Jak se uživatelé vracejí na úvodní stránku webu
17. 04. 2004
Při testování použitelnosti většinou dáváme uživatelům i tento, na první pohled jednoduchý úkol: vraťte se na úvodní stránku. Různí uživatelé se ho na různých webech zhostí různě, tři případy mi však utkvěly v paměti svou výjimečností. Každého z nich jsem totiž byl svědkem zatím jen jedinkrát:
- Jednou jedna paní dlouho nepřemýšlela a znovu napsala adresu domény do prohlížeče. Tvářila se, že to tak dělá běžně a fakt je, že tím splnila úkol rychleji než mnozí další testeři.
- Jindy jiná paní přemýšlela dlouho a zmateně přitom jezdila myší po obrazovce. Pak to vzdala a museli jsme jí pomoci.
- Třetí případ byl obzvlášť kuriozní. Uživatel klikl na logo v levém horním rohu stránky.
Ne, to opravdu není špatná anekdota. Skutečně si vzpomínám jen na jeden případ, kdy jsem při user testingu viděl uživatel kliknout na logo vlevo nahoře. Miloslav Lešetický získal podobnou zkušenost, narozdíl ode mne ji však dokázal tlumočit půvabně napsaným příběhem Jsou webdesigneři odtrženi od reality? (Plaváčkův blábolník, 15.4.03).
Komentáře k tomu článku jsou uzavřeny.
Komentáře
1. Tomáš Kocourek [aka Tomcat]: Odmažu zbytek
17. 04. 2004 17:22
Já, ale i mnoho lidí v mém okolí, to dělám tak (pokud není klikací logo), že odmažu v adresním řádku prohlížeče zbytek, tj. adresu přímo html (htm, php, asp) stránky, nechám tam pouze doménu a dám Enter. To je taky celkem kuriózní že?
2. Václav Šír:
17. 04. 2004 23:32
Docela mě Vaše zjištění překvapují. Kde ty lidi nabíráte? Nebo jsem já ten divný, který kliká na logo?
[1] - často nic jiného nezbývá u stránek v rámcích. Naštěstí je rámec většinou definován v DirectoryIndex souboru, takže většinou opravdu stačí odmazat z cesty jméno souboru.
3. Marek Prokop: Kde ty lidi nabíráme
18. 04. 2004 00:54
Pane Šíre, ti lidé jsou normální uživatelé. Často docela zkušení uživatelé. Ale nebojte se, vy jste také normální. Jen zřejmě tvoříte stránky, takže máte konvenci klikacího loga zažitou. Zároveň je pravděpodobné, že jarní řez jabloní provádíte způsobem, při kterém by zahradníkovi vstávaly vlasy hrůzou na hlavě.
Mimochodem, ti lidé obvykle necítí žádnou neodolatelnou potřebu se na úvodní stránku vracet. Náš požadavek některé z nich trochu překvapí. Oni obvykle chtějí na webu něco konkrétního provést, ne courat tam a zpátky.
A ještě jeden postřeh. Často jim též ukazujeme vytištěné stránky a ptáme se, co na nich vidí. Bez větších problémů si všimnou hlavního menu (i když mu tak neříkají), popisu výrobku, formuláře pro hledání, atd. Logo nejmenují nikdy. Prostě ho ignorují. Buď ho pokládají za samozřejmé, nebo za zbytečné.
4. Yim: Ono se není čemu divit
18. 04. 2004 14:40
Logo je tak zaběhlá součást čehokoli, že to mozek automaticky ignoruje, pokud třeba nejde zrovna po názvu (společnosti/webu/…). Tak třeba většina lidí podvědomě ignoruje reklamu na webu, aniž by třeba chtěli. Já osobně nejvíc ignoruju oblasti okna prohlížeče, kde se něco hýbe. Čím víc se se to mění, tím menší pravděpodobnost, že se tam podívám. Řekl bych, že to je něco jako podvědomý reflex.