Weblog pro webmastery a webdesignéry
12. 09. 2003
Mapy webu a rejstříky
Přehledné, příklady dokumentované vysvětlení pojmů mapa webu (sitemap) a rejstřík stránek (site index) přináší Chiara Fox v článku Sitemaps and Site Indexes: What They Are and Why You Should Have Them (Boxes and Arrows, 8.9.03). Inspirovat bude nejen informační architekty, ale též specialisty na optimalizaci pro vyhledavače, kteří mohou v rejstříku stránek nalézt vhodný nástroj pro ošetření synonymických dotazů.
Je rychlost načítaní stránek opravdu důležitá?
S provokativní myšlenkou přišel John S. Rhodes v článku How Critical is Page Download Time by Itself? (WebWord, 10.9.03):
Celková doba strávená na všech ostatních stránkách a jinými činnostmi je tím pravým důvodem, proč jsou uživatelé ochotni čekat jen 5-10 sekund na načtení jedné stránky. Pokud jde o samotné jednorázové načtení jediné stránky, jsou uživatelé ve skutečnosti dost trpěliví.
Od ní pak odvíjí úvahu, že načítání jednotlivých stránek může klidně trvat dlouho, pokud dané webové místo svou použitelností ušetří uživatelům čas jinde a přesvědčí je o tom, že se jim chvíle čekání vyplatí. Zajímavá myšlenka, bouřlivé rekace pod článkem.
Bacha, reklama!
Filtrování reklamy může narušit i stránky, které reklamu neobsahují. Pozor na názvy obrázků a otevírání nových oken.
Když mi nedávno Pavel Kout poslal odkaz na svou novou verzi webu Internet Mall, trochu jsem znejistěl. V hlavní části stránky totiž bylo pusto a prázdno. Zdrojový kód napověděl, že tam mají být jakési obrázky, ale můj prohlížeč (MyIE2) je odmítal zobrazit. Ty obrázky totiž měly v názvech slovíčko banner a prohlížeč je považoval za reklamu, kterou je třeba odfiltrovat.
Na podobné nebezpečí nyní upozorňuje Vincent Flanders v článku Bad names to use for directories or "Check your site with ad-blocking software." Jeho rada je již v názvu - dnes už nestačí kontrolovat stránky jen v různých prohlížečích, ale i s různými programy blokujícími reklamu. V článku naleznete též seznam obvykle filtrovaných slov.
Na blokování reklamy si však musíte dát pozor nejen v názvech obrázků a dalších vkládaných objektů, např. dokumentů načítaných do <iframe>
. Ještě častější je blokování vyskakujících (pop-up) oken, které umožňuje mj. i nový Google Toolbar. Někomu se proto stránka samovolně otvíraná do nového okna vůbec nezobrazí. V tomto smyslu jsem doplnil svůj starší článek Proč (ne)otevírat odkazy do nového okna.
Ohlasy a souvislosti k tomuto příspěvku
Marek Soldát: Proč (ne)vycházet vstříc uživatelům filtrujícím reklamu (Weblog Marka Soldáta, nedatováno)
Další příspěvky weblogu
- Předcházející den: 11. 09. 2003
- Následující den: 13. 09. 2003
- Celý měsíc
- Posledních pět dní