Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Proč by měl e-shop odlišovat navštívené odkazy

28. 09. 2004

O 50 % času navíc může připravit uživatele e-shop, který neodlišuje navštívené a nenavštívené odkazy. Přesvědčil jsem se o tom, když jsem sháněl nový notebook.

Vyrazil jsem do e-shopu (nebudu ho jmenovat, protože stejnou chybu dělají snad všechny) s pestrou nabídkou mnoha desítek notebooků. Jejich seznam jsem si různě třídil a filtroval a kliknutím si otevíral podrobné popisy těch, které mne zaujaly. A zde byl kámen úrazu.

Nevím jak vy, ale já si nepamatuji, zda jsem před minutou viděl HP 9020 XY, nebo HP 9010 YX, zvlášť když je podobných šifer v seznamu dvacet a ceny se příliš neliší. Na stejné notebooky jsem tedy nechtěně klikal znovu a znovu a jiné jsem naopak asi vůbec neviděl.

Z celkového počtu zhlédnutých stránek jsem jich zbytečně otevřel skoro třetinu. Přitom by stačila drobnost - odlišovat nenavštívené a navštívené odkazy. Pak by se mi to nestalo a výběrem zboží bych strávil mnohem kratší dobu.

Marek Prokop, 28. 09. 2004 12:06, Pošli komentář

1. TimJ: Dodatek

28. 09. 2004 13:09

Snad jen dodat, že tohle platí u všech webů a nejen u e-shopů.

2. Pavel: Jde nastavit ignorování barev

28. 09. 2004 13:25

Před několika lety jsem si v prohlížeči zaškrtnul políčko: Ignorovat barvy definované na webových stránkách a jsem v pohodě :-) Pouze dobře čitelné černé texty na bílém pozadí a snadno rozeznám navštívené a nenavštívené odkazy.

3. Michalek: A co oblíbené?

28. 09. 2004 13:28

Já to řeším tak, že si ukládám zboží jako záložky do oblíbených a tak poznám, který typ jsem viděl a který ne. Sice oklika, ale funguje to.

4. JayFinch: A co proměnlivé URL?

30. 09. 2004 10:52

A co když se použije vyhledávání a do URL, které web generuje přidává i hledané slovo? Pak už je to jiné URL, než které bylo navštíveno předtím a odkaz na daný produkt tak může být znovu označen jako nenavštívený.

5. Daniel Péder: řešení uživatelská a systémová

30. 09. 2004 13:46

Ad [2,3] jsou nestandardní uživatelská řešení. Pokud hovoříme o systémovém řešení, kámen úrazu zřejmě bude ve dvou základních bodech:

  1. Poměrně mnoho shopů používá user-id v URL.
  2. Existuje více různých pohledů na různé varianty informační náplně pro jeden druh zboží, z čehož vyplývá, že jeden model nemá jedno, ale více URL. Otázkou je, zda je to chybou navigační struktury anebo zda se s tím opravdu nedá nic dělat.
  3. Může to být záměr. Mnoho lidí nejsou takové studijní typy jako Vy Marku :), takže po chvíli klikání vyberou něco co zhruba odpovídá a to koupí. Někomu stačí pocit, že je tam toho hodně na výběr. Jinému rozdíl několika tisíc není tak podstatný v poměru k vyplýtvanému času a zbytečně vynaložené průzkumnické energii. Takže i jako záměr to funguje.

6. Marek Prokop: RE: A co proměnlivé URL

1. 10. 2004 07:18

Pokud dvě různá URL vedou na prakticky stejnou stránku, jedná se o duplicitní obsah, a to je ještě horší než nevyznačování navštívených odkazů, protože to kromě uživatelů vadí i vyhledavačům. Podstata je ale stále stejná: jako uživatel se nechci někam dostat omylem, a tyto nedostatky takovým omylům nahrávají.

Komentáře k tomu článku jsou uzavřeny.

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.