Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Weblog pro webmastery a webdesignéry

03. 04. 2003

Proč lidé důvěřují webu

Newsletter HFI shrnuje výsledky několika nedávných studií věnovaných tomu, podle čeho lidé hodnotí důvěryhodnost webu.

Téma důvěryhodnosti webu zde padlo již několikrát. Nyní několik nedávných studií o tom, proč lidé považují jeden web za důvěryhodný a jiný ne, shrnuje březnové vydání newsletteru UI Design Update, který vydává Human Factors International. Zajímavé je, že všechny v newsletteru citované studie se shodují na dvou závěrech:

  • Lidé si rádi namlouvají, že jsou rozumnější, než opravdu jsou. Tvrdí proto, že důvěryhodnost webu hodnotí na základě pověsti jeho majitele, serióznosti publikovaných informací, atd.

  • Ve skutečnosti ovšem drtivá většina běžných spotřebitelů, ale i významná část odborných specialistů (lékařů, finančních expertů, apod.) ona rozumná kritéria ignoruje a nechá se ovlivnit vzhledem stránek a snadností jejich používání.

Marek Prokop, 03. 04. 2003 19:22, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Logo jako dobrodružství tvořivosti

Před chvílí jsem slovy Stevena Champeona kritizoval (některé) grafiky, teď jim musím vzdát hold. Digital Web Magazine má jíž pár týdnů nové logo a dnes vydal i článek odhalující to, co stojí za jeho návrhem. Možná tomu nebudete věřit, ale pro mne, naprostého grafického laika, je článek napínavější než lecjaký americký thriller. Proces redesignu loga, jak ho popisuje jeho autor Kristof Saelen, však není jenom dobrodružstvím, ale i pěkně poučným čtením. Pro nás, laiky, poučným možná víc než pro grafiky.

Marek Prokop, 03. 04. 2003 15:18, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Žvýkačkový marketing a cíle webu

O úspěchu webového projektu nelze mluvit bez předem stanovených cílů a bez kontroly jejich plnění.

Žvýkačka je šťavnatá a sladká, dokud její chuť neodezní, a má velmi malou, pokud vůbec nějakou, výživnou hodnotu.

Ne, nebojte se, Sova se nezměnila v magazín o cukrovinkách. Řeč je stále o Webu. Žvýkačkovým marketingem nazývá Bryan Eisenberg situaci, kdy web zdánlivě perfektně funguje, vydělává peníze, šéfové se poplácávají po ramenou. A pak se najednou zjistí, že vlastně nefunguje nic, neboť si majitel webu nestanovil jasné a měřitelné cíle, kterými by šel úspěch projektu ověřit. Je snadné splnit své cíle, když žádné nemáte, charakterizoval stejný případ Jeff Lash.

Eisenbergův článek Dear Marketer: Have you ever looked into the wrong end of a telescope? (Digital Web Magazine, 3.4.03) však není jen lamentováním o absenci měřitelných cílů. Poskytuje i praktická vodítka, jak cíle různých typů webových projektů identifikovat, formulovat a měřit.

Marek Prokop, 03. 04. 2003 13:29, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Steven Champeon

Steve Champeon, autor mnoha knih o webdesignu, zakladatel WebDesign-L a současný šéf WaSP v rozhovoru pro Meet The Makers

Steve Champeon je nepřehlédnutelnou postavou světového webdesignu. Autor či spoluautor mnoha knih, zakladatel slavné konference WebDesign-L, současný šéf WaSP. Na to vše se ptá Brian Alvey v rozsáhlém rozhovoru A Conversation With Steve Champeon (Meet The Makers, 1.4.03). Za přečtení stojí celý rozhovor, ale některé pasáže rozhodně stojí i za zapamatování. Co třeba Champeon říká o jistém typu grafiků, se kterým jste se již určitě také setkali?

Poslední dobou nemám s primadonami vizuálního designu příliš trpělivost. Obzvlášť tehdy, když nechápou, že jsou jen součástí týmu a že je nic neopravňuje komplikovat tvorbu, správu a používání webu jen proto, aby měli hezký kousek do svého portfolia. Je to hloupé a neuvěřitelně neprofesionální.

Marek Prokop, 03. 04. 2003 12:30, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Také přicházíte o dvě třetiny zákazníků?

Pouze 34 % zákazníků na Webu projde úspěšně celým nákupním procesem.

Během nákupu prochází zákazník pěti fázemi:

  1. zjistí, že něco potřebuje,
  2. hledá informace,
  3. vyhodnocuje alternativy,
  4. rozhodne se o nákupu.
  5. hodnotí již zakoupený výrobek.

V každé z těchto pěti fází můžete zákazníka získat i ztratit. Podle studie, ze které vychází Henrik Olsen v článku Supporting customers' decision-making process (Guuui, duben 2003), celým procesem projde na webu jen 34 % zákazníků. 17 % nezvládne fázi vyhledávání informací, 25 % si není schopno vybrat výrobek z nabízených alternativ. Samozřejmě to není chyba zákazníků, ale obsahových nedostatků, špatné informační architektury a použitelnosti elektronických obchodů.

Marek Prokop, 03. 04. 2003 11:01, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Další příspěvky weblogu

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.