Weblog pro webmastery a webdesignéry

Námět na projekt: Turisticky atraktivní místa v okolí či po cestě

Výchozí situace

Někam na pár dní jedete a chcete jak v okolí daného místa, tak třeba i po cestě navštívit něco zajímavého. Nemáte ale tušení, co tam kde je, a nechcete ani předem podrobně studovat různé průvodce.

Řešení z pohledu uživatele

Otevřete si webovou stránku, zadáte start a cíl své cesty, aplikace vám vykreslí trasu a podél ní i v okolí cíle označí místa, která považuje za turisticky atraktivní. Ke každému takovému místu ukáže pár náhledů fotek a na rozkliknutí nabídne fotek víc spolu s názvy míst či objektů a odkazy na podrobnosti ve Wikipedii a podobných zdrojích.

V luxusnější verzi byste si například mohli vybrat místa, která opravdu chcete navštívit, a aplikace by vám podle toho upravila automobilovou trasu. Navíc by to vše mohlo fungovat i na iPhonu a v Androidech.

Technické řešení

Pro hledání míst, výpočty tras a zobrazování map lze použít Google Maps API. S tím mám letité zkušenosti, jde to opravdu snadno.

Hlavní vtip by byl ale ve výpočtu jakéhosi indexu turistické atraktivity míst podél cesty a v okolí cíle. To by sice bylo trochu složitější, ale myslím, že už dnes existuje dost otevřených zdrojů dat, ze kterých by něco takového spočítat šlo. Napadají mne například:

  • Počet venues na Foursquare a případně počet (frekvence) čekinů v těchto venues. Tipy k venues by pak šly použít k sestavení detailních informací.
  • Hustota turistických objektů (vyhlídky, turistické stezky, rozcestníky, parkoviště, restaurace atd.) na OpenStreetMapě.
  • Hustota geotagovaných fotografií na Panoramiu a Flickru.
  • Délka článků o místě či objektu ve Wikipedii (nejspíš v anglické).

Asi by se zdrojů našlo ještě víc a index atraktivity by tak byl dost přesný. Všechny jmenované služby mají API, která sice detailně neznám, ale nastíněné informace z nich snad zjistit jde.

Možná už podobná aplikace existuje. Pokud ano, odkažte ji prosím v komentářích. Pokud ne, dávám nápad k dispozici a jestli se někdo do vývoje pustíte, rád v mezích svých časových možností pomohu s upřesněním zadání, marketingem, testováním apod.

Doplněno 23. 5. 11: Od vydání článku jsem i díky vašim komentářům našel tyto příklady, které se myšlence nejvíce blíží:

  • World touristiness & Interesting remote places map — na základě analýzy fotografií Panoramia generuje heatmapy turisticky nejfrekventovanějších a nejzajímavějších míst na světě. Jiné funkce (např. plánování výletů) nenabízí a na lokální úrovni je málo detailní.
  • The Geotaggers’ World Atlas — velmi detailní heatmapy mnoha desítek světových měst vytvořených z geotagovaných fotografií na Flickru. Bohužel jde jen jen statické obrázky bez dalších funkcí.
  • Goodfoot — podle vlastní metodiky počítá z dat Gowally Awesometrics™, tj. jakousi atraktivnost míst. Funguje jen na iPhonu a Gowalla se mi zdá dost nedostatečný zdroj.
Marek Prokop , 17. 05. 2011 13:15, Trvalý odkaz, Komentáře [19]

PPC agentury vs. Google AdSense

Už pár let mne trápí profesně-etická otázka, se kterou si nevím rady a zajímaly by mne vaše názory. Zní takto:

Je v pořádku, když PPC agentury nebo jejich zaměstnanci používají na vlastních webech Google AdSense?

Pro hovoří, že pokud někdo vymýšlí reklamu, měl by s ní mít zkušenosti i z pohledu média, které ji zobrazuje. Proti hovoří riziko střetu zájmů. Je poměrně snadné nastavit AdWords tak, aby část peněz přetékala na vlastní weby s AdSense, aniž by to bylo pro klienta výhodné. Ve větší kampani si toho nikdo nevšimne.

Co si myslíte vy? Řeší to nějak vaše PPC agentura? Nejzajímavější názory rád shrnu do samostatného článku.

Marek Prokop , 27. 04. 2011 08:35, Trvalý odkaz, Komentáře [11]

Vše, co potřebujete vědět o algoritmech vyhledavačů, už dávno víte

Před pár dny vyšel v Search Engine Landu článek, který tvrdí, že automatické algoritmy zásadně mění podobu SEO. Před měsícem představil Rand Fishkin v Mnichově Google’s Ranking Factors 2011, kterým vládnou, světe div se, facebookové lajky, a podoba SEO se opět třese v základech.

Jděte s tím už do háje!

O tom, že cosi navždy změní podobu SEO, čtu posledních pět let každý sudý měsíc. Každý lichý se pro změnu dozvídám, že cosi právě SEO definitivně zabilo. Jenže ve skutečnosti SEO pořád žije a základy staré deset let mu stále výborně slouží. Principy se totiž nemění a ten nejdůležitější princip je směšně jednoduchý:

  1. Uživatel chce relevantní stránku.
  2. Vyhledavač chce spokojeného uživatele.
  3. Webmaster chce spokojený vyhledavač (jasně, uživatele taky, ale udělejme aspoň na chvíli radost těm, kteří věří, že SEO je jen optimalizace pro stroje).

Webmaster tedy musí vyrobit stránku, která uspokojí vyhledavač, což je ta, se kterou bude spokojený hledající uživatel. To, jak vyhledavač odhadne, s jakou stránkou bude uživatel spokojen, je už méně důležité. Čím sofistikovanější metody to ale budou — personalizace, strojové učení, genetické algoritmy, analýzy clickstreamů či sociálních sítí atd. — tím lépe bude SEO fungovat.

Omlouvám se všem, kdož se z článku nedozvěděli nic nového, ale když vidím tyhle diskuse, říkám si, že opakování je matka moudrosti. A navíc jsem vás varoval už v titulku.

Starší články na podobné téma:

Marek Prokop , 24. 04. 2011 11:57, Trvalý odkaz, Komentáře [12]

Tim O'Reilly o budoucnosti knih

Internetové podnikatele dělím do dvou skupin:

  1. Jedni vybudují něco veskrze internetového, co dříve nemělo obdobu nebo tomu internet poskytuje lepší podmínky — vyhledavač, sociální síť, aukční server apod.
  2. Druzí uchopí tradiční obor, a byť se zprvu zdá, že mu nová doba moc nepřeje, dokonale ho internetovému prostředí přizpůsobí.

Ty druhé mám raději, protože musí překonávat nespočet překážek skutečného života a tím mne víc inspirují. Jedním z nich je i Tim O’Reilly, kterého včera zpovídal Jon Bruner ve svém blogu při magazínu Forbes.

Pro lenochy vybírám pár myšlenek:

  • Příští generace nakladatelů vzejde z úspěšných autorů vydávajících e-booky vlastním nákladem, kteří začnou nabízet své služby dalším autorům.
  • Když přemýšlíme o našem byznysu, neříkáme, že jsem nakladatelé nebo organizátoři konferencí. Jsme společnost, která pomáhá změnit svět tím, že šíří znalosti inovátorů. Jsme tu od toho, abychom evangelizovali kousek budoucnosti.
  • Máme radost, když lidé, kteří si to nemohou dovolit, za naše knihy nezaplatí a podniknou s těmi informacemi něco užitečného.
  • Jestliže je 10 tisíc lidí ochotno knihu upirátit, pak je velmi vysoký počet ochotný za ni zaplatit.

Raději si ale přečtěte celý rozhovor: Tim O’Reilly on Piracy, Tinkering, and the Future of the Book. A pokud vás problematika elektronických knih zajímá, koukněte i na mé nedávné Poznámky k diskusi o elektronických knihách a podělte se o svůj názor v komentářích.

Marek Prokop , 26. 03. 2011 13:26, Trvalý odkaz, Komentáře [4]

Věčná otázka stránkování v čase

Jen velmi rychlá (tj. nepříliš promyšlená) poznámka k článku Davida Grudla Stránkujeme smysluplně…?, který dnes vyšel ve Zdrojáku. David v článku píše:

Protože čteme odshora dolů a zleva doprava, musí odkaz na další (starší) obsah vždy směřovat doprava a nikoliv vlevo.

Kategorické vždy mne trochu zarazilo, a jak se ukázalo v diskusi pod článkem, nebyl jsem sám. Ano, je pravda, že tento směr stránkování používá velmi konzistentně třeba Google (v Gmailu, Groups apod.), Flickr (který na něj ovšem přešel teprve loni po mnoha letech používání způsobu přesně opačného) a mnoho dalších velkých webů, takže ho je možné považovat za de facto standard. Nebo snad není?

Víc než kterýkoli jednotlivý web používají lidé prohlížeče a v nich je to, kupodivu, opačně. Tlačítko zpět do historie míří vlevo, tlačítko na později prohlédnuté stránky vpravo. Má to svou logiku, protože časovou osu tradičně vnímáme zleva doprava (a dokonce na to existuje norma ISO 1503:2008).

Právě důležitost času je podle mého názoru (a nejen mého) klíčem k řešení problému. Pokud na chronologii hodně záleží, měla by navigace časovou osu respektovat a tudíž na starší obsah odkazovat vlevo kdežto na novější vpravo. Naopak, pokud je časové hledisko podružné a uživatele primárně zajímá obsah, který ještě nečetl (tedy z jeho pohledu novější), má smysl navigaci otočit do protisměru.

Další zajímavá otázka pak samozřejmě je, zda má mít vždy stejný směr i navigace na další/předchozí článek pod jednotlivými články.

Jaký na to máte názor vy?

Doplněno 20. 1. 2011: Výsledky testu Tomáše Hellebranda — Vpravo dobrý, vlevo taky

Marek Prokop , 18. 01. 2011 13:24, Trvalý odkaz, Komentáře [32]

Umíte kvalitní SEO za málo peněz?

Napsal mi můj kamarád Tomáš Fejfar zhruba toto:

Ahoj Marku,

poslední dobou se mi množí žádosti od klientů na SEOSEM. Chtějí někoho, kdo by jim udělal linkbuilding a případně spravoval PPCčka. Napadlo mě, jestli nemáš v téhle oblasti přehled a jestli bys mi nemohl někoho doporučit. Všechno jsou to menší klienti, takže H1/Dobrý web/etc nejsou - co se týče ceny - reálné. Většinou mají rozpočet na celou tu srandu tak okolo 2k/měsíc.

Párkrát jsem zkusil takové ty lokální firmy zkontaktovat sám, ale většinou to bylo dost tristní a nabízeli věci jako “první stránka na google za 5 kč” atp. Prostě hrůza. A co se týče linkbuildingu, tak nabízejí maximálně registraci do 1000+1 katalogů :( A když ta nabídka byla rozumná, tak to byla reklamka s cenami naprosto jinde…

Tomášovi jsem neporadil, protože mám sám podobný problém a na řešení jsem zatím nepřišel. Zájemcům s větším projektem obvykle doporučím H1.cz nebo Dobrý web, ale opravdu nevím, co poradit těm malým.

Najde se mezi vámi někdo, kdo umí dostatečně dobře obsloužit malé klienty? Máte prostor v komentářích. Rozepište se ale trochu víc, abyste mě, Tomáše či kohokoli dalšího přesvědčili, že levné SEO opravdu umíte kvalitně. Pouhá selfproma bez věrohodných argumentů budu z komentářů mazat.

Marek Prokop , 13. 10. 2010 10:44, Trvalý odkaz, Komentáře [45]

Interaktivní copywriting

Dobrý řemeslník respektuje materiál, se kterým pracuje. Dobrý copywriter respektuje médium, pro které je text určen — inzerát v novinách, prospekt, televizní reklamu, web. A právě web je ze všech médií nejinteraktivnější. Je škoda, když jeho možnosti nevyužijete naplno.

Moc hezky se to povedlo Jirkovi Koutnému na webu jeho systému Collabim, konkrétně na stránce Kolik času s Collabimem ušetříte.

Collabim - Kolik času ušetříte

Všimněte si, že Jirkovo řešení není jen samoúčelná hračka. Chytře přidává interaktivitu k jinak tradičním prvkům dobrého textu:

  1. Text má výrazný titulek s příslibem jasného přínosu pro zákazníka. V odkazech na stránku se navíc používá jeho akčnější varianta: Spočítejte si, kolik práce vám Collabim ušetří”.
  2. Interaktivní kalkulačka neukazuje jenom hlavní slibovaný přínos (úsporu), ale též nenápadně uvádí důležité funkce systému — zjišťování pozic ve vyhledavačích, správu zpětných odkazů atd.
  3. Přesná čísla zvyšují věrohodnost tvrzení.
  4. Podrobnější vysvětlení pro vážné zájemce je schované v bublinách pod otazníky a nesnižuje tak celkovou přehlednost sdělení.
  5. Text končí zřetelnými výzvami k akci uspořádanými podle priorit do dvou úrovní — vyzkoušejte a/nebo sledujte Collabim na Facebooku či Twitteru.

Nevím, zda Jirka četl knížku Web Copy That Sells, ale myslím, že by ho Maria Veloso pochválila. V knize totiž věnuje interaktivitě webového textu dost prostoru a popisuje své dobré zkušenosti i s formuláři, které dokonce ani nic nedělají, jen lépe vtahují čtenáře do děje tím, že na ně jde klikat. Takový pseudointeraktivní formulář může vypadat třeba takto:


<reklama>Další příklady interaktivity webového textu poznáte na mém školení psaní pro web začátkem října v Praze.</reklama>

Marek Prokop , 17. 08. 2010 12:56, Trvalý odkaz, Komentáře [4]

Existují účinné SEO triky? Ano, zde je příklad.

V předešlém článku jsem předvedl, že SEO je docela obtížná práce, bez které někdy dobrý web neuděláte. Existují ale i postupy, kterými získáte více muziky za méně práce. Říká se jim triky a jeden takový vám teď ukážu.

Nejprve obecně, co rozumím tajným SEO trikem:

  • Trik je chytrá zkratka, podvůdek, ochcávka. Dosáhnete jím cosi snáze, rychleji nebo lépe než ti, kdo trik nepoužijí.
  • SEO trik vám pomůže splnit nějaký cíl v SEO.
  • Tajný trik není moc známý. Ten, který vám prozradím, možná napadl jen pár desítek či stovek lidí na světě. Tím, že ho zde popíšu, samozřejmě přestane být tajný, i když češtinu by asi šlo v globálním měřítku považovat za tajný jazyk.

Triky mohou být neetické. Některými podvádíte jen osud, ale jinými podvádíte lidi nebo vyhledavače. Dnešní příklad je na hraně. Nepodvedete jím nikoho, ale trochu uškodíte tomu, kdo vám dosud pomáhal. Život je svině.

A teď už slibovaný příklad

Jestliže vám z nějakého externího zpětného odkazu dlouhodobě chodí dost návštěv, často je to tím, že lidé najdou onu cizí odkazující stránku ve vyhledavači. Informace na ní jim však nestačí, a proto někteří pokračují k vám. Kdyby místo oné odkazující stránky našli rovnou tu vaší, přišlo by vám návštěv o dost víc.

Proč lidé nenajdou vaší stránku, když obsahuje informaci, kterou hledají? Nejspíš proto, že onu informaci hledají slovy, která na své stránce nepoužíváte. A v tom je ten trik — odkazující stránka vám pomůže odhalit správná slova.

Celý postup vypadá takto:

  1. V Google Analytics zvolte delší období (já používám tři měsíce) a otevřete si report Refrreing Sites. V něm vyberte konkrétní stránku, která vám stabilně dodává slušnou návštěvnost.
  2. Na odkazující stránku se podívejte a posuďte, zda zapadá do vzorce popsaného výše.
  3. Pokud zapadá, odhadněte, na jaké dotazy se nejčastěji najde. To je nejtěžší část vyžadující trochu zkušeností a vhodné nástroje (keyword tool apod.).
  4. Z dotazů vyberte ty, na které nejde nalézt vaše stránka, a chybějící slova či fráze do své stránky vhodně zakomponujte.
  5. Nakonec už jen sledujte, jak velkého efektu jste dosáhli. Slušný výsledek např. je, když vám návštěvy z odkazující stránky klesnou na polovinu, ale zároveň stoupne návštěvnost z vyhledavače o čtyřnásobek původního počtu.

Všimněte si, že jde vlastně o link building naruby. V link buildingu se nejvíc cení zpětné odkazy ze stránek dobře umístěných na ty samé dotazy, na které chcete uspět vy. Popsaným trikem to tedy otočíte, protože dodatečně optimalizujete na slova cizí stránky, která už na vás odkazuje.

Marek Prokop , 23. 07. 2010 12:00, Trvalý odkaz, Komentáře [6]

Starší články