Weblog pro webmastery a webdesignéry
06. 03. 2003
Kaskádové styly pro webdesignéry
Uff. Po víc než roční práci je konečně na světě: CSS – kaskádové styly pro webdesignéry (vydalo nakladatelství Mobil Media, cena činí 252 Kč). Teď ještě až dorazí honorář a bude ze mě opravdový spisovatel :-)
Pixyho Zlaté pravidlo webdesignu
Petr Staníček (alias Pixy) si prý při návrhu WWW stránek vystačí s jednoduchým Zlatým pravidlem, které prý nahradí všechna doporučení, poučky a příručky včetně WAI, a které formuluje takto:
- Nečiň ostatním, co nechceš, aby činili oni tobě (i kdyby si nakrásně mysleli, že tak činí pro tvé dobro).
- Jak jen je to možné, čiň ostatním to, co chceš, aby oni činili tobě (ale jen pokud o to stojí).
Copak o to, Petrovo pravidlo zní hezky, potíž je ale v tom, že je v přímém rozporu s jiným klíčovým pravidlem webdesignu: nikdy nepředpokládej, že uživatel myslí a jedná stejně jako ty. To ale Petr velmi dobře ví a dokonce přesně z této pozice své vlastní pravidlo popírá, když za ním uvadí četné příklady různých uživatelů, jejichž podmínky se od podmínek a potřeb autora stránek podstatně liší.
Smysl všech doporučení, pouček a příruček, které by Petr s nadsázkou hodil do stoupy je v tom, aby nedaly webdesignérovi zapomenout, že není na světě sám a že všichni uživatelé nejsou stejní jako on. Žádný jednotlivý autor stránek si např. nedokáže představit potřeby všech typů hendikepovaných uživatelů v kombinaci s desítkami různých pomůcek. které používají. To dokáže jen rozsáhlý tým odborníků doplněný o stovky dobrovolných testerů. Jejich systematická práce pak vyustí v Doporučení pro přístupnost webového obsahu (WCAG), která do stoupy rozhodně nepatří a žádným Zlatým pravidlem nahradit nejdou.
Na závěr si dovolím opakovat ještě jednou totéž, slovy WCAG:
…mějte na paměti, že mnoho uživatelů možná pracuje ve velmi odlišných podmínkách, než jsou vaše:
- Možná nevidí, neslyší, nemohou se hýbat, nebo nejsou schopni snadno či vůbec zpracovat některé druhy informací.
- Mohou mít potíže se čtením či porozuměním textu.
- Možná nemají, nebo nejsou schopni používat klávesnici či myš.
- Možná mají jen textovou obrazovku, malou obrazovku, nebo pomalé připojení k Internetu.
- Jazykem, kterým je dokument napsán, možný plynně nehovoří, nebo mu moc dobře nerozumějí.
- Možná jsou právě v situaci, kdy jsou jejich oči, uši, nebo ruce něčím zaměstnány či rušeny (např. řízením auta, prací v hlučném prostředí, apod.).
- Možná mají starou verzi prohlížeče, nebo zcela jiný prohlížeč, hlasový prohlížeč, či jiný operační systém.
Rozhovor s Kelly Goto
Rozhovor s Kelly Goto přináší dnešní Digital Web Magazine. Craig Saila v něm klade otázky zaměřené především na návratnost investic (ROI) do webových projektů.
Nehasit Googlem!
Internet sice dokáže pomoci v různých životních situacích, k hašení požárů se však příliš nehodí. Pokud se o to přesto budete snažit, zvolte raději Seznam než Google.
Přesvědčil jsem se o tom před pár dny, kdy mi vypukl požár v kotelně. Viditelný oheň se nám sice podařilo rychle zpacifikovat, ale vše nasvědčovalo tomu, že nadále hoří saze v komíně. Proto jsem se rozhodl zavolat hasiče. Linka 150 mi připadala v tomto případě trochu jako kanón na vrabce, a protože telefonní seznam si už léta nevyzvedávám, zkusil jsem Web.
Tak se stalo, že mne Google, možná poprvé, pěkně zklamal. Na zvolání hoří
jsem sice nalezl odborný magazín 150-Hoří a ověřil si tak číslo příslušné tísňové linky, ale pak už následoval jen Neviditelný pes, Hovno hoří Petra Šabacha, apod. Na dotaz hasiči
Google pro změnu vyplivl odkazy na hasičské sbory z jiných konců republiky a nejrůznější novinové zprávy.
Se stejným dotazem jsem neuspěl ani u Seznamu, který mne odkazoval na prodej hasicích přístrojů, mladé hasiče ze ZOO a tak podobně. Teprve v jeho katalogové kategorii Hasičské sbory jsem nalezl HASnet.cz a v něm článek o požárech v komíně, který mne přesvědčil, že nesmím komín sám hasit vodou, ale mám zavolat 150.
Další příspěvky weblogu
- Předcházející den: 05. 03. 2003
- Následující den: 07. 03. 2003
- Celý měsíc
- Posledních pět dní