Samoobsluha je především obsluha
19. 04. 2004
Web je samoobsluha. To ovšem neznamená, že potenciální zákazník vše vymyslí a udělá za jeho autora.
Web je samoobsluha. Abyste dosáhli úspěchu se samoobsluhou, musíte skutečně rozumět tomu, jak vaši návštěvníci uvažují a jak se chovají.
Už jste někdy něco podobného četli? No jistě - Gerry McGovern a jeho oblíbená metafora, tentokrát v článku The Secret of Managing a Successful Website (New Thinking, 18.4.03). Pokud jste četli McGovernových článků hodně, ani neklikejte. Už se trochu opakuje. Má ale pravdu a umí ji dobře napsat, takže možná přeci jen klikněte.
Já jsem klikl a v metafoře samoobsluhy jsem náhodou objevil něco, čeho jsme si dosud nevšiml. Vždy jsem totiž pociťoval důraz na onom samo-. Jenže ve skutečnosti je asi důležitější obsluha. Došlo mi to, protože jsem shodou okolností četl článek v den, kdy jsem procházel web, kterému právě jakákoli idea obsluhy fatálně chyběla.
Je to web výrobní firmy se stovkami stránek. Přesto na něm není nic, čím by se potenciální zákazník mohl obsloužit. Může hodinu procházet nekonečným katalogem výrobků, ale kromě výrobního čísla a malého obrázku se o nich nedozví absolutně nic.
Kdyby se přesto rozhodl některý výrobek koupit, má jedinou možnost - poznamenat si výrobní číslo, najít stránku s kontakty a zavolat. Nejprve by se ale vůbec musel dovtípit, že všechny ty výrobky jsou na prodej. To se totiž na tom webu nikde nepíše.
Souvislosti v Sově
- Lenost je motorem pokroku (13.1.03)
Komentáře k tomu článku jsou uzavřeny.