Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Weblog pro webmastery a webdesignéry

Proč se tento článek nejmenuje Duch a Temnota

Byli jednou dva lvi, jmenovali se Duch a Temnota. Byli to lidožraví lvi a vznikl o nich film. Film se jmenuje po lvech - The Ghost and the Darkness, ale ČT 1 ho včera dávala pod názvem Lovci lvů. Televize takto šachují s názvy často a weboví tvůrci by se od nich měli poučit.

Režisér vymýšlí název pro filmové plátno. Musí znít umělecky, originálně a třeba i tajemně. Televize však potřebuje název pro televizní program. Název, který osloví správného diváka a jasně mu sdělí, co uvidí. Film Duch a Temnota by nejspíš zvolili spiritisté. Spletli by se a možná i naštvali. Film Lovci lvů si vyberou přesně ti, kterým se bude líbit.

Na webu jsou názvy - ať už celých webů, nebo jednotlivých stránek - ještě důležitější, protože tu je mnohem víc „televizních programů“: interní navigace webu, katalogy, výsledky vyhledávání, RSS agregátory. Špatné jméno pak přivádí špatné návštěvníky, pokud vůbec nějaké.

Někdy se ale člověk „uměleckým“ ambicím neubrání, že ano ;-)

Marek Prokop, 16. 11. 2004 21:, Trvalý odkaz, Komentářů: 3

Skládal jsem zkoušku Google Advertising Professional

Myslel jsem, že už mne nic takového nepotká, ale potkalo. Po 20 letech jsem opět skládal zkoušku. Vyhecoval mne Google a jeho program Google Advertising Professional. Abych vás dlouho nenapínal, zkoušku jsem úspěšně složil a za 90 dnů tak získám právo na titul Qualified Google Advertising Professional a toto krásné logo.

Kdybyste mne chtěli následovat, mám pro vás jednu zásadní radu: nepodceňte to. Zkouška je hodně obtížná. Já se do ní vrhl po hlavě, bez přípravy a měl jsem co dělat. Z časového limitu 1,5 hodiny mi zbylo jen 10 minut a ze 104 otázek jsem měl 13 špatně (ke složení zkoušky stačí 75% úspěšnost).

A co je nejobtížnější? Hodně otázek je cílených na americký trh. K jejich porozumění je potřeba dobrá angličtina a určitá znalost reálií. Dost otázek postihuje případy, se kterými se běžný inzerent nesetká (různé anomálie ve fakturaci, čínské znaky v inzerátech). A bohužel, najdou se i otázky nejednoznačné.

Marek Prokop, 14. 11. 2004 10:56, Trvalý odkaz, Komentářů: 1

Fittsův zákon

Myslíte si, že rozumíte použitelnosti (usability)? Zkuste odpovědět na následující otázku:

Uživatel-pravák má právě kursor myši nejvýše 10 pixelů od přesného středu obrazovky velké 1600x1200 pixelů. Vy máte na obrazovku umístit jeden pixel, který musí uživatel myší přesně strefit. Jmenujte pět pixelů, na které se dostane nejrychleji.

Nejste si absolutně jisti, jaká je správná odpověď? Pak zkuste dalších devět otázek, které klade Bruce Tognazzini v článku A Quiz Designed to Give You Fitts (AskTog, únor 1999). Samozřejmě tam najdete i správné odpovědi. Lépe řečeno jednu správnou odpověď - Fittsův zákon. Ten říká toto:

Čas potřebný k dosažení cíle je funkcí podílu vzdálenosti a velikosti cíle.

Marek Prokop, 5. 11. 2004 04:1, Trvalý odkaz, Komentářů: 1

Peněženka v mobilu, mobil ve flashi

Chytrý obchodní nápad společnosti Internet Mall - služba Peněženka - je podpořen i chytrým použitím flashe na webu.

Obrázek mobilu; kliknutím zvětšete.

Flash jde na webu použít dobře i špatně. Špatných příkladů je mnoho a nemělo by smysl o nich psát. Zato těch dobrých je po čertech málo. Jedním z nich je Peněženka (no, vlastně je to mobilní telefon) na stránkách nákupní galerie Internet Mall.

Proč se mi tak líbí? Důvodů je několik:

  1. Flash zde má konkrétní účel. Hlavní smysl stránky totiž je, aby si návštěvník zapamatoval, jak Peněženka funguje, a co nejdříve ji použil v nějakém skutečném kamenném obchodě.
  2. Hezky je využita unikátní schopnost flashe načítat nová data ze serveru bez reloadu celé stránky.
  3. Psal jsem pro Peněženku text, takže jsem osobně zaujatý.

Ještě dodám, že autorem flashe je studio THINLine, design stránek Mall.cz má na svědomí Pavel Kout a celý projekt za stranu zadavatele osvíceně řídili pánové Ondřej Fryc a Jiří Chomát.

