Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Weblog pro webmastery a webdesignéry

16. 12. 2003

Interzen 2003 - jak jsem hodnotil

Kandidáty na Interzen 2003 jsem hodnotil z pohledu informační architektury a online marketingu. Kód jsem přenechal jiným.

Včera jsem slíbil, že vás podrobněji seznámím s tím, jak jsem coby jeden z porotců hodnotil weby v soutěži Interzen 2003. Nejprve ale řeknu, co jsem nehodnotil. Vůbec jsem se nedíval na kód a zcela jsem pominul i problematiku přístupnosti. Místo toho jsem se na 27 kandidátů podíval očima běžného uživatele.

27 není zrovna malé číslo, zvolil jsem proto vyřazovací metodu několika po sobě jdoucích sít:

  1. První síto představovala rozpoznatelnost účelu webu. Každou z 27 úvodních stránek jsem si prohlížel maximálně 10 sekund. Dál mohl postoupit jen web, u kterého jsem za tu dobu bezpečně poznal, o čem je a jaký je jeho účel. Osm webů (30 %) tímto testem neprošlo, postoupilo jich tedy 19.

  2. Druhá věc, která mne u každého webu vždy zajímá, je jeho provozovatel. Pokud mne nepřesvědčí o své věrohodnosti, neztrácím čas a jdu jinam. Na 19 zbývajících webech jsem proto hledal kontakt na provozovatele a u firem i IČO, sídlo, apod. Tento bod mne příjemně překvapil. V sítu uvízly jen tři weby, dál jich postoupilo 16.

  3. Zbývající šestnáctku tvořily tři nekomerční projekty, zbytek (13) měl nějaký obchodní účel. Nekomerční jsem shovívavě propustil dál a pozornost upřel na ty komerční. Dozvím se z nich jako potenciální zákazník vše, co potřebuji k nákupu a mohu vybrané zboží či služby rovnou objednat či poptat? Zde byla úmrtnost nejvyšší - 9 webů (69 %). Dál jich tedy postoupilo jen sedm.

    Sluší se upozornit, že jsem byl v tomto bodě opravdu hodně přísný. shop.ee.cz jsem vyřadil jen proto, že nabízené fotoaparáty nejde hledat podle parametrů, které mi přišly praktické. Několik webů, např. i jinak velmi hezký www.sweb.cz/uhlir-ladic, doplatilo na absenci byť alespoň orienteční ceny služeb. Na www.verbal.sk mi chyběl podrobnější popis modulů.

Třetím sítem filtrování skončilo. Dostal jsem se k sedmi webům, odevzdat jsem jich měl šest. Asi po hodině spíše iracionálního posuzování bylo oněch šest na světě, a to v tomto pořadí (v závorce celkové pořadí v soutěži a celkový počet bodů):

  1. hotel-opava.cz (4, 105)
  2. www.hmw.sk (1, 157)
  3. www.kratce.cz (9, 40)
  4. www.ltlinek.cz (11, 27)
  5. www.nvk.cz (3, 127)
  6. www.einstein.cz (8, 60)

Na závěr se ještě vyjádřím ke svému číslu jedna Hotelu Opava. Během včerejška a dneška se na něj sneslo hodně kritiky za nedobrý kód. Asi je to kritika oprávněná a autoři by s kódem měli něco udělat. Stále si ale stojím za tím, že to je z obchodního hlediska špičkový web.

Od zadání dotazu hotel opava do Googlu až po úspěšnou rezervaci nemusí uplynout ani pět minut, a to ani když si velmi zodpovědně ověřujete, zda vám bude ubytování opravdu vyhovovat. Web s tak dobře uspořádanými informacemi a současně s tak důsledným tahem na branku se vidí málokdy a ocenění si zaslouží.

Zpovědi ostatních porotců

Marek Prokop, 16. 12. 2003 19:23, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Okna si umíme otevřít sami, vzkazují uživatelé

Moji čtenáři otevírají hodně oken, konstatuje Dušan Janovský (Yuhůův weblog o webu, 15.12.03) v dalším díle svého pozoruhodného průzkumu chování návštěvníků na stránkách Jak psát web (viz též Většina uživatelů roluje kolečkem). Co konkrétně tentokrát Dušan pomocí svých javaskriptových vymyšleností zjistil?

  • Přibližně polovinu ze šesti v průměru shlédnutých stránek si uživatelé otevřou do nového okna.
  • Asi ve 20 až 40 % případů (podle obsahu konkrétní stránky) opustí uživatel stránku kliknutím na odkaz.
  • 10 až 25 % opuštění stránky má na svědomí tlačítko Zpět, nebo zadání nové adresy do prohlížeče.

Jsou to však jen velmi přibližná čísla a smysl dávají jen ve vztahu ke konkrétním stránkám. Pokud chcete vyvodit obecnější závěry, prostudujte si detailní graf uvedený v článku. Navíc byste měli zohlednit dovednost v ovládání prohlížeče, která je u čtenářů Jak psát web pravděpodobně nadprůměrná. Přesto průzkum ukazuje, že uživatelé nová okna otvírat umějí, i když je nikdo nenutí.

Související příspěvky

Marek Prokop, 16. 12. 2003 0:40, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Další příspěvky weblogu

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.