Proč nevěřím na pohádku o Rel a Nofollow, část 1.

Po vydání článku Proč mám radost z nofollow ve Wikipedii se někteří čtenáři podivili, proč nevěřím, že Google a další vyhledavače ignorují odkazy s atributem rel=“nofollow”. Vysvětlení je na delší povídání, takže jsem ho rozdělil do tří článků. V tom prvním dnes uvedu důvody, které Google k zavedení nofollow rozhodně nevedly.

Zavedení nofollow zdůvodňoval Google snahou omezit komentářový a podobný spam. Tento způsob demotivace spammerů však nemůže fungovat, stejně jako antispamové filtry nesnižují rozesílání e-mailového spamu. Podobná opatření naopak vedou k explozi spamu, neboť se spammeři snaží kompenzovat ztráty, které jim ochrana způsobuje.

Dalším důvodem pro zavedení nofollow mohla být snaha po zkvalitnění výsledků vyhledávání ovlivněných komentářovým spamem. I tato představa je však velmi naivní. Dlouholetá zkušenost nás učí, že sémantická metadata, která jsou v HTML k dispozici, většina webmasterů neaplikuje vůbec a ze zbývající menšiny je alespoň polovina aplikuje chybně.

Nebyl důvod předpokládat, že to s nofollow dopadne jinak, což v důsledku znamená, že jeho zavedení mohlo vliv SEO spamu na výsledky vyhledávání jenom posílit. Část webmasterů nofollow nepoužije, ovšem spammeři v reakci na nofollow vyprodukují více spamu, takže objem spamových odkazů neoznačených jako nofollow zůstane přinejlepším stejný. Zároveň někteří webmasteři aplikují nofollow chybně i na kvalitní odkazy. V množině odkazů, které vyhledavač zohledňuje, tedy podíl spamu stoupne.

Google disponuje dostatkem inteligentích lidí a představa, že by si tyto argumenty neuvědomoval, je absurdní. Z toho plyne závěr, že k zavedení nofollow měl důvody jiné. Domnívám se, že vím jaké, a zítra je v druhé části článku popíšu.

Na článek navazuje Pohádka o Nofollow, část 2. – kondom na PageRank

, 25. 01. 2007 12:19, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Že by heuristické?

    Pachollini · 2829 days ago · #

  2. Sečteno&podtrženo 5 odstavců nepodložených dohadů. Informační přenos Autor->Čtenář roven nule.

    Omezení komentářového spamu jako motiv zavedení atributu rel=nofollow je naprosto zřejmý. Pokud píšu článek jenom já, vkládám do něj odkazy, které se ho týkají. U komentářů tohle nemusí platit – a je rozhodně dobré mít možnost tyto dvě skupiny odkazů odlišit.

    — DT · 2829 days ago · #

  3. Sleduji tady již druhý článek o zpochybňování nofollow atd..

    Řekl bych, že ač si Vás velmi vážím a s nadšenám čtu Vaše úvahy, jakobyste to teď ani nebyl Vy. Totálně mimo od úvahy, že nofollow ve wikipedie nikoho neohrozí až po vlastní zpochybňování funkce nofollow. Přiznám se, že ačkoli jste byl vždy velmi logický, mám pocit, že kolem nofollow narážím na sektářský přístup od Vás.

    Samotný Google má poměrně heuristické algoritmy, ale nofollow je prostě zavedeno a je to dobrý prostředek jak označit relevantní odkazy. Omezení spamu pomocí nofollow je naprosto bez pochyb.

    Spousta lidí zavádí do komentářů nofollow, běžte jim vysvětlit, že jsou bláhoví.

    Stejným zpochybňováním lze zpochybnit naprosto všechno od půlky HTML/XHTML značek, zbytečnosti CSS a půlky věcí v něm atd..

    — Miloslav Ponkrác · 2829 days ago · #

  4. Jsem totální laik v tomto směru, ale něco mi říká, že atribut rel=”no-follow” je určen ke specifikaci daného odkazu jak si přeje tvůrce stránek a proto si myslím, že by to měly akceptovat všichni roboti, kteří si přídou pro stránku a nevymýšlet nějaké důvody pro nebo proti jeho zavedení.

    smajli · 2829 days ago · #

  5. Já s tím docela souhlasím. Všimli jste si toho, že dost lidí na svém webu používá nofollow jenom kvůli tomu aby neztráceli PageRank? A to i v těch případech, že odkazují na kvalitní zdroj?

