Google PPA - nový druh reklamy nebo zabiják affiliate programů?

O PPA (pay per action) se toho od letošního března, kdy Google ve své reklamní síti AdWords/AdSense spustil beta verzi tohoto platebního modelu, napsalo už hodně. Optimisté z řad inzerentů se těší na vyšší návratnost svých reklamních výdajů, optimisté z řad vydavatelů na vyšší příjmy z AdSense. Pesimisté naopak prorokují nové druhy podvodů a nižší výdělky. Klidní jsou jenom skeptici, kteří žádné změny neočekávají.

Nyní ale nastal čas, kdy můžemem přestat spekulovat a začít sbírat reálné zkušenosti. Google PPA, ač stále v betě, se otevírá širší veřejnosti včetně českých inzerentů a vydavatelů. PPA kampaně mohou ve svých účtech AdWords zakládat ti inzerenti, kteří za posledních 30 dnů naměřili alespoň 500 konverzí z reklamy v obsahu, a vydavatelé během několika dnů uvidí jejich nabídky ve svém účtu AdSense mezi Referrals, kde dosud byly jen produkty Googlu.

Na to, abychom si mohli tipnout odpověď na otázku v titulku, zbývá shrnout hlavní rozdíly mezi Google PPA a obvyklými affiliate programy:

  • Inzerent může odměnit určitou akci jen pevnou částkou, nikoli procentem z prodejní či jiné ceny. Na druhou stranu může definovat více akcí oceněných různými částkami.
  • Akce se prokazuje jen zhlédnutím určité stránky na webu a nelze tedy postihnout např. pozdější storno objednávky.
  • Cookie, kterou se referral sleduje, expiruje již po 30 dnech.
  • Vydavatel může zobrazovat jen odkazy (textové či grafické) vytvořené inzerentem. Odkazy nejde organicky včlenit do textu stránky a nejde je použít v e-mailu.
  • Vydavatel si může vybrat více odkazů od více inzerentů a nechat na systému, aby mu automaticky zobrazoval ty, které vydělávají nejvíc peněz.

Poslední vlastnost vypadá pro vydavatele zajímavě, ale ostatní představují oproti klasickým affiliate systémům spíše nevýhody. Google PPA v současné podobě tedy asi jenom rozšíří možnosti inzerentů, ale zavedené affiliate programy nenahradí.

Souvislosti jinde

, 1. 07. 2007 10:38, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Na H1 se mé komentáře začaly cenzurovat, zkusím to tedy zde:
    Píšete: “Cookie, kterou se referral sleduje, expiruje již po 30 dnech.”
    Copak je tomu u affiliate programů obvykle nějak jinak?

    Jarek Jesenský · 3282 days ago · #

  2. [1] Možná jsem tu větu o expiraci cookie neformuloval úplně idálně. Nejde ani tak o to, že cookie expiruje po 30 dnech, ale že to obchodník nemůže sám určit jinak. V různých oborech je totiž různá typická doba od první návštěvy do konverze. Např. pro affiliate program Megapixelu jsme nastavili expiraci na 45 dnů, protože se tam někteří zákazníci rozhodují i déle než 30 dnů.

    Marek Prokop · 3281 days ago · #

  3. [2] V tom případě je mi to jasné, děkuji Vám :-).

    Kdybyste chtěl časem k PPA konkrétněji napsat něco o teoretických možnostech vyšší návratnosti reklamních výdajů, vyšších příjmů z AdSense, či druzích podvodů a nižších výdělků, bylo by to jistě velmi zajímavé.

    Jarek Jesenský · 3281 days ago · #

Commenting is closed for this article.