Jak vybrat... podruhé

V minulém dílu seriálu Jak vybrat… jsem ukázal hezký příklad textu zaměřeného na různé typy zákazníků resp. uživatelů. Dnes jsem vybral text vycházející z dobře utříděných účelů použití.

Skoro všechny stránky věnované výběru fotografických brašen a batohů jsou primárně členěny podle sortimentu (pouzdra, brašny, batohy) a jeho vlastností (materiál, vnitřní prostor apod.). Tím nutí čtenáře, aby vše přečetl, správně vyhodnotil (což není často na základě poskytnutých informací možné) a pak se rozhodl.

Jeden špatný příklad za všechny: Vybíráme brašnu a fotobatoh a k tomu ještě 2. díl na webu Fotorádce.cz. Nejen že trpí výše zmíněnou vadou členění, navíc je ještě nesmyslně rozdělen na dvě stránky a otravuje čtenáře četnými banalitami typu: “Při výběru brašny či batohu je nejprve nutné zhodnotit, co všechno plánujete v brašně či batohu přenášet,” nebo: “Tradiční brašna je asi nejrozšířenějším prostředkem pro poskytnutí ochrany fotoaparátu před vnějšími vlivy.”

Jak vybrat fotobatoh podle Fotobatohů.cz

E-shop Fotohatohy.cz na to šel ale jinak. Jeho stránka Jak vybrat foto batoh? uvádí pět modelových situacích a pro každou doporučuje vhodné zboží. I zde je autor trochu příliš ukecaný, ale jednotlivé scénáře jsou vybrány velmi dobře a popsány dostatečně jasně i barvitě, aby se s nimi mohli zákazníci ztotožnit. Příklad situace, ve které jsem se našel já:

Počasí přeje a vy se chystáte vyrazit na celodenní výlet do hor. Možná si přivstanete a na zlatou hodinku už budete stát na kopci s fotoaparátem na stativu. Vítr fouká a chlad Vám prochází zahřátými svaly po výstupu. Ještě že máte turistický fotobatoh - z osobního prostoru vyjmete bundu a teplý čaj na zahřátí. Něco k snědku se tam zajisté také najde. Vždyť máte před sebou ještě celý nádherný den a turistický batoh pojme vše, co pro svůj trek potřebujete. A hlavně - zajistí pohodu vašim zádům a ramenům. Foto technika je ve chvíli, kdy ji nepotřebujete bezpečně uložena v prostoru pro ni určeném, stativ je pevně připevněn k batohu. Bederní a hrudní popruh jistí batoh při chůzi.

Líbí se mi:

  • koncept založený na způsobech použití podaných jako reálné situace ze života,
  • volba, počet a velikost ilustračních fotografií,
  • čtivý a barvitý styl.

Nelíbí se mi:

  • místy (zéjména v úvodní části) nadměrná upovídanost,
  • neodkazuje na konkrétní doporučené zboží,
  • občasné pravopisné a gramatické chyby (vč. podivného “foto batoh” hned v nadpisu),
  • na začátku chybí rychlé shrnutí a navigace na jednotlivé situace.

Pokud mi pošlete své příklady dobrých stránek “Jak vybrat…”, rád je zahrnu do dalších dílů seriálu.

<reklama>
Lépe navrhovat obsahové koncepty a texty e-shopů se naučíte na mém školení psaní a copywritingu pro web, které se koná již příští čtvrtek v Praze.
</reklama>

Seriál pro copywritery Jak vybrat…

  1. Jak vybrat fotoaparát podle Jiřího Urbana
  2. Jak vybrat fotobatoh podle Fotobatohů.cz (právě čtete)
  3. Jak vybrat spacák podle Hanibalu + závěr
, 24. 05. 2011 09:46, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. U těch Fotobatohů by možná stálo za to, i ty jednotlivé modelové situace nějak pojmenovat, aby bylo možné je od sebe rychle rozpoznat (např. vysokohorská turistika, vyrážíme na výlet apod.). Teďka je nutné přečíst několik prvních vět, abych vůbec věděl, o jakou modelovou situaci se jedná.

    Zdeněk Hejl · 2706 days ago · #

  2. [1] Ano, Zdeňku, velmi správná připomínka. Pak by se i lépe dělala rychlá navigace na začátku stránky podobně jako ve včerejším příkladu.

    Marek Prokop · 2706 days ago · #

  3. [2] Přesně tak. A dala by se díky té navigaci krásně přeskočit i ta dlouhá jednostránková textová pasáž na začátku.

    Zdeněk Hejl · 2706 days ago · #

  4. Když říkáte nadměrná upovídanost, jaký rozsah by byl podle vás ideální?

    pepperos · 2705 days ago · #

  5. [4] Josefe, ideální rozsah je takový, který přenese všechny potřebné informace (včetně požadovaného citového zabarvení) nejmenším počtem slov. V praxi se to obvykle dělá tak, že se z první verze textu škrtá, škrtá, škrtá… a škrtá se tak dlouho, dokud to bez ztráty informace jde. Více viz např. Třetí Krugův zákon a další rady zmiňované v mém pradávném článečku Nielsen varuje před ukecaností.

    Marek Prokop · 2705 days ago · #

  6. Marku, budou na konci seriálu odkazy na kvalitně zpracované zahraniční “jak vybrat něco” stránky? Ani po delší době jsem totiž nenašel článek na toto téma nebo ukázky inspirativních příkladů…

    Martin Tomcik · 2705 days ago · #

  7. [6] Martine, nějaké zahraniční příklady mám, ale tenhle seriál jsem chtěl zaměřit jen na české stránky. Závěrečný díl mám připravený na zítřek, ale bude-li zájem, třeba někdy něco přidám.

    Marek Prokop · 2705 days ago · #

  8. Popravdě teď se na něco podobného chystám. Bude obsahovat jednotlivé případy a také možnost “kvízu”. Proto děkuji za podmětný příspěvky. Kdyby byla ukázka i zahraničních stránek vůbec bych se nezlobil :)

    — Miškin · 2705 days ago · #

  9. Nikdo není dokonalý a učit se musíme stále. Já děkuji za připomínky, jsou jasné a k věci. Zase jsem chytřejší.

    Váš “ukecaný autor”… :o)

    Frodo · 2699 days ago · #

Commenting is closed for this article.