Dobrý obsah nejde napsat

Napsat obsah

Procházím reakce k mému poslednímu článku Buduj dobrý obsah a tu osudovou záměnu pojmů nejde přehlédnout. Když se řekne webový obsah, hodně lidí automaticky napadne text, tedy ve skutečnosti forma. Jako by šel dobrý obsah vytvořit jen tím, že umím dobře psát, fotit, kreslit nebo hrát na klarinet.

Ne, nejde.

Dobrý obsah nevzniká tím, že umíte dobře psát. Vzniká tím, že se dělíte o informace, o které se jiní nedělí. Vzniká tím, že vás napadají myšlenky, které jiné nenapadají. Vzniká tím, že umíte dobře vyřešit problém, který někoho trápí.

Vývojáři v Seznamu možná neumějí psát, ale dali lidem Mapy.cz s bezkonkurenčními informacemi a získali za to odkazy z více než 80 tisíc domén. Petr Staníček vyřešil webdesignérům problém výběru barev a získal za to odkazy z téměř 14 tisíc domén. Ani odkazy z bezmála 700 000 domén směřujících na Amazon nejsou odměnou za dokonalé popisky a fotografie zboží, nýbrž odměnou za vyřešený problém.

Tak si to prosím pamatujte. Informace, myšlenky, řešení. To je obsah.

Všechno ostatní je jen forma.

, 4. 11. 2012 18:43, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Tato interpretace pojmu dobrý obsah je jistě srozumitelnější:-) Pokusím se položit svůj původní dotaz jinak.

    Je rozumné umisťovat “Dobrý obsah” na webu, který má primárně sloužit k prodeji služeb či zboží, nebo je lepší obsah přemístit jinam (blog, soc.sítě atd.) a jen prolínkovat radu s produktem?

    Díky.

    J.Sazankov · 1422 days ago · #

  2. Díky za výstižné, srozumitelné shrnutí Marku – budu se na něj často odkazovat :-) Třeba, když se mne zase někdo při návrhu lépe pracovat s webovým obsahem zeptá “A kolik teda bude ten copywriting stát?”

    Lukáš Pítra · 1422 days ago · #

  3. Ano, například “ten dobrý obsah” našeho eshopu s modely aut (to není reklama :) smallcars.cz) není o popiscích v kategoriích.

    Náš dobrý obsah vnímám v tom, že nabízíme obrovský sortiment, jinde nedostupný, ke všemu fotky, všechno skladem – jinými slovy – řešíme sběratelům modelů jejich problém.

    Díky za článek Marku :)

    Martin Matějka · 1421 days ago · #

  4. Problém je, že v tomto chápání může být kvalitním obsahem také velká uživatelská základna (která nemusí generovat příliš obsahu a už vůbec né kvalitního). Ale tím že tam ta uživatelská základna je nemáji ostatní, kteří ji nemají moc šancí něco rozjet. Uživatelská základna také nejde přiliš vytvořit.

    — Jan · 1421 days ago · #

  5. [1] To záleží na okolnostech a volbě strategie. Jako standard bych bral jedna firma – jeden web. Víc webů může mít smysl ve speciálních případech.

    [2] Uživatelskou základnu by šlo chápat jako “obsah” u nějakého komunitního webu či sociální sítě. Na příkladu Facebooku je vidět, že taková uživatelská základna jde vytvořit, a příklad Líbím se ti pro změnu ukazuje, že ji lze i vcelku snadno ztratit.

    Práce s komunitou už ale s obsahem souvisí jen dost volně.

    Marek Prokop · 1421 days ago · #

  6. Tahle interpretace se mi skutecne libi. Plne souhlasim.

    Petr Jirásek · 1421 days ago · #

  7. To je ono! “Dejte něco na web,ať to není furt stejný, nějakou novinku…” Jenže kde nic není, ani smrt nebere aneb nula od nuly pojde. (Tolik teta Kateřina.)
    Je ubíjející potit texty pro texty, když firma nemá jasno, co za problém a jak ho chce zákazníkům řešit. Třebaže to tak nějak podvědomě ví a dělá, je potřeba to mít jasně zformulováno.

    Kout · 1421 days ago · #

  8. Odkazuje se i na „špatný“ obsah.
    Ale vysvětlení pojmu super, nastalo takové prozření „ono to tak vlastně je“ :)

    Olda · 1421 days ago · #

  9. Já umím vymýšlet, hledat nová řešení pro zákazníka atd a přesto když to pak napíšu vlastníma slovama, je to blábol. Takže ať žije copywriter!

    logoman · 1420 days ago · #

  10. Ten původní článek měl zavádějící téma a byl trochu nedořečený (komentáře pomohly).

    Myslím, že to s tím dobrým obsahem není tak černobílý. Já třeba čtu pár blogů, ne proto, že mi vyřeší problém, ale protože jsou zajímavý (= autor dobře píše).

    Zrovan tak s tím Amazonem a Seznamem – tady si myslím, že forma je velmi důležitá: kdyby to nebylo “uživatelsky použitelné”, tak by to lidi nepoužívali. Tj. pokud někdo “vyřeší problém” pro kvanta lidí, ale to řešení bude obtížně použitelné, tak se to asi neuchytí.

    Vůbec si myslím, že je to takový typický dualismus – oddělení formy a obsahu. Asi je to podobný jako s typografií – ideálně ji vnímá pouze odborník, běžnému čtenáři se “pouze příjemně čte”.

    Guido · 1420 days ago · #

  11. Velmi dobrý point, že řešení nějakého problému může být klíčovým faktorem pro to, aby čtenáři vyhodnotili článek jako užitečný a hodný odkazu. Je pravda, že zbytek je “jen forma”, ale i vyrovnání se s formálními pravidly přispěje také ke kvalitě obsahu. Ovšem jen forma bez obsahu také nestačí, a tak je pravda, že spousta seo-copywritingu se tak soustřeďuje na dodržení formálních pravidel (počet slov, počet odkazů, jedinečnost, vytěžení klíčových slov,…), že nejsou ke čtení.

    Alexander · 1420 days ago · #

  12. Dobry obsah premieta fakt, ze popisuje hodnotnu komoditu.

    Kvalitny text popisujuci bezcenne veci pritiahne ludi. Nekvalitny alebo ziadny obsah utopi veci v tieni.

    Ja rozumiem pod obsahom nejaku hodnotu, ktora je za slovami na webe.

    rony · 1417 days ago · #

Commenting is closed for this article.