Ubytování nenalezeno, aneb co vydrží vaše SEO

Seznam se dnes ráno trochu prouchal a na dotaz ubytování, jakož i fráze, které slovo ubytování obsahují (ubytování v Chorvatsku, v Praze, na Slovensku atd.), nyní vrací tyto výsledky:

Na dotaz

Takové věci se občas stávají a možná by nebylo vůbec na škodu, kdyby se stávaly častěji. Je to totiž skvělá prověrka SEO — čím lépe je web optimalizovaný pro vyhledavače, tím méně mu podobný problém uškodí. Nejlépe optimalizované weby by měly bez problémů přežít i to, kdyby od zítřka všechny vyhledavače zavřely krám.

Souhlasíte se mnou?

, 30. 07. 2007 12:45, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Mohl byste tuto myšlenku trošku rozvést? Nedokážu si totiž představit, jak by měl fungovat internet bez vyhledávačů... a k čemu by potom vlastně byla ta optimalizace pro vyhledávače aneb SEO :-)
    Jinak samozřejmě je chyba, pokud někdo optimalizuje jen na jednu či dvě fráze.

    Jirka · 3286 days ago · #

  2. Marku, souhlasím s Vámi v tom smyslu jak to myslíte Vy, ale mám někdy dojem, že zkratku SEO trochu přeceňujete. Jak může přežít optimalizace pro vyhledávače pád vyhledávačů? To by se dalo přirovnat k otázce, jestli může přežít ryba bez vody. Respektuji Vaši práci i Vás jako osobnost, ale mám pocit, že se na to díváte moc fanaticky (koneckonců jaký odborník se na svůj obor fanaticky nedívá ;-)).

    Marek Soldát · 3286 days ago · #

  3. Nejlépe optimalizované weby by měly bez problémů přežít i to, kdyby od zítřka všechny vyhledavače zavřely krám.

    Jasně, ale jen pokud jsou schopny získat návštěvníky jinak. Obávám se, že to nevysvětlíš všem, kteří SEO považují za nejlacinější reklamu a pak tráví týdny posouváním svého webu z osmého místa na sedmé ve výsledcích vyhledávání na frázi “ubytování”. Nechtěl bych dneska sedět na fulltextovém oddělení Seznamu a číst si od nich poštu. :-)

    Martin Michálek · 3286 days ago · #

  4. [2] Marku (Soldáte), vycházím z toho, co jsem napsal v článku SEO je rozjetý vlak tažený mrtvým koněm: “Skutečným předmětem SEO je nalezitelnost informací a tedy optimalizace stránek pro hledající lidi.” Dost čtenářů se mne tehdy ptalo, co jsem tím článkem vlastně myslel a zda SEO jako obor opravdu brzy skončí.

    Inu, neskončí, ale jen pro ty, kteří si včas uvědomí, že možností, jak nalézt určité informace, je čím dál víc a zastoupení samotných klasických fulltextů v rámci všech těchto možností začíná nezadržitelně klesat.

    Marek Prokop · 3286 days ago · #

  5. “... možností, jak nalézt určité informace, je čím dál víc …”
    ——-
    Například?

    Jirka V. · 3286 days ago · #

  6. “zastoupení samotných klasických fulltextů v rámci všech těchto možností začíná nezadržitelně klesat”
    Marku, tohle mne tedy zajímá.
    Já myslím, že to s tím poklesem není vůbec tak žhavé, spíš se objevují alternativy, které se snaží vydobýt své místo na slunci a někdy více a někdy méně se jim to daří.
    Skoro mi to připadá jako říci, že podíl automobilů na fosilní paliva začíná nezadržitelně klesat, protože před 10 lety měly 100% a dnes už jim elektromobily dobře 0.01% urvaly a jistě urvou více.
    Nebyla by nějaká data podporující toto Tvé silné tvrzení?

    Pachollini · 3286 days ago · #

  7. Bylo léto a žáci vycházeli každé ráno s Mistrem do lesů. Před tím se podívali na teploměr a podle toho se oblékli. Jednoho dne však teploměr ukazoval lehký mráz. Ptali se: “Co počneme, Mistře?” Mistr Prokop odpověděl: “Oblečte se jako včera.” ;)

    — Jan Bien · 3286 days ago · #

  8. [6] Ale jo, Matěji, dat je plno. Stačí se podívat na dlouhodobý vývoj struktury zdrojů návštěvnosti libovolného webu, který je kromě fulltextů dobře viditelný i v různých RSS agregátorech typu Weblogy.cz, v linkovacích službách typu Digg a Del.icio.us, v googlích mapách; na který odkazuje hodně weblogů, o kterém se diskutuje v populárních oborových fórech, který doporučují holčičky z MySpace (u nás holčičky z Blog.cz) či umělá inteligence StumbleUpon atd.

