Náš zákazník - náš učitel
24. 09. 2004
Na první pohled jsou usability (použitelnost), customer experience (zákaznický prožitek) a user experience (uživatelský prožitek) velmi podobné disciplíny. Mark Hurst však vnímá rozdíl v názvu. Použitelnost působí neosobně, jakoby se primárně vztahovala k předmětu (nástroji, webu, software apod.). Druhé dva termíny se naproti tomu nezpochybnitelně vážou k uživateli či zákazníkovi.
Hurst pak tuto myšlenku dále rozvíjí v článku You DO Talk to Customers, Don't You? (Good Experience, 22.9.04), kde hned na začátku říká:
Nelíbí se mi, když inženýři uživatelského či zákaznického prožitku dělají svou práci, aniž by se obtěžovali přímo pozorovat lidi zmiňované v názvu jejich oboru.
A Nakonec článek uzavírá takto:
Ať už guru říkají cokoli, nikdo není tak chytrý, aby mohl vypracovat strategii zákaznického prožitku, aniž by přímo pozoroval zákazníky. (…) Nedávno jsem vedl seminář (listening lab) se skutečnými zákazníky. Seděl jsem, pozoroval a poslouchal, jak mi zákazníci říkají, co přesně od webu očekávají. Oni zde byli mými guru. Já jsem byl jen tak dobrý, jak dobře umím naslouchat.
Komentáře k tomu článku jsou uzavřeny.
Komentáře
1. Martin Kopta: Blikající dinosaurus
24. 09. 2004 04:10
…a pak Christina Wodtke řekla:
2. Andrej Mikula: Jakob Nielsen
24. 09. 2004 19:06
Jakob Nielsen v jednom zo svojich alertboxov povedal:
a dalej potom priblizne pise: