Weblog pro webmastery a webdesignéry
29.11.02
Je informační architektura zbytečná?
Samozvaní kritici jsou někdy legrační. Určitě se to stává i mně a nevyhnul se tomu ani Mark Bernstein, který ve své filipice proti informačním architektům píše:
I've been reading a lot of Information Architecture lately, and one idea is weirdly pervasive -- the notion that most Web sites are bad. Everywhere you look in the literature, you see warnings about unusable sites, idiotic sites, disorganized and chaotic sites. Sites that suck. (…) That's not my experience. I bet it's not yours, either.
Copak o to, nic proti takovému názoru, kdyby ovšem Bernsteinův blog, ze kterého citát pochází, nebyl psán tak nečitelně mrňavým písmem, že mne po prvních pár řádcích rozbolely oči, a kdyby jeho Patterns of Hypertext (jinak výborné, i když už dost staré dílo) nebyl skoro dokonalý vzor té nejhorší možné použitelnosti vícestránkového textu na webu. (via LucDesk)
Není datum jako datum
Nezdolný kritik zpravodajských serverů, Adrian Holovaty, si tentokrát vzal na paškál zdánlivou trivialitu – datum. V článku The Case of the Mysterious Date se zamýšlí nad tím, jak by měly být datovány články, aby se předešlo zaměně data vydání článku s aktuálním datem. Výjimečně musím připustit, že jsem si matoucího datování článků na českých zpravodajských serverech zatím nevšiml. Buď to u nás všichni dělají dobře, nebo jsem málo všímavý.
Čitelnost textu na webu
Problematiku čitelnosti textu na webu velmi podrobně shrnul Jim Byrne v článku Understanding web typography - an introduction na serveru MCU. Přestože zde některé důležité informace chybí, např. konkrétnější doporučení, jak nastavit optimální velikost písma v CSS, nebo jak odhadnout dostatečný kontrast písma vůčí pozadí, může článek zejména méně zkušeným tvůrcům otevřít oči, jak to vlastně s písmem na webu je.
28.11.02
Co měřit na webu
Dříve registrovaní (podle vzoru „dříve narození“) čtenáři našeho firemního newsletteru Firma online to již znají z jednoho mého staršího článku, pro vás ostatní ale bude článek Web metrics that matter určitě přínosný. Susannah Patton v něm vysvětluje, jaké důležité statistiky byste měli sledovat na webech typu B2C (prodej koncovým zákazníkům), B2B (prodej firmám) a do třetice na webech obsahových. (via Meryl Evans)
27.11.02
Skoro standardní režim
Jen jsme si zvykli na to, že zástupce nejnovější generace prohlížečů (Mozilla, IE6) jde přepínat mezi standardním a zpětně kompatibilním režimem vykreslování stránky, a už je tu další, tentokrát skoro standardní režim Mozilly. (via Zeldman)
Jeden web, jedna inovace
Peter-Paul Koch se ve svém dnešním sloupku Keep It Simple v Digital Web Magazine s příznačným názvem Simplicity vs. Innovation zaobírá platností rovnice jednoduchý = fádní. Zatímco použitelnost si žádá jednoduchá, konzervativní a okoukaná řešení, srdce webdesignéra touží po něčem novém, neotřelém a inovativním. Jak toto dilema vyřešit? Koch navrhuje prosté pravidlo:
Use only one new idea in any web site. The users can concentrate on understanding this single new idea, while the rest of the site is comfortably familiar.
25.11.02
Řízení webového projektu
Na otázku Jak dělat web se pokouší odpovědět v Intervalu.cz Jaromír Skřivan. Kdyby svůj článek nazval Jak programovat web, byl by perfektní, neboť z autora evidentně mluví dlouholeté zkušenosti z řízení softwarového vývoje. Web však není jen software a přeci jen má svá specifika, takže se musím ptát, kam se z článku ztratily informace o návrhu, tvorbě a správě (redakci) obsahu, proč se v něm nehovoří o propagaci webu (když už se zmiňuje průzkum trhu) a proč v části o analýze (jinak velmi dobré) není zmíněna žádná z metod, typických právě pro webové projekty (konstrukce typových osobností a scénářů, metody klasifikace obsahu, drátěné modely a testování jejich použitelnosti, atd.).
Těmito výtkami se však nenechejte mýlit. Článek to opravdu není špatný a pokud máte na starosti jen vývoj webu po programátorské stránce, je i zcela postačující.
24.11.02
Amazon: použitelností k úspěchu
Amazon.com již léta sedí na pomyslném trůně nejoblíbenějšího internetového obchodu. Provedení jeho stránek bývá dáváno za vzor perfektní použitelnosti. Jak se takové obliby u zákazníků dosahuje, vysvětluje Maryam Mohitová v rozhovoru s Markem Hurstem:
We run a lot of tests in our usability lab, almost continuously. Project teams can request usability testing, and the usability team also goes out and tests stuff of interest.
Amazon však neměří použitenost pouze v laboratoři. Možná ještě důležitější je sledování skutečného provozu:
Metrics are super important. It's not just measuring, but measuring the right stuff and understanding it, especially on a complex website like ours. We're measurement-obsessed.
Staráte-li se o elektronický obchod, přečtěte si celý rozhovor. Stojí za to.
Přečtěte si příspěvky za posledních sedm dní, nebo starší. Chcete-li se odkazovat na konkrétní příspěvek, použijte trvalý odkaz pod ním.