    Máš pravdu, že podíl všech těchto zdrojů je zatím malý (a v ČR ještě menší), ale určitě roste — na úkor klasických fulltextů — o víc než 100% ročně.

    Tím odpovídám i na [5]. Na [7] odpovědět neumím — snad jen že se vám v Ataxu nějak pomíchala kodeřina s filosofií :-)

    Marek Prokop · 3286 days ago · #

  9. [8] Dobrá, dobrá. To mi bylo celkem jasné, že to sklouzne k nějakým fórům, agregátorům či službám typu digg, del.icio.us atd.
    Jenže, na druhou stranu se domnívám, že až tak “cool” to nebude. Dělám v poněkud jiném oboru než je internet (marketing, SEO, SEM či legrácky typu web 2.0…) a lidi se na to povětšinou dívají dost kriticky a prostě a jednoduše k tomu nemají důvěru. Nedivím se jim. Sám jsem z toho zděšen. Tohle nebude budoucnost a to, že v oboru informatiky je to trochu dynamičtější nic nemění na tom, že masově se to pravděpodobně neprosadí. To by nikdo nesměl mít na práci nic jiného, než sedět za počítačem, prodírat se fóry, diggy, weblogy aj. a diggovat, linkovat a tak. A tomu přece sám, Marku, nevěříte. :-)

    Jirka V. · 3286 days ago · #

  10. [9] Jirko, pokud mne paměť neklame, nepracuju už léta pro žádný projekt z oboru internet, informatika, marketing apod. Přesto ten trend na webech, o které se starám, velmi výrazně vnímám. Jak ale píšu výše, ČR se zatím s anglicky mluvícím zahraničím nedá moc srovnávat, i když... hodně záleží na oboru. Např. pro mnohé nastávající maminky je zřejmě mnohem jednodušší a přirozenjší začít nákup výbavičky na diskusním fóru než ve fulltextovém vyhledavači.

    Marek Prokop · 3286 days ago · #

  11. [10] Děkuji mockrát za odpověď. Z vlastního pozorování s tímto skutečně částečně souhlasím. Ale, když už jsme u toho pozorování – právě jsem měl (čistě shodou okolností) možnost pozorovat právě jednu tu nastávající maminku. A víte jak to dopadlo? První stránka, která se v okně internetu objevila byl Google, pak Seznam a tam vyhledávala “natvrdo” klíčová slova, odpovídající jejím potřebám. Pak našla obchod, prolistovala katalog a šla to do něj koupit… ;) Tak asi tak. :)

    Jirka V. · 3286 days ago · #

  12. Marku,

    přesně to co jste naznačil v příspěvku a dovysvětlil v komentářích je situace, nad kterou přemýšlím posledních pár týdnů.

    Troufám si říci, že SEO jako termín “optimalizace pro vyhledávače” již dávno neznamená optimalizaci pro vyhledávače (dokonce u prozíravých jedinců ani nikdy neznamenal), ale optimalizaci pro “goal”. Asi bychom mohli najít lepší a mnohem výstižnější pojem pro to, čím se efektivní “optimalizátoři” zabývají. Pro samotné SEO mi v daném procesu vychází tak 10 %.

    Jan Vetyška · 3286 days ago · #

  13. Digg a jemu podobné služby nemůžou v žádném případě nahradit vyhledávání, vždyť jejich účel je úplně jiný.
    Nebo mi chcete říct, že když budu chtít koupit televizi, tak půjdu na Digg a proklikám se k nějaké stránce? To by bylo asi dost časově náročné.
    Když něco hledám, použiji Google. Když si chci přečíst kvalitní články, použiji Digg. Ano, možná by se dalo použít lokální vyhledávání na Digg a pravděpodobně bych získal kvalitnější výsledky (dle počtu diggů), ale i přes obrovitost databáze webů na Digg by se to dalo použít málokdy.

    Tonda · 3286 days ago · #

  14. A co na to Ivo? Jaktože jeho Seznam má takové výpadky?

    — Jindra · 3285 days ago · #

  15. Ad Jirka V.

    Možná máš pravdu, ale většina takovýchto dočasných skupin (tím myslím matky s novorozenci) chtějí své zážitky a trable sdílet, hledají pomoc u ostatních členů skupiny a proto bude výhodné nabídnout jim nějaký ten produkt právě na podobných místech.

