznámil veľké zmeny, ktoré pomôžu hlavne lokálnym firmám.

    V žiadnom prípade však nie som SEO expert. Považujem sa skôr za nadšenca. Myslím si ale, že žiadny web nemusí byť najlepší z celého Internetu – stačí keď bude o trošíčku lepší ako jeho konkurencia.

    Bavilo by ma pracovať na takomto projekte už len čisto zo zvedavosti a testovania nového Google Local.

    P.S. Prvé tri rady zdarma :-) Píšte na andrej.mikula@gmail.com.

    Andrej Mikula · 5109 days ago · #

  45. kdyz tak vidim kolik si uctujete a trh je zrejme ochoten tpo akceptovat tak je jasne ze krize k vam jeste nedorazila a malemu podnikateli se vyplati ty 2k/mes investovat súpis na poradi podle klicovych slov v googlu a seznamu … seo je za tehle podminek mrtvy ..

    — martin · 5099 days ago · #

Commenting is closed for this article.