Přeskoč navigaci

Weblog pro webmastery a webdesignéry

19.10.02

Redesign Sovy v síti

Do soutěže na nový design Sovy v síti stále chodí nové návrhy. Od minule přibyl návrh č. 11 a trochu byl upraven návrh č. 10. Pomalu už ale budeme končit. Chcete-li ještě poslat svůj návrh, učiňte tak laskavě do pátku 25.10.2002. Poté budou všechny došlé návrhy vyhodnoceny odbornou porotou a 29.10.2002 vyhlásíme výsledky. Je pravděpodobné, že vybereme víc vítězných návrhů a vy sami si budete moci vybrat, který budete chtít používat. Jak to uděláme? Pomocí alternativních style sheetů a vy se při tom možná přiučíte něco nového.

Vložil Marek Prokop v 19:05. Trvalý odkaz

18.10.02

Myslete na uživatele, ostatní přijde samo

Když jsem si dnes přečetl Markův včerejší postřeh s poněkud bizarní zkomoleninou úsloví o světské slávě, vybavil se mi inzerát, kterým v těchto dnech Google láká UI Designera. Protože je mi jasné, že za pár dní se cílová stránka změní, dovolil jsem si vytrhnout alespoň první větu: Focus on the user, and all else will follow – jinými slovy: Myslete na uživatele, ostatní přijde samo. -mrk-

Vložil Martin Kopta v 22:15. Trvalý odkaz

Klasifikace obsahu PICS

PICS – Platform for Internet Content Selection patří mezi méně známé standardy W3C, přesto je jeho užitečnost nedocenitelná. PICS je totiž standard určený pro komunikaci se stroji, především potom filtry. Standard PICS je navržen jako otevřený, a proto existuje mnoho způsobů jeho využití. Můžete jej použiít pro klasifikaci obrázků podle zobrazených motivů, můžete jím nastavit rubriky a klíčová slova pro rozsáhlé textové archivy, ale nejčastěji se PICS využívá pro filtrování obsahu nevhodného například pro děti.

Nejčastěji citovanou autoritou pro klasifikaci obsahu nevhodného pro děti je v současné době ICRA, která definovala vlastní sestavu klasifikačních pravidel, jež jsou nejčastěji využívána softwarovými tzv. rodinnými filtry. Nastavení hlavičky pro klasifikaci je velmi snadné s využitím generátoru metatagů a hlaviček HTTP (tedy, pokud umíte trochu anglicky). Vygenerovanou hlavičku pak prostě nakopírujete do části <head> ve zdrojovém kódu stránky nebo jí doplníte mezi hlavičky HTTP odesílané vaším serverem. Celý proces zabere jen dvě minutky, ale jeho přínos pro transparentní klasifikaci obsahu webu je ohromný (hlavně nezapomeňte, aby informace předávané prostřednictvím PICS byly stále aktuální). -mrk-

Vložil Martin Kopta v 21:56. Trvalý odkaz

17.10.02

Všechna krása polní tráva

Přiznávám se. Až donedávna jsem Web pořádně nechápala. Na takovém přiznání by nebylo nic divného, kdyby ho ovšem před pár dny nenapsala Sarah Hortonová, spoluautorka slavné bible webdesignérů Web Style Guide, známé též pod starším názvem Yale Style Manual. Já bych ovšem řekl, že pokud snad autorka někdy Webu nerozuměla, teď už to rozhodně není pravda. Alespoň její článek Beauty is Only Screen DeepBoxes and Arrows, ze kterého citát pochází, svědčí o tom, že mu rozumí velmi dobře. Dovolím si ještě jeden citát, tentokrát ze závěru článku:

I can now see that the beauty of the web lies in its function, not its form, and I would rather that my sites attract attention because they are widely useful and usable than because they are pretty.

Vložil Marek Prokop v 20:21. Trvalý odkaz

Slepí pozorovatelé ptáků

Mark Pilgrim, autor populárního Dive Into Accessibility, opět zabrousil k přístupnosti, když sestavil aktualizovanou polemiku s šesti mýty přístupného webu. Původní článek Common Myths About Web Accessibility na HWG z roku 1999 už je totiž trochu zastaralý. Mimochodem, na lehce poetický (a zřejmě ne zcela pochopitelný) titulek tohoto příspěvku jsem připadl při listování diskusí, která Marka Pilgrima k jeho článku inspirovala. Najdete ji pod recenzí knihy Constructing Accessible Web Sites na SlashDotu.

Vložil Marek Prokop v 19:28. Trvalý odkaz

16.10.02

Nadčasový design

Vzpomínáte si na toho vtipálka, který v parodii na Zeldmana prohlásil 99,9 % gramatiky za hromadu šrotu? Byl to David Wertheimer a pokud se vám v Digital Web Magazinu líbil jeho tehdejší sloupek, možná vás potěší i ten nejnovější nazvaný Making a Timeless User Experience. Počítejte ale s tím, že řeč bude hlavně o starých gramofonech a spojitost s webdesignem je tentokrát poněkud volná.

Vložil Marek Prokop v 17:43. Trvalý odkaz

Zaměřeno na uživatele

Tammy Sachs se v posledním čísle Digital Web Magazinu věnuje uživatelům. V článku Back to the User: Creating User-Focused Websites sice nenajdete nic nového a objevného, aspoň si ale zopakujete základní zásady použitelnosti přehledně shrnuté do pěti okruhů: analýza potřeb, proveditelnost úkolů, vstupní stránka, vnímání obsahu a vyhledávání informací.

Vložil Marek Prokop v 16:46. Trvalý odkaz

Opera jak ze škatulky

Účastníci různých emailových konferencí a webových diskusí mne často slýchají hudrat, jaké stránky se mi nelíbí. Tentokrát máte ovšem příležitost poznat, co se mi líbí. Kdybych mohl volit nejhezčí firemní web roku, můj hlas by určitě dostala nová Opera.com. Validní XHTML, validní CSS a design, který nemá chybu. Snad jenom stylový předpis pro NN4 mohli přidat, když už si ho má i PROKOP software.

Tak mne napadá, že dodržování webových standardů přichází do módy. Minulý týden Wired News, teď Opera. Když to půjde takto dál, k Ježíšku dostaneme ve striktně XHTML balení Microsoft.com a William Henry Gates III. pronese novoroční projev o své odvěké lásce k otevřeným standardům a multiplatformním řešením. Rok na to již budou proprietární značky v HTML povážovány za výstřelky pár bláznů a za další rok pak fedrální soud USA zakáže XHTML jako technologii narušující hospodářskou soutěž. Hmm.

Ta Opera.com je ale fakt skvělá :-)

Vložil Marek Prokop v 01:51. Trvalý odkaz

15.10.02

Účastnická žurnalistika

Fuj, to je ale termín. Naneštěstí mne nenapadá, jak jinak přeložit sousloví Participatory Journalism, které se nachází v podtitulu nového blogu HypergeneMediaBlog:

All about Participatory Journalism – how audiences are changing the future of news and information.

Myslím, že k podtitulu není třeba nic dodávat. Snad jen že HypergeneMediaBlog nevypadá špatně a pokud si svou kvalitu udrží, stane se zajímavým zdrojem pro všechny, kteří chtějí inovativně publikovat zprávy na webu.

Vložil Marek Prokop v 23:27. Trvalý odkaz

Globalizační strategie pro Web

Web je „world wide“, čili celosvětový. Horší je to ale s jeho uživateli. WWU (World Wide User, celosvětový uživatel) se hned tak nevidí. Někdo měří v palcích, jiný v centimetrech, někdo tiskne na papír A4, jiný na letter, pro někoho je barvou smutku černá, pro jiného bílá. Pokud navrhujete stránky pro mezinárodní publikum, měli byste se všemi těmito kulturními specifiky počítat. Dobrý úvod do problematiky představují výňatky z knihy Johna Yunkera Beyond Borders: Web Globalization Strategies publikovené na WDWL.

Vložil Marek Prokop v 19:37. Trvalý odkaz

Flash a použitelnost pro handikepované

Flash dříve byla synonymem nepřístupnosti pro zdravotně postižené. Od vydání Flash MX je tomu však jinak a dnes již i weby využívající Flash mohou být hendikepovaným přístupné. Přístupnost ale neznamená použitelnost. Aby byly flashové kreace pro zdravotně postižené nejen přístupné, ale i dobře použitelné, musí designér věnovat pozornost několika specifickým aspektům. Ty hlavní jmenuje Jacob Nielsen ve svém posledním Alertboxu nazvaném Making Flash Usable for Users With Disabilities a na toto téma nabízí i podrobnější studii za 54 dolarů.

Vložil Marek Prokop v 00:03. Trvalý odkaz

13.10.02

Wired News – ohlasy

Páteční redesign Wired News, o kterém jsem včera referoval, vyvolal stovky ohlasů. Část z nich se točí kolem toho, že nové stránky nejsou zcela validní (viz např. Jeffrey Zeldman). To už dnes ale není pravda – problémový kód reklamního systému je již opraven a stránky jsou plně validní podle normy XHTML 1.0 Transitional.

První ohlasy jsou vesměs pozitivní, což dokazuje, že většina bloggerů je odkojena Zeldmanem. Méně jednoznačný je již pohled účastníků diskuse na MetaFilteru, kteří tvoří přeci jen trochu jinak orientovanou komunitu. Pro vyhledání dalších ohlasů můžete použít Blogdex (80 odkazů) a Daypop (47 odkazů). V závorce uvedený počet odkazů se vztahuje k datu a času tohoto příspěvku.

Vložil Marek Prokop v 12:30. Trvalý odkaz

Tajemný svět značek

Značkovací puristé často hovoří o oddělení obsahu od formátování, případně stylu od struktury. Méně často však přesně definují, co tím myslí a jen zřídka vysvětlují, kde se tato idea vzala a jaký je její vnitřní smysl. Tohoto úkolu se ujal Steven Champeon v článku The Secret Life of Markup. Podrobně a trpělivě v něm vysvětluje, co je obsah, proč se vůbec značkuje a z čeho vyplývá potřeba oddělení prezentační vrstvy od vrstvy obsahové.

V Champeonově podání není oddělení stylu od struktury obsahu samoúčelným výmyslem strážců čistoty kódu, ale přirozeným řešením praktických potřeb, řešením, který vzniklo postupným vývojem publikování informací od strojopisných rukopisů a umouněných tiskařů až po nejmodernější systémy založené na XML.

Vložil Marek Prokop v 11:08. Trvalý odkaz

Přečtěte si příspěvky za posledních sedm dní, nebo starší. Chcete-li se odkazovat na konkrétní příspěvek, použijte trvalý odkaz pod ním.

Obsah této stránky je přístupný jakýmkoli prohlížečem, nejlépe však vypadá v prohlížeči, který podporuje novější standardy HTML 4.0 a CSS 2. Pokud čtete tuto zprávu, znamená to, že váš prohlížeč tyto standardy zřejmě nepodporuje. Stránku sice vidíte bez pokročilejšího formátování, avšak s plně přístupným obsahem.