Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Na co lidé klikají ve vyhledavačích

23. 05. 2004

Pozoruhodný průzkum klikání na odkazy ve vyhledavačích uspořádala společnost iProspect s několika partnery. Výsledky průzkumu tlumočí a komentují na stránkách magazínu ClickZ hned dva autoři:

Co z výsledků vyplývá? Především to, že pozice ve vyhledavačích nejsou všechno a rozhodnutí uživatelů kam kliknout ovlivňují i další faktory. Např. v Googlu kliká většina lidí na přirozené výsledky vyhledávání (72 %; na placené jen 28 %), kdežto v MSN je tomu skoro přesně opačně. Průměr hlavních vyhledavačů činí 60:40 ve prospěch přirozených výsledků.

Marckini z toho - zřejmě správně - vyvozuje, že pokud v Googlu preferujete placené odkazy na úkor přirozené optimalizace pro vyhledavače (SEO), děláte stejnou chybu, jako kdybyste v MSN jen optimalizovali a za pozice neplatili.

Podobná situace panuje i u nás. Např. eTarget je schopen dodat ve srovnání s Googlem překvapivě hodně návštěvníků, ačkoli jeho partnerské vyhledavače používá řádově méně lidí než Google. Odkazy eTargetu jsou ale zobrazovány způsobem, který je činí výrazně klikatelnější než odkazy Google AdWords.

Marek Prokop, 23. 05. 2004 18:18, Pošli komentář

Komentáře

1. Yim:

23. 05. 2004 20:02

Ono je to třeba dáno tím, že většina lidí, jak je zvyklá na reklamy v textu, jinak podbarvené části úplně ignoruje. Já si například všiml těch placených odkazů až poté, co jsem si tady přečetl, že to google má, předtím jsem je prostě neviděl.

2. Lukx:

24. 05. 2004 17:42

Základní problém u Google je to, že ty oplacené odkazy jsou napravo v úplně jiném sloupci. Těžko to pak může fungovat jako eTarget nebo jako hledání na klíčové slovo u seznam.cz.

Já to beru tak, že zkušenější uživatel používající Google preferuje přirozené výsledky hledání u googlu a záměrně neklikne do pravého sloupce na placené odkazy. Méně zkušený uživatel si toho zase vůbec nevšimne. Účinnost je proto rozhodně mnohem, mnohem menší, než by mohla být.

3. Marek Prokop: Co je účinnost

25. 05. 2004 09:29

Lukxi, určitě máte pravdu, že umístění placených odkazů v Googlu do pravého sloupce vede k nižší míře prokliku (CTR - click through ratio). Už je ale poněkud sporné, zda se opravdu snižuje i účinnost této reklamy měřená návratností investic (ROI - return of investments). Nesmíte zapomínat, že ve vyhledavačích (aspoň v těch normálních - Seznam nepočítám) se platí za klik.

Osobně jako inzerent preferuji spíše přístup Googlu, kde asi uživatelé nejlépe odlišují placené odkazy od neplacených. Většina z těch, co pak kliknou na placený odkaz, je zřejmě odhodlána něco koupit. V ostatních vyhledavačích musíte místo toho v textu odkazu dostatečně zdůraznit, že něco prodáváte. Jinak se nedoplatíte za návštěvníky, kteří hledají jen bezplatné informace a nic kupovat nechtějí.

Komentáře k tomu článku jsou uzavřeny.

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.