Přeskoč navigaci

Weblog pro webmastery a webdesignéry

16.11.02

Optimální webdesign

Criteria for optimal web design (designing for usability) se jmenuje čerstvě aktualizovaná studie, kterou na stránkách SURL katedry psychlogie Wichitské státní university zveřejnil Michael L. Bernard. Dozvíte se z ní výsledky mnoha zajímavých výzkumů zaměřených zejména na to, jak uživatelé vnímají vizuální aspekty webových stránek (čitelnost písma, umístění navigačních prvků, barvy, atd.). Další zajímavé studie SURL naleznete v newsletteru Usability News. (via Lukáš Oborský)

Vložil Marek Prokop v 23:51. Trvalý odkaz

15.11.02

Macromedia vytvořila nástroj pro demokratizaci webu

Dejte mi zapravdu (no tak, to vás musím pobízet), že největší problém při tvorbě webových sídel není ani tak samotná stavba, jako spíš následná údržba. Macromedia teď přišla s nápadem, že udělá jednoduchý a levný nástroj pro editaci webových stránek, aby si je mohli spravovat sami klienti. Určitě takový nástroj znáte z prohlížeče. Už v Netscape jste si mohli otevřít stránku v editačním rozhraní a po dokončení změn ji odeslat na server. Macromedia teď nabízí de facto totéž, jen byste měli zaplatit 99 dolarů. Za co? Aplikace je propojena do Wordu a Excellu z kancelářského balíku od Microsoftu a do Dreamweaveru. (via PC Pro) -mrk-

Vložil Martin Kopta v 17:04. Trvalý odkaz

Kniha o stylech v ohrožení · stop · Pixy je stylově sprostý · stop · Pavel SuperKout zasahuje

Předevčírem jsem otevřel Pixyho osobní weblog, a přátelé, takhle jsem se ještě nevyděsil. Že kolega dogmatik Petr Staníček píše knihu o kaskádových stylech, to je veřejné tajemství, a proto informace, že rukopis byl nenávratně ztracen, zaplavila moje srdce upřímným smutkem. Nedivím se, že padlo i sprosté slovo: Jsou chvíle, kdy i milius jako já má cukání popadnout brokovnici a zajet si do Redmondu... Nebudu vás zbytečně strašit, protože nakonec se vše v dobré obrátilo, a díky zásahu dalšího dogmatika Pavla Kouta se podařilo text zachránit a kniha snad záhy vyjde.

Mistrem kaskád za jediný den?

Kdyby u recenze na knihu Teach Yourself CSS in 24 Hours nebyl půvabný obličej Niky Daninové, která se v doktorandském studiu věnuje přístupnosti webu, jen bych mávnul rukou a šel si po svém. Niky knize dala nejvyšší známku a tvrdí, že si ji musíte koupit (nebojte, nemusíte ;-). Čtenáři, kteří na její hezký obličej tolik nedají, ale vystavili recenzi zcela jiné vysvědčení. Tak vám nevím, čemu už dnes mám věřit. Pořád přemýšlím, jestli to je opravdu reálně, kaskádové styly za jediný den? -mrk-

Vložil Martin Kopta v 16:36. Trvalý odkaz

Ještě jednou GetContentSize

O skriptu Adriana Holovatyho GetContentSize pro měření podílu čistého textového obsahu v celkovém objemu HTML dokumentu jsme zde s Martinem psali již dvakrát, takže dnes potřetí a snad naposled:

  • Holovaty skript upravil, takže dnes již zahrnuje do textového obsahu i atributy alt, titlesummary a funguje tedy stejně jako Martinův off-line bookmarklet.
  • Skript zároveň s měření ukládá i výsledky a autor zveřejnil statistiku prvních 4 296 stránek. Podle ní činí průměrný poměr 21,57 %, maximální 86,57 % a minimální 0,02 %.
Vložil Marek Prokop v 01:54. Trvalý odkaz

Opera 7 beta

Od včerejška je k dispozici veřejná beta-verze prohlížeče Opera 7. Reakce jsou zatím vesměs pozitivní – uživatelé si pochvalují jak vylepšenou podporu standardů (dlouho slibovaná podpora DOM 2, zvýšená podpora CSS 2), tak vylepšené uživatelské prostředí, které mj. poskytuje silné nástroje pro testování stránek (textový režim, zobrazení bez stylů, simulace malých displejů přenosných zařízení, atd.). Počítejte ale s tím, že se jedná jen o beta-verzi, takže se nedivte, pokud vám občas spadne, podpálí počítač, otráví psa, nebo unese děti.

Vložil Marek Prokop v 01:31. Trvalý odkaz

Opět jeden rozhovor s Nielsenem

V počtu rozhovorů může s Jacobem Nielsenem soutěžit snad jen Jeffrey Zeldman. Docela mne překvapuje, že tazatelé stále dokážou nalézat nové otázky a Nielsen nové odpovědi. Tentokrát se ptali Meryl K. EvansováNick Finckrozhovor naleznete v Digital Web Magazine.

Vložil Marek Prokop v 01:31. Trvalý odkaz

12.11.02

Dobře načasované svádění

Přesvědčit zákazníka o zvláštní výhodnosti naší nabídky, je klíčem k úspěchu obchodního webu. Základem samozřejmě je tlumočit výhody zřetelně a jasně, to však nemusí stačit. Svou roli hraje i místo a čas. Právě na to se soustředí Jared M. Spool v ministudii nazvané The Search For Seducible Moments. Najdete v ní srovnání, jak se dva webové obchody, Sears a Dell, zhostily úkolu přesvědčit zákazníka o výhodách svého splátkového prodeje.

Vložil Marek Prokop v 22:45. Trvalý odkaz

Anatomie osobních stránek

Pokud se chystáte vybudovat (a nebo přebudovat) své osobní stránky, určitě začněte studiem Patterns for Personal Web Sites. Mark L. Irons zde shromáždil a popsal vzorová schémata uplatňující se při tvorbě osobních stránek. Ačkoli dílo vypadá na první pohled mohutně – celkem 33 vzorů uspořádaných do pěti oddílů (Obsah, Struktura, Změny v čase, Navigace a Technologie) – je ve skutečnosti stručné, přehledné a jasné. (via Simon Willison)

Vložil Marek Prokop v 22:44. Trvalý odkaz

Jen pět procent dat nese textovou informaci

Minulý týden jsem neprozřetelně Marku Antošovi slíbil jeden příspěvek pro Lupu týdně, a protože sliby se mají plnit, můžete si po delší době přečíst článek Jen pět procent dat nese textovou informaci. Ve článku jsem se vrátil ke svému loňskému měření datových objemů grafiky, reklamy a zdrojového kódu stránek a letos jsem tabulky rozhojnil o objem textové informace, flashe a kaskádových stylů. Věděli jste například, že 8 z 21 předních webů ještě nepoužívá externí kaskádové styly? -mrk-

Vložil Martin Kopta v 02:01. Trvalý odkaz

Flash*DevCon

Ke včerejšímu svátku jsem od Michaely Totové dostal pozvánku na Flash*DevCon (děkuju). Původně jsem si myslel, že to bude jen další otravná akce, které se budu muset ze slušnosti zúčastnit, ale nakonec jsem vcelku rád, že jsem ráno vstával. A vězte, že důvodem mé radosti není „trofej“ v podobě telefonního čísla na web dizajnérku Vandu Stowasserovou (napočítal jsem 12 žen a přes stovku mužů). Abych vás nenudil, patrně nejzajímavější pro mě byla přednáška (zip 14 KB) Štěpána Fialy z Actum Multimedia a prezentace flashových aplikací klient-server a real-time komunikace u Globe.

(Doplněno 14.25) Na Grafice stále ještě o Flash*DevCon nic nevidím, ale na  Czech Flash už je první záznam. -mrk-

Vložil Martin Kopta v 01:31. Trvalý odkaz

Havíři nebo roboti

Tak jsem se těšil, že tohle prvenství bude mít v Česku Sova, ale co naplat, Martin Michálek byl rychlejší. O čem že to mluvím? Přeci o přepínání alternativních CSS layoutů na straně klienta.

Vložil Marek Prokop v 01:24. Trvalý odkaz

font-family a čeština

Také si, jako já, stále nepamatujete, jak správně řadit české fonty v CSS vlastnosti font-family a které rodiny písma nahrazují na Macu windowsí Georgii, Verdanu, a další? Petr Staníček to naštěstí ví a aktualizovaný seznam definic písem pro CSS zveřejnil v jednom ze svých blogů.

Vložil Marek Prokop v 01:23. Trvalý odkaz

Pozor na Google Monitor

Jen krátké varování pro ty z vás, které zaujal Martinův včerejší odkaz na Google Monitor. Používání podobných programů je v rozporu s pravidly Googlu a můžete si jím vysloužit zablokování přístupu ke službám Googlu ze své IP adresy.

Vložil Marek Prokop v 00:17. Trvalý odkaz

11.11.02

Selektory v CSS2

Přehledné shrnutí pokročilých selektorů CSS2 přináší článek Umíme přiřazovat styly značkám HTML od Jiřího Poláčka v dnešním Intervalu.cz.

