Jak vyhledavače vychovávají uživatele
26. 09. 2004
Největším nepřítelem vyhledavačů jsou jejich vlastní uživatelé. Takový uživatel položí hloupý dotaz, dostane hloupou odpověď a řekne si, že vyhledavač nestojí za nic. Některé vyhledavače se s tím nechtějí smířit, a jakmile se jich zeptáte příliš obecně, takže nejde poznat, co vlastně chcete nalézt, nabídnou vám konkrétnější dotazy.
Zkuste například Yahoo položit dotaz Prague a hned vám nabídne upřesnění: hotel prague
, prague map
či flight to prague
.

Podobně se chovají i ostatní vyhledavače ze stáje Yahoo. AltaVista (a konkurenční Ask Jeeves) nabízí zpřesňující dotazy v pravém sloupci…

…a nejdál jde AlltheWeb, který nabízí doplňující slova přidat i odebrat:

České Jyxo se sice pokouší o něco podobného, ale moc mu to nejde.

Google, AOL, MSN, Seznam, Centrum / Morefeo a Atlas spoléhají na inteligenci uživatelů a nedělají nic.
Komentáře k tomu článku jsou uzavřeny.
Komentáře
1. Martin Kopta: Centrum nabízí odpověď emailem
27. 09. 2004 02:12
V případě Centra bych neříkal, že nic. Ano, Centrum ti nenabídne upřesnění dotazu, ale když ti nedejbože nezobrazí žádnej výsledek, nabídne ti, že si nad tvým problémem sedne helplinka na Smíchově a mailem ti pošle odpověď.
2. Marek Prokop: RE: Centrum nabízí odpověď emailem
27. 09. 2004 08:32
Díky, Martine, za informaci. To je určitě užitečná služba. Jenže řeší mnohem méně častý typ nevhodného dotazu.
3. Michal Illich: Jyxo
27. 09. 2004 08:58
Jo, už máme z většiny naprogramovaný nový algoritmus na doporučování dotazů, ale ještě není online. (A mimochodem, ta naše Témata jsou počítaná úplně jinak než ta doporučení na Yahoo, a proto dávají jiné - většinou horší, občas lepší - výsledky.)
4. TimJ: Google pro pokročilé
27. 09. 2004 08:58
Řekl bych, že možná právě proto je Google tolik oblíbený u pokročilejších uživatelů. Vyhledá totiž to, co si řeknete. A nevnucuje nic jiného. Prostě stroze funkční aplikace. Většině pokročilejších uživatelů totiž vadí, když se nějaká aplikace snaží být chytřejší než oni (a to platí o každém software).
Otázkou potom je, zda je to od Google a dalších podobných dobrý způsob, neboť pokročilých uživatelů (ať již Internetu nebo počítačů vůbec) je stále bohužel méně, než těch nepokročilých.
5. Marek Prokop: RE: Jyxo
27. 09. 2004 09:56
Díky za odpověď, Michale. Tipoval bych, že současná témata Jyxa jsou inspirována Teomou. Pravděpodobně se však příliš neosvědčila ani tam, protože dnešní Ask Jeeves už pracuje spíš jako „AlltheYahooVista“.
6. Marek Prokop: RE: Google pro pokročilé
27. 09. 2004 09:59
Jardo, určitě máš pravdu, že se Google snaží udržet výsledky hledání maximálně jednoduché. Na druhou stranu pokud jde o jeho produkty (Google News, Definice, Froogle), neváhá jim věnovat prioritní odkaz, dokonce s obrázkem. Viz třeba hledání prague v anglické verzi Googlu.
7. dgx: nezvládnutý AdWord
27. 09. 2004 10:27
Tohle není komentář, jen mi tématika hloupých odpovědí na obecné otázky připomněla jeden nezvládnutý AdWord
8. Zbyněk Voráček: Vyhledávač Vivísimo
27. 09. 2004 11:20
Vyhledávač Vivísimo také na jednoduché dotazy nabízí zpřesňování výsledků formou rozbalovací nabídky. Myslím, že také stojí za připomenutí. (Viz. výsledek hledání slova prague)