Google je mistrem plíživého marketingu. Nenápadně manipuluje se slovy a přetváří je v marketingové symboly, které mu velmi dobře hrají do karet. Klasickým příkladem je jeho PageRank, který Martin Kopta kdysi označil za slavný trik velkého kouzelníka. Já se však dnes soustředím na relamní systém AdWords a na magii zkratky PPC.
Kontrolní otázka: Jsou reklamy Google AdWords typu PPC (pay per click), tj. platí inzerent jen tehdy, pokud na jeho inzerát někdo klikne? Samozřejmě že ano, odpoví každý, kdo v AdWords inzeruje. Ve skutečnosti je to ale pravda jen zčásti.
Pro jednotlivé inzerenty se systém AdWords opravdu chová jako PPC. Jenže pro Google má jako celek blíže k reklamě placené za zobrazení. Je to dáno již jeho původním principem oceňování kliku a řazení inzerátů a po poslední inovaci je tento rys ještě výraznější.
Šikovný inzerent může dostat z AdWords mnohonásobně víc návštěvníků za mnohonásobně nižší cenu za klik než inzerent nešikovný, oba však za reklamu zaplatí přibližně stejně. Tržby Googlu tedy spíše kopírují počet hledání a obchodní atraktivitu dotazů než množství kliků na reklamní odkazy. To si však inzerenti příliš neuvědomují – vidí v AdWords jen výhody pro sebe a Google je v tom nenápadně utvrzuje.
Zajímavé je, že Google tímto trikem s PPC doběhl i mnoho svých konkurentů. Ti model AdWords dlouho považovali za nevýhodný pro vyhledavač a někteří ho za takový považují dodnes.
« Znáte tag clouds? | Nejnovější | Kdo je informační architekt »
Commenting is closed for this article.
* Dejme tomu, že inzeruju na slovo Kréta. Na volnou shodu mám míru prokliku 2 % a proklik mě stojí 5 centů. Z tisíce zobrazení inzerátu si proklikne 20 lidí (2 % z tisíce), což mě stojí jeden dolar.
* Když inzeruju na slovo Stalida, mám míru prokliku 10% a cenu za proklik 1 cent. Z tisíce zobrazení inzerátu si proklikne sto lidí. Těchto sto lidí mě stojí sto centů, tedy opět jeden dolar.
Google v každém případě zobrazil tisíc inzerátů a získal za to dolar. V případě konkurenčních slov (Kréta moc konkurenční není) se ceny šplhají výše, ale princip zůstává—Google má příjem z počtu zobrazení. Jeho jediným zájmem je, aby se zisk zvyšoval, čehož dosáhne tím, že přitáhne více inzerentů, kteří si budou konkurovat a šroubovat ceny, ale hlavně tím, že ty inzerenty naučí psát reklamy a vybírat slova, na které lidé klikají.
Na málo konkurenční slova vydělává tedy Google zhruba dolar na sto zobrazení. Když vezmu v úvahu, že se mu na stránku vejde osm inzerátů, dostávám se přibližně k velmi zajímavému číslu osm dolarů na tisíc zobrazení stránky. To už jsou slušná čísla.
Závěr: pokud dokáže vyhledávač (např. Seznam, Centrum) jinými cestami na každé stránce výsledků vyhledávání prodat reklamu za 30 haléřů (8 dolarů děleno tisícem v korunách) nebo víc, PPC pro něj nepředstavuje přínos, protože by si tím pouze konkuroval jiným svým reklamním formátům.
— Yuhů · 7144 days ago · #
Na málo konkurenční slova vydělává tedy Google zhruba dolar na sto zobrazení.
má být
na tisíc zobrazení
— Yuhů · 7144 days ago · #
— lena · 7139 days ago · #
— Marek Prokop · 7139 days ago · #
Běžný prodej reklamy “na impresse” je z hlediska ekonomiky nelogický. Pracuje na principu “kdo dřív přijde, ten mele”. Když inzerenti zaplatí požadovanou cenu, jiní inzerenti, kteří by byli s to zaplatit více, už němají šanci. Úspěšně nakoupivší inzerenti pak nemají důvod cenu zvyšovat, jen prodlužují kontrakt, a médium nikdy nevydělá víc.
Google to má chytře vymyšlené. Stanovil si minimální cenu, a pak nechal na inzerentech, ať si to mezi sebou vyřídí v aukci. :-)
— Martin Kopta · 7134 days ago · #