Dotazy (not provided) v Analytics nemají nic společného s HTTPS a vlastně ani s Analytics

Už mě nebaví číst pořád dokola články o tom, jak Google přepnul, přepíná či bude přepínat hledání na HTTPS, a proto vidíme či uvidíme v Google Analytics místo skutečných dotazů pouze (not provided). Jsou to všechno, s odpuštěním, bláboly.

Kdyby to totiž byla pravda a (not provided) by souviselo s přepnutím hledání na HTTPS, pak by se stránkám taktéž běžícím na HTTPS normálně referery z Googlu předávaly a šly by jakýmkoli analytickým nástrojem včetně Analytics zpracovat. Podle jednoho staršího článku (a testu) Dana Thiese tomu tak dokonce kdysi bylo. Jenže už není.

Google totiž skrývá referery tak, že z výsledků hledání odkazuje na svou stránku, která pak teprve JavaScriptem a pro jistotu ještě meta refreshem, to kdyby měl někdo zakázaný JavaScript, přesměruje na stránku cílovou. A při tomto přesměrování většina prohlížečů referer nepředává, a i kdyby předávala, už je jím jen adresa, která dotaz ve srozumitelné podobě neobsahuje. S HTTPS to nijak nesouvisí, Google by to mohl dělat úplně stejně i na obyčejném HTTP.

Proč to tak Google dělá? Pravděpodobně proto, že nechce předávat dotazy komukoli dalšímu, nejen tomu, kdo náhodou naslouchá někde po cestě a HTTP request by si mohl přečíst, ale ani provozovateli cílového webu.

Nicméně spekulovat nad důvody není účelem tohoto článku. Mě prostě jen překvapilo, kolik dalších autorů skočilo Googlu na jeho povídání o HTTPS a nevšimlo si, že o to tu nejde.

, 26. 09. 2013 12:50, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Jediná jistota je, že důvodem není ochrana soukromí uživatelů.

    Matěj Novák · 1166 days ago · #

  2. Matěj Novák: A z toho vyplývá druhá jistota – že důvodem je možnost vydělat peníze :-)

    Jan Štráfelda · 1166 days ago · #

  3. Na druhú stranu má not provided s https veľa spoločného :). Pretože práve na verzii s https, Google neposkytuje info o vyhľadávacom dotaze. Či už to je spôsobené samotným https, je vec druhá.

    Ale je pravda, že to tak často vyznieva, i keď to autor môže myslieť trochu inak.
    Predsa len, pri prezeraní odkazujúcej url z vyhľadávania, prázny “q” parameter bije do očí a mnohí autori si toho určite všimli.

    Ján Januška · 1166 days ago · #

  4. Takže je, Honzo, optimální čas k nákupu akcií Google :o)

    Pavel Martinovský · 1166 days ago · #

  5. Dnes na konferencii Shopcomm padla na túto tému reč v diskusii so zamestnancom z SK Googlu a tvrdil, že to je výhradne kvôli ochrane súkromia a nie kvôli peniazom :) Kvôli súkromiu to spojili so zavedením https://.

    Jakub Jarabica · 1166 days ago · #

  6. Jaktoze dochazi k rustu? To si google snad vytipuje obor a na ten prida referer? Nemelo by to spise byt plosny a ne postupny?
    Nebo to souvisi s tim, ze pokud je clovek na google pres https, tak se zapne referer?

    — Jirka L. · 1166 days ago · #

  7. Spíše mě zajímá, proč slova Google do GA nedodává. Je mi jasné že vše zpracovává JS na straně serveru, ale informaci o hledáném výrazu Google má (zobrazuje to v Webmaster Tools). Co muz brání to zobrazovat i v GA?

    Vít Michalek · 1166 days ago · #

  8. [1, 2] Pánové, jak konkrétně si ten mechanismus vydělání peněz skrze skryté dotazy představujete?

    [6] Jirko, nejprve se to týkalo jen přihlášených uživatelů v určitých zemích, pak všech přihlášených uživatelů a teď se postupně do jednotlivých zemí šíří verze i pro nepřihlášené uživatele.

    [7] Víte, technicky by Google do Analytics dotazy dodávat mohl, ale nechce. Píšu to v článku.

