Na audit webu si najměte dobrou účetní
19. 04. 2004
Audit webu sice dokáže odhalit chyby ve zpracování, cesta k obchodnímu úspěchu však musí začít v účtárně.
Vilém Málek dnes v článku Třetí dělá byznys (Interval.cz) věští českému webdesignu nové, lepší zítřky. Své naděje vkládá do firem nabízejících audit stránek, které po vzoru Dobrého webu rostou jako houby po dešti. Jeho úvaha má ovšem drobnou chybu. Audit se neudělá sám od sebe. Někdo si ho musí objednat. A k tomu, aby si ho objednal, musí mít důvod.
U webů veřejné správy snad alespoň částečně pomůže připravovaný zákon. Jenže co komerční weby? Upřímně řečeno, těm spíš než audit pomůže dobrá účetní. Komerční web je byznys jako každý každý jiný. Jedním směrem se do něj sypou peníze a druhým směrem vypadávají zase ven. Web, ze kterého vypadává víc peněz, něž kolik se do něj nasype, žádný audit nepotřebuje.
A co komerční web, ze kterého vypadává málo peněz? Ano, tomu by specializované poradenské služby opravdu pomohly. Jenže nejprve by musel majitel webu pojímat rentabilitu jako svůj hlavní cíl a také by musel poznat, že jeho web rentabilní není. Tím se dostáváme zpět k účetní. Až budou všichni zodpovědní manažeři znát odpověď na otázku, kolik vydělává jejich web, pak teprve začne nová éra webdesignu.
Souvislosti v Sově
- Jak počítat návratnost investic do přístupnosti (26.11.03)
- Optimalizace pro vyhledavače a konverze návštěvníků (27.8.03)
- Soustřeďte se na zisk (23.7.03)
- Obchodní modely pro podnikání na webu (11.1.04)
- Přístupnost je dobrá pro byznys (2.2.04)
Souvislosti jinde
- Dušan Janovský: Audity jsou pro profesionály (Yuhůův weblog o webu, 19.4.04)
- Lukáš Mačí: Třetí neudělá byznys bez prvního! (Blog o tvorbě webu, 19.4.04)
Komentáře k tomu článku jsou uzavřeny.
Komentáře
1. Lukáš Mačí: Teorie účetní
19. 04. 2004 19:25
Teorie účetní je opravdu velice zajímavá. Ale na mysl se mi dostala otázka, kdy je vlastně možné nad výsledky paní účetní jásat? Když náš web přináší sto tisíc korun zisku? Ale co kdyby byl udělaný lépe? Nemohl by přinést třeba milion?
Mimochodem paní účetní by musela být opravdu moc kvalitní, aby z objednávek a výpisů z účtu poznala, že u nás zákazník nakoupil právě díky webu (samožřejmě nepočítám online obchody).
2. Marek Prokop: RE: Teorie účetní
20. 04. 2004 00:02
Pane Mačí, ano, máte pravdu. I když je web rentabilní, stojí za to přemýšlet, zda by nemohl fungovat ještě lépe a vydělávat ještě víc. Na druhou stranu jsou míra zisku i objem tržeb limitovány mnoha dalšími faktory a etablované firmy tyto limity obvykle znají.
Pokud jde o váš druhý odstavec, možná jste si nevšiml, že jsem psal o komerčních webech. Slovo komerční znamená obchodní. Obchodní web má být online obchod. Neprodává se díky němu, nýbrž na něm. V tom je právě ten fatální rozdíl v uvažování, který žádné audity nespraví.
Když si otevřete pobočku v jiném městě či zemi, svěříte jí určitý rozpočet a budete očekávat, že s ním bude dosahovat zisku. Pokud vydělá víc, než jste naplánoval, umožníte jí růst. Pokud bude ztrátová, pokusíte se to změnit. Když se vám to nepodaří, zavřete ji.
Přesně stejně je třeba přistupovat k webu. Firemní web je pobočka firmy na internetu. Na jeho počátku musí stát promyšlený obchodní plán. Jeho provoz musejí provázet takové mechanismy, které umožní průběžně kontrolovat jeho ekonomické výsledky. Účetní jsou mimo jiné od toho, aby dbali na rentabilitu vynaložených nákladů. Oni se musí hlasitě ozvat, když rentabilitu webu kontrolovat nemohou.