Marek Prokop, 3. 11. 2004 17:56, Trvalý odkaz, Komentářů: 2

Soudce Ti a záhada čínských návštěvníků

Provoz webu se někdy podobá detektivce. Tento případ mi navíc připoměl mé oblíbené detektivky o soudci Ti.

Starám se o web českého výrobce čehosi, co není pro tento příběh důležité. Na jeho anglickou mutaci chodí 100, nejvýše 150 návštěv denně. Převážně z velkých světových vyhledavačů (Google, Yahoo, AOL, MSN), několika katalogů a z porůznu roztroušených odkazů. 80 % návštěvníků přichází z USA, Británie, Kanady a dalších anglicky hovořících zemí.

To vše platilo několik let až do této středy. Tehdy se přibližně půl hodiny před půlnocí kdesi, cosi stalo. Na web začali proudit návštěvníci. Za necelé tři hodiny, do čtvrteční druhé hodiny ranní jich přišlo přes 300. Za celý čtvrtek pak skoro 600. Blížším zkoumáním jsem zjistil, že chodí bez referrera (tj. přímým zadáním URL nebo z emailu) a v prohlížečích mají preferovaný jazyk Čínštinu.

Čekáte na rozuzlení? Bohužel vás zklamu. Já nevím, kde se ti Číňané vzali. Prostě přišli a zase odešli. Možná v Číně vyšel o klientovi nějaký článek v off-line médiích, ale on o ničem takovém neví. Nebo Vás snad napadá jiné vysvětlení?

Marek Prokop, 1. 11. 2004 00:09, Trvalý odkaz, Komentářů: 7

Začněte podnikat na internetu

Je vám okolo dvaceti a uvažujete o podnikání na internetu? Pak by vás mohlo zajímat setkání Business For Youth (B4Y), které proběhne v pátek 5. listopadu od 17 hodin v Praze na Novotného lávce. Diskutovat budeme o tom, jaké podnikatelské příležitosti na mladé lidi na internetu čekají a jak se jich co nejlépe chopit.

Marek Prokop, 31. 10. 2004 11:48, Trvalý odkaz, Komentářů: 3

Novinky v AdWords

Google včera zapracoval do AdWords tři novinky:

  • Diagnostický nástroj reklam (Ad Diagnostic Tool) slouží k otestování, které vaše inzeráty se zobrazí a které naopak nezobrazí na zadaný dotaz. Praktické v případech shody klíčových slov ve více reklamních sestavách.
  • Stahovací centrum (Download center) nyní nabízí uložené výkazy ke stažení či posílání emailem ve čtyřech různých formátech.
  • Nástroj Find and Edit Max CPCs umožňuje nalézt slova v rámci celého účtu podle nejrůznějších kritérií a poté jim hromadně nastavit maximální cenu za klik.

Nástroje vypadají velmi prakticky, ale co se bohužel nepovedlo, je český překlad. Tolik chyb, od překlepů až po zcela neuvěřitelné nesmysly, hned tak někde neuvidíte. Poslední nástroj jsem dokonce musel zkoušet s anglickým rozhranním, protože „českému“ textu jsem vůbec nerozuměl.

Marek Prokop, 30. 10. 2004 11:03, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Leštěné prdy a karikatura PPC

Místo oboustranně výhodné PPC reklamy nabízejí Seznam, Atlas a Centrum reklamní produkty s pochybnou návratností.

Hloupý, kdo dává, hloupější, kdo nebere. Jak půvabně by se takové motto vyjímalo v záhlaví některého z portálů velké české trojky. Určitou vadou na kráse ovšem je, že roli hloupého poněkud nejapně, leč bohužel pravdivě, přisuzuje inzerentům a tak trochu i uživatelům.

Pokud jde o reklamu na klíčová slova, Seznam, Centrum i Atlas dávají přednost krátkodobému zisku před budováním trvalého vztahu s uživateli a inzerenty. A dnešní den si budou všechny tři portály asi hodně dlouho pamatovat, protože tak ostře, a hned na dvou frontách, se do nich snad ještě nikdo nepustil.

Martin Kopta - České portály nestojí o peníze z PPC (Lupa):

Search engine marketing (marketing ve vyhledávačích) se slibně vyvíjí i na českém trhu, ale většího významu nedosáhne, pokud se trojka největších portálů nevzpamatuje.

Dušan Janovský - Proč české portály nestojí o PPC reklamu (Yuhůův weblog o webu):

Dokud se drobní a střední podnikatelé nezačnou ptát, co konkrétně mi tato věc přinese, a dokud si neuvědomí, že lidé neprocházejí katalog, ale ze 75 % používají prohledávání, tak se trh nikam nepohne a Seznam nebude nucen svou politiku placených odkazů změnit.

Mimochodem, z obou článků pocházejí i ta hanlivá slova v titulku.

Marek Prokop, 27. 10. 2004 23:57, Trvalý odkaz, Komentářů: 1

Starší příspěvky

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.