V několika účtech Analytics se mi objevily kohorty. V anglickém rozhraní se nazývají Cohort Analysis, v českém Skupinová analýza a najdete je pod Audiences resp. Cílové publikum. Výchozí report vypadá takto:
V prvním sloupci jsou jednotlivé dny a počty uživatelů, kteří v daný den navštívili web poprvé, v dalších sloupcích pak vidíte, kolik uživatelů (v procentech z původního počtu) se ten který den na web vrátilo. V Den 0 je to pochopitelně 100 %, v Den 1 (tj. jeden den od původního data) už méně atd.
Nahoře nad grafem můžete v Cohort Size (česky Velikost vymezené skupiny) změnit denní rozsah kohort na týdenní nebo měsíční a v Date Range (Období) nastavit počet zobrazených kohort. Typ změnit zatím nejde, kohorty jsou vždy odvozeny z data první návštěvy (Acquisition Date, Daum akvizice).
Zvolit ovšem můžete sledovanou metriku, takže kromě výchozího User Retention (česky Udržení uživatele) zkuste u e-shopu třeba Transactions, a pokud dostanete obrázek podobný tomuto:
znamená to, že k převážné většině (135) transakcí došlo v týdnu první návštěvy uživatele, pouze 11 se odehrálo v druhém týdnu od první návštěvy a pak už jen po jedné v třetím a pátém týdnu od první návštěvy.
Metrik je k dispozici hodně, ale jak už jsem zmínil, kohorty lze vytvářet pouze podle data akvizice, což využití trochu omezuje na případy, kdy jsou jednotlivé dny (týdny, měsíce) spojeny s něčím specifickým, např. krátkodobými kampaněmi, zveřejněním určitého obsahu apod. Já třeba mohu na Čaji týdne sledovat, zda čaje jednotlivých týdnů zaujaly návštěvníky natolik, aby se na web začali vracet a opakovaně nakupovat.
Jaké využití pro analýzu kohort vás napadá na vašem webu?
« Nástroje na copyediting webových stránek | Nejnovější | Krokodýli, žirafy a jiná zvířata ve vašich datech »
Commenting is closed for this article.
To vypadá dost dobře!
Akorát mě překvapuje ten googlí překlad, kohortám se vždycky říkalo kohorty, přijde mi, že obecné “skupiny” se mohou plést s jinak vymezenými skupinami.
— Michal Illich · 3612 days ago · #
Kohorty jsou super věc, ale v Analytics zatím de facto nepoužitelné :)
Vedle problému s “datem akvizice” (což je mimochodem samo o sobě trošku zavádějící názvosloví, technicky jde o datum první návštěvy) je kritický nedostatek hlavně lookback window (momentálně max 3 měsíce) s NE-možností volit jiné datum, než aktuální.
Velká škoda, že se to od bety nikam dále neposunulo, když už se to postupně začalo rollovat do všech účtů.
Ale chválím za výběr metrik groupovaných per user + samotné přidání Retention Rate. Těším se, až to kluci z Google dotáhnou :)
— PedroCZ · 3612 days ago · #
[1] Michale, české překlady v Analytics byly vždycky problematické, ale na druhou stranu se průběžně zlepšují, tak snad se zlepší i tohle.
[2] Petře, nepoužitelné bych neřekl, spíš asi ne úplně univerzální pro všechny potřeby. Mně to třeba minimálně na dvou projektech elegantně vyřeší přesně to, co jsem si dosud pracně dělal přes segmenty.
Pokud jde o ta časová omezení, není to tím, že starší data Google zatím nemá uložená, a až bude mít, cestování zpět v čase umožní? U segmentů pracujících s uživatelem to tak bylo, myslím, také.
— Marek Prokop · 3612 days ago · #
[3] Marku, to 3-měsíční lookback window tam je od začátku (přístup mám od října – v té době šlo koukat na data od srpna).
Myslel jsem to ale tak, že kdybych teď zpětně chtěl udělat pohled na kohorty právě třeba v průběhu letních měsíců, tak kvůli absenci date-pickeru v Cohort Analysis reportu tohle prostě udělat nejde.
A už jen kvůli tomu, že podmínka ‘Date of First Session’ lze nastavit v segmentech, si myslím, že tady s historickými daty problém nebude. Tipoval bych to spíše na početní náročnost tohle groupování dělat dynamicky.
— PedroCZ · 3612 days ago · #
To je strašně fajn, že už kohorty konečně GA umí jedním reportem, nicméně já si na kohorty asi ještě počkám… V GA je nemám, takže to nasazují očividně jak se jim chce… Ach jo….
— Jan Kalianko · 3611 days ago · #
Moc hezký report, škoda jen, že nebyl už na podzim… musel jsem si udělal Google Docs tabulku, která mi podobný report udělá – ale zase si můžu nastavit jakoukoli podmínku pro vytvoření kohort, např. odběr newsletteru, datum registrace apod., prostě jakýkoli event nebo konverze. Je to ale pochopitelně trochu syrovější než hezké GA rozhraní.
Dávám k dispozici všem:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AYlcJZz8b2unol8v-jjceJ2DZSTUyNIZkfIi84d8de4
A článek o tom: http://www.netmagnet.cz/blog/analyza-retence-kohort-pres-google-docs/
— Tomáš Kouba · 3610 days ago · #
Tiež ich stále nemám, očividne sa nikam neponáhľajú… SK účet GA
— RoDi · 3606 days ago · #