Mizející kritika je horší než žádná kritika

Všechny ty příběhy se podobají jako vejce vejci. Někdo učiní špatnou zkušenost s nějakou firmou, pečlivě celý případ zdokumentuje a zveřejní ho na svém blogu. Jiní bloggeři mu pomohou odkazy, kamarádi příběh šíří na Facebooku a Twitteru, firma má zaslouženou ostudu a její potenciální zákazníci jsou varováni.

Uplyne několik dnů, týdnů či měsíců, článek se na název kritizované firmy dostane na druhou pozici ve vyhledavačích hned za oficiální firemní web a… zmizí.

Nezmizí jen z vyhledavačů. Zmizí z webu. Zmizí úplně. Proč se většinou nedozvíme. Někdy se autor lekne výhrůžek soudem, jindy dostane úplatek, který ovšem považuje za férové zadostiučinění, protože úplatky přeci berou vždy jen ti druzí.

K původnímu problému, za který firma sklidila kritiku, tak přibudou další tři:

  1. Firma pochopí, že může chybovat dál, protože negativní ohlasy jde eliminovat.
  2. Bloggeři se naučí, že vydírání firem negativní medializací je docela dobrá cesta k výhodám.
  3. Všichni, kdo původnímu autorovi pomáhali zpětnými odkazy (které teď nikam nevedou a je třeba je opravit) a sdílením, ztratí o podobné případy zájem a příště už raději věnují svůj čas něčemu užitečnějšímu.

Proto vás prosím: Dokumentujte své špatné zkušenosti, pište, publikujte, ale vždy se před tím sami sebe zeptejte, zda po vydání článku ustojíte jakýkoli tlak, ať už zle hrozící, nebo lákavě korumpující. Promyslete si, jak na takový tlak zareagujete, aby nedošlo ke třem škodám výše.

A pokud sami před sebou tímhle testem neprojdete, raději nic nevydávejte.

, 7. 02. 2013 11:32, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Děkuji. Podepisuju.

    Jan Mazánek · 655 days ago · #

  2. Aneb trvalost obsahu je nadevše. A tak by to mělo být. Když něco píšu, píšu to s tím, že to na internetu nechám roky, protože si za svým stojím.

    Bohužel i to, co popisuješ se stává. Většinou to dělají lidé, kteří chtějí něco získat. Třeba o něčem hejtují a čekají jestli se cílovka ozve.

    Takový příklad… třeba napíšu jaký je ten nový iPhone křáp a že je k ničemu a přitom budu čekat, zda se někdo ozve, aby mi ho půjčil na skutečné testování. Takový obsah je lepší nesdílet a vůbec neřešit.

    Carl114 · 655 days ago · #

  3. Já se přikláním k opaku. Proč má být na internetu 20 let stará informace, že firma xyz udělala nějakou chybu. Když už ta firma může mít jiného majitele nebo například být dávno zrušená a mezitím vzniklá její slovní kopie ale bez jakýchkoli vazeb.

    To že někdo napíše na internět nějaký bláblo, pomluvu, útok který tam zůstane často věky není správné.

    — Adam · 655 days ago · #

  4. Díky za článek, pomohl mi v rozhodování jestli zveřejnit mé setkání s podvodným prodejcem, či nikoliv.

    honza · 655 days ago · #

  5. [3] Adame, výchozí předpoklad samozřejmě je, že se jedná o podloženou a oprávněnou kritiku, nikoli blábol či pomluvu. Pokud se později změní podmínky, firma změní majitele apod., není problém text doplnit či aktualizovat.

    Marek Prokop · 655 days ago · #

  6. “Pokud se později změní podmínky, firma změní majitele apod., není problém text doplnit či aktualizovat.” – až absurdne naivná predstava.

    Piki · 654 days ago · #

  7. [6] Sám jsem to několikrát udělal.

    Marek Prokop · 654 days ago · #

  8. Vlastní zkušenosti mám, jak kladné tak neutrální. V první případě to urychlilo jednání, které bylo na bodu mrazu. Vydíráním bych to nenazval, prostě místo abych o problému tlachal v hospodě jsem to zveřejnil na blogu.
    A v tom druhém případě… se nic nestalo, bez reakce.

    Olda · 654 days ago · #

  9. Každopádne by ale mala vždy dostať kritizovaná strana možnosť vyjadriť sa. Napríklad vo forme komentáru pod kritikou.

    Tomáš · 654 days ago · #

  10. A co v pripade ze firma danu vec napravi, neslo by o spomenuty “uplatok”, ale napravu ci vymenu. Clanok ostane a mozno aj s bulvarnym nadpisom typu Na xy si davajte pozor!!! Samozrejme dana firma ktora reagovala na zaklade clanku, ci statusu urcite bude pozadovat upravu alebo vymazanie.

    Tomas · 648 days ago · #

  11. [10] Viz [5].

    Marek Prokop · 648 days ago · #

  12. Bohužel mám v poslední době takovou zkušenost, že s rozmachem masového nakupování po internetu si ti největší hráči zákazníky prostě koupí přes reklamu a nějaké negativní zkušenosti je vůbec nezajímají.

    Minulý rok sem se taky spálil u jednoho z největších prodejců PC komponentů, kterého jsem “podporoval” ještě v dobách kdy měl 2 prodejny.

    Teď když jich má desítky a naučil se jak čerpat milionové dotace z EU, mu jsou zákazníci šumák a drží se hesla, zaplať a vypadni.

    Mám takový neblahý pocit, že v našich končinách (ale jak vidíme z chování třeba Googlu v poslední době nejen našich), takové chování nastane vždy když firma příliš vyroste a místo původních majitelů ji začne řídit “management”.

    — Jindra · 642 days ago · #

  13. Pamatujete si na kauzu volvohori? Zakaznikovi chytlo auto od vyhrivani sedacky a kompletne shorelo, prodejce odmitl odpovednost a zakaznik se branil webem www.volvohori.uznevimco a dnes kdyz chci tenhle priklad nekomu ukazat, tak po nem neni ani stopa.

    Ladia · 627 days ago · #

Commenting is closed for this article.