Weblog pro webmastery a webdesignéry
16. 12. 2003
Interzen 2003 - jak jsem hodnotil
Kandidáty na Interzen 2003 jsem hodnotil z pohledu informační architektury a online marketingu. Kód jsem přenechal jiným.
Včera jsem slíbil, že vás podrobněji seznámím s tím, jak jsem coby jeden z porotců hodnotil weby v soutěži Interzen 2003. Nejprve ale řeknu, co jsem nehodnotil. Vůbec jsem se nedíval na kód a zcela jsem pominul i problematiku přístupnosti. Místo toho jsem se na 27 kandidátů podíval očima běžného uživatele.
27 není zrovna malé číslo, zvolil jsem proto vyřazovací metodu několika po sobě jdoucích sít:
První síto představovala rozpoznatelnost účelu webu. Každou z 27 úvodních stránek jsem si prohlížel maximálně 10 sekund. Dál mohl postoupit jen web, u kterého jsem za tu dobu bezpečně poznal, o čem je a jaký je jeho účel. Osm webů (30 %) tímto testem neprošlo, postoupilo jich tedy 19.
Druhá věc, která mne u každého webu vždy zajímá, je jeho provozovatel. Pokud mne nepřesvědčí o své věrohodnosti, neztrácím čas a jdu jinam. Na 19 zbývajících webech jsem proto hledal kontakt na provozovatele a u firem i IČO, sídlo, apod. Tento bod mne příjemně překvapil. V sítu uvízly jen tři weby, dál jich postoupilo 16.
-
Zbývající šestnáctku tvořily tři nekomerční projekty, zbytek (13) měl nějaký obchodní účel. Nekomerční jsem shovívavě propustil dál a pozornost upřel na ty komerční. Dozvím se z nich jako potenciální zákazník vše, co potřebuji k nákupu a mohu vybrané zboží či služby rovnou objednat či poptat? Zde byla úmrtnost nejvyšší - 9 webů (69 %). Dál jich tedy postoupilo jen sedm.
Sluší se upozornit, že jsem byl v tomto bodě opravdu hodně přísný. shop.ee.cz jsem vyřadil jen proto, že nabízené fotoaparáty nejde hledat podle parametrů, které mi přišly praktické. Několik webů, např. i jinak velmi hezký www.sweb.cz/uhlir-ladic, doplatilo na absenci byť alespoň orienteční ceny služeb. Na www.verbal.sk mi chyběl podrobnější popis modulů.
Třetím sítem filtrování skončilo. Dostal jsem se k sedmi webům, odevzdat jsem jich měl šest. Asi po hodině spíše iracionálního posuzování bylo oněch šest na světě, a to v tomto pořadí (v závorce celkové pořadí v soutěži a celkový počet bodů):
- hotel-opava.cz (4, 105)
- www.hmw.sk (1, 157)
- www.kratce.cz (9, 40)
- www.ltlinek.cz (11, 27)
- www.nvk.cz (3, 127)
- www.einstein.cz (8, 60)
Na závěr se ještě vyjádřím ke svému číslu jedna Hotelu Opava. Během včerejška a dneška se na něj sneslo hodně kritiky za nedobrý kód. Asi je to kritika oprávněná a autoři by s kódem měli něco udělat. Stále si ale stojím za tím, že to je z obchodního hlediska špičkový web.
Od zadání dotazu hotel opava do Googlu až po úspěšnou rezervaci nemusí uplynout ani pět minut, a to ani když si velmi zodpovědně ověřujete, zda vám bude ubytování opravdu vyhovovat. Web s tak dobře uspořádanými informacemi a současně s tak důsledným tahem na branku se vidí málokdy a ocenění si zaslouží.
Zpovědi ostatních porotců
Okna si umíme otevřít sami, vzkazují uživatelé
Moji čtenáři otevírají hodně oken, konstatuje Dušan Janovský (Yuhůův weblog o webu, 15.12.03) v dalším díle svého pozoruhodného průzkumu chování návštěvníků na stránkách Jak psát web (viz též Většina uživatelů roluje kolečkem). Co konkrétně tentokrát Dušan pomocí svých javaskriptových vymyšleností zjistil?
- Přibližně polovinu ze šesti v průměru shlédnutých stránek si uživatelé otevřou do nového okna.
- Asi ve 20 až 40 % případů (podle obsahu konkrétní stránky) opustí uživatel stránku kliknutím na odkaz.
- 10 až 25 % opuštění stránky má na svědomí tlačítko Zpět, nebo zadání nové adresy do prohlížeče.
Jsou to však jen velmi přibližná čísla a smysl dávají jen ve vztahu ke konkrétním stránkám. Pokud chcete vyvodit obecnější závěry, prostudujte si detailní graf uvedený v článku. Navíc byste měli zohlednit dovednost v ovládání prohlížeče, která je u čtenářů Jak psát web pravděpodobně nadprůměrná. Přesto průzkum ukazuje, že uživatelé nová okna otvírat umějí, i když je nikdo nenutí.
Související příspěvky
- Uživatelé rolují, a navíc kolečkem (8.12.03)
- Éra otevírání odkazů do nových oken končí (30.9.03)
- Bacha, reklama! (12.9.03)
- Proč (ne)otevírat odkazy do nového okna (15.4.02)
Další příspěvky weblogu
- Předcházející den: 15. 12. 2003
- Následující den: 19. 12. 2003
- Celý měsíc
- Posledních pět dní