Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Má být navigace vždy konzistentní?

27. 03. 2004

Jedna čtenářka Sovy a zároveň pilná studentka Jakoba Nielsena mne přivedla na zjímavý problém, když se mne zeptala, proč titulní stránka Sovy v síti odkazuje sama na sebe. Měla při tom na mysli sovičku v levém horním rohu, která z každé stránky odkazuje na titulku.

Problém je v tom, že se zde dostávají do rozporu dvě pravidla použitelnosti:

  1. Stránka by nikdy neměla odkazovat sama na sebe. Pokud tak činí, uvádí uživatele do nejistoty, kde se vlastně nachází. Po kliknutí na odkaz se uživatel dostane na tu samou stránku, ale to on zpočátku neví. Začne proto číst znovu to, co už jednou četl, dokud otráveně nezjistí, že to už četl.

  2. Navigace by měla být na celém webu konzistentní. Je-li např. na některých stránkách vlevo nahoře grafický odkaz na úvodní stránku, měl by se jednotně nacházet na všech stránkách. Dává to uživateli jistotu, že se kliknutím do levého horního rohu vždy dostane na začátek, ať se právě nachází kdekoli.

V případě loga vlevo nahoře se navíc jedná o konvenci, kterou mají zkušenější uživatelé zažitou. Pokud si na titulce (což nemusí vědět) uživatel vyzkouší, zda logo funguje jako odkaz, a zjistí, že nefunguje, možná už to na žádné další stránce znovu nezkusí.

Tak, a teď babo raď. Jedno z výše uvedených pravidel je třeba porušit. Já jsem se zde rozhodl porušit první a upřednostnit druhé. Jak byste se rozhodli vy? Těším se na vaše komentáře.

Marek Prokop, 27. 03. 2004 12:37, Pošli komentář

Souvislosti jinde

Komentáře

1. Vít Dlouhý: Já jsem pro jedničku

27. 03. 2004 13:48

Zajímavá otázka, spíše bych jí ale stylizoval do formy: „Poznají uživatelé, že toto je úvodní stránka?“. Od toho se odvíjí můj pohled na věc:

  1. Nepoznají-li, že se jedná o úvodní stránku, budou pravděpodobně klikat na logo.
  2. Poznají-li, pravděpodobně klikat nebudou.

Vzhledem k tomu, že úvodní stránka má často trochu jiný vzhled (Sova je spíše vyjímkou), než podstránky (tudíž mívá i odlišnou formu navigace - není na ní například drobečková navigace), tak myslím, že uživatelé klikat nebudou.

Jsem tedy pro jedničku (neklikací logo na úvodní stránce), avšak za podmínky, že úvodní stránka bude nezpochybnitelná.

Klikání na logo, jak již bylo řečeno, je vžitá konvence. Tak jako tak ale, musí být odkaz na úvodní stránku i v textové formě (mluvím nyní o podstránkách). Pokud je tento odkaz vhodně umístěn, nemělo by člověka zklamaného nefunkčností klikacího loga, hledání tohoto odkazu příliš zdržet.

Rovněž mě velice zajímá názor ostatních. Jeden jsem již objevil na maciweb.net.

2. Jan Bláha: zastávám dodržování druhého pravidla

27. 03. 2004 16:43

Podle mého názoru webový uživatel není zas až takový trouba a pozná, že se nachází opět na té samé stránce. Koneckonců pokud to dovedeme do důsledků, rychlá navigace v horní části stránky odkazující na jednotlivé části téže stránky přes atribut NAME nabo ID také odkazuje saba na sebe, že? Považuji konzistentní navigaci za daleko důležitější pro přístupnost stránek.

3. Marek Prokop: Uživatelé nejsou troubové, ale jejich čas je drahý

27. 03. 2004 17:30

Ne, pane Bláho, uživatelé opravdu nejsou troubové a poznají, že stránku již četli. Zároveň ale takový omyl rozhodně nevylepší jejich uživatelský prožitek. Všechny zbytečné vteřiny se sčítají a když jich je moc, je web špatně použitelný.

4. Jiří Macich ml.: Klikací logo je intuitivní

27. 03. 2004 16:30

Klikací logo vedoucí na hlavní stránku webu je jedna z nejočekávaných věcí ze strany uživatelů. Podobně jako, že se nad okazy objevuje místo šipky ručička. A jestliže mám X podstránek a jen jednu hlavní (což je samozřejmé), tak s klidným srdcem poruším jedničku.

Je podle mě nesmysl mít někde nahoře vlevo logo a neudělat z něj odkaz na hlavní stránku.

5. Marek Prokop: RE: Klikací logo je intuitivní

27. 03. 2004 17:34

Čtenáři Sovy asi klikací logo dobře znají. Na druhou stranu si nevzpomínám, že bych při nějakém user testingu potkal uživatele, který by ho použil. Podle studie Examining User Expectations for the Location of Common E-Commerce Web Objects (Michael Bernard, Usability News, 2002) ovšem uživatelé skutečně prý očekávají odkaz na úvodní stránku vlevo nahoře.

