Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Weblog pro webmastery a webdesignéry

14. 04. 2003

Webový obsah je akční

Gerry McGovern: Why organizations think of web content like they think of invoices (New Thinking, 13.4.03)

Slova již na Webu nejsou jen pasivním záznamem minulých událostí. Jsou potenciálními hybately událostí. Slova pomáhají prodávat. Na Webu slova znějí hlasitěji; vyvolávají akci.

Brát obsah vážně, je základem úspěchu každého webu. Každé slovo, které napíšete, může napomoci uskutečnit obchod, nebo odeslat zákazníka na web vašeho konkurenta.

Ohlasy a souvislosti k tomuto příspěvku

  • Robert Madaj: Berte obsah svojich webstránok vážne (rony@zem.sk, 15.4.03): Web je krutý, na zaujatie čitateľa máte pár sekúnd. Tu nemôže počkať 30 sekúnd ako v tv šote, ani si nemôže vašu reklamu vložiť do tašky aj s novinami. Tľap-tľap a už je tisíce kilometrov ďaleko v hlbinách internetu.

Marek Prokop, 14. 04. 2003 23:14, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Upravte si vzhled Sovy v síti

Pokud vám nevyhovuje vzhled Sovy v síti, uživatelským stylovým předpisem si ho můžete snadno upravit.

Ačkoli většině z vás vyhovují krátká shrnutí před delšími příspěvky, ne každý uvítal jejich grafickou úpravu. Někomu se nelíbí červená, někomu svislá čára vlevo. Jiným ale shrnutí vyhovují právě tak, jak jsou. Inu, zavděčit se všem je těžké. Tedy, bylo by to těžké, kdyby autoři CSS nepamatovali na uživatelské styly.

Uživatelské styly lze nastavit snad ve všech moderních prohlížečích. Jejich jediná slabina spočívá v tom, že platí pro všechny zobrazené stránky (tak se alespoň chová Internet Explorer). Tento problém ale poměrně dobře řeší CSS signatura, o které jsem zde již několikrát psal a která v případě Sovy v síti je sovavsiti-cz.

Pokud např. chcete, aby se shrnutí příspěvků zobrazovala černou kursivou a od příspěvku byla oddělena přerušovanou čarou, postupujte takto:

  1. Pokud ještě nemáte svůj uživatelský stylový předpis, založte si ho. Návod, jak to udělat pro Internet Explorer ve Windows, naleznete v příspěvku Větší písmo? Žádný problém! (Sova v síti, 21.2.03).

  2. Do svého uživatelského předpisu vložte tyto řádky:

    #sovavsiti-cz .blogpost p.summary {
      padding: 0 0 0.5em 0 !important;
      border-left: 0 !important;
      border-bottom: 1px dashed #999 !important;
      color: #000 !important;
      font-style: italic !important;
    }

    Je možné, že shrnutí nechcete vidět vůbec. V tom případě stačí definovat toto pravidlo:

    #sovavsiti-cz .blogpost p.summary {
      display: none;
    }
  3. Pokud už jste dříve měli uživatelský předpis v Internet Exploreru aktivní, nezapomeňte ho po uprávě vypnout a znovu zapnout, jinak se změny neprojeví.

Nu, a to je vše. Pokud si Sovu prostřednictvím uživatelských stylů upravíte, budu rád, když mi o tom dáte vědět a vaše styly mi pošlete. Poučím se, co se komu (ne)líbí a mohl bych je na samostatné stránce zveřejnit ostatním pro inspiraci.

Marek Prokop, 14. 04. 2003 12:20, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Barevná zpráva o šedých weblozích

Jiří Bureš si vzal na mušku barevné ladění českých weblogů. Změřil frekvenci výskytu barev i plochu, kterou zaujímají na 20 nejvíce navštěvovaných českých weblozích a výsledky shrnul v článku České weblogy a barvy (conBLOG, 13.4.03). I přesto, že weblogy barvami nehýří a převažuje v nich bílá s šedou, jsou výsledky díky nápadité formě prezentace krásně barevné. To prostě musíte vidět.

Podobně zajímavým analýzám podrobuje Jiří Bureš české weblogy již delší dobu a já si už delší dobu slibuji, že se o tomto jeho seriálu zmíním. Zatím se mi to ale nepovedlo, až teď. Rád bych proto zároveň upozornil i na předešlé díly:

  • Odkazy (13.3.03) – podíl interních a externích odkazů.
  • Poměr obsahu (12.3.03) – podíl obsahu vůči kódu stránky.
  • Příspěvky a stránky (20.3.03) – počet příspěvků, obrazovek a poměr příspěvků na obrazovku.
  • CBR (12.3.03) – popularita weblogů podle odkazů (conBLOG Bureš Rank).
  • Vyhledávání (7.4.03) – jak české blogy řeší vyhledávání.

Poznámka: články nejsou datovány; data v závorkách jsou daty, kdy bylo podle článků ukončeno měření.

Marek Prokop, 14. 04. 2003 2:20, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Rosenfeld a Krug o uživatelském prožitku

Co myslíte, o čem se tak může přít informační architekt s odborníkem na použitelnost, když se náhodou sejdou? Přeci o významu pojmu uživatelský prožitek (user experience, UX) a zda UX existuje (má existovat) jako samostatný obor. V rozhovoru o uživatelském prožitku pro WebReference (10.4.03) byl tím informačním architektem Lou Rosenfeld, zatímco za použitelnost kopal Steve Krug. Otázky kladl Andy King.

Marek Prokop, 14. 04. 2003 0:01, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Další příspěvky weblogu

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.