Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Weblog pro webmastery a webdesignéry

09. 07. 2003

Uživatel se chová jako gumový míček

Uživatel vybírající si zboží skáče podle Petera Merholze po webu jako balónek.

Před pár dny jsme očima Jacoba Nielsena pohlíželi na uživatele jako na zvíře v džungli (Sova v síti, 30.6.03). Dnes je tu Peter Merholz, který uživatele pro změnu vidí jako skákající balónek a v článku Thoughtwander - Product Research, Hypertext Cycles, and Decision Making ho tak dokonce nakreslil.

Přesněji řečeno, obrázkem gumového míčku znázornil způsob, jakým uživatelé na webu zkoumají zboží, které chtějí koupit. Nepostupují při tom systematicky. Co nejrychleji skočí na detailní popis nějakého produktu, tam zjistí, že mu tak úplně nerozumějí, vyskočí tedy výš na obecnější úvod či vysvětlení, pak zase honem k jinému produktu a tak dokola.

Merholz svou teorii dokládá několika konkrétními experimenty a dává ji do souvislosti s modelem cykluHypertextových vzorců Marka Bernsteina. Opravdu inspirativní čtení, zejména pro autory obsahu a informační architekty komerčních webů a elektronických obchodů.

Marek Prokop, 09. 07. 2003 12:43, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Jak se vyhnout/nevyhnout technickému žargonu

Technická mluva zastrašuje, prohlašuje Laura Blackwell (PCWorld.com, 7.7.03) a upřesňuje: Spotřebitelé neinvestují do výrobků, kterým nerozumí… Jestliže si lidé myslí, že je technologie příliš složitá, prostě si ji nekoupí. Svůj zajímavý článek staví na studii výrobce čipů AMD, při které bylo zpovídáno 1 535 respondentů (z toho 58 % Američanů).

Až potud je vše v pořádku. Problém je ale v tom, že studie a potažmo Blackwellová, říkají jen půl pravdy. Ano, technický žargón nepochybně mnoho potenciálních zákazníků odradí. Jenže zjednodušený text „pro blbečky“ pro změnu vyděsí odborníky, kteří také chodí nakupovat. Zapeklitý oříšek lze na webu elegantně vyřešit více úrovněmi popisu na samostatných stránkách. Podrobněji můžete tuto techniku diskutovat v textařském fóru WebmasterWorldu.

Marek Prokop, 09. 07. 2003 1:49, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Další příspěvky weblogu

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.