Martin Snížek dnes vydal hezký článek Skrývání textu narušuje hustotu klíčových slov o zdánlivém rozporu mezi SEO a použitelností. A hned se našlo dost lidí, kteří nevěří, že ten rozpor je opravdu jen zdánlivý. Za všechny třebas Lukáš Mačí:
…je mi úplně jedno, jestli se mi tím, co se uživateli lépe používá, rozptýlí page rank či sníží hustota klíčových slov. SEO je určitě důležitá věc, ale toto mi přijde malinko jako hnidopišství, které mohou mít v náplni práce H1 či Dobrý web, ale rozumný tvůrce nikdy nemůže dát přednost takovýmto věcem před uživatelem.
Dovolím si tomuto názoru oponovat. Jsem si jist, a hned vysvětlím proč, že jak PageRank (a další podobné SEO ranky), tak hustota klíčových slov mají význam nejen pro SEO, ale i pro uživatele.
Původní PageRank není nic jiného, než model náhodného klikače. Stránka má tím vyšší PageRank, čím pravděpodobněji se na ni náhodný klikač dokliká. Je tedy zcela v souladu se správnou informační architekturou, když interní navigační struktura webu posiluje PageRank pro uživatele důležitějších stránek na úkor stránek pro většinu uživatelů méně důležitých. Prostě se tím zvýší pravděpodobnost, že se uživatel dokliká tam, kam chce.
Moderní vyhledavače navíc rozšiřují původní čistě kvantitavní model PageRanku o kvalitativní off-page faktory (např. text zpětných odkazů), které do hry vnášejí téma. Tím se náhodný klikač mění v méně náhodného, více podobného skutečnému uživateli, a soulad SEO a použitelnosti se stává ještě výraznější. Proto ostatně říkávám, že z hlediska SEO jsou nejcennější ty zpětné odkazy, přes které přijde nejvíce lidí ze správné cílové skupiny.
Obdobně má oporu v použitelnosti i hustota klíčových slov. Jak jistě víte, uživatelé obvykle text na webu nečtou souvisle, nýbrž po něm jen těkají očima. Přitom se chytají slov, která reprezentují jejich informační potřebu a používají je jako důležité orientační body. Text, který správná klíčová slova v optimální míře obsahuje, je pro ně proto přehlednější a srozumitelnější.
Žádný rozpor mezi SEO a použitelností se tedy nekoná. Pokud však máte stále pocit, že koná, najděte mi perfektně použitelné stránky, které kvůli použitelnosti musí doporučení SEO porušovat. Rád takové poznám.
« SEO spammeři pracují za mě | Nejnovější | Kolik barev má SEO »
Commenting is closed for this article.
První problém je, že není lehké vymyslet pro jednotlivé skupiny odkazů reprezentativní název, ze kterého by uživatel hned pochopil, že odkaz, který hledá se nachází právě tam. Pokud se to nepovede dokonale, uživatel má zásadní problém s navigací což není možné ignorovat.
Druhou nevýhodu (hlavně na domovské stránce) popisuje Steve Krug:
Aby se objevily jednotlivé položky, je třeba na rozbalovací seznam klepnout. Proto se nestane, že by vás některá z položek zaujala při letmém procházení stránky. To může být na domovské stránce nevýhodou, protože právě na domovské stránce se snažíte odkrýt celý obsah serveru.
— Hellish · 7089 days ago · #
A jak pise nejen S. Krug, zpusob jak najit ty prave slova (nadpisy, odkazy, atp.) je jediny: testovat, testovat a zase testovat.
— Jan Menšík · 7089 days ago · #
— Josef Pribicky · 7087 days ago · #
— Matouš Havlena · 7086 days ago · #
— Petr · 7080 days ago · #
— Michal Horák · 7080 days ago · #
— Petr · 7073 days ago · #
Ja osobne to beriem tak, že keď je stránka kvalitne zoptimalizovaná pre vyhľadávače, tak je jednoducho prístupná živým ľuďom, ktorí ju hľadajú cez vyhľadávač. Teda aj pri SEO ide hlavne o návštevníka, o človeka, nie o pageranky a pozície vo vyhľadávaní. To všetko sú len prostriedky pre dosiahnutie svojho cieľa.
— Ján Varhol · 6864 days ago · #
— Luckyn · 6715 days ago · #