3. David Špinar: A nemohou být výsledky díky auditu ještě lepší
20. 04. 2004 00:24
Marku, píšeš:
Tenhle koncept má však podle mého názoru jednu slabinu. I kdyby nakrásně majitel webu měl dobrou účetní, která dokáže nadefinovat hodnoty typu zisk na návštěvníka, zisk na objednávku, konverzní poměr apod., a z toho by vyšlo, že je web v černých číslech a že je konverzní poměr třeba 5 %, jak si může být majitel webu jistý, že by tyto hodnoty nemohly být ještě lepší? Že by tyto hodnoty šly vylepšit úpravami použitelnosti, přístupnosti nebo optimalizací pro vyhledávače?
Takže by podle mého názoru i v tomto případě správně provedený audit pomohl.
4. Marek Prokop: RE: A nemohou být výsledky díky auditu ještě lepší
20. 04. 2004 01:57
Ano, Davide, citovanou větou jsem se dopustil neuvážené zkratky a odvedl tak podstatu příspěvku někam jinam. Ty, pan Mačí, i další, jejichž komentáře jsem nezveřejnil, máte samozřejmě pravdu. Jenže mně nešlo o to, kdy se audit vyplatí. Mně šlo o to, že audity sami o sobě nepřinesou novou kvalitu webdesignu. Ta příjde až s majiteli webů, kteří půjdou za jednoznačnými ekonomickými cíly.
5. Jiří Štěpán: Dobrý postřeh
20. 04. 2004 08:06
Ziskový internetový projekt má mnoho stran. Jedna z nich je určitě webdesign a použitelnost/přístupnost. Jiná je obchodní model - tedy to co ovlivní ona účetní. S trochou nadsázky samozřejmně. Obchodní model se nedělá v účtárně, tam se maximálně přijde na jeho slabiny.
Ale abych se dostal k problémů prodělečného webu: kam se obrátit. Ono těch stran je podstatně více - klasická propagace, SEO, ovlivnění obchodu sezónními výkyvy, atd. Tedy člověk, který hledá kam dát peníze, aby mu web začal vydělávat, je ve skutečně těžké pozici a nikde neexistuje garance, že změnou jednoho aspektu výsledky zlepší. Možná, když optimalizuje všechny. Tedy nechá si ten eShop udělat skoro znovu, nechá si profesionálně zrealizovat propagační kampaň. To jsou hodně velké peníze, zejména pro někoho, kdo je ve ztrátě a má dost vlastních problémů.
Řešení?
Webdesignérská komunita bude samozřejmně tvrdit, že audit webu z hlediska přístupnosti pomůže obchodu. Sice k tomu neexistují žádné rozumné podklady, já osobně o tom nejsem 100% přesvědčen, ale je to dobrá cesta. Vede totiž obecně ke zlepšování úrovně webovskych projektu. Pomáhá upevňovat tolik potřebné standardy a v neposlední řadě pomáhá handicapovaným spoluobčanům.
Developerska společnost při stavbě obchodního centra nepřemýšlí, zda instalace výtahu pro vozíčkáře zvětší budoucí obrat. Prostě je tam dá. A do tohoto stavu by se měl dostat webdesign.
Co se týká ziskovosti projektu je nutné, aby weby nedělali webdesignéři. Koncepce projektu - nebo jeho obchodní model - by měla být určena clevekem, který nemusí znát perfektně CSS2, ale rozumí obchodu a rozumí specifikům obchodování na internetu. Jeho zadání je pak realizováno webdesignéry, programátory atd., kteří k základní myšlence přidávají své profesní znalosti.
6. AndieCZ: Benchmarky
20. 04. 2004 16:29
S komerčním webem se to má přece obvykle takhle (pokud ho tedy dělají v profesionální firmě): nejdříve se stanoví cíle a za těmi se potom jde. A aby cíle byly reálné (např. asi nelze očekávat, že s novým webem převálcujeme konkurenci), tak se vezmou benchmarky, což není nic jiného, než že si různými cestami zjistíte, kolik toho dělá konkurence a jak se to dělá ve světě. Z toho vám například vyjde cílový konverzní poměr, nad který už stejně nemá cenu jít, protože je to drahé.
Pokud chcete příklad z reálného světa - taky vás štve, když voláte někam do Call Centra a 15 vteřin s vámi nikdo nemluví a hraje vám hudba? Je to prosté, výzkumem se zjistily 2 věci: 20 sekund čekání na spojení nevadí a stačí vyzvedat 80 % hovorů. To znamená, že se dovolám maximálně na podruhé.
Podle toho se stanoví, kolik operátorů na lince musí být. Každé procento navíc se pekelně prodraží, protože počet operátorů roste téměř geometricky a ve výsledku by tam všichni seděli a čekali na hovor jako na smilování.
Proto firmám opravdu více pomůže stanovený cíl a chytrá účetní.