    Přiznám se, že jsem to na svém webu také párkrát použil. A to i v pár případech, které odkazovali na věci uvnitř struktury webu ale já jim nechtěl zbytečně předávat rank.

    Osobně si myslím, že google na takové linky možná bere menší ohled, ale rozhodně je neignoruje. Protože může časem nastat doba, kdy všechny linky mimo web budou mít nastavené noffolow a pak co bude dál?

    Ivo Toman · 2829 days ago · #

  6. [3] – a proč by to měl Marek někomu vysvětlovat? Ať si každý zavádí co chce, neznamená to, že na to bude Google či jiný vyhledávač brát ohled.. včetně HTML/XHTML značek, CSS a dalších věcí :-)

    btw. jak jste přišel na to, že používání HTML značek ovlivňuje vyhledávače? Osobně pokládám za aspoň maličko vyhledávačo-důležité tagy title, h1 a description.. zbytek už jen velmi velmi sporadicky.. spíše vůbec.. :-)

    Filosof · 2829 days ago · #

  7. >> Samotný Google má poměrně heuristické algoritmy, ale nofollow je prostě zavedeno a je to dobrý prostředek jak označit relevantní odkazy. Omezení spamu pomocí nofollow je naprosto bez pochyb.

    Máte někdo v rukávu nějaké důkazy či statistiky? :-)

    Filosof · 2829 days ago · #

  8. [2, 3] Miloslave a DT, vážím si všech komentářů k tomuto článku, i těch kritických. Držte se ale, prosím, tematu a buďte věcní.

    Článek není o tom, zda od zavedení nofollow fakticky došlo k omezení komentářového spamu. Každý, kdo má navštěvovaný web a na něm nějaký formulář, ví, že se objem spamu za tu dobu zvýšil několikanásobně. O tom nemá smysl diskutovat.

    Článek je o to, zda již před zavedením nofollow mohl Google předpokládat, že toto opatření nesplní cíle v článku uvedené. Já se domnívám, a dokládám to konkrétními argumenty, že to předpokládal. Pokud se domníváte něco jiného, uveďte své argumenty.

    Díky.

    Marek Prokop · 2829 days ago · #

  9. Mě poněkud drze napadlo, jestli celé rel/nofollow není jen PR humbuk. Takový malý ideový virus, díky kterému se bude o Googlu zase maličko víc mluvit. Si spočítejte ROI – někdo to někde vymyslí, a algoritmy zůstanou naprosto nezměněné. To máte za pár hodin práce PR agentury super-publicitu a na hodně dlouho.

    — Michal Till · 2829 days ago · #

  10. Článek uhodil hřebíček na hlavičku, a IMHO by se podle názoru na jeho obsah dali lidé skoro i dělit na pokročilé a začínající tvůrce webu.(no flame, prosím)

    A proč že Google tento atribut zavedl? Třeba proto, aby zjistil, které weby jsou tvořeny lidmi s hlubším zájmem o SEO? Podobný pocit, jsem měl dříve i u Sitemaps. Poslední dobou se k nim nabaluje i nějaká na první pohled užitečná funkčnost.

    — Marek Horák · 2829 days ago · #

  11. Jen doplním (možná předbíhám některý z následujících dílů), že Google atributu nofollow využívá velmi intenzivně i na všech vlastních stránkách na odkazy, které vedou mimo doménu Google.

    Milan Kryl · 2829 days ago · #

  12. Doplnim k [11] – Google takisto natvrdo prideluje nofollow v komentaroch Blogger.

    sloper · 2829 days ago · #

  13. “spammeři v reakci na nofollow vyprodukují více spamu” – to je s prominutím pěkná hloupost. spammeři vynakládají všechny možné prostředky na rozesílání spamu, nemají jak spammovat více, spammují stále tak, jak jim jejich zázemí dovolí. je hloupost tvrdit, že po aplikaci spam ochran budou spammeři spammovat ještě více…

    — Martin · 2829 days ago · #

  14. /11./ – to by ale dokazovalo to že Google bere nofollow vážne a zcela vyvracelo tezi pana Prokopa :-)

    Richi · 2829 days ago · #

  15. Tak ja jsem si z tech poslednich clanku odnesl mimo jine to, ze neni dulezite, co si ten ci onen SEO odbornik nebo webmaster mysli, ale podstatny je hledet na zajem vyhledavace.