    — Marek Prokop · 1166 days ago · #

  9. [8] Možností je celá řada. Nejpravděpodobnější mi připadá snaha SEO zkomplikovat, či chcete-li, zkultivovat. Ne každý si teď bude umět ta data vytáhnout z jiných nástrojů, bude tedy těžší vyhledávač podvádět. Stejný důvod myslím stál i za koncem Google Keyword Tool. A ze stejného důvodu jsou tato data přístupná v Google Webmaster Tools – když jej budou lidé více používat, usnadní se komunikace Google k tvůrcům webů a to mu umožní lépe řešit penalizace, podvody s odkazy apod.

    Zřejmá mi připadá i snaha posunout lidi k PPC kampaním, komplikovanější SEO znamená dražší SEO. V AdWords jsou podobná data přístupnější a když už jednou testovací kampaně postavím a pochopím, jak to funguje a v čem je to pro mě výhodné, proč bych do nich nedával peníze neustále.

    Naopak nepravděpodobné mi připadá, že by Google tato data sbíral a dále webmasterům prodával jiným způsobem (přes placené verze Analytics či přes nějaký nový nástroj). Připadá mi to jako moc primitivní strategie, vhodná jen pro firmu s malým podílem na trhu. Zatímco ty první dva odstavce myslím popisují strategii, kterou si může dovolit firma, která trh ovládá (a může ho tedy měnit).

    Dává to smysl?

    Jan Štráfelda · 1165 days ago · #

  10. [9] Honzo, mně to moc smysl nedává. Pečlivější webovou analytiku, kterou (not provided) komplikuje, využili především pokročilejší a ti v převážné většině případů používají SEO paralelně s PPC. Méně pokročilí a zároveň více inklinující k trikovému SEO většinou sledují pozice a nějakého (not provided) si ani nevšimnou.

    IMHO je nejpřirozenějším důvodem to, co Google říká — snaha ochránit soukromí uživatelů způsobená sílícím společenským tlakem. Ostatně úplně stejná snaha se ve stejnou dobu projevuje i u výrobců prohlížečů, u kterých si už přímou finanční motivaci nejde představit vůbec. Ochrana soukromí je prostě silný trend a pro webovou analytiku to znamená, že už bude jenom čím dál hůř.

    — Marek Prokop · 1165 days ago · #

  11. Ahoj Marku.
    Prosím tě, kolika procent dotazů se to aktuálně týká? A to Google chystá do budoucna zablokovat všechny dotazy? Já totiž Analytics smazal, když G. udělal ten hrozný redesign a tak netuším, jaká jsou nyní čísla.

    K nahlédnutí do klíčových slov teď používám AWStats (má to své chybičky, ale mě to stačí) a tam jich je pořád požehnaně. Tak jestli mám počítat s tím, že do pár let to nic ukazovat nebude :).

    Carl114 · 1165 days ago · #

  12. [11] Google teď přechází na stejný způsob i u anonymních (nepřihlášených) uživatelů, takže to brzy bude 100 % návštěv z Googlu.

    — Marek Prokop · 1162 days ago · #

  13. [10] Marku, díky za pohled. Zajímal by mě ještě Vás názor, proč Google přestal posílat ta klíčová slova i do Google Webmaster Tools (neposílá je od 24.9.). Tam snad nijak soukromí uživatelů nenarušovala, když je nebylo možné spárovat s konkrétními návštěvníky?

    Jan Štráfelda · 1162 days ago · #

  14. [13] Honzo, myslím, že v případě GWT se jedná spíš o dočasnou technickou chybu, nikoli záměr.

    Mimochodem, párkrát jsem měl příležitost vidět zcela nefiltrované dotazy z velkých vyhledavačů a kupodivu je v nich dost případů, ze kterých jde uživatele vcelku spolehlivě identifikovat. Takže obecně to určité ohrožení soukromí opravdu představuje. Proto je také možné, že Google pracuje na způsobu jak zpřístupnit webmasterům nějak “cenzurované” resp. anonymizované dotazy a zatím se mu to nedaří.

    Marek Prokop · 1161 days ago · #

Commenting is closed for this article.