PPC agentury vs. Google AdSense

Už pár let mne trápí profesně-etická otázka, se kterou si nevím rady a zajímaly by mne vaše názory. Zní takto:

Je v pořádku, když PPC agentury nebo jejich zaměstnanci používají na vlastních webech Google AdSense?

Pro hovoří, že pokud někdo vymýšlí reklamu, měl by s ní mít zkušenosti i z pohledu média, které ji zobrazuje. Proti hovoří riziko střetu zájmů. Je poměrně snadné nastavit AdWords tak, aby část peněz přetékala na vlastní weby s AdSense, aniž by to bylo pro klienta výhodné. Ve větší kampani si toho nikdo nevšimne.

Co si myslíte vy? Řeší to nějak vaše PPC agentura? Nejzajímavější názory rád shrnu do samostatného článku.

, 27. 04. 2011 08:35, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Nevidím v tom problém, pokud svůj web vyřadím z možných umístění, případně klienta upozorním, že se jedná o můj vlastní web a že se tam reklama zobrazuje z toho důvodu, že je pro dané téma skutečně velmi vhodný.

    — Jan Menšík · 1984 days ago · #

  2. Pokud agentura / zaměstnanec záměrně neovlivní nastavení kampaně tak, aby na jejich AdSense přitékaly peníze od klienta, tak to vidím jako dostatečné.

    Za sebe jako klient ani nemusím dopředu dostat upozornění od agentury, jak zmiňuje p. Menšík, ale věřím, v rámci průhlednosti je to možná vhodné.

    Jako majitel agentury bych pak chtěl mít přehled o těchto webech zaměstnanců, abych byl schopný případně zkontrolovat, zda zaměstnanci neprovádějí nějaké nekalé praktiky, které by vrhly špatné světlo na celou agenturu.

    — Jiří Kalenský · 1984 days ago · #

  3. Zajímavá otázka, tohle mě nikdy nenapadlo.
    Ale podle mě je riziko zneužití poměrně malé. Když budu pracovat pro klienta, co prodává auta, nestačí si jen tak týden předem splácnout nějaký MFA miniwebík o automobilismu. Web by měl nulovou návštěvnost a tím pádem by ani nabyl schopný vyčerpat znatelnou část klientova rozpočtu.

    Na druhou stranu pokud někdo dlouhodobě spravuje weby s AdSense, nevidím problém v tom, když se tam holt občas zobrazí i klientova reklama. Při cílení na reklamní síť dle klíčových slov je to podle mě v pořádku.
    Něco jiného je, pokud by si zaměstnanec nastavoval placement kampaně na své weby. Nebo by dokonce přímo agentura provozovala weby, které vznikly s cílem protočit část rozpočtu klientů.

    Jirka Wetter · 1984 days ago · #

  4. To je jen instance obecného problému etičnosti reklamních agentur (nejen PPC, ale zejména klasických mediálek). Agentura má běžně spoustu možností, jak klientovy peníze ulít bokem nebo ke známým. Pokud klient požaduje výsledky (např. konverze), tak může činnost agentury zkontrolovat relativně snadno. Kdykoli se ale dělá reklama na podporu značky nebo známosti bez měřitelných výsledků, může agentura čarovat a inkasovat bokem.

    Yuhů · 1984 days ago · #

  5. Neetické je ojebávat klienta.
    Pokud mám AdSense a využívám ho k ojebání klienta, je to neetické.
    Pokud mám AdSense a neojebávám klienta, není to neetické.

    Pachollini · 1984 days ago · #

  6. [5] Matěji, to je mi jasné, ale v mnoha případech tak většinový úsudek nefunguje. Ministr vnitra, který vlastní bezpečnostní agenturu, by měl být taky OK, když neojebává stát, jenže většina si to zřejmě nemyslí.

    Marek Prokop · 1984 days ago · #

  7. Z pohledu řadového zaměstnance to asi nemá smysl moc řešit. Ten má většinou malej webík a protočí se u něj pár impresí. Ti, co mají portál se statisíci impresí, pravděpodobně nepracují jako zaměstnanci v PPC agentuře.

    Z pohledu agentury to bude složitější. Pokud si leje peníze někam bokem, tak na to běžný zákazník nemá šanci přijít. A běžných zákazníků bude většina…

    Myslím, že je v pořádku, když zaměstnanci PPC agentur používají na svém webu AdSense. Jako zákazník bych o tom ale chtěl být informován, pokud by se na takovém webu zobrazovalo moje reklama. Jinak bych to neřešil.

    Radek Novák · 1984 days ago · #

  8. Podle mě klíčová část je “Je poměrně snadné nastavit AdWords tak, aby část peněz přetékala na vlastní weby s AdSense, aniž by to bylo pro klienta výhodné”. Střet zájmů není problém, problém je jeho zneužití.
    Jestliže by někdo nastavil AdWords tak, aby na tom nějak vydělával a bylo to proti zájmu klienta, bylo by to jednoznačně špatně. Ale když k tomu bude přistupovat jako k jiným webům, tak na tom nic špatného nevidím.
    Navíc samozřejmě poctivá PPC agentura nastavuje AdWords tak, tak do nich měl klient přístup a přiměřeně mu i vysvětli, co kde najde. Navíc pak klientovi detailně reportuje útratu a porovnává s výnosy. Tj. když by klient měl inzerci na mém webu a byl to dobrý(špatný zdroj návštěv pro jeho konverze, tak by to bylo vidět v reportingu a bylo by ze strany SEO konzultanta hloupé se to snažit zafixlovat.
    Navíc třeba my nabízíme (budoucím) klientům zdarma možnost rychlé kontroly jejich PPC kampaní, takže i jestli ten klient tomu nerozumí, neznamená to že mu o tom neřekne někdo, kdo ano. A ztratit klienta i dobré jméno kvůli podvodům může snad jen ppc/seo expert ;)

    SEO Konzultant · 1984 days ago · #

  9. Pro nás je důležité to, co klientovi vydělává. Hodnotíme zdroje přístupů, konverzí. Ty špatné vyhazujeme, přestáváme tam inzerovat, vyřazujeme z AdSense, neprodlužujeme odkazy,… Jestli reklama na “našem” webu vydělává je to win-win, jestli nevydělává, tak ji stahujeme.

    Karel Borovicka · 1983 days ago · #

  10. Pokud nemá inzerce pro klienta obchodní přínos, je neprofesionální takovou inzerci nabízet. Dobré výsledky a spokojený zákazník se vyplácí. Když konzultant nejedná ve prospěch klienta, měl by se nad sebou zamyslet.

    Radim Hasalík · 1983 days ago · #

  11. Tiež ma to nenapadlo, osobne pri PPC content zvečša vypínam. Brandingové kampaně žial zatial pre klientov nerobíme, tak možno nemám prax na to aby som sa vyjadroval z vlastnej skúsenosti. Ale kedže očividne nie som jediný kto nemá v tomto smere skúsnosti, tak sa i ja vyjadrím :-)

    Ak to agentúra dá do svojích pravidiel:
    a) naše weby vyradíme
    b) ak nejaký necháme tak len ak sme presvedčený o prínose pre klienta + len so súhlasom klienta (minimálne ho o tom aspoň informuje)

    Tak by to mohla byť “konkurenčná” výhoda z hladiska etického prístupu, a možu na to pri jednaniach vhodně upozorniť.

    Zákon na to asi nikdy nebude.

    Ján Forgáč · 1980 days ago · #

Commenting is closed for this article.