6. Martin Kopta: Don't Make Me Think!

27. 03. 2004 17:09

Marku, moc čteš. :-)

Že na stránce nemá být odkaz na sebe sama, to není úplně samozřejmé. Ty máš na spoustě stránek i víc než jeden odkaz na sebe sama. Co třeba takový trvalý odkaz na téhle stránce?

Nielsen měl nejspíš na mysli ta hloupá rozbalovací menu, ve kterých není příliš poznat, kde člověk právě je. Nielsen také navrhuje, aby logo mimo domovskou stránku doplnil krátký text: [home], aby si uživartel uvědomil, že je klikací. Není jen Nielsen, zkus číst i jiné, třeba J. J. Garretta (Marku! ;-)

Logo bych klidně nechal klikací i na domovské stránce, pokud je z ní patrné, že na jinou, domovštější se už uživatel nedostane.

7. Marek Prokop: RE: Don't Make Me Think!

27. 03. 2004 17:55

Ale jo, Martine, já s tebou souhlasím. Vždyť to logo na titulce klikací mám. Na druhou stranu jsem už viděl dost lidí, které odkaz sama na sebe opravdu zmátl. Pokud jde o trvalý odkaz na této stránce, je to chyba redakčního systéma. Díky za upozornění - opravím. (Narážku na Garretta jsem pochopil. Letos už ho opravdu dočtu a vrátím :-).)

8. rony:

27. 03. 2004 17:43

Podporujem Vitov nazor a pohlad nan - ak som na uvodnej stranke a viem to, tak klikat nebudem a ked kliknem tak sa udeje akurat to, ze sa stranka znovu nacita.

(Redakčně kráceno.)

9. Jan Bláha: Re: Uživatelé nejsou troubové, ale jejich čas je drahý

27. 03. 2004 18:45

Ano máte pravdu a děkuji za reakci. Nicméně zde šlo o volbu mezi dvěma pravidly přístupnosti a řekl bych, že porušení druhého pravidla (konzistentní navigace) přidělá uživatelům daleko více vrásek než porušení pravidla prvního, přičemž zde šlo navíc pouze o klikací logo na hlavní stránce. Myslím že začínáme dělat z komára velblouda.

10. Petr Pelikán: Možná to zjednodušuji

27. 03. 2004 19:22

Možná to zjednodušuji, ale:

  • Je-li uživatel zvyklý na vlevo nahoře, umísťujme logo vlevo nahoru.
  • Je-li logo vlevo nahoře i na domovské stránce, jelikož se od ostatních výrazně neliší, proč tam nedat alert: „Nacházíte se na domovské stránce.“ Nebo title o podobném obsahu. Nebo nějaký delší alert s textem navíc (upozornění na nějakou důležitost v navigaci). Myslím, že by se dalo tohle místo i smysluplně využít. Každopádně by odkaz vedl na kotvu uvnitř stránky (nejlépe na vrchol).

    Toto upozornění by mohlo mít svůj smysl zvláště tam, kde se obsah domovské stránky může zdánlivě i fakticky měnit (obchodní nabídky, slevy, akce - ty se přece na vstupních stránkách obchodu mění, ne?). Pokud by uživatel toto upozornění nedostal, mohl by se v těch nabídkách pěkně zacyklit.

11. myshpa:

27. 03. 2004 19:39

Je to ze zminovane knihy Don't make me thing, tusim: na titulni strance logo neklikatelne, na dalsich strankach klikatelne. Ovsem s tim, ze do klikatelneho loga pridame text Home nebo nejaky vhodny cesky ekvivalent, pokud se nam jej povede najit. Prijde mi to opravdu nejlepsi. Jen me nenapada vhodny preklad slovicka Home.

12. Robie:

2. 04. 2004 13:07

Stejně, jako je klikací logo na každé stránce na stejném místě, tak by mělo být stejné i jeho chování. Není to typický odkaz, u kterého je napohled jasné, že to odkaz je (nutno to ověřit najetím myší, kliknutím), a proto je důležité, aby jeho chování bylo stejné na všech stránkách. Jinak je uživatel zmaten tím, že na podstránkách se stejně vypadající logo chová jinak. Normální uživatel chápe klikací logo v rámci daného webu podobně jako tlačítko s domovskou stránkou svého prohlížeče v rámci internetu.

13. Lukáš Vodička: Odpověď na otázku kde jsem je důležitá

12. 04. 2004 17:54

Věta akorát se mu stránka natáhne znovu mě vyděsila. Osobně považuji pomoc uživateli odpovědět si snadno a rychle na otázku kde že to jsem za jeden z nejdůležitěších prvků snadné použitelnosti. Odkazy vedoucí sem k ní rozhodně nepřispívají. Ať už na domovské stránce, či jinde. K tomu se váže i označování navštívených odkazů (a:visited). Nevím proč na něco takového dokáže zapomínat někdo, ke komu vzhlíží český webdesignerský národ - viz. dobryweb.cz.

Konzistentní navigace neznamená stejné adresy odkazů na stejných místech. To je konzistence z pohledu programátora. V autě také nepohnete páčkou blinkru doleva, když už tam jednou je. Nebo by mělo být možné s ní pohnout doleva za každé situace?

Komentáře k tomu článku jsou uzavřeny.

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.