Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Weblog pro webmastery a webdesignéry

06. 03. 2003

Kaskádové styly pro webdesignéry

Uff. Po víc než roční práci je konečně na světě: CSS – kaskádové styly pro webdesignéry (vydalo nakladatelství Mobil Media, cena činí 252 Kč). Teď ještě až dorazí honorář a bude ze mě opravdový spisovatel :-)

Marek Prokop, 06. 03. 2003 17:36, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Pixyho Zlaté pravidlo webdesignu

Petr Staníček (alias Pixy) si prý při návrhu WWW stránek vystačí s jednoduchým Zlatým pravidlem, které prý nahradí všechna doporučení, poučky a příručky včetně WAI, a které formuluje takto:

  1. Nečiň ostatním, co nechceš, aby činili oni tobě (i kdyby si nakrásně mysleli, že tak činí pro tvé dobro).
  2. Jak jen je to možné, čiň ostatním to, co chceš, aby oni činili tobě (ale jen pokud o to stojí).

Copak o to, Petrovo pravidlo zní hezky, potíž je ale v tom, že je v přímém rozporu s jiným klíčovým pravidlem webdesignu: nikdy nepředpokládej, že uživatel myslí a jedná stejně jako ty. To ale Petr velmi dobře ví a dokonce přesně z této pozice své vlastní pravidlo popírá, když za ním uvadí četné příklady různých uživatelů, jejichž podmínky se od podmínek a potřeb autora stránek podstatně liší.

Smysl všech doporučení, pouček a příruček, které by Petr s nadsázkou hodil do stoupy je v tom, aby nedaly webdesignérovi zapomenout, že není na světě sám a že všichni uživatelé nejsou stejní jako on. Žádný jednotlivý autor stránek si např. nedokáže představit potřeby všech typů hendikepovaných uživatelů v kombinaci s desítkami různých pomůcek. které používají. To dokáže jen rozsáhlý tým odborníků doplněný o stovky dobrovolných testerů. Jejich systematická práce pak vyustí v Doporučení pro přístupnost webového obsahu (WCAG), která do stoupy rozhodně nepatří a žádným Zlatým pravidlem nahradit nejdou.

Na závěr si dovolím opakovat ještě jednou totéž, slovy WCAG:

…mějte na paměti, že mnoho uživatelů možná pracuje ve velmi odlišných podmínkách, než jsou vaše:

  • Možná nevidí, neslyší, nemohou se hýbat, nebo nejsou schopni snadno či vůbec zpracovat některé druhy informací.
  • Mohou mít potíže se čtením či porozuměním textu.
  • Možná nemají, nebo nejsou schopni používat klávesnici či myš.
  • Možná mají jen textovou obrazovku, malou obrazovku, nebo pomalé připojení k Internetu.
  • Jazykem, kterým je dokument napsán, možný plynně nehovoří, nebo mu moc dobře nerozumějí.
  • Možná jsou právě v situaci, kdy jsou jejich oči, uši, nebo ruce něčím zaměstnány či rušeny (např. řízením auta, prací v hlučném prostředí, apod.).
  • Možná mají starou verzi prohlížeče, nebo zcela jiný prohlížeč, hlasový prohlížeč, či jiný operační systém.
Marek Prokop, 06. 03. 2003 15:35, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Rozhovor s Kelly Goto

Rozhovor s Kelly Goto přináší dnešní Digital Web Magazine. Craig Saila v něm klade otázky zaměřené především na návratnost investic (ROI) do webových projektů.

Marek Prokop, 06. 03. 2003 13:01, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Nehasit Googlem!

Internet sice dokáže pomoci v různých životních situacích, k hašení požárů se však příliš nehodí. Pokud se o to přesto budete snažit, zvolte raději Seznam než Google.

Přesvědčil jsem se o tom před pár dny, kdy mi vypukl požár v kotelně. Viditelný oheň se nám sice podařilo rychle zpacifikovat, ale vše nasvědčovalo tomu, že nadále hoří saze v komíně. Proto jsem se rozhodl zavolat hasiče. Linka 150 mi připadala v tomto případě trochu jako kanón na vrabce, a protože telefonní seznam si už léta nevyzvedávám, zkusil jsem Web.

Tak se stalo, že mne Google, možná poprvé, pěkně zklamal. Na zvolání hoří jsem sice nalezl odborný magazín 150-Hoří a ověřil si tak číslo příslušné tísňové linky, ale pak už následoval jen Neviditelný pes, Hovno hoří Petra Šabacha, apod. Na dotaz hasiči Google pro změnu vyplivl odkazy na hasičské sbory z jiných konců republiky a nejrůznější novinové zprávy.

Se stejným dotazem jsem neuspěl ani u Seznamu, který mne odkazoval na prodej hasicích přístrojů, mladé hasiče ze ZOO a tak podobně. Teprve v jeho katalogové kategorii Hasičské sbory jsem nalezl HASnet.cz a v něm článek o požárech v komíně, který mne přesvědčil, že nesmím komín sám hasit vodou, ale mám zavolat 150.

Marek Prokop, 06. 03. 2003 13:01, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Další příspěvky weblogu

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.