Proč je PageRank důležitý pro uživatele

Martin Snížek dnes vydal hezký článek Skrývání textu narušuje hustotu klíčových slov o zdánlivém rozporu mezi SEO a použitelností. A hned se našlo dost lidí, kteří nevěří, že ten rozpor je opravdu jen zdánlivý. Za všechny třebas Lukáš Mačí:

…je mi úplně jedno, jestli se mi tím, co se uživateli lépe používá, rozptýlí page rank či sníží hustota klíčových slov. SEO je určitě důležitá věc, ale toto mi přijde malinko jako hnidopišství, které mohou mít v náplni práce H1 či Dobrý web, ale rozumný tvůrce nikdy nemůže dát přednost takovýmto věcem před uživatelem.

Dovolím si tomuto názoru oponovat. Jsem si jist, a hned vysvětlím proč, že jak PageRank (a další podobné SEO ranky), tak hustota klíčových slov mají význam nejen pro SEO, ale i pro uživatele.

Původní PageRank není nic jiného, než model náhodného klikače. Stránka má tím vyšší PageRank, čím pravděpodobněji se na ni náhodný klikač dokliká. Je tedy zcela v souladu se správnou informační architekturou, když interní navigační struktura webu posiluje PageRank pro uživatele důležitějších stránek na úkor stránek pro většinu uživatelů méně důležitých. Prostě se tím zvýší pravděpodobnost, že se uživatel dokliká tam, kam chce.

Moderní vyhledavače navíc rozšiřují původní čistě kvantitavní model PageRanku o kvalitativní off-page faktory (např. text zpětných odkazů), které do hry vnášejí téma. Tím se náhodný klikač mění v méně náhodného, více podobného skutečnému uživateli, a soulad SEO a použitelnosti se stává ještě výraznější. Proto ostatně říkávám, že z hlediska SEO jsou nejcennější ty zpětné odkazy, přes které přijde nejvíce lidí ze správné cílové skupiny.

Obdobně má oporu v použitelnosti i hustota klíčových slov. Jak jistě víte, uživatelé obvykle text na webu nečtou souvisle, nýbrž po něm jen těkají očima. Přitom se chytají slov, která reprezentují jejich informační potřebu a používají je jako důležité orientační body. Text, který správná klíčová slova v optimální míře obsahuje, je pro ně proto přehlednější a srozumitelnější.

Žádný rozpor mezi SEO a použitelností se tedy nekoná. Pokud však máte stále pocit, že koná, najděte mi perfektně použitelné stránky, které kvůli použitelnosti musí doporučení SEO porušovat. Rád takové poznám.

, 17. 10. 2005 15:39, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Diskuse o tom, zda-li je SEO důležitější než uživatel jsou jistě zajímavé (podle mě je vždy důležitější uživatel), ale podle mě nemá cenu tuto debatu vést nad rozbalovacím menu. To je špatné jak pro SEO tak pro uživatele.

    První problém je, že není lehké vymyslet pro jednotlivé skupiny odkazů reprezentativní název, ze kterého by uživatel hned pochopil, že odkaz, který hledá se nachází právě tam. Pokud se to nepovede dokonale, uživatel má zásadní problém s navigací což není možné ignorovat.

    Druhou nevýhodu (hlavně na domovské stránce) popisuje Steve Krug:
    Aby se objevily jednotlivé položky, je třeba na rozbalovací seznam klepnout. Proto se nestane, že by vás některá z položek zaujala při letmém procházení stránky. To může být na domovské stránce nevýhodou, protože právě na domovské stránce se snažíte odkrýt celý obsah serveru.

    Hellish · 4748 days ago · #

  2. Vymyslet pro jednotlive skupiny odkazu reprezentativni nazvy opravdu neni jednoduche, ale stejny problem je u jakehokoliv hiearchicky razeneho stromu informaci (kategorii).

    A jak pise nejen S. Krug, zpusob jak najit ty prave slova (nadpisy, odkazy, atp.) je jediny: testovat, testovat a zase testovat.

    Jan Menšík · 4748 days ago · #

  3. Najít ty správné slova a celý copywriting vůbec, je podle mne nejdůležitější součástí SEO

    Josef Pribicky · 4746 days ago · #

  4. Určitě bych dával přednost uživatelům před jakýmkoli prohlížečem. Podle typu webu (obsáhlosti různých sekcí) bych vybral ten nejvhodnější způsob, ve kterém by se mohli uživatelé co nejlehčeji orientovat a kde by měly vysokou pravděpodobnost najít to, co hledají. A samozřejmě bych jim umožnil co nejrychlejší cestu k jejich cíly. Pokud bude váš web pro uživatele příjemný a lehce pochopitelný, získáte své věrné návštěvníky, i když třeba nebudete na prvním místě ve vyhledávačích. Samozřejmě se to říká velice lehce, ale vytvořit takový web chce hodně píle, talentu, sil a trpělivosti…:-)

    Matouš Havlena · 4745 days ago · #

  5. Já bych řekl, že SEO a použitelnost a další .. vše by se mělo využívat za účelem dobrého výsledku a ne přemýšlet nad tím, co je lepší nebo horší. Nelze říct, že víc textu u jednoho webu je horší postup než u jiného, jinak oborovně zaměřeného, zaměřeného na jinou cílovou skupinu, s jinou reklamou… prostě tam hraje roli spousta faktorů, že podle mě rozdíl jestli přijde na web o pět nebo deset uživatelů víc už není tak drastický.

    Petr · 4739 days ago · #

  6. Nejdůležitejší je všechno sladit dohromady a dělat kompromisy, ale uživatel by měl být hned na prvním místě.

    Michal Horák · 4739 days ago · #

  7. Někdo SEO zatracuje, jiný ho vynáší do nebes, za optimalizaci platí některé firmy “nekřestanské” peníze. Myslím, že pravda je, jako obvykle, někde uprostřed. Kvalitní obsah, design bez výstřelků a dodržování pravidel (slušného chování) vedou ke kvalitním výsledkům jaksi samozřejmě a nenásilně... Prostě poctivé řemeslo se vždy vyplatí.

    Petr · 4733 days ago · #

  8. Podľa mňa sa nedá rozdeľovať návštevníkov na živých a neživých.

    Ja osobne to beriem tak, že keď je stránka kvalitne zoptimalizovaná pre vyhľadávače, tak je jednoducho prístupná živým ľuďom, ktorí ju hľadajú cez vyhľadávač. Teda aj pri SEO ide hlavne o návštevníka, o človeka, nie o pageranky a pozície vo vyhľadávaní. To všetko sú len prostriedky pre dosiahnutie svojho cieľa.

    Ján Varhol · 4523 days ago · #

  9. Vsechno mi to pripada stejne jako jen trik , jak z lidi vymamit penize … predevsim tedy z firem, ktere vsazeji na zisk z intenretoveho navstevnika. Chcete lepsi pozici ve vyhledavaci – zaplatte. Chcete vetsi navstevnost – zaplatte. ... nebo to tak neni ?

    Luckyn · 4375 days ago · #

Commenting is closed for this article.