    Ivo T · 3285 days ago · #

  16. Zdravím, no souhlasím, že podíl vyhledávačů bude v budoucnu klesat z té pomyslné absolutní stovky, ale v příštích 10 letech dle mě určitě celkově neklesne o víc jak 10%. Jde o to, že člověk je tvor beznadějně líný a nic lehčího než naťukat do okýnka “televize” zatím moc nehce znát.

    Fox Axe · 3285 days ago · #

  17. Nějak nevim kde Ivo Lukačovič bere neustále to sebevědomí, když mají neustále nějaké problémy s vyhledáváním, emaily atd…

    K800 · 3285 days ago · #

  18. Podobně jako ubytování na seznamu dopadla Opava na amapy.cz :-)

    — Multimotyl · 3285 days ago · #

  19. v linkovacích službách typu Digg a Del.icio.us, v googlích mapách; na který odkazuje hodně weblogů, o kterém se diskutuje v populárních oborových fórech …

    Jenže právě pro to, aby si někdo přidal odkaz do del.icio.us nebo jiné linkové služby je nejprve potřeba, aby ho našel. A většinou je ještě potřeba aby ho našlo/přidalo těch lidí více.

    Takže je potřeba být nalezitelný pomocí vyhledavače, abych mohl mít větší šance i v ostatních zdrojích návštěvnosti.

    I když právě ubytování na del.icio.us zrovna netáhne ;-).

    jouda v praze · 3285 days ago · #

  20. [17] Jestliže někdo dokáže bez kapitálu, bez STB, bez komunistů, bez zfalšovaných konkurzů a pofidérních privatizací v Česku vydělávat tolik co Ivo, řekl bych že nárok na jistou sebedůvěru má.

    Jarek Jesenský · 3283 days ago · #

  21. [8] [10]...Přesto ten trend na webech, o které se starám, velmi výrazně vnímám… ...dat je plno. Stačí se podívat na dlouhodobý vývoj struktury zdrojů návštěvnosti libovolného webu….

    Marku, muzete prosim pridat i nejaka konkretni statisticka data, pripadne odkaz na ne.

    Osobne jsem jeste nedavno pusobil jako sef strategickeho marketingu u jedne stredne velke strojirenske firmy, kdy cca 80% produkce {investicni celky} bylo urceno na export. Nejvetsi narust poptavek {i navstevnosti webu}, byl prave z fulltextoveho vyhledavani na google. Ucast na odbornem foru (specializovanem na dany obor), prekvapive prinesla pouze kratkodoby rust navstevnosti a na rustu poptavek se nijak viditelne neprojevila.

    Mozna se jedna o specifikum daneho oboru, nicmene zavery byly prave opacne, nez uvadite Vy.

    TonyK · 3279 days ago · #

  22. TonyK, B2B se většinou chová dost odlišně. Pro plno B2B segmentů se ostatně nehodí ani tradiční SEO.

    Marek Prokop · 3278 days ago · #

  23. Mám pocit, že pes je zakopán v posunu významu zkratky SEO.
    Původní význam je jasný, optimalizace pro vyhledávače znamená právě a jenom tolik, že optimalizovaný web se bude líbit vyhledávacím robotům a budou ho vyplivovat ve výsledcích hledání hodně vysoko.
    Postupem času se lidé zabývající se původně SEO začali zamýšlet nad širšími souvislostmi, aniž by však měnili slovník, takže se k původnímu významu začaly přibalovat další prvky webdesignu, marketingu atd.
    Nyní se zkratkou SEO může označit takřka celá problematika “využití internetu v marketingu” a v rámci tohoto média se tak termín “SEO” stává synonymem termínu “marketing”.

    Viz. třeba [22] – nahraďte jeden termín druhým a dočtete se totéž, co píší učebnice marketingu už jistě víc jak 30 let.

    — Marek V. · 3262 days ago · #

  24. Také by se slušelo dodat, že od dob, kdy jsem marketing studoval a kdy se o internetu hovořilo jako o víceméně okrajovém médiu (a není to zase tak dávno…), se jen samotný WWW prostor rozvinul v celou samostatnou skupinu médií, svou složitostí a pestrostí minimálně rovnající se tradičním skupinám médií tištěných (noviny, časopisy), elektronických (tv, rozhlas) a outdoorových (plakáty, billboardy…).

    Takže když lidé odkojení starou dobrou optimalizací budou mluvit o SEO a staří marketéři o internetovém mediálním mixu, budou mít na mysli vlastně totéž.

    — Marek V. · 3262 days ago · #

Commenting is closed for this article.