Přeskoč navigaci

Zde hledá Jyxo.

Jyxo

Weblog pro webmastery a webdesignéry

18. 02. 2003

Budování značky na Webu

Budování značky je tradičně spojováno s vizuálním vnímáním. Na corporate identity stavějí svůj byznys marketingové agentury a své vizuálně centrické pojetí se snaží přenášet i na Web. Jenže na Webu nic takového neplatí. Uživatele nezajímá, jak web vypadá, ale jak funguje a co jim přináší. Jak jinak by se nejznámější značkou Webu mohl stát Google.

Poslechněte si, co o budování značky na Webu píše Gerry McGovern v článku Building successful brands on the Web:

Webová značka, tj. značka, která primárně existuje na Webu, spočívá v pomoci lidem něco udělat. Ze všeho nejvíc jde o funkčnost.

Vždy, když čtenář na webu zvládne dokončit úkol, pověst značky se šíří. Kdykoli je čtenář webem frustrován, pověst značky upadá.

...

Na svém webu budujete značku slovy. Budujete značku výstižným, dobře napsaným a aktuálním obsahem. Budujete značku klasifikací. Budujete značku navigací. Budujete značku tím, jak vám funguje vyhledávání. Budujete značku svým objednávkovým postupem.

Marek Prokop, 18. 02. 2003 1:40, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Obhajoba uživatelského prožitku

Přestože se design orientovaný na uživatele (user-centered design) v odborné literatuře posledních let skloňuje ve všech pádech, do skutečných webových projektů proniká jen nesměle. Jesse James Garrett v článku All Those Opposed (New Architect, březen 2003) jmenuje osm výmluv, proč vynechat uživatele z návrhu webu, a jednu po druhé je vyvrací.

Garrett se fantasticky čte, ale obtížně se cituje. Kdybych chtěl totiž ocitovat vše, co za to stojí, musel bych sem okopírovat celý článek. Tak alespoň jedna náhodně vybraná ukázka, než si půjdete článek přečíst sami:

Most Web sites are not designed. They are, at best, contrived—roughly patched together using a mix of half-understood guidelines, imitations of approaches taken by other sites, and personal preferences masquerading as "common sense." It seems as if, for every Web developer who "gets it," there are ten other people—managers, engineers, even other designers—who don't get it.

Marek Prokop, 18. 02. 2003 1:40, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Google je jen náhoda

Spoluzakladatel Googlu Larry Page se ve své nedávné přednášce přiznal, že současný nejoblíbenější vyhledavač vznikl omylem:

Neměli jsme v úmyslu vytvořit vyhledavač. Tvořili jsme hodnotící systém na anotace. Chtěli jsem opatřit Web poznámkami, vytvořit takový systém, abyste při prohlížení nějaké stránky mohli kliknout a vidět, jaké chytré komentáře k ní napsali další lidé…

Teprve později jsme si uvědomili, že PageRank je mnohem užitečnější pro vyhledávání než pro anotace.

Tento a další zajímavé úryvky z Pageovy přednášky zaznamenal Brad DeLong v příspěvku Google and Larry Page (Semi-daily Journal, 14.2.03).

Ve světle tohoto přiznání se zdá pravděpodobné, že Google koupil Blogger nikoli na základě podnikatelské úvahy, ale čistě z osobních sympatií.

Marek Prokop, 18. 02. 2003 1:40, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Přesvědčivý design

Použitelný web umožňuje uživateli provést nějakou akci. Přesvědčivý web ho motivuje k tomu, aby akci provedl. Tak vysvětluje Andrew Chack rozdíl mezi použitelným a přesvědčivým designem (persuasive design) v rozhovoru pro User Interface Engineering Zároveň ale varuje před tím, aby se přesvědčivý design stal nástrojem manipulace s uživatelem:

Přesvědčivý design nemanipuluje uživatelem, aby udělal něco, co udělat nechce. Místo toho je cílem přesvědčivého designu dovést uživatele ke správnému rozhodnutí. Návrhář toho dosáhne tím, že udělá vše proto, aby žádná otázka uživatele nezůstala bez odpovědi.

Marek Prokop, 18. 02. 2003 1:40, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Začala se psát historie českého blogování

Z iniciativy Martina Šrubaře (TechBlog) vznikl Blogistický weblog, který je pokusem o to, vytvořit živou kroniku vývoje blogování v česky psaných weblozích. Přispívajícím autorem se může stát každý český blogger, žádná pravidla zřejmě ještě stanovena nejsou, takže zatím to vypadá spíše na diskusní fórum. Nechme ale blogistikům nějaký čas na rozjezd, třeba nás mile překvapí.

Marek Prokop, 18. 02. 2003 1:40, Trvalý odkaz, Pošli komentář

Další příspěvky weblogu

Tato stránka je přístupná libovolným prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje HTML 4.0 a CSS 2 (Internet Explorer od verze 5, Mozilla, Opera a další). Pokud čtete tuto zprávu, váš prohlížeč zřejmě dostatečně nepodporuje CSS. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak veškerý obsah je plně přístupný i pro vás.