Než budu pokračovat v seriálu o blogování, chci nejprve dokončit pohádku o nofollow, kterou jsem vám začal vyprávět v lednu. Slíbil jsem, že bude ještě pokračovat a dnes již doba dostatečně nazrála. Nejprve mi ale dovolte stručnou rekapitulaci.
To vše mělo předem jasně daný scénář a mně přišlo zbytečné o tom psát. Impulsem k dokončení pohádky byl pro mne až poslední článek Matta Cutse, ve kterém emotivně líčí, jak nofollow téměř zachraňuje životy v boji proti rakovině. Volba tak vážného tématu naznačuje, že Google je opravdu v úzkých. A má proč. On totiž ani zákaz placených odkazů pod hrozbou penalizace nemůže fungovat.
Kdyby chtěl Google opravdu dosáhnout svého silou, musel by kromě zákazu odkazování na "špatné" stránky vydat i příkaz k odkazování na "dobré" stránky, protože těm "hodným" škodí nejenom ti "zlí", kteří odkazují jinam. Škodí jim i ti "nijací", kteří neodkazují nikam -- třeba opět Wikipedia, která svým nofollow nepochybně poškodila mnohem víc kvalitních stránek než stránek špatných. Jenže zakazovat je snadné, přikazovat těžší.
Z předešlého odstavce také vyplývá, jak trh na zákaz placených odkazů předávajících rank pravděpodobně zareaguje. Kšeftování s odkazy bude vystřídáno kšeftováním s ne-odkazy. Máte pár desítek konkurentů, kvůli kterým nejste na první stránce Googlu (nebo Seznamu)? Zjistěte si, odkud mají zpětné odkazy a kupte jim k Ježíšku trochu toho nofollow, bude legrace.
« Digital divide internetové reklamy | Nejnovější | Google uvolnil API pro tvorbu grafů »
Commenting is closed for this article.
celé to bude mít standardní průběh – díky vyššímu riziku restrikcí se zvednou ceny na “černém trhu”, protože do nich bude zakalkulováno toto vyšší riziko. Bude pouze potřeba počkat na první “potrestané”, aby vešla ve známost výše trestu a trh ji mohl akceptovat
— Misha · 6158 days ago · #
[1] Misho, dobrá úvaha, ale možná jste zapomněl, že Google vyhrožuje nejenom prodávajícím, ale i kupujícím. To zase naopak tlačí na snížení cen — kromě toho, že to do celého systému vnáší nekontrolovatelný zmatek. Ale ten už tam stejně je, protože nevěřím, že by Matt Cuts uměl poznat placené odkazy lépe než Václav Klaus špinavé peníze.
— Marek Prokop · 6158 days ago · #
Jediné s čím bych trochu nesouhlasil je fakt, že by to google nějak popíral – od začátku to byl boj proti link spamu … jenže v pojetí google. A google žije z inzerce-reklamy mimo jiné v tom, že posune plátce na vyšší místo (mimochodem tím asi znekvalitní výsledek vyhledávání, který by přece podle něho měl být nejlepší dle algoritmů ...) jenže to funguje jen na nějakou dobu, po kterou zájemce platí. Placené linky sice fungovali pomaleji a s menší předvídatelností, ale povětšinou se jednalo o dlouhodobý efekt a ROI mohlo být tedy lepší než platit přímo google (navíc se pozice zlepšila ve více vyhledávačích než jen v google). Výsledkem bylo méně platících lidí pro google. Je asi normální, že googlu se to nelíbí a bojuje proti tomu, a jeho současná pozice mu do značné míry umožňuje “použít sílu”. Zároveň je třeba přiznat, že co do relevantnosti je (alespoň jsem o tom přesvědčen) před konkurencí (hlavně náš seznam, jyxo, morfeo dost pokulhávají) – takže i jeho o reklamu upravené výsledky jsou lepší než ti ostatní.
Shrnuto – prodejci linků byli konkurencí pro google – google proti nim bojuje aby uhájil svoje zisky. A stejně tak google již několikrát ukázal, že v boji o peníze jde čest stranou (třeba filtrací výsledků v Číně), takže asi nic překvapivého, ale jen další “drobná” bitka o peníze z internetové reklamy.
— Vlk · 6158 days ago · #
Ten citove zabarveny post od Matta opravdu vyzniva smesne, kdyz se vezme v uvahu, ze pres kampane v AdWords se dostaneme na ty same stranky. Zadne informace o tumoru, ale prodej gamma nozu a nabidka sluzeb pro nemocne.
— Tweety · 6158 days ago · #
[2] nesmíte ale Marku zapomínat na setrvačnost celého odvětví (kterou ten zmatek nijak nesnižuje) – odkazy se nakupují především přes agentury a prostředníky a někdy zákazník ani neví, že si kupuje odkazy (prostě si kupuje SEO/SEM služby), a ani netuší že s tím může být nějaký problém ze strany Google. Nebo, až to bude vážné, mu ten potenciální problém agentura/prostředník předloží jako důvod zdražení služeb.