Vložil Marek Prokop v 23:52. Trvalý odkaz

Google Monitor a Download Analyzer

V neděli večer dopadl do kastíku konference o webdesignu odkaz od Miroslava Hlavičky na prográmek Google Monitor. Tahle nenáročná utilitka po zadání části adresy webu a klíčového slova vrátí pozici daného webu ve výsledcích progůglování. Na domovské stránce Google Monitoru jsem mezi odkazy objevil ještě Download Analyzer. Ten prozměnu pozře accesslog, aby do přehledných tabulek srovnal vyhledávané fráze, odkazovače počet přístupů, objem přenesených dat. Kromě toho aplikace obsahuje kalkulačku pro pay-per-click, tedy volbu vhodných klíčových slov. -mrk-

Vložil Martin Kopta v 10:39. Trvalý odkaz

10.11.02

Klíčová slova v Mozille

Když jsem před chvílí psal pro Marka bookmarklet, vzpomněl jsem si, že používá Phoenix, takže by místo bookmarkletu mohl používat vlastní klíčové slovo (stejně jako kdokoli jiný, kdo používá nějaký klon Mozilly). Klíčová slova jsou vymožeností už z dob Netscape a fungují poměrně prostě. Stránku s parametrem search za URL si uložíte mezi záložky a k záložce přiřadíte klíčové slovo a hodnotu parametru (proměnné) nahradíte substitucí %s. Kdykoli potom chcete něco najít nebo zobrazit, stačí, když do adresního políčka Mozilly napíšete klíčové slovo a po mezeře pak hodnotu parametru. Mozilla automaticky doplní adresu a parametr vloží namísto %s. Sám používám poměrně bohatou skladbu klíčových slov (můžete je samozřejmě použít i bez parametru), takže bookmarklety pro jednoduché dotazy nevyužiju.

Pokud nechápete, co vám říkám, přečtěte si článek How Cool are Custom Keywords?, jenž má na svědomí Asa Dotzler, nebo navštivte nápovědu u Netscape DevEdge. -mrk-

Vložil Martin Kopta v 02:19. Trvalý odkaz

Podíl obsahu ve stránce – bookmarklet

Marek se mě jen tak mezi řečí přeptal, zda by bylo možné udělat bookmarklet pro měření podílu obsahu ve stránce, a znáte mě. Jak jde o jednoduchou a praktickou věc, nikdy nejsem proti. Zvláště, když všechnu práci udělal už Holovatygarçon má jen slíznout smetanu.

(Doplněno ve 23.30) S tou smetanou to není tak docela pravda. Marek nebyl bookmarkletem právě nadšen, protože podobně jako většina českých webmasterů nemá pevnou linku na Internet, a tak by se musel při ladění neustále připojovat k Internetu. Těžkou hlavu by takový bookmarklet udělal i Holovatymu, protože jeho server asi čeká silný nápor. Tak jsem sedl a vytáhnul z javascriptu maximum funkcionality a dopsal ještě bookmarklet pro využití mimo Internet. Offline bookmarklety jsou ve verzi pro Mozillu a pro Explorer (aneb jak stáhnout validní kód o jednom kilobajtu na méně než polovic při zachování funkcionality) a mírně se liší ve spočítaných délkách. Ovšem pro základní představu by to nemělo vadit. Oba bookmarklety se liší také od Holovatyho originálu – za textovou informaci považují i obsah atributů alt, cite, href, summarytitle v prvcích těla dokumentu. Pokud chcete mít pro offline využití přímo Holovatyho skript, nainstalujte si na svůj počítač nějaký server s podporou PHP. -mrk-

Vložil Martin Kopta v 01:46. Trvalý odkaz

Link checker

S přibývajícími odkazy se zvyšuje i riziko, že některé starší přestanou fungovat. Weblog na Sově už běží sedm měsíců, a tak jsem se začal poohlížet po nějakém vhodném nástroji pro vyhledání špatných odkazů. Nejdříve mě napadl starý známý wget, který sice funguje naprosto skvěle a bezchybně, ale ne každému vyhovuje. Vyzkoušel jsem tedy ještě služby webu LinkAlarm, na který odkazuje LucDesk. Pokud vás zajímá, co můžete dostat zadarmo (jen sto odkazů), prohlédněte si výsledky prohledávání weblogu Sovy v síti (projděte si celé levé menu). -mrk-

Vložil Martin Kopta v 00:55. Trvalý odkaz

Flashisti, neplačte

Flashisti už nemusí lkát, že nemají vlasní weblog. Martin SvarovskyHynek Lipa totiž už od konce srpna v uvolněném tempu poctivě zaznamenávají odkazy týkající se flashe do deníčku s přímočarým názvem Český blog o flashi. Pánové se snaží, aby odkazy měly svou váhu, ale poněkud mě překvapuje, že blogují v HTML. Takový karmi se popral s Bloggerem a voilá je tu weblog ve flashi.

Přeju flashistům, aby bylo stále co blogovat … možná by si mohli dovolit více spoluautorů, aby se zvýšila četnost příspěvků. Třeba se pár zájemců objeví zítra na konferenci. -mrk-

Vložil Martin Kopta v 00:41. Trvalý odkaz

Přečtěte si příspěvky za posledních sedm dní, nebo starší. Chcete-li se odkazovat na konkrétní příspěvek, použijte trvalý odkaz pod ním.

Obsah této stránky je přístupný jakýmkoli prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje novější standardy HTML 4.0 a CSS 2. Pokud čtete tuto zprávu, znamená to, že váš prohlížeč tyto standardy zřejmě nepodporuje. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak s plně přístupným obsahem.