    Jedinym zajmem vyhledavace je vracet co mozna nejrelevantnejsi odkazy, takze kdyz Google nebo Seznam zitra zjisti, ze pokud do sveho indexu zapocita jako relevantni pouze odkazy s nofollow, tak ze vysledky jsou vice relevantni k vetsine dotazu nez obracene, pak bude ten noffolow bez problemu brat opacne.
    A navic to nikomu nebude vypravet.

    Tahle myslenka je extremni, souhlasim, ale zalezi opravdu jen na tom vyhledavaci a ne na vasich pranich ci domnenkach pratele.

    Martin · 2829 days ago · #

  16. Myslím, Marku, že ťukáš hřebíček na hlavičku a jsem zvědavý, jak myšlenku rozvedeš.

    Můj názor v kostce: Nofollow více než o odkazech vypovídá něco o odkazující stránce a jejím webmasterovi. Google je nejspíš nějak využívá, ale rozhodně ne tak přímočaře, jak se traduje – že by označené odkazy prostě vůbec nebral v úvahu.

    Marek to říká: Vyhledávač se nemůže spoléhat na svévolná metadata. Vzpomíná si někdo na meta klíčová slova? :)

    Retal · 2829 days ago · #

  17. Výborný, tenhle styl psaní se mi moc líbí, kam se hrabou detektivní seriály

    Šimon Grimmich · 2829 days ago · #

  18. [13] nerad sa bavim mimo temu ale tvrdis, ze spammeri teraz frcia na plny plyn a nemozu pridat?

    nie je to skor tak, ze frcia tak ako im okolnosti dovoluju a pokial zacne byt to, co robia menej efektivne, tak sa snazia zvysit efektivitu?

    prostriedky na zvysenie efektivity su napr. u emailoveho spamu:

    * kompletny prechod na nahodne generovane adresy
    * zvysenie pokusov o kompromitaciu dalsich stanic za ucelom ziskania zombie
    * castejsia obmena znenia spamov s cielom zmiast filtre

    Nie nezda sa mi, ze frcia z plny sil. Skor frcia tak, aby sily minali efektivne.

    Teraz je iba otazka, kto skor dorazi na strop svojich moznosti

    * spameri, prestanu vladat
    * antispameri, prestanu vladat

    Ale rad si radsej pockam na pokracovanie clanku.

    rony · 2829 days ago · #

  19. [4] Ten atribut zavedl Google, nikdo se tím nemusí řídit, nakonec ani sám Google :-). Nehledě na to, že podle samotné specifikace HTML ani žádný takový atribut (resp. jeho hodnota) neexistuje.

    [14] Třeba ho bere vážně jen za určitých podmínek. Například odkud či kam ten odkaz vede.

    [3]
    “Stejným zpochybňováním lze zpochybnit naprosto všechno od půlky HTML/XHTML značek, zbytečnosti CSS a půlky věcí v něm atd..”

    Však půlka (spíše více než půlka) HTML značek je z hlediska SEO naprosto zbytečná ;-).

    Lukáš Havrlant · 2829 days ago · #

  20. Marek má rozhodně pravdu v tom, jak poukazuje na množství nesprávného použití toho atributu – sám jsem slyšel od mnoha lidí, že rel=nofollow nasazují, aby “ušetřili” rank.

    Mně samotnému na tom atributu vadí jeho naprostá nesystémovost (a nesémantičnost): stránka nemá co komu říkat o tom, jak má odkaz následovat či nenásledovat. Jako správné řešení považuju to, že stránka řekne například rel=”user-submitted”, tedy označí zdroj dat – to je užitečná informace, kterou je stránka schopna poskytnout. A nechť s ní ostatní (vyhledávače, čtečky, uživatelé, prohlížeče, atd.) naloží, jak potřebují.

    Michal Illich · 2828 days ago · #

  21. [20] v tom prípade by možno bola ešte vhodnejšia párová značka – pretože môžem kompletne označiť časť obsahu, ktorý vôbec nechcem aby vyhľadávač bral do úvahy. čiastočne už niečo také proprietarne pre AdSense funguje.

    rony · 2828 days ago · #

  22. No follow hnutí. Já jsem nofollow skoro zrušil, časem zruším úplně http://mozektevidi.net/?clanek=update-webu-stop-nofollow

    MzK · 2824 days ago · #

Commenting is closed for this article.