Já si myslím, že do nákupu odkazů půjdou peníze ještě i nějaký čas poté, co Google přikročí k nějakým drastickým krokům, které se dostanou i mimo odbornou veřejnost, naopak do té doby se bude kupovat za víc a víc, protože všichni členové toho řetězce se budou chtít napakovat než se opravdu něco stane.
— Misha · 6158 days ago · #
Text o nádoru v mozku je pro čecha, zvyklého na české zdravotnictví, obzvláště vtipný. Tady si nikdo nic takového Googlovat nepotřebuje, lékař-bůh mu prostě nějakou léčbu přidělí a je to. Pacient jen musí držet hubu a běhat mezi jedním zákrokem k druhému.
— Martin Nikač · 6158 days ago · #
Závěr se mi zdá nepravděpodobný. Platit neodkazování je technicky podstatně náročnější než platit odkazování, přijde mi to jako masový koncept úplně vyloučené. Google se nyní minimálně krátkodobě podařilo odkazový spam podstatně zatlačit, což může zase nějakou dobu stačit, aby si jeho vyhledávání udrželo kvalitu.
— jilm · 6157 days ago · #
Osobně nevěřím tomu, že by Google skutečně nějak penalizoval weby, které budou prodávat odkazy. Odkazy prodávají i velké obsahové weby a Google si je nemůže dovolit penalizovat, protože by tím snížil relevanci svého vyhledávání a tím by si také snížil zisky. Podle mojí úvahy bude webům, u kterých bude mít podezření na prodej linků snižovat pouze toolbarový rank, nikoliv však reálný.
A jak Google pozná zda je link placený? Ve většině případů to jistě nepozná, ale může např. stačit, aby se někde na webu vyskytlo několik “podezřelých” (nebo nerelevantních) odkazů a pak třeba danému webu sníží toolbarový rank, čímž by relevanci vyhledání nijak neohrozil.
Je to však jen moje úvaha, která se nemusí zakládat na realných podmětech.
— PCMark · 6157 days ago · #
Google prostě rozdá pagerank chudým a bohatým ho vezme (sníží) a tím ho devalvuje.
Proč ale celou tuhle šaškárna s nofollow Google dělá mi nějak pořád nedochází. Má Google změřeno kolik lidí je hloupých, kolik lidí nečte chytré “seo” články apod.?
— Peter · 6157 days ago · #
Google si začíná hrát na Robina Hooda jak už někdo naznačil výše, bojí se že kvantita peněz předčí kvalitu stránek a projeví se to v nespokojenosti s výsledky vyhledávání. A přiznejme si to, při velkém rozpočtu na seo se dají dělat úplně jiné věci a s podstatně menším úsilím se dosáhne požadovaného výsledku.
Jak jinak má G ochránit např. stránky drobného živnostníka na kterého odkazuje jen pár webů co byli s jeho službami spokojeni oproti velké společnosti která má sice mizerné stránky ale dá 100 tis. na linkbuilding? (Trošku úsměvný příklad, já vím :)
— Ivo Toman · 6157 days ago · #
Připadá mi to celé jako bouře v kaluži vody. Robot sice může být schopen zjistit a penalizovat různé „okatě“ prodané odkazy. Lištu v hlavičce stránky nebo změť nesouvisejících odkazů v patičce lze detekovat celkem snadno. Ale není mi jasné, jak chce Google postihnout, když koupím celý web (nebo reklamní článek na webu) a umístím své komerční odkazy „pěkně do obsahu“.
Jinak řečeno, peníze se přelejou od Text Link Ads k Reviewme.com, ale kola „kšeftování s odkazy“ se budou točit dál. Gogole je možná jen trochu promazal a nevědomky (?) tak pomohl, aby se točila i v budoucnu ;-)
— TonyK · 6155 days ago · #
Text Link Ads také nějakou dobu nabízí plugin do wordpressu k prodeji linků z textu… To už se snad ani detekovat nedá, když se prodává odkaz v relevantním textu s relenvantním slovem :)
— marek · 6155 days ago · #
velice krasna uvaha, ale stejne na tom asi nic nezmenime :) Ja bych nechal googlu cas… urcite si tohoto problemu je vedom a udela maximum aby to zdokonalil. Kazdopadne obchod s odkazy jen tak nezmizi…
— hibi · 6145 days ago · #
[7] Jilme, platit za neodkazování je technicky stejně snadné, jako platit za odkazování. Stačí, když si představíte třeba smlouvu o exklusivním odkazováním.
— Marek Prokop · 6